Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Jarrulevyjen lämpölaajeneminen?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Jarrulevyjen lämpölaajeneminen?

    Pitäisi laskea toleransseja jarrulevyn ja satulan välille levyn lämpölaajenemisen varalle. Kuinkahan lämpimäksi jarrulevy mahtaa kuumentua kovasti jarruja kiusattaessa? Hehkuvia levyjä olen nähnyt, mutta enpä tiedä mikä sellaisen levyn lämpötila on, olisiko jotain +500C?

    #2
    Joku nyrkkisääntö taisi olla että prosentti halkaisijasta laajenisi eli ~300mm levylle 1,5mm säteenä laajenemisvaraa. Kuultua, ei tietoa.

    Comment


      #3
      Pelataan varman päälle. Oletetaan levyn max. lämpötilan olevan +800C ja käytetään levylle raudan lämpölaajenemiskerrointa. Valurautaahan noi levyt on. Levyn halkaisija 323mm -> r=161,5mm ja paksuu 30mm.

      Säteen muutos (0C -> +800C)

      161,5mm x 800C x 11,7 x 10^-6 1/C = 1,5mm

      Paksuuden muutos (0C -> +800C)

      30mm x 800C x 11,7 x 10^-6 1/C = 0,28mm -> 0,14mm puolellensa -> ei merkitystä.

      Tuskinpa levy noin kovasti kuumenee, mutta laitetaan varmuuden vuoksi ~2mm lämpölaajenemisvälystä satulan ja levyn säteittäisen suunnan väliin.

      Comment


        #4
        Onkos tuossa sitten palan reuna noin lähellä satulaa? Eli eikö siihen jää automaattisesti sopiva välys kun passailee palan levyn reunaan?

        Comment


        • #5
          Mulla noissa jarruissa otti ekana kiinni se paloja puristava levy. Satulan kannakkeen mitoitus oli mennyt turhan tiukille ja toi levy hinkkasi sitten jarrulevyyn. Korjasin sen 1mm paksulla rosterilevyllä kannakkeen ja satulan välissä, eli mulla on siellä nyt sen verran välystä ja se on riittänyt kuumanakin. Tossa kuvassa näkyy minkä verran välystä on satulan rungon ja levyn välissä, eli siinäkään ei hirveitä ole.

          kuva

          Comment


            #6
            Onkos tuossa sitten palan reuna noin lähellä satulaa? Eli eikö siihen jää automaattisesti sopiva välys kun passailee palan levyn reunaan?
            En osaa sanoa. En ole vielä päässyt sovittelemaan satuloita palojen kanssa. Koitan vaan huomioida noi mahdolliset lämpölaajenemisongelmat etukäteen. Jos vaikka selviäsi yhdellä kannakkeiden työstöllä.

            Mulla noissa jarruissa otti ekana kiinni se paloja puristava levy.
            Tarkoitatko palojen ja mäntien välissä olevaa vibration dampper -levyä? Mihin se otti kiinni?

            Edit: Joku levy siis otti jarrulevyyn kiinni, mutta ei kait se voi olla toi vibr. dampper?

            Comment


            • #7
              En tiedä mikä ton osan virallinen nimi on, mutta se mikä puristaa paloja.

              Comment


                #8
                Ok, nyt meni jakeluun.

                Comment

                Working...
                X