Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

pakkanen tappoi käsijarrun? (typ44Q)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • pakkanen tappoi käsijarrun? (typ44Q)

    30 asteen pakkanen ja töihin lähtö olisi jo itessään ollut riittävä syy murjottaa tämä päivä, mutta uutta motivaatiota kurimukseen tarjoili täysin jumissa oleva takajarru-osasto. Muutaman kilsan ajelun jälkeen tilanne vähän hellitti, 8kilsan työmatkan päätteeksi jarrut ei olleet jumissa oikeastaan ollenkaan. Mutta käsijarrukahvassa kolme ensimmäistä pykälää on täysin tunnottomat, eli joku paikka oli jumissa ihan siinä iholla... Äkillisesti rajoittuneen huumorintajuni takia en viitsinyt tuossa kelissä mönkiä auton alle katselemaan tilannetta.

    Taustaa:
    Käsijarruvaijerit vaihdoin vuosi sitten, samalla havaitsin satuloiden olevan parhaat päivänsä nähneet. Jarrut kuitenkin toimivat siedettävästi, kunnes taas alkutalven kovemmilla pakkasilla alkoi jumia. Viime perjantaina sain käsiini uudet takajarrusatulat, yli kk:n toimitusajan jälkeen. Laittelin ne samantien paikalleen, tietysti putsasin ja voitelin liukutapit ja satulan kannakkeet palojen kohdilta. Herkästi liikkui. Käsijarru tuntui hieman normaalia jäykemmältä, mutta oletin sen johtuvan siitä että uusissa satuloissa näytti olevan jämäkämmät palautusjouset kuin vanhoissa. Käyttöjarrussa oli havaittavissa huomattava parannus takapään osalta. Lauantaina myös kaikki ookoo, sitten auto seisoskelikin paikoillaan tähän aamuun asti, pahaa aavistamatta olin tietenkin jättänyt käsijarrun päälle....

    Paljon noista takasatuloista on kuulee huonoa, mutta kyllähän tuon hintaiselle tuotteelle odottaisi pidempää ikää kuin yksi kauppareissu ;) Tekis mieli kääntää syyttävää sormea vaijereiden suuntaan, mutta ei luulis vuoden vanhojen vaijereidenkaan olevan vielä lopussa. Olihan ne tietysti käyttämättä pari kuukautta, mutta voisko ne noin nopeesti jämähtää käyttökelvottomaksi? Tietysti myös kova pakkanen kangistaa, muttei pitäis ihan tuossa mittakaavassa aiheuttaa jumia jos kaikki olis muuten kunnossa. Muita ideoita tai arvailuja?

    #2
    Saattaa olla vettä väärässä paikassa tai jarrut muuten vaan kohmeessa. Vie auto sulamaan johonkin parkkitaloon tms, lämpimään paikkaan ja tutki asiaa sitten uudestaan.

    Comment


      #3
      Vaijeri jäässä tms? ainakin mulla tuo jumitus tuntuu selkeesti olevan joskus pelkästään vaijerissa. Vaikka myös täällä uudet vaijerit..

      Comment


      • #4
        On kai se jäätyminenkin mahdollista: satuloita vaihtaessa enimmät jäät ja lumet sulivat pois, mutta auto ei ehtinyt kuivua. Märkä auto pihalle ja pakkanen kirii yli 20 asteen, joten ei mikää ihme jos jokupaikka vähä kohmeessa. Lunta ja jäätä olikin alustassa ihan tolkuttoman paljon, en hoksannut kurkata että oliko käsijarruvaijerien eutpään ympäristö ihan tukossa. Tosin luulis että pakoputki sulattaa sitä seutua aika tehokkaasti....?

        Pitänee ensin kokeilla sulatusta/kuivatusta, mut jos ei se auta niin sittenhän tässä alkaa olla nopeiden ratkaisujen aika käsillä, kun toi satuloiden toimitusaika venähti noin pahasti että leima loppuu ihan näinä päivinä.

        Comment


        • #5
          Pakkanen on yleensä ollut takajarrujen toimivuuden kannalta vähän miten sattuu.Ite
          pyrin välttämään käs-jarrun käyttöä(elvistellee sit automaattis kaa), mut noi vaijerit
          on tosiaankin arat kosteudelle sun muulle sonnalle, yks tyypillinen audi-vika,noita
          vaijereitahan voi yrittää voidella pakkasen kestävällä öljyllä ettei ne niin herkästi
          alkais jumimaan.

          Comment


          • #6
            Veikkaisin ihan vaijereiden jäätymistä. Yleisin vika varmaan käsijarruongelmiin on kosteuden pääsy vaijerien sisään esmes rikki menneiden päätytiivisteiden vuoksi.

            Comment


            • #7
              Kahden C5:n kokemuksella: näissä ei käsijarru jäädy missään olosuhteissa.

              Mikä on sitten ero vanhempiin? Vaijerit ja satulat?

              Comment


              • #8
                Monenlaista kulkinetta on mullakin ollut (uudempaa ja vanhempaa, levyillä ja rummuilla), mutta kyllä tämä on ensimmäinen joka näin temppuilee.
                Aiemmin olen aina ollut siinä uskossa että suunnilleen ehjillä osilla varustetut vehkeet toimii kelillä kun kelillä, kunhan vaan säännöllisesti käyttää niitä jarruja. Ehkä tuollekkin asialle joku järkevä selitys löytyy, ettei tarvi alkaa käsityksiään uudistamaan huonompaan suuntaan :)

                Comment


                • #9
                  Eilen kattelin tilannetta, ja vaijerithan siellä tosiaan jumii. Niitä ku nytkyttelee niin palauttaa pikkuhiljaa, mut heti ku kiskoo kahvasta niin jämähtää ihan totaalisesti. Kartturin puoli jumii enempi. Se vaijeri tekee takaperän kohdalla tiukan mutkan, joka ei ainakaan helpota tilannetta...

                  Lähdin sitte hakemaan ratkaisua uusista vaijereista, mutta ei se niin yksinkertaista ollutkaan:
                  Kartturinpuolen vaijeria ei enää saatavilla marmoritiskin kautta 200 20V malliin, eikä suomessa enää ainuttakaan jäljellä. Ei korvaavaa tuotetta saatavilla.
                  Eli pikkuhiljaa osien saatavuus hiipuu näihin vanhoihin romuihin... :(

                  Vuosi sitten tuli selvitettyä ettei 3B moottoriseen löydy vaijeria yleistarvikekaupastakaan. Pitänee siis ropata vaijeri irti ja lähtee mallikappaleen kanssa etiskelemään jonkun muun typ44Q tai C4Q:n vaijeria, vaikkei ne täsmälleen samanmittaisia olekkaan...

                  Comment


                    #10
                    Helppo ja halpa ratkaisu kässärivaijeriongelmaan. Älä käytä kässäriä pakkasella. Pysyy auto paikoillaan ilman sitäkin, kunhan pistää vaihteen päälle pysäköitäessä.

                    Comment


                    • #11
                      Näin minäkin ajattelin -88 90-audin ja -94 100-audin omistajana, koska niissä oli vakiona pakkasessa jumittuva käsijarru, vaikka vaihtoi kunnostetut satulat ja uudet vaijerit.

                      -97 A6:n jälkeen käsijarrua voi käyttää vaikka millä kelillä ei jäädy jumiin, vaikka vaijerit ja satulat on vanhat alkuperäiset eikä niitä ole mitenkään rassattu tai voideltu. Jokin perusero niissä siten on oltava. Ainakin kässärin palautusjousi vaikuttaa aika vahvalta.

                      Comment


                      • #12
                        Noin nokkelan idean haltijoilla on sitten varmaan myös joku hyvä idea talvikuukausina tapahtuvaan katsastukseen? ;)

                        Tietenkään sähköleluja ynnämuita ylimääräsiä hilavitkuttimia ei kannata pakksella hajottaa, mutta olisin edelleen sitä mieltä että hallintalaitteet, seisontajarru mukaanlukien, kuuluu siihen kategoriaan että niitä pitää pystyä käyttämään kelillä kuin kelillä.
                        Täytyypä odotella viikon loppuun että uudet vaijerit tulee, ja jos ei sittenkään toimi niin jatkan purnausta tai pistän pystyyn jonkin sortin "audin käsijarrun toimimattomuus"-adressin katsastuksen tueksi...

                        edit:
                        niin juu ja vielä tuohon "älä käytä" -juttuun: Kyllähän se joka päivä hieman stressaa kun esim. töistä tullessa joutuu sammuttaa auton tienvarteen katsoakseen postilaatikkoon, se kun sattuu olemaan jonkun matkaa talolta, isomman tien varressa ja loivassa mäessä. Laatikkoon kurkistamisen jälkeen taas auto käyntiin ja loppumatka kotio. Ja onhan noita vastaavia tilanteita muitakin. Ehkä siis halpa "ratkaisu", muttei aina helppo.
                        Mut olisko juuri tässä asiassa syy audeille tyypilliselle virtalukon/lukon pohjan hajoamiselle? Joutuu jatkuvasti sammuttelee ja starttailee toimimattoman seisontajarrun takia, niin eihän sellasta remppaamista mikään kestä....

                        Comment


                          #13
                          Voin laittaa nimeni siihen adressiin, ittellä sama ongelma ja pelkääjän puoli jumii. Kauppaan olin lähössä ja takarengas menee lukkoon jos antaa mennä vapaalla. Kokeilin yhdessä mutkassa "automaatti käsijarrua" ja hyvinhän se pyörähti ympäri :)

                          Yritin kyllä herkistellä ennen talvea renkaitten vaihto aikaan kässäriä mut ei.

                          Comment


                            #14
                            Näin minäkin ajattelin -88 90-audin.....
                            Onko B4:ään vaihtunu tuo jumittava käkkäri/sylinteri-hässäkkä vai onko se sama kakka edelleen?

                            Nim. Lopetanko käkkärin käytön?

                            Comment


                              #15
                              Noin nokkelan idean haltijoilla on sitten varmaan myös joku hyvä idea talvikuukausina tapahtuvaan katsastukseen? ;)
                              Katsastaa auton suojakelillä :)

                              No joo, eipä tässä ollut tarkoitus vinoilla tai muutakaan. Ajattelin vaan, että jos et saa hankittua sitä uutta kässärinvaijeria pikapuoliin, niin selviät talvesta, kun et vaan käytä kässäriä.

                              On totta, että kässärin tulisi pelata talvellakin. Omassa vekottimessa (B4) kässäri jämähtää ihan takuuvarmasti pakkasilla, jos sitä erehtyy käyttämään ja seuraavaksi palaa takalevyt piloille, kun autolla lähtee liikkeelle. Hehkuvia takalevyjä on riittävästi katseltu. Syyllinen tähän vikaa lienee kässärivaijerin päässä oleva haitarikumi, joka on pikkuisen rikki. Sieltä pääsee vettä vaijerinkuoren sisälle ja se sitten jäätyy tunnetuin seurauksin. Uudet vaijerit varmaankin korjaisivat vian, mutta enpä ole vielä katsonut tarpeelliseksi niiden vaihtoa, kun kässäri toimii tosi hyvin plussakeleillä.

                              Mielestäni suuri syy näihin kässärivaivoihin on itseasiassa kässärivaijerin asento siellä satulan päässä. Kun vaijeri on vedetty niin, että sen pää sojottaa ylöspäin, niin vesi valuu väkisinkin vaijeria pitkin kuoren sisään, jos se vaijerin päässä oleva haitarikumi on vähänkin kulunut.

                              Comment


                                #16
                                Eli meikäläisen käkkärin käyttö loppu ny. =) On nuo levyt ja palat vähä joka kulmas sen verran heikolla hapella, et katotaan keväämmällä mitkä katsastussetä käskee vaihtaa.

                                Comment


                                  #17
                                  Täh? Just kävin hakemassa 20V lötköön uudet vaijerit eikä ollut mitään kommentointia niiden saatavuudesta.

                                  Comment


                                    #18
                                    Eli meikäläisen käkkärin käyttö loppu ny. =)
                                    Ei sen käyttöä ole syytä lopettaa, jos se ei ole oireillut. Kässärin jumiminen kunnon pakkasella on helppo testata. Nykäise kässäri päälle, vapauta se, aja 200m, heitä lunta jarrulevylle, jos levy sanoo tsih niin tapaus on selvä. Yleisesti ottaen kässärin runsas käyttö on parasta huoltoa sille. Minulle vaan on jäänyt selkäytimeen käsky olla käyttämättä kässäriä kovilla pakkasilla. Sen verran monen auton kanssa on nuita kässäriperäisiä ongelmia ollut.

                                    Comment


                                      #19
                                      Meillä oli sama ongelma tuossa jokunen vuosi sitten. Kässäri jäi talvella päälle. Vähän kuminuijaa sinne jonnekkin mistä oli jumissa ja irtos. Audilla sanoivat, että vaijeri tai joku oli jäätyny. Seuraavana kesänä kaikki sen vuosimallin Audi A4:t kutsuttiin käsijarrun vaijerin vaihtoon, koska oli valmistusvirhe ja sen takia jäätyi. Pääsi lunta jonnekkin koteloon tai jotain vastaavaa, joka jäätyi sinne.

                                      Comment


                                        #20
                                        No hieman kärjistin. En sitä käyttöä kokonaan lopeta. Pahimpien pakkasten ajaksi ehkä. Kesällä vaan kuulu välillä vänkärin puoleisesta takarenkaasta semmosta ääntä, et palat saattas laahat. Eilen ku kaupassa piipahdin niin eivät olleet levyt edes lämmenneet, hehkumisesta puhumattakaan.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X