Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Aluvanteiden kunnostus/pintakäsittely

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    Paiskasitko ihan vaan maalinpoistajan niskaan vai joutuiko työstämään jotenkin?
    Millähän noita vanteita (tai niiden reunoja) kiillotetaan? Joku myrkky vai millaiset työkalut? Tuskin ihan vaan perus hiekkapaperilla sentään..

    Comment


    • #32
      Älytön läjä eri karkeuksista (vesi)hiomapaperia vaan ja kovasti työtä. Vaatii rrrrrautasia herrrrrmoja.

      Comment


      • #33
        Heitin Nitromorssin ja annoin vaikuttaa niin kauan että lakka pehmeni. Sen jälkeen pyyhin pois/raaputin puu jne pehmoisella lastalla. Käytin myös pyyheliinaa joka oli laitettu kiinni porakoneessa jonkinsortin jatkovarressa (puolien välit). Pesin ja toistin useampaan kertaan kunnes hapettumat ja lakka pois joka kuopasta.

        Sen verran oli tuhtia ainetta että käytin haponkestäviä hanskoja.

        Comment


          #34
          Nimim. mahdollinen hyvin hapantuneiden BBS:ien tuleva omistaja kysyy:

          Kehtaatko Mika kertoa karkeuksia? Ei ole noi hiontahommat kovin tuttuja..
          Tuo Nitromoss oli muuten hyvä tietää, pitänee joskus kokeilla vaikka noihin vanhoihin Aluteceihin.

          Comment


          • #35
            Kiillotuksesta oli ihan hyvä juttu TDI-lehdessä muutama numero sitten.
            Mitä itse olen noita kiillotellut, niin maalinpoiston jälkeen hionta kannattaa aloittaa noin 240 paperilla, tai karkeammallakin mikäli aihiot on hapettuneet tai muuten pitää poistaa ainetta reilumminkin, että saa tasaisen pohjan. Siitä eteenpäin palttiarallaa karkeutta puolittaen 1000-1200 asti. Joka karkeudella hiotaan niin kauan, että edellisen karkeuden naarmuja ei ole havaittavissa enää yhtään. Sitten esim Autosolilla tai Autoglymin metal polishilla kiillottamaan. Itse kiilotuksen osalta vähemmällä ruumillisella työllä pääsee kun sijoittaa muutaman kympin ja ostaa kiillotukseen sopivat vahat ja laikat porakoneeseen.
            Kannattaa sitten varautua siihen, että aikaa menee muutama tunti per vanne jos hyvän haluaa...

            Comment


            • #36
              Itse putsasin ikivanhat alumiinivanteet pois lakasta ja hapettumista Nitromorssilla. Sen jälkeen ruiskulla uusi laadukas lakka pintaan ja hyvä tuli. Jonkinverran hommaa oli, mutta hienot tuli!
              Saattoi jäädä muutama työvaihe kertomatta ja "hieman" miedosti arvioitu tuo työmäärä: oikeiden työkalujen/tarvikkeiden lisäksi vanteiden kunnostus vaatii lehmän hermoja.

              Jos lähtee poistamaan vanhoja maaleja tarkoituksena maalata uudelleen, pitäisi kaikki vanha maali saada pois, jotta pohja olisi mahdollisimman tasainen.

              Jos haluaa kiiltoa, hiotaan järjestelmällisesti karkeimmasta alkaen. 1200 karkeuden jälkeen voi tarjota jo rättilaikkaa.

              Aloitin viime viikonloppuna V8 aerovanteiden maalinpoiston ja vaikka tiesin kokemuksesta homman olevan perin työläs, odotan innolla lopputulosta. Ainakin Ronaleissa on maali niin tiukassa, että vaatii todella monta käsittelyä maalinpoistoaineella. Apuna kannattaa käyttää tosiaan esim. puista kaavinta, metallisella saa vain naarmuja, jotka pitää hioa tasaiseksi. Teräsharjat jne kannattaa melkein unohtaa.

              Comment


              • #37
                Yritin etsiä foorumilta sitä hienoa videota, missä vanteen huuli saa kyytiä. Eli etupää ilman, vaihde silmään ja hiekkapaperi huulille. Hullua toimintaa, mutta tehokasta.

                Muutenkin haulla näyttää löytyvän kiillotuksesta enemmänkin juttua.

                Comment


                • #38
                  Alkuperäinen kirjoittaja Jari Lukkarinen Näytä viesti
                  Saattoi jäädä muutama työvaihe kertomatta ja "hieman" miedosti arvioitu tuo työmäärä: oikeiden työkalujen/tarvikkeiden lisäksi vanteiden kunnostus vaatii lehmän hermoja.

                  Jos lähtee poistamaan vanhoja maaleja tarkoituksena maalata uudelleen, pitäisi kaikki vanha maali saada pois, jotta pohja olisi mahdollisimman tasainen.

                  Jos haluaa kiiltoa, hiotaan järjestelmällisesti karkeimmasta alkaen. 1200 karkeuden jälkeen voi tarjota jo rättilaikkaa.

                  Aloitin viime viikonloppuna V8 aerovanteiden maalinpoiston ja vaikka tiesin kokemuksesta homman olevan perin työläs, odotan innolla lopputulosta. Ainakin Ronaleissa on maali niin tiukassa, että vaatii todella monta käsittelyä maalinpoistoaineella. Apuna kannattaa käyttää tosiaan esim. puista kaavinta, metallisella saa vain naarmuja, jotka pitää hioa tasaiseksi. Teräsharjat jne kannattaa melkein unohtaa.
                  Juu, kyllä siinä viikon illat meni. Positiivista oli että lakka oli kellastunut/halkeillut jne. Öljyä, pikeä/muuta kymmenien vuosien tatinaa. Ei ollut kivetyksiin ajettuja kolhuja jne joita olisi joutunut korjailemaan vaan lakan/hapettumien poisto riitti ja lakka päälle.

                  www.overdrive.fi palstalla on renkaat ja vanteet kohdassa useita alumiinivanteen kiilloitus/putsaus/kunnostus/levitys jne keskusteluja.

                  Comment


                  • #39
                    Itse olen aina hoitanut kiillotuksen tällä menetelmällä: Nitromors -> lakanpoisto painepesurilla -> mahdollisien kanttarikosketuksien poisto porakoneella 240 karkealla hiomapäällä -> hapetumat pois porakoneella "karhunkielipäällä" -> vesihiontaa 360 -> 400 -> 600 -> 800 -> 1000 -> 1200 -> 1500 -> Kiillotuslaikalla (porakone) karkealla hionta aineella -> hienolla hionta aineella -> Autosol rättilaikalla. Molemmille kiillotusaineille omat laikat niin huomaa jotain eroakin. Ja maltillisia kierroksia ettei aineet pala vanteen pintaan kiinni.

                    Muutamat ZW1 vannesarjat tulut tuttaville/itselle kiilloitettua ja tälläisistä on mm lähdetty: http://koti.phnet.fi/petrii/Vanteita...2052008007.jpg ja tälläiseksi kiilloitettu: http://koti.phnet.fi/petrii/Vanteita/zw1/DSCN0336.JPG

                    Tuossa vielä "nopeasti" kiilloitettu 10x17 Rh:n kehä. Vähän oiottu noilla karheammilla papereilla niin jäi muutamia pikku kolhuja ja pieniä naarmuja. Tosin nuo ei erotu kyllä kunnolla kuin keinovalossa. http://koti.phnet.fi/petrii/Vanteita...t/P1010052.JPG .

                    Kiillotetut vanteet vaatii vain todella säännöllistä huoltoa, alkaa hapettumaan melko nopeasti jos antaa kauan olla paskaisena.

                    Comment


                      #40

                      Tuli vissiin ostettua 16", kun en BBS-kauppiasta saanut kiinni. Noita vois joskus koittaa jostain välistä kiillottaa.
                      Pitänee aloittaa noitten talvivanteitten (Alutec Spyke) putsauksella kuitenkin..

                      Comment


                        #41
                        Että näin. Ronal-kauppias päättikin myydä vanteet renkaineen sukulaiselle, joten uusiksi meni suunnitelmat.
                        Nyt olisi tulossa ne BBS:t, jos ei nämäkin kaupat karahda.



                        Malli on lähellä RL:ää.
                        Hapettumien vakavuus selvinnee muutamassa päivässä.

                        Comment


                        • #42
                          Alumiinivanteet voi hiekkapuhaltaa aivan hyvin, ei tee pahaa ellei soralla puhalla.

                          Kunnon vehkeet kun on niin vanteen puhaltaa noin vartissa, eli ei edes ole kova homma, kannattaa varmasti ennemmin kun omien hermojen repiminen tolkuttoman pitkässä projektissa.
                          Viimeksi muokannut Antti Salminen; 24.7.2008, 22:40.

                          Comment


                          • #43
                            Aikanaan yritin yhden korjaamon puhallusvehkeillä saada maaleja pois 80-luvun pitsivanteista. Kompurassa riitti tehoa ja puhalluskaappi oli ihan ammattitasoa, mutta monta tuntia siinä meni.

                            Comment


                            • #44
                              Minäkin keväällä noi kakkosen vakio valssit hinkkasin. Aika älytön homma. Tulipahan kokeiltua. Ei ihan viimeisen päälle ole, mutta saa välttää alle pyörimään.

                              Kuvia pari kpl.

                              Ennen käpistelyä.



                              Käpistelyn jälkeen.

                              Comment


                              • #45
                                Tuollaiset tasaiset pinnat, kuten tuossa vanteessa, on hyvin helppo fiksata, kun niissä voi käyttää esim. epäkeskohiomakonetta ja rättilaikkakin sopii joka paikkaan.

                                Comment


                                  #46
                                  Nyt on BBS:t pihassa ja pestynä. Ne oli kuin olikin ihan oikeet palapelivanteet, tosin vaan kahdessa osassa. Etupuolelta nuo ovat suht siistit, takapuolelta sitten jo aika rumat. Keskiöissä ei ole juuri mitään, mutta kehät onkin jo eri juttu.
                                  Pitänee purkaa ja putsata.

                                  Oiskohan noissa oikeen teräskehät kun noin kiiltää? Lakka niissä kyllä päällä on..

                                  Comment


                                  • #47
                                    Joo puhalluskaapit on asia erikseen ei niillä mitään teekkään. Mulla on kompura kans riittävän tehokas, 21 kuutioinen ja puhallussuutin ~15mm, sillä mä olen noita puhallellu, pitää vaan kattoo ettei liian läheltä päästele ettei tuu mitään epätasasuuksia pintaan, sellanen puol metriä on minimi etäisyys jos paine on ~7 baaria, ja ei varmaan kestä alumiinivanteen puhallus yli 15 min vaikka olis erikoinenkin.

                                    Comment


                                      #48
                                      Tällainen tapaus olisi kunnostettavana. Tältä se näyttää sisäpuolelta.

                                      Vastaavassa kunnossa kaikki 4. Keskiöt on ihan siistejä, mutta nuo kehät olisi huomiota vailla. Viisainta varmaan purkaa ja putsata. Pultteja ei varmaan kannata käyttää uudelleen, mutta mistähän noita saisi? BBS:ää kun ei tunnu ihan joka vannepuodista löytyvän. Ja mistä tuon avaimen noille pulteille saisi?

                                      Oisko nuo teräskehillä? Voisi huolettomammin (kai?) puhalluttaa.

                                      Comment


                                        #49
                                        Nyt on huudeltu noitten kehän pulttien perään pitkin maita ja mantuja, muttei kukaan tunnusta kauppaavansa.
                                        Bayermann-merkkinen yritys myy BBS:n kilpavanteita, mutta niiden pultit ei kuulemma käy tavallisiin. Suosittelivat ruuvikauppaa tai tukkua.. Jepjep.

                                        Mitäs seuraavaksi? Ebay(kään) ei tuottanut tulosta..

                                        Comment


                                          #50
                                          Epdm motorsport(?) hyvinkäällä myy sekä nimimerkki Jone ffp:llä, mistä niitä voisi saada. Hinnat on kyllä sellaisia että alkaa pulttikauppa kiinnostaa

                                          Comment


                                            #51
                                            Pistin Jonelle sähköpostia. Katsotaan nyt ne hinnat. Jos alkaa olla taivaissa, pitänee jätää purkamatta ja siistiä kokonaisina niin hyvin kuin pystyy.

                                            Comment


                                              #52
                                              http://www.racingteam-hofmann.de/schrauben.htm

                                              Comment


                                                #53
                                                www.titanium-touch.de

                                                Löytyyhän niitä, kun osaa kysyä.
                                                Tilasin muuten sovitteet noille vanteille Arwidsonilta. Ei saa erikseen, vaan on otettava pulttien kanssa, 90€/kierros. Ihanan kallista!
                                                Kyselin muutaman sorvaamon läpi, mutta kaikilla vastaus oli ettei onnistu. Olisi vissiin pitänyt jättää mainitsematta käyttötarkoitus..

                                                Comment


                                                • #54
                                                  Tuotanoin. Nyt laiskottaa sen verran ettei kaikkia viestejä jaksanut lukea läpi mutta...
                                                  Jos ja kun aluvanteen kiillottaa, niin sillointällöin kun pyyhkäsee sinolilla niin ei ala hapettumaan uudestaan... siis jos ei tule lakkaa päälle.

                                                  Ja onkohan kenelläkään tietoa onko tässä kouvolan lähimaastossa enää mitään firmaa joka hoitais ton kiillotushomman koneellisesti eli sorvilla...kai? Joskus oli, mut ei taida löytyä enää. Ei ollu muistaakseni kovin kalliskaan projekti. (jos vertaa työn määrään käsin). Kun tuo talvikin tuolta väistämättä vielä tulee niin vois silloin noi kesäkiekkojen ulkokehät kiillotuttaa, kun alkaa lakat olee "tiensä päässä".

                                                  Comment


                                                    #55
                                                    Ei viitsi uutta ketjua tehdä, kun näitä vanhoja ihan hyviäkin on jäljellä, joten jatkan täällä.

                                                    Tekisi mieli ihan harrastuksen/harjoituksen vuoksi kokeilla yhtä vannesatsia maalata. Ei siis tarve tehdä priimaa, kunhan on tasainen/kestävä maali päällä. Ei tietoa onko ne edes suorat ja näyttää reunatkin ottaneen osumaa osassa, mutta eipähän ole väliä epäonnistuuko vai ei. Jotkut Wolfracen vanteet.

                                                    Ensiksi pitäisi saada vanha pinta vapaaksi kaikista hapettumista, maalin jäämistä ja muusta skeidasta. Hiekkapuhalluslaitteet löytyy, joten niillä ajattelin ronskisti kokeilla. Ainakin lähtee kurat irti. Vaikka pitäisi karkaeutta sitten hioa, pohjatyöt ei sen isommat ole, jos lähtisi nyt ihan vain hiomalla käymään läpi. Maalin ajattelin senkin itse töhriä harjoituksena ruiskulla.

                                                    Lasikuulaa saisi kyllä jotain 40e/25kg säkki, mutta voiko sitä käyttää ihan noin vain normipuhaltimen kanssa? Ja pitäisikö jäte sitten kerätä pois vai uskaltaako sen jättää maahan ihan normihiekan tavoin? Ja pureeko se, jos on reilusti sitä skeidaa? Osa on täällä puhallellut moisella, joten kokemuksia ja tietoa varmaan löytyy.

                                                    Eli tälläinen harjoitus, jos vaikka sitten jatkossa uskaltaisi jotain ihan oikeitakin vanteita kunnostaa itse.

                                                    Comment


                                                      #56
                                                      Lasikuulaa saisi kyllä jotain 40e/25kg säkki, mutta voiko sitä käyttää ihan noin vain normipuhaltimen kanssa?
                                                      Kyllä. Minulla on puhalluskaapissa nyt kuulat sisässä, hiekan käytön olen käytännössä lopettanut koska pölisee niin sikana että menee suodattimet saman tien tukkoon. Taisinpa maksaa 60 euroa 25kg kuulasäkistä, 20 euron ero tulee varmaan rahtikuluista.

                                                      Ja pitäisikö jäte sitten kerätä pois vai uskaltaako sen jättää maahan ihan normihiekan tavoin?
                                                      En tiedä ympäristönäkökulmasta, mutta enpähän raaskisi puhaltaa kuulaa pihalla :D

                                                      nimim. Köyhä

                                                      Comment


                                                        #57
                                                        Sama rojekti itsellä edessä.

                                                        Lähtö kohtana oli yksi vanne kiero jonka lyijy lekalla varovasti oioin ja vein sunilaan viellä varuiks sorvattavaksi.

                                                        Alkuun oli kans tarkoitus puhaltaa vanteet puhtaaksi "keraamisella hiekalla" mutta kun kokeilin puhaltaa keskilätkiä ja siihen meni ihan tolkuttomasti aikaa niin luovuin koko ajatuksesta, nyt vaan hiotaan pinnat karheeks.

                                                        Pintaan olis tarkoitus vetää tikkurilan temadur 50 joka on ainakin vanhojen muistikuvien mukaan helppoa maalata näin amatöörinäkin.

                                                        Maalaus kans vähä jänskättää, mut eiköhän niistä hyvät tule!

                                                        Comment


                                                          #58
                                                          Njoo, ehkä sitä lasia ei sitten viitsi ulos puhaltaa. Koppia ei ole, vaan ihan sellainen semikokoinen hiekkapuhalluslaitteisto, jota käytetään ulkona. Tilaa on, joten hiekkojen pölyämisellä ei ole ollut niin väliä eikä tarvinnut lakaista pois.

                                                          Kai tuolla hiekalla sitten vain lähtee puhaltelemaan. Kuten sanottua, hiomisen määrä ei ainakaan kasva, vaikka ensin hiekalla puhaltaisikin.

                                                          Mitä tuollainen alumiini kaipaa pohjamaaliksi? Ihan kuten normipellinkin maalauksessa eli happo, hionta ja väri? Ruiskulla ei käytännössä ole tullut itse maalailtua, vierestä vain seurattua, mutta tämä on hyvä paikka aloittaa, kun ei ole niin väliä. Vaikkakin vanne nyt ei ole se helpoin maalaus aloittaa lievän sokkeloisuuden tähden. Helpompi kuitenkin kuin joku laaja pinta.

                                                          Ihan perusvannehopea käy väriksi. Mielläänhän vetäisi jonkun 2k maalin, ettei tarvitse sitten lakkoja valutella. Vai onko edes mahdollisuutta? Ja eipä joku metalliväri nyt muutenkaan ole se helpoin aloitus.
                                                          Viimeksi muokannut jasso; 7.11.2009, 17:50.

                                                          Comment


                                                            #59
                                                            Se ois taas se aika vuodesta.

                                                            Tuli talven mittaan hommatua pullaan toisetkin vanteet. Ovat sen verran hienosti korjattu ja hyvässä maalissa, että kehät menevät uudelleen maalaukseen. Nyt kiinnostaisikin, mistähän ihmeestä saisi kaivettua Rialin käyttämiä värikoodeja? Jos ei vetäisikään perinteistä vannehopeaa, kun vanne muuten on minusta kovin hyvän värinen.

                                                            Mitä olette viimeaikoina maksaneet vanteen maalauksesta? Tosi harrastajahan maalaisi toki itse, mutta puttuu taidon lisäksi vielä kunnollinen kompura. Eipä näistä nyt näyttelyvanteita ole tarkoitus tehdäkkään, joten jos marketin pikkukompurassa riittää tuotto, voisihan sitä kokeilla itsekin.

                                                            Comment


                                                              #60
                                                              Täältä löytyy valmis aihe tälläselle.

                                                              Kuvia:
                                                              http://s1132.photobucket.com/albums/...5062011487.jpg
                                                              Ja tuosta eteepäi..

                                                              Ni nyt on kysymys tollasista ilmeisesti alkuperäsistä vanteista mitä on korrosion hammas purru.
                                                              "Ruuvit" ei siis ole ruuveja vaan tollasia tulpan kaltasia mitkä on liimalla kiinni eikä irtoo ilman pientä irvistystä, eikä tunnu luontevalta irrotella kaikkia noita, ni onko jotain hyvää kikkaa millä saa vanhan lakanja hapettumat nätisti pois?
                                                              Vai onko syytä antaa olla tahi hommaa uudet rimmit..?

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X