Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Käsijarrulle palautusjouset

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Käsijarrulle palautusjouset

    Saakohan 80:n takajarruihin tuommosia palautusjousia? Ja onko niissä alunperin ollukin jonkinlaiset?



    "Rear Caliper Return Springs: Ford 6141147 / 6141148:- Handbrake return springs are available from Ford Dealers."

    http://www.s2-audi.co.uk/tech_articl...kes/brakes.htm

    #2
    Ei saa ainakaan fordilta enää pelkkiä jousia. Olikohan se nyt pari vuotta sitten kun kysäsin.

    Comment


      #3
      Hauska yhteensattuma, itse nimittäin mietin juuri eilen samaa asiaa.

      Yksi vaihtoehto olisi kenties napakka kierrejousi vaijerin "vapaan pään" ympärille, työntämään vipua ylöspäin. Avoimia kysymyksiä siinäkin on... Kuinka jäykkä sen pitäisi olla, että olisi hyödyksi? Kuinka hankala asennettava se sitten olisi? Voisiko siitä olla jotain haittaa?

      No, omaksi onnekseni se ei ole ajankohtainen <-tuossa kulkineessa - vivut eivät jumita. Sylinteri sen sijaan nappaa vähän, kun on syvässä uusilla paloilla ja levyillä. Kaipa se on otettava lusikka kauniiseen käteen ja laitettava atomeiksi... [huokaus].

      Comment


        #4
        Uudet vaijerit ja satulan herkistely, niin ei ole mitään ongelmia ja kaikki viritykset saa unohtaa. Itselläkin vaijerit liikkuivat kohtuullisen herkästi, mutta uusien vaijereiden vaihto lopetti kaikki ongelmat. Alle 30 e 80/90 quattroon kappale orkkiksena, suosittelen.

        Comment


          #5
          Onko jousi poikki ja käyttökelvoton? Siinä tapauksessa uuden pystyy taivuttamaan jousilangasta suunnilleen vanhan mallisen. Itsellä on joskus katkennut kuskin puolelta jousi ja siinä on jo vuosia palvellut itse taivutettu jousi. Mikäli jouset ovat ehjät, eivätkä jarrut siltikään pelaa niinkuin pitäisi, on joko vaijeri tai satula jumissa.

          Comment


            #6
            Vaijeriin virittelinki vuosi sitten pienet jouset mutta ne murjovat sitä pölykumia. Joka vuosihan noita vipuja joutuu vähän herkistelemään vaikka renkaanvaihdon yhteydessä. Tarvikevaijerit hain (20?/kpl) jos vaikka ennen katsastusta saisi asenettua. :) Aika pienestä kummiski kiinni että jää kunnolla rempastessa vähän laahaamaan.

            Kannattaakohan noihin vaijereihin laittaa minkäänlaista rasvaa vai kerääkö ne sillon kaiken rojun sisään? Tekevät muuten hölmön lenkin alakautta juuri ennen satulaa...

            Comment


              #7
              Takasatuloihin kannattaa laittaa rasvanipat, ohjeet esim. ffp:n teksteissä. Itsellä ollut käytössä muutaman vuoden, eivätkä tarvitse muita toimenpiteitä kuin vedenkestävää vaseliinia (esim. punainen) pari kertaa vuodessa, edellyttäen että vaijerit ovat ehjät.

              Aiemmin täytyi vähintään herkistellä satulat aina katsastukseen, ja aina kun veti käsijarrua, sai pelätä että jää laahaamaan...

              Comment


                #8
                Pasin kanssa samaa mieltä. Uutta vaijeria peliin ja käsärin tunnollista käyttöä, niin ei
                kerry ja juurru lika mekanismiin. Itse käytän mm. kaupunkiajossa jatkuvasti käsäriä liikennevaloissa seistessä.
                Renkaanvaihdon aikana kunnon puhdistus ja esim. WD-40:stä suojaksi, niin vot toimii.
                Nippa ei ole varmaan pahitteeksi.

                Kokemusta on Coupen ja muutaman 80:sen takajarruista. Talvella takapyörä jäykkänä liikenteessä; kyllä hävetti.

                Comment


                  #9
                  Joo, onneksi on niin selkäytimessä tuo kässärin päivittäinen käyttö, ettei ole vivut päässeet jumimaan.

                  Siperia nimittäin opettaa... Oli tuo 80 ollut alle kuukauden päivät, kun piipahdin töistä lähtiessä viereisessä lähikaupassa. Kassajonossa olin, kun joku säntää kauppaan ja huikkaa kuuluvalla äänellä: "Kenenkähän tumma Audi tuolla yrittää karkuteille?" Oivalsin heti, että omani oli todennäköinen vaihtoehto ja rynnin pihalle: siellähän se oli jo 20m päässä parkkiruudusta, ja joku vanhempi pariskunta koetti sitä käsin toppuutella. Lukossa kun oli, ei voinut muuta.

                  Oli jäänyt vaihde vapaalle, ja sen verran loivasti viettävä paikka ettei lähtenyt valumaan ennen kuin poistuin autolta. Aivan älytön munkki, että kaartoi niin sievästi ettei osunut yhteenkään autoon; ratti suorassa olisi kyllä kolahtanut - vetokoukku edellä. Mitä tästä opimme? Meikä tarkistaa nykyään ainakin 2 kertaa, että on vaihde päällä ja kässäri vedettynä, kun parkkeeraa :D

                  Comment


                  • #10
                    Onhan se tietty jännittävää elämää kun ei ikinä tiedä milloin ne jarrut tykkää jumia päälle. Itte kun en moisesta jännityksestä ja ropaamisesta niinpaljoa perusta, niin aikanaan vaihdoin molemmat käsijarruvaijerit ja laitoin rasvanipat. Ja viiteen vuoteen en ole muuta remppaa takajarruille tehnyt kuin kerran vuodessa painassut rasvaa nippoihin.

                    Comment

                    Working...
                    X