Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 80 type89 ohjaus vinossa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi 80 type89 ohjaus vinossa

    Muuten vallan mainiossa saksanaudissa on kiusallinen vääntöominaisuus eli ohjaus puoltaa ojan puolelle. Haulla löytyy arvaus apurungon puslista, joiden kuluminen aiheuttanee tukivarsien geometrian muutoksen. Puslat onkin lysähtänyt pari senttiä, mutta riittääköhän se vielä aiheuttamaan vääntöä. Ajattelin nimittäin ensin säädättää kumperit ja kasterit eli pyöränkulmat ja tarkkailla tilannetta. Robleemi on se, kun pyöränkulmien "tieteellinen" säätö vaatii nelipyöräsäädön jota ei taida edes pystyä tekemään vanhoihin alustoihin. Puslien vaihto ohjauskulmien säädöillä tai ilman tietenkin auttaa jotain. Onko joku huomannut saman "ominaisuuden" ja saanut sen poistumaan?. Kun tuo Bentleykin ollut amatzoonissa tilauksessa jo kolme kuukautta, niin ei saa tuota tietoa kun kysymällä.

    Tjah, vaihdoinkin muuten just saabin audiin, joten siis uusi audisti

    #2
    Kannattaa ensialkuun tarkistaa ilmanpaineet renkaista. Sen jälkeen kannattaa kokeilla myös keskiviivan päällä ajaen tuota puoltamista. Tiet enempi ja vähempi ojaan päin kallellaan.

    Comment


    • #3
      Historia

      Kokeiltu siis juuri tasaisella asfaltilla ja yritetty kompensointia ilmanpaineilla, ja se auttaa tietenkin vähän. Ilmanpaineilla ei tosin kannata kauheasti ohjausta säätää kun tule ongelmia esim. jarrutuksissa. Kulutti muuten myös edellisen rengaskerran reunasta, joten kulmaukset kyllä on pielessä. Kysymys onkin, että riittääkä pelkkä ohjauskulmien säätö vai vaatiiko apurungon puslien vaihdonkin. Puslat on hankala vaihtaa, ja säätöeurot menee hukkaan jos se ei sitten autakkaan, kun säätö pitänee tehdä uusiksi sitten uudestaan kun puslat vaihdetaan.

      Ohjuskulmien säätö on muuten usein lähinnä valohoitoa, koska vaatii nimenomaan nelipyöräsäädön, muuten menee kuin pystykorva juoksussa. Eli taka-akselin/pyörien vika-asemointi vie runkoa poikittain ja tätä ei voi kompensoida eturipustuksen säädöillä.

      Comment


        #4
        Joo mulla typ 89 kävi nelipyöräsuuntauksessa samasta syystä ja vetelee hiukan edelleen mutta ratin asento suoristui ja vetely väheni. Alusta on jämäkkä..ei kolise. Tasaisella ihan vähän vetelee ja normaalisti maantielläkin vain lievästi kun päästää ratista irti. Jarruttaessa ei vetele sen enempää. Ei ole haitannut kun niin lievää.

        Comment


        • #5
          Fiksummilta kysäsen että mitä etuvetoisen t89 taka-akselista voi säätää, koska eikö tuo ole ns. yhdystukiakseli? Omasta mielestä mielikuva on että säätömahdollisuudet on erittäin rajatut, tosin eipä sen pitäis ajamalla miksikään mennä, muuta kuin puslien osalta.
          Rengas- ja vanneyhdistelmä? T89;n vakiopeltivanteissa on iso et, yleensä kaikki aluvanteet ovat pienemmällä et:llä, lisäävät vetelyä.
          Jos apurungon puslat on rikki, varsinkin toispuoleisesti, aiheuttaa vetelyä kiihdytyksissä ja jarrutuksissa, ja kolinaa.
          Saabin jälkeen audi voi tuntua herkältä häiriöille, jos selkeää vikaa ei löydy niin totuttelua kai se vaatii.

          Comment


            #6
            Jos taka-akselin puslat on kunnossa, napatapit suorat, panhard-tanko suora ja mahdollisen madalluksen aiheuttama sivuittaissiirtymä on kompensoitu jotenkin, niin eipä siellä juuri muuta säätömahdollissuutta ole.

            Type89 puslat on siitä kiva että kun on lämpimässä, niin päivässä vaihtaa melko simppeleillä työkaluilla kaikki vaikka olisi vähän tiukemmassakin.

            Comment


              #7
              Vaiha eturenkaat keskenään ja kokeile muutuuko puolto suunta. Juduin joskus laitamaan eturenkaan taakse kun puolsi niin pahasti uudessa autossa uudet nokian talvikumit. En viitsinyt valittaa rengas liikeeseen ?

              Comment


              • #8
                Vika linee selvillä

                Syyksi paljastui väljenneet alatukivarren puslat molemmin puolin. Lienee type89:n hallitseva "ominaisuus" ohjausongelmille. Lisäksi aiemmin vaihdetut mottorin tukikumit taisi olla väärä korjaus, kun ko. helat aiheuttavat samanlaista "rytkettä" kun kiihdyttää/jarruttaa. Etunavat liikkuvat eteen/taakse senttejä, joten seuraa varsin mielenkiintoisia ilmiöitä ajettavuuteen. Katastuksessa ko. väljyyttä ei huomaa kuin valveutunut inssi. Eiköhän sama vika löytyne mti:nkin ohjauksesta, kun ei kerran ohjauskulmien säätö auttanut. Jos näin on -> annettu taas kerran valohoitoa pyöränsuuntauksessa.

                Viisas remppamies huomasi välykset, ja eikä säätänyt kulmauksia, kun ei tietysti kannata jos nivelissä löysää.

                Comment


                • #9
                  Alatukivarsien puslat olivat tuossa profiilin kulkineessakin vialla aiemmin.
                  Aurauskulmien säätö keskeytettiin kun korjaaja huomasi ainakin toisen puslista liikkuvat äärilaitoihinsa.
                  Ei ihme että talvikumeista oli nastat ropisseet pientareelle renkaiden sisäreunoista talven aikana.
                  Tilasin uudet Powerflexin puslat autovaruste.net :stä ja asensin paikalleen.
                  Uusi yritys aurauksensäätöön ja johan tuli arvot kohdalleen.
                  Ohjaus muuttui huomattavasti paremmaksi.(ihmekkös tuo.)

                  Asiaan myös varmasti vaikutti raidetankojen sisemmät kiinnityskohdat.
                  Molemmin puolin olevat kiinnityspultit olivat hieman löystyneet.
                  Tuon huomasi rattia heiluttamalla auton paikallaan ollessa> kolinaa.

                  Kuvatuskin löytyy:
                  http://i6.photobucket.com/albums/y23...g?t=1168850730

                  Ympyröity mutteri löystynyt,kuva kuskinpuolelta.

                  Comment


                  • #10
                    Audi 80 type89 ohjaus vinossa

                    Omassa kärryssä sama juttu. Eli eturenkaita pystyy käsin liikuttamaan eteen ja taakse.
                    Ratti on myös vinossa ja oikealle kampeaa ajossa.
                    Puslaremppa taitaa olla tulossa.

                    Joku viisas sen taisi täällä sanoaki, että Audilla ei vuotta aja ilman että joutuu konepellin alla olemaan ;)

                    Comment


                    • #11
                      Korjattu puslat, tulos:

                      a) Vääntö oikealle muuttui "normaaliksi" (vääntö yhtä suuri oik/vas kaistalla)
                      b) Veto/moottorijarrutus rytkähtely pieneni

                      Vasen pusla n. 5-10mm välys, oikea väljä mutta ei juuri välystä.

                      Ohjaustuntuma vertailua Saab90(ei tehostinta)/type89(ohjaustehostin):

                      Saapin ratin voi asettaa yleismukavasti johonkin asentoon kaarteen mukaan -> rattia väännetään n. 200m välein hiukka -> ei rasitu ranteet/kuski. Type89 rattia pitää hieman painaa koko ajan, tien kallistus aiheuttaa vääntömonetin tehostajaan -> vääntö tien kallistuksen suuntaan. Sama kuulemma Saapissakin jos on tehostin. Tosin type89 ohjaus on kuulemma hyvä tehostinluokassa.

                      Ohjauksen vetely on muuten vaikea ongelma kuulemma joissain upouusissa sähkötehostimissa, menee kuskin hermot ohjauksen vetelyn takia, eikä auta ohjauskulmien säätely.

                      Type89:ssä muuten vantastinen balanssi, ei karkaa sladissakaan käsistä. Varsinkin jos vertaa saapin hengenvaaralliseen puskemistaipumukseen. Muuten saapilla tosimiehen parempi ajaa, ei irtoa keula tiestä(jos sitten irtoaa, niin on oikeasti ongelmia). Ymmärrän quattrohenkilöitä hieman enemmän, torseni ja type89 ainakin lienee ihan ajettava yhdistelmä. Mutta jotenkin on vielä ikävä Lada 1200L kulkuvälinettä, siinä oli enemmän sellaista urheilullista ajonautintoa.

                      Comment


                        #12
                        Tehostamattoman ohjauksen iskunvaimentajan lisääminen (vaatii vähän rakentelua) rauhoittaa type85/89/33 vääntelyä.

                        Vielä kun säätää rattiakselin ja hammastangon välisen kosketuskulman kohdalleen, muuttuu auton ajotuntuma ihan omaan luokkaansa, ihan verrattavissa jo kunnossa olevan type43 UrLötkön ajettavuuteen.

                        Comment

                        Working...
                        X