Pitäisi laskea toleransseja jarrulevyn ja satulan välille levyn lämpölaajenemisen varalle. Kuinkahan lämpimäksi jarrulevy mahtaa kuumentua kovasti jarruja kiusattaessa? Hehkuvia levyjä olen nähnyt, mutta enpä tiedä mikä sellaisen levyn lämpötila on, olisiko jotain +500C?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Jarrulevyjen lämpölaajeneminen?
Collapse
X
-
Pelataan varman päälle. Oletetaan levyn max. lämpötilan olevan +800C ja käytetään levylle raudan lämpölaajenemiskerrointa. Valurautaahan noi levyt on. Levyn halkaisija 323mm -> r=161,5mm ja paksuu 30mm.
Säteen muutos (0C -> +800C)
161,5mm x 800C x 11,7 x 10^-6 1/C = 1,5mm
Paksuuden muutos (0C -> +800C)
30mm x 800C x 11,7 x 10^-6 1/C = 0,28mm -> 0,14mm puolellensa -> ei merkitystä.
Tuskinpa levy noin kovasti kuumenee, mutta laitetaan varmuuden vuoksi ~2mm lämpölaajenemisvälystä satulan ja levyn säteittäisen suunnan väliin.
Comment
-
Mulla noissa jarruissa otti ekana kiinni se paloja puristava levy. Satulan kannakkeen mitoitus oli mennyt turhan tiukille ja toi levy hinkkasi sitten jarrulevyyn. Korjasin sen 1mm paksulla rosterilevyllä kannakkeen ja satulan välissä, eli mulla on siellä nyt sen verran välystä ja se on riittänyt kuumanakin. Tossa kuvassa näkyy minkä verran välystä on satulan rungon ja levyn välissä, eli siinäkään ei hirveitä ole.
kuva
Comment
-
Onkos tuossa sitten palan reuna noin lähellä satulaa? Eli eikö siihen jää automaattisesti sopiva välys kun passailee palan levyn reunaan?
Mulla noissa jarruissa otti ekana kiinni se paloja puristava levy.
Edit: Joku levy siis otti jarrulevyyn kiinni, mutta ei kait se voi olla toi vibr. dampper?
Comment
Comment