Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Typ81 & 89 taka-akselien vaihtokelpoisuus? Levyt taakse

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Typ81 & 89 taka-akselien vaihtokelpoisuus? Levyt taakse

    Profiilin vajaavetoiseen kulkineeseen olisi tarkoitus tulevana keväänä päivittää taakse levyjarrut ja sehän tapahtunee vaihtamalla koko taka-akseli sillä rumpujarrullisessa akselissa ei ole kiinnityspaikkaa satuloille. Eikö?

    Mahtaako typ89:n akseli olla samanlainen? Olen asian kanssa hieman arvailupohjalla, sillä kukaan ei ole vielä mitään varmaa osannut kertoa ja jos siihen saisi varmuuden, se voisi hieman helpottaa käyvän akselin löytymistä. Ei nimittäin tunnu kovin paljon enää noita kanttirapeita olevan ja siksi tuo akseli voi olla hankala löytää. Tietääkseni myöskään 2.2-koneista vajaavetoa, josta tuo akseli löytyisi, ei ole ikinä tuotu maahantuojan toimesta ja sekään ei helpota oloani. Ajatuskopassa on kyllä myös pyörinyt suunnitelma käydä hakemassa saksasta tai ruotsista toinen typ81 josta saisi tuon akselin ja ehkä myös muitakin osia, mutta ei ole mitään paikkaa varaosa-autolle ja se ajatus saa siksi odottaa.

    Sopivan aksilan löytyessä olisi tarkoitus uusia siihen ja jarruihin liityvät palikat (puslat, satulan tiivisteet, ym. ym.) eli myös sopivaa uhria saa tarjoilla jos jonkun korviin on viidakko- tai pöllimettärummun kautta tietoa kantautunut.

  • #2
    Laitoin joskus -87 t89 1.8s malliin -86 type85 coupen levyjarrullisen taka-akselin. Nähtävästi homma menee siten että ainakin t85 coupessa ja quattroissa on sama 4x108 jako kuin t89 ja B4 malleissa. (poislukien tietty s-mallit)

    Jos autossasi on 4x108 pulttijako niin sitten luulisi t89 aksilankin käyvän. Jarruroippeet ovat aksilassa kiinni 4 pultilla joten ne irroittamalla saanee rumpujarrulliseen akseliin vaihdettua levyjarruroippeet, ainakin päällepäin akselit ovat muuten aivan samanlaiset.

    Comment


    • #3
      Typ 81 90:ssä on 4x108-jako ja 80:ssä 4x100, eli sen puolesta akseli on käypänen.
      Olen käsittänyt että satula tulisi kiinni akselissa kiinteänä oleviin reikiin joita ei rumpuakselissa ole. Vai onko kuitenkin niin, että satula kiinnittyy irrotettavaan napatappiin, kuten mk2 golfissa?
      No sillä ei oikeastaan ole merkitystä, koska tarkoitus olisi kuitenkin hankkia koko akseli joka olisi sitten helppo huoltaa ja valmistella kuntoon ja näinollen nopeuttaa asennusta. Nyt sitten akselin etsintään.
      Kiitoksia varmistelusta!

      Comment


      • #4
        Tuossa kun etkasta kattelin niin saattaakin olla että puhuin palturia, taitaa se satulan kannakerauta kiinnittyä taka-akselin korvakkeeseen vaikka toista muistelinkin. Napatapin kiinnitys kyllä on samanlainen, mutta en kuvasta keksi että mihin muuhun se kannakerauta kiinnittyisi kuin akseliin suoraan.

        Juu olet oikeassa, kokonainen akseli on helppo pudottaa paikalleen kunhan sen saa huollettua. käsijarruvaijerit menevät vaihtoon koska päät ovat erilaiset. Samalla kun satulat ovat hyvin hollilla kannattaa laittaa rasvanipat käsijarrun käyttöakselin voiteluun. Säästää paljolta murheilta myöhemmin.
        Itse kun ostin akselin niin siitä puuttuivat toisen puolen satula ja satulan kannakerauta, muistelen että kannakerauta oli aika kallis merkkiliikkeen tiskillä ja satulankin metsästys oli melko hankalaa. Quattron satulat kun eivät käy ja vuonna -88 takajarrusatulan 36 milliset männät muuttuivat 38 mm millisiksi kautta linjan. Satulat erottaa rungon merkinnöistä ja ulkomitoiltaan ne ovat identtiset.

        Comment


        • #5
          Muistelin sitten aivan oikein.

          Tosiaan tuo rasvanippapatentti täytyykin tehdä ja siihen löysin mielestäni varsin hyvän ohjekuvasarjan tuolta patonkisivustolta: http://www.sportpug.com/artikkeli_disp2.php?id=116. Ja myös tuolla FFp:n teksteissä on hyvä ohje olemassa.

          Nyt pitäisikin vain löytää akseli, mielellään täydellisenä jarruosineen, niin pääsee keväällä asentamaan paikalleen.

          Ollaan näköjään käyty kaksin keskustelua aiheesta :) Kiitos osallistumisesta!

          Comment


          • #6
            No onhan se melkein pakko osallistua keskusteluun kun on tuttu aihe. Nordicaudin sivuilla on myös erinomainen "räjäytyskuvilla" varustettu FAQ tuon jarrusatulan remonttiin.

            Tuossa profiilini Audissa oli ostaessa n. 5 vuotta sitten poistettu molemmat jarruvaijerit ja satulan käyttövipu oli toiselta puolelta jo jumissa. No minä herkistelin molemmat vivut, lisäsin rasvanipat ja hankin uudet jarruvaijerit ja niillä eväin on mennyt 5 vuotta oikein leppoisasti. Nipanreät porasin satuloihin satuloita purkamatta ja toisen taisin tehdä ihan paikallaan autossa.

            Comment

            Working...
            X