Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Jarrusatulan kierteet korkkas takaa,fiksivinkkiä t89 E:tulos

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Jarrusatulan kierteet korkkas takaa,fiksivinkkiä t89 E:tulos

    Jarrurempan yhteydessä huomasin kuskinpuolen jarrusatulan kaksi kiinnityspulttia olevan todella huonossa hapessa...
    Kylmästi laitoin noilla vanhoilla paskoilla pulteilla kiinni kun kiire oli ja auto piti luovuttaa ajoon mammalle.(tai siis mamma kuskiksi):)

    Ehtoommalla kuskinpuolelta alkoi vähän rajummin jarruttaessa kuulua se perinteinen pärinä.

    Kaljapäitenkin tunnistin ja arvasin sen korkanneeksi kierteeksi ja toivoin pulttien pysyvän kiinni kotiin asti.

    Auto onnellisesti pihassa.
    Aamupäivällä heräilyn jälkeen meinasin että tuon korjaan.

    Onko parempia ideoita kuin että täräytän 10mm terällä vaan uudet reiät ja pultti+mutteri perään?
    Jotain kierrepakkoja /vääntimiä löytyy tallilta.
    Läpipultti tuli ekaks mieleen. isompi reikä poralla,jne


    Onko Alanasiantuntijoilla helppoa vinkkiä kuinka fiksata?

    #2
    Ei taida mahtua sinne mikään läpipultti eli isompaa jenkaa vaan.

    Comment


    • #3
      Ahtaaltahan tuo kyllä näytti...

      Täytyypä raahautua tallille kun olo helpottaa ja kaivaa porat ja terät esiin.

      On kyllä niin suuri moka käynyt insinöörillä kun tuotakin on suunnitellut että huhhhuhhh.

      Kierrekkin oli jotain muuta kuin perus m.

      Vinkkejä vielä kerkiää heittään,kerron vaikka ratkaisuni kun kotiudun remontin jälkeen.

      Comment


        #4
        Se on ihan tavallinen DIN M12x1,5 x 35mm, pultin kanta rihlatulla laipalla ja kovuus vähintään 10.9, mieluummin 12.9. Se että akselinolasta on jengat mennyt, niin sinne on aikaisemmassa elämässä vedetty pulttia jollain vesijohtoputkimomentilla, koska se olkapääkin on varsin hyvälaatuista terästä.

        Maksaa marmorilla n. 3 euroa kpl, kannattaa vaihtaa aina kaikki neljä jos vain yhtään tulee mieleen edes epäilystäkään kunnosta.

        Osanumero N 901 740 01

        8.8 tai pehmeämpää sinne ei kannata laittaa. Tuo on kuitenkin sarjassa nk. henkivakuutusosia, niin oman kuin kanssaliikkujien, että paria euroa ei kannata säästää.

        Vanha tumppi jos on katkennut sinne sisään lähtee helpoiten ottamalla tolppa pöydälle ja hitsaamalla M10 mutteri siihen jämän päähän. Lämpö löystyttää paikat. Jos jengat on paskana, niin vanhan reiän voi metallisulalla täyttää ja vetää siihen uudet M12x1,5 jengat tilalle - muistaen kuitenkin että alkuperäinen keskipiste säilyy samana. Tai sitten vaihtaa koko tolpan alaosan.

        Comment


          #5
          Jarrusatulan kierteet korkkas takaa,fiksivinkkiä t89 90 -88

          Se on ihan tavallinen DIN M12x1,5 x 35mm
          Tuota tuota, edessä taitaa olla Ramin mainitsema, takana M10x1,25 x 20

          Comment


            #6
            No niinpä onkin. :-o Anteeksi.

            Mutta jotakuinkin samalla ohjeistuksella toimii takanakin (etuvetoinen?).

            Comment


              #7
              Lienee vaikea löytää uusia pultteja tuohon jarrusatulaan pultti- yms kaupoista. M10x1,25 on metrinen hienokierre ja asiaa hankaloittaa vielä pultin luujuusluokka. Suosiolla vaan marmoritiskille pulttiostoksille.

              Comment


                #8
                Kaverilla meni edestä kierteet, niin pistettiin tuollainen helicoil kierre vanhan paikalle. Eli ensin vähän isompaa reikää ja sinne kierteet, sitten tuo uusi kierreosa sisään jolloin saadaan taas sisämitta alkuperäiseksi.

                Comment


                • #9
                  Tallilta löytyi wurthin kierteenkorjaus satsi.
                  Sopivia pultteja en löytänyt joten jätän viikolle tuon korjauksen.

                  Nyt jälkeenpäin muistelisin että jouduin pari vuotta sitten hitsaushommiin noiden pulttien kanssa jo aiemmin.
                  Silloin jo oli jonkinmoisia ongelmia avaamisessa.
                  Kantoihin hitsailin pulttia ja mutteria jne.

                  Tai sitten vaihtaa koko tolpan alaosan.
                  Noi kierteet oli siinä jarrusatulan jalassa,tolpasta tulee vaan reiät läpi.

                  Kiitoksia vinkeistä,eiköhän noilla päästä eteenpäin.


                  E:Homma hoidettu.
                  Töistä löytyi sopivat pultit joten en alkanut niitä kummemmin metsästämään.

                  Porasin satulan korkanneet kierteet sopivaan seuraavaan kokoon ja ja väänsin kierteet reikiin.
                  "Kierteenkorjausholkki" (?) reikään ja sovittamaan.
                  Läpipulteilla ei homma olisi onnistunut niinkuin jo edellä vinkattiin.
                  Jouduin pari milliä rälläköimään tuota uutta kierreholkkia alkuperäisen pinnan tasolle,se kun otti juuri ja juuri laikkaan kiinni.

                  Tämän jälkeen satula paikalleen ja pultit kiinni. Hyvin kiristyi paikalleen.

                  Ennen kuin satulan irroitin kokeilin vanhojen pulttien kireyttä.
                  Kiinni olivat. Tosin avatessa tulivat parinkolmen kierroksen jälkeen pois kevyesti ja taas jenkaa pulttien ympärillä.

                  Eli taas mennään,kiitoksia jelpistä!

                  Comment

                  Working...
                  X