Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ohjauskulmien säädöistä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Ohjauskulmien säädöistä

    Niin, tuli pieni yhteentörmäys katukiveyksen kanssa jonka seurauksena meni säädöt niinsanotusti pyllylleen. Ensin soitin paikalliselle Vianorille, josta luvattiin aika jopa seuraavaksi aamuksi, kunnes kysyivät, että mikä auto on kyseessä. Kun heille selvisi, että Audi, niin eivät suostuneet ottamaan vastaan. Kuulemma liian hankala ottaa raidetanko irti Audeissa...

    No, sain kuitenkin ajan eräälle toiselle pajalle, jossa säätö onnistui. Mutta kysymyksen herätti tämä tuloslistaus tuosta säädöstä. Eli rupesin ihan huvikseni tutkailemaan autodatasta, että miten lähelle ohjearvoja ollaan päästy, niin huomasin että varsinkin takapään osalta arvot eivät ihan oikein näytä. Vähän aikaa tutkailtuani hoksasin, että säädöt onkin tehty ilmeisesti 80Q B4:n ohjearvojen mukaan, eikä Coupe Q:n.

    Onko siis viisainta palata korjaamolle ja vaatia uusintasäätöä, vai onko tuosta suurta haittaa? Ajossa ei ainakaan mitään tärinöitä, yms tunnu.

    Pistän kuvat molempien arvoista, että näkyy nuo erot.

    Coupen arvot
    Sedanin arvot

    Ja vielä nämä, mitkä lapussa lukee. Eli tämänhetkiset arvot:

    Etuauraus +0,08mm
    Etu camber vasen -0 astetta 30´
    Etu camber oikea -0 astetta 50´
    KPI vasen +14 astetta 00´
    KPI oikea +13 astetta 40´
    Etupoikkeama 0
    Kulkukulma 0
    Kaarteenajokulma vasen +1 aste 30´
    Kaarteenajokulma oikea +3 astetta 10´
    Taka-auraus +1,1mm
    Taka camber vasen -1 aste 30´
    Taka camber oikea -1 aste 40´

  • #2
    Kerran on mitä ilmeisemmin säädetty määrän mallin arvoihin, kävisin ainakin kysymässä, että miksi näin on tehty.

    Tulee muuten usein melko kalliiksi tuo pyörän kulmien säätö. Tahtovat olla erittäin jumissa kaikki säätökohteet, joten niiden availuun menee paljon ja kallista tuntihommiksi menevää aikaa. Ilkeä homma tehdä itsekin, mutta säästää usein pitkän pennin.

    Kyseistä Vianoria kannattaa ilmeisesti karttaa. Eivät taida olla oikealla alalla. Sama kun veisi auton korjaamoon ja korjaamo vastaa etteivät korjaa, kun se onkin rikki. Me korjaamme vain ehjiä autoja, kun noita rikkinäisiä on niin vaikea korjata :)

    Comment


    • #3
      Jep jep, se korjaamon omistaja (joka ilmeisesti on myös ainoa työntekijä) oli ensin automallista ihmeissään, onko tämä a4, a3, vai mikä? Aikani asiaa selitettyäni luulin, että kaveri olisi ymmärtänyt oikein että tämä on oma mallinsa, Coupe Quattro. Tätä ko paikkaa minulle suositeltiin useammalta taholta, enkä kyllä voi ainakaan palveluun sanoa pettyneeni. Meni kuulemma 3 tuntia tehdä tuo nelipyöräsuuntaus, mutta veloitti vain kahdesta. Tiedä sitten, että onko tuo 3 tuntia ihan oikein, mutta enpä ihmettelisi (nimimerkillä joskus itse vaihtanut raidetangon t89:iin). Siihen se vianorin haluttomuuskin ilmeisesti perustui. Sanoi se vianorilla että voidaan se ottaa, mutta hinta on ihan jotain muuta, kuin listalla lukee. Eikä sekään listahinta niin halvalta näyttänyt...

      Comment


      • #4
        Aikanaan omistin cq20V:n ja onnistuin ajamaan oikean etupyörän kantoon ja mallin hieman löysä alatuenta liikahti taaksepäin. Puuta vasten vedättämällä sain kulmat ajokuntoon ja Joensuun Laakkosella laitettiin loput ojennukseen, eikä siinä puolta tuntia enempää vierähtänyt.

        Itse käytän Joensuussa aina ja vain yhtä ja samaa eli Pohjolan Rengasta. Viime vuonna taisin käyttää kolme kertaa. Veloitus on kiinteä, muitaakseni jotain 60? riippumatta työn määrästä. Golfin alustasarjan kohilleen laitossa meni tasan 15 min eli ihan hyville tuntipalkoille liike siinä pääsi 8)
        Työn tekee aina sama kaveri, jolla on hyvät laitteet ja homma erittäin hyvin hanskassa.

        Comment


        • #5
          Siellä olen itsekin vahingosta (vi(k)anorista!) viisastuneena käynyt ja aion käydä vastaisuudessakin. Ei ole kaikissa paikoissa alaan katsomatta homma niin hyvin hallussa.

          Comment


          • #6
            Mutta mitenkäs noiden kulmien kanssa? Onko pahasta tuommoinen parin oven "heitto", vai ajellaanko vaan?

            Comment


            • #7
              Virhe kuin virhe työsuorituksessa, reklamoi pois. Tuleepahan varmasti kuntoon.

              Comment


              • #8
                Huomasin tuossa, että raidetangon suojakumi oli pompannut paikoiltansa sisäpäästä. Samalla päätin tarkistaa sisempien raidetangonpäiden kiristyksen irroittamatta kuitenkaan päitä. Eli kun suojakumi oli irti sisäpäästään, rullasin sen kasaan, ja näin sain kiristettyä sisempää päätä purkamatta mitään.
                Hieman se kiristyi, sen verran kuitenkin että tunsin että kiristystä tapahtui. Nyt tulikin mieleen, että ilmeisesti ohjauskulmat hieman muuttui, koska tuo kiristyi?

                Comment


                • #9
                  Eihän se kiristys mitään muuta, sillä vain lukitsee sen itse säädön siihen missä se nyt on.

                  Comment


                  • #10
                    Rengasnuoralla (Jyväskylä) kävin säädättämässä kulmia, kun etuvarret vaihtui. Takana ei vaihdettu mitään ainakaan vielä. Rengasnuoralta totesivat ettei toiselta puolelta (oikealta) takaa saatu kunnolla säädettyä, kun ilmeisesti joku epäkeskoprikka pyöripaikallaan. Onko siellä se säätö rikki tms? En niin tuota säädön mekanismia ymmärrä. Jotain Elsasta näkyi, että olisi vain pultti ja prikka siihen, että menisikö kuntoon sen vaihdolla? Tosin ei se säätö ihan hirveästi pielessä, mutta vähän ohjearvon ohi.

                    Kahteen kertaan piti käydä säädättämässä uudestaan, kun ratti ei meinannut mennä suoraan. Takuu hommana meni ihan mukisematta (about 15min juttu per uusinta kerta, kun siinä samalla hommaa katselin), joten palveluun ihan tyytyväinen.

                    Comment


                      #11
                      Ainakin ne camberin säätöpultit tuntuvat olevan herkkiä jumiutumaan paikalleen, molemmilta puolilta olen joutunut katkaisemaan laakerin vaihdon yhteydessä. Uudet pultit taisivat maksaa noin 10-15€ parilta prikkoineen. Säätöhän tapahtuu pyörittämällä pulttia, jonka prikat pyörivät molemmissa päissä mukana omissa hahloissaan ja säätävät pulttia pitkässä reiässä.

                      Myös aurauksen säätöön on epäkeskoprikalliset pultit takana, mutta ne ovat suojaisemmassa paikassa, eivätkä ehkä jumi niin herkästi. Sama periaate niissäkin. Itse olen herkistellyt nuo aina ennen kulmien säätöä liikkumaan, ei tarvitse säädössä alkaa tapella niiden kanssa.

                      Comment

                      Working...
                      X