Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Aluvanteiden kunnostus/pintakäsittely

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Aluvanteiden kunnostus/pintakäsittely

    Omassa autossani talvirenkailla olevat vanteet ovat melko kärsineen näköiset maantie suolasta johtuen. Jokaisessa vanteessa on lakkakerros enemmän tai vähemmän lohkeillut vanteen ulkoreunoilta ja tämä tietenkin vaikuttaa vanteen ulkonäköön oleellisesti.

    Onko kenelläkään kokemusta vanteiden pintakäsittelyyn liittyvistä projekteista, eli toisinsanoen vanhan pinnan poisto ja uudelleen maalaus, sekä lakkaus?

    Mikäli tee-se-itse konsteja tarjolla, niin kertokaa ihmeessä kuinka olette tehneet ja minkälaisia menetelmiä suosittelette kokeiltavaksi!

  • #2
    Mä maalasin omat talvivanteet nyt syksyllä. Ensin hioin pinnan rikki ja pahimmat kolhut pakkeloin. Sitten maalasin normaalilla 2-komponentti automaalilla ja lakkaa päälle. Ainakin ne on vielä ihan siistit.

    Comment


    • #3
      Jotakin pientä on tullut harrastettua.

      Kuvassa
      yksi satsi, jonka viikolla laittelin.

      Variantin talvivanteista poistin lakat, kiillotin pinnan ja vahasin. Tasainen kiiltävä pinta on siitä hyvä, että siihen ei lika helposti tartu. Monet ovat epäilleet tuollaisen pinnan pysymistä kiiltävänä ilman lakkaa. Jos haluaa lakata, pinnan on oltava hieman karkea, sillä tuollaiseen pintaan ei lakka tartu ja rosoinen pinta ei taatusti kiillä. Lakkakerros myös väistämättä rikkoutuu ennemmin tai myöhemmin ja lakkakerroksen alle pääsee kosteus tekemään pahojaan. Tällöin ollaankin päästy yllä kuvattujen projektituotosten alkumetreille 8)

      Vanteiden kunnostus ja tarvittavat välineet riippuvat hyvin paljon vanteen muodosta. Tasaisen pinnan voi hioa epäkeskolla, mutta jotkin pitsivanteet vaativat paljon käsityötä. Tuossa ylempänä on esitetty aika hyvin peruskunnostus.

      Tietysti, jos tietäisi, millaisesta vanteesta on kyse, voisin antaa vinkkiä.

      Comment


        #4
        Itse olen pari alusarjaa käyttänyt Järvenpäässä www.aic.fi nimisessä firmassa. Puhalluksen jälkeen pulverimaalaus ja 100mikronin pulverilakkakerros päälle. Normaalisti tuo lakkakerros on kuulemma vain 10mikronia.

        Comment


        • #5
          Täällä olis kanssa tällainen ongelma. Kesävalsseina pyörii BSA:n 18" kromivanteet mitkä ovat kuitenkin jo nähneet hieman maailmaa. Ainakin muutamassa vanteessa on jo ihan kunnon kanttarikontakti jälkiä ym. pieniä kosmeettisia jälkiä. Kyselin jo alustavasti asiaa Järvenpääläisestä
          AMRIF liikkeestä mikä fiksaa vanteita. Pitävät kuulemma hintaa n.70 ?/vanne mutta homma kosahti siihen kun nuo tosiaan ovat kromivanteet. Eivät pysty kuin maalaamaan.

          Olen jo harkinnut vanteiden kokonaisvaltaista maalaamista mutta milläköhän konstein sais helpoiten tuon kromin kokonaisuudessaan pois? Oliskohan jotain kemiallista käsittelyä mikä tavallaan "syövyttäisi" tuon kromipinnoitteen?

          Comment


          • #6
            Tietysti, jos tietäisi, millaisesta vanteesta on kyse, voisin antaa vinkkiä.
            Kyseessä on Valbremin Lemans tai 991 mallinen vanne 7x16 kokoisena, Tarkempaa tietoa en osaa sanoa, kun en ole itse erityisemmin vanteisiin perehtynyt.

            Lisään kuvan hiukan myöhemmin, kunhan kameran akku on latautunut.

            EDIT: On muuten Teemu ja Jari tehneet siistiä työtä vanteidensa eteen!

            EDIT EDIT: Tällainen vanne. Kuten kuvasta jotenkuten näkee, on melkein koko ulkoreunus vailla lakkapintaa...

            Comment


              #7
              jaskajokunen, paljonko aic palveluksistaan velkoo?

              Comment


              • #8
                Pahaksi on Valbremi päässyt. Pitäisi saada tuo lakka suht tasaiseen pois, että olisi hyvä pohja uudelle maalikerrokselle. Kyllähän noista kaiken maalinkin pois saa ja kiiltoa pintaan, mutta töitä teettää.
                Toisaalta, jos se lakka ei enempää irtoa, sen voisi hioa tasaiseksi ja maalauttaa uudelleen.

                Comment


                • #9
                  Onkos kukaan kokeillut,miten lasikuulapuhallus ottaisi lakan pois/millainen jälki jää aluvanteeseen,minä puhallutin omat kvartsihiekalla,ja siitä jäi hieman röpelöinen pinta,joka on isotöinen hioa,jos haluaisi kiiltävän.Vannehopeaa niskaan ja tuli juuri meikäläisen tarkoitukseen käyvät.

                  Comment


                    #10
                    jaskajokunen, paljonko aic palveluksistaan velkoo ?
                    Muistaakseni viimeksi pari vuotta sitten oli 180? sitä ennen 2003 oli 140? 5 vannetta :)

                    Comment


                      #11
                      Olisko sulla vielä esittää kuvaa lopputuloksesta?

                      Comment


                      • #12
                        Mikäs myymälä näitä maaleja ja lakkoja oikein myy?
                        Voisin ottaa vanteet käsittelyyn, kunhan saan vaihdettua kesäpyörät alle.

                        Toisaalta sain tarjouksen josta en voinut kieltäytyä; uudet PCW:n RS4 801810100/112 vanteet -78% listahinnasta, joten kunnostan vanhat vain myyntitarkoitukseen :-)

                        Comment


                        • #13
                          Alumiinivanteen korjaus ja kiillotus

                          Eilen liikenteessä naiskuljettaja kiilasi meikäläisen viereiseltä kaistalta puhelimeen puhuessaan väistämään rotvallikivetykseen ja vanne meni hyvin ikävän näköiseksi. Kovin pahasti ei ainakaan kieroon mennyt kun ei satasen vauhdissa tunnu ravistavan mutta paha kolo tuli vanteeseen. Nyt se on korjattavana metallisorvaamossa. Pistävät hitsaten vaurioituneen kohdan ja oikovat vanteen jos on kierossa. Itelle jää ilmeisesti hiominen ja kiillottaminen. Eli nyt tarvittais neuvoja miten saan samanmoisen kiiltävän kiillotetun pinnan vanteeseen mikä siinä nyttenkin on. Hiomista ja hiomista paljon mutta millä papereilla ja millä aineilla? Joku tehnyt aikaisemmin? Originaali vanne on tämmönen:

                          Comment


                          • #14
                            Toivottavasti sait kunnon korvauksen vahingon aiheuttaneelta. Ainakin sen verran, että olisit saanut uuden vanteen tilalle. Hitsaus ja mahdollinen oikominen maksaa. Kiillotusta varten lakka on poistettava -maalipinta lisäisi tätä työmäärää moninkertaiseksi. Lakanpoistossa on varottava puolien välisiä osia, ellei halua niitä uudelleen maalattavaksi.

                            Kun lakka on poistettu, paras työvälinen tuollaiseen tasaiseen pintaan on epäkeskohiomakone. Pinnassa on ilmeisesti pientä spooriuraa lakan tarttumisen helpottamiseksi. Aloita 240 paperilla ja viimeistele 400:lla. Sen jälkeen ei tarvitse kuin näyttää rättilaikkaa, niin pinta on kiiltävä.

                            Lakkaa siihen vanteen pintaan on sitten ihan turha laittaa, ei se peilipinnassa pysy kuitenkaan. Voi sen tietysti jättää hieman himmeäksi, jolloin lakka tarttuu paremmin, mutta kiilto kärsii.

                            Comment


                              #15
                              Ei olis voinut paljon myöhemmäksi enää vanteiden kunnostusta jättää. (räntää sataa jo maahan)
                              En ole oikeastaan mitään kännykän kuoria lukuun ottamatta ennen maalannut mutta pakko oli kokeilla miten onnistuu.

                              Paljon virheitä vielä jäi mutta tuli noista miljoona kertaa siistimmät kun vanhat oli.

                              Vanhat:
                              http://www.flickr.com/photos/15001980@N02/1569415012/

                              Uusi pinta:
                              http://www.flickr.com/photos/15001980@N02/1568549447/

                              Tarvikkeet: Pari purkkia kilikalipulloa + pari pulloa lakkaa. Pakkelia löyty hyllystä ja hiomapaperit kanssa.

                              Kulut oli n.30e

                              Comment


                                #16
                                Saaneen esittää epäilyni, että 30e/4pulloa vaikuttaa sellaiselta maalilaadulta, että ei ole kovin pitkäikäinen maalaus. Tai sitten minä olen osunut aina kalliiseen kauppaan ja sinä löytänyt edullisen :)

                                Comment


                                  #17
                                  No katotaan miten äijän käy. :)

                                  Nämä oli oikeastaan semmoset testi vanteet, kun ei ole tota maalausta ennen paljoakaan harrastettu. Paljon opin tästä maalaus kerrasta.

                                  Mistä muuten sais vanteen keskiöön audi rinkula tarrat?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Alkuperäinen kirjoittaja quattro20v
                                    Mistä muuten sais vanteen keskiöön audi rinkula tarrat?
                                    Ainakin Motonetissä muistelisin nähneeni.

                                    Comment


                                      #19
                                      Ainakin Motonetissä muistelisin nähneeni.
                                      En löytänyt motonetistä kun sellasia missä lukee audi vaalealla taustalla ja punaisella audi teksti.

                                      Eli samanlaiset kun oli aiemmin:

                                      http://www.flickr.com/photos/15001980@N02/1569415012/

                                      Nyt haussa olis mustalla taustalla ja hopealla pelkät rinkulat. Jossain muistan nähneeni semmoset.

                                      Comment


                                      • #20
                                        No otappa vähän mittoja keskireiästä taikka vanha keskiölätkä malliksi ja lähde kyselemään vannekauppiailta. Ainakin ennen niillä oli monenlaisia keskilätkiä, vannevalmistajien logoilla sekä automerkkien logoilla, mikä mahtaa olla saatavuus nykyään?

                                        Onhan tuohon toki toinenkin vaihtoehto, jos haluaa harrastaa: Vanhoihin lätkiin pohjatyöt ja haluttu väri päälle, tarraleikkurilla haluttu logo sopivan värisestä teipistä (sellaista ohuenohutta kalvoa) ja reilusti lakkakerroksia perään. Tai tietenkin tuota tarraa voi hyödyntää myös sabluunana/maskina jos haluaa koko homman hoitaa maaleilla...

                                        Comment


                                          #21
                                          En löytänyt motonetistä kun sellasia missä lukee audi vaalealla taustalla ja punaisella audi teksti.
                                          Minä olen Motonetistä kaksikin settiä mustapohjaisia hopeisilla rinkuloilla ostanut. Kotona on kolme jäljellä kun olen yhden keskiön joutunut uusimaan.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Kilikalilla yhdet maalanneena, voinen sanoa että ei tykkää osumista. Eli pienet hiekkatien ajot teki jo näkyviä jälkiä. Tosin kyse oli silloin mustista, missä jäljet näkyi helposti. Plussapuolena voitanee sanoa paikkamaalauksen helppous, heitti aina vaan puhtaaseen pintaan uuden kerroksen, eikä sävyeroa edes nähnyt :)

                                            Comment


                                              #23
                                              Kävin Espoon ja Vantaan motoneteissä ja kummassakaan ei noita ollut.

                                              On se vaan ihme kun muistaa ebayn vasta kun on selaillut tunnin kotimaisia saitteja läpi tuloksetta. Ebayssähän noita on vaikka minkälaisia.

                                              Yksi setti tulossa Hongkongista. :)

                                              Comment


                                              • #24
                                                Mahtaako jollakulla olla tietoa turussa päin sijaitsevista aluvanne-ehjäämöistä? itellä jo kaksi vannetta reunoilta kärsineet. Vanteet ovat uudemmat rs2 replicat. Eli nuo tuplapuolaiset.

                                                Toinen vanne särkyi muuten juuri sunnuntaina. Ajelin aavistuksen mitään ajattelematta Kaarinan TB:n pesukadulle. Pesun jälkeen sain kuulla, että kumin minimikorkeus maasta vanteeseen on 80 mm. itsellä noin 60. Kuljettimen reuna kisko hankasi reunan koko matkalta.

                                                Sinänsä kohta on kyllä koko talvi aikaa lähettää vanteet vaikka ivaloon hoidettaviksi, joten muiltakin suunnilta otetaan mielellään vinkkejä.

                                                jaskajokunen: Mites kun tuo nettisivu sanoi tuon liikkeen olevan Riihimäellä? Muuttanut kenties?

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Hapettunut alumiinivanne

                                                  pirkanmaalla osaavaa pajaa joka kiillottaa,puhaltaa tai jotain...?

                                                  (lohjenneen lakan alle pesiytynyt "pöpöjä",vanteet melko karut)
                                                  Viimeksi muokannut Sleepy2; 13.7.2008, 14:59. Perustelu: Jokunen ?-merkki poistettu?

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Samanlaista apua tarvis oulun alueella. Ken tietää?

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Kattokaa vaikka keltasiltasivuilta hiekkapuhaltamoita, taikka kyselkää automaalaamoista. Vaasassa yksi hiekkapuhallusfirma puhaltaa+maalaa hopealla vanteita. Hinta 4kpl vannetta puhallettuna+maalattuna 100€. Joo en ole varma millä systeemillä puhaltavat vanteita...voipi olla että käyttävät lasikuulia. Kuulemma kuitenkin tulee pirun hyvää jälkeä.
                                                      Viimeksi muokannut vaasanvoima; 15.7.2008, 08:15.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Aluvanteita en kyllä ihan heti lähtis hiekkapuhaltamaan pienelläkään karkeudella. Lasikuulapuhalluskin kuulostaa pikkusen väkivaltaiselta, etenkin jos kyseessä on vähänkään kalliimmat aluvanteet. Toisaalta jos vanteet on kovin rujossa kunnossa, niin jälki tuskin on huonompaan suuntaan..

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          kyllä niitä alumiinisia pyöränrunkojakin voi puhallella, antaa mennä vaan...

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Itse putsasin ikivanhat alumiinivanteet pois lakasta ja hapettumista Nitromorssilla.
                                                            Sen jälkeen ruiskulla uusi laadukas lakka pintaan ja hyvä tuli.

                                                            Jonkinverran hommaa oli, mutta hienot tuli!

                                                            Kokeilu omalla vastuulla.....

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X