Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Onko Audi 100 (c4) -91 takarummuissa uritus rummun sisällä?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Onko Audi 100 (c4) -91 takarummuissa uritus rummun sisällä?

    Jäi katsastuksessa takajarrujen liian suuresta erosta leima saamatta.
    Avasin rummut ja niissä on noin 1 mm välein pieni ura, ilmeisesti kuuluu asiaan kun ovat niin säännölliset.
    Yleensä rummut ovat sisältä sileitä.

    Lisäksi mikä on männän oikea halkaisija, koska toisella puolella on erikokoinen mäntä.
    Tämä on ilmeisesti syynä 50% tehoeroon.

    2.0 E bensa AAD

  • #2
    jarru-paineensäädin jumis.

    Comment


      #3
      Tuossa loppukesästä tuli omaan kärryyn (-92/-93 AAD) vaihdettua uudet takarummut (ei uria kulutuspinnassa), uudet kengät
      sekä jarrusylinterit. Rummut ja kengät ostin varaosatuonnin kautta.

      Sylinterit puolestaan ostin Motonetista ja pikaisen haun perusteella ne ovat nämä:
      100 4.91--1994 Ø20.64 "VAG-alumiinimalli". . . . . . . . . 23-8659 15.50 ???

      Tässä vielä kuva sylinteristä paikallaan:

      Comment


      • #4
        Kyllä nuo urat on täytynyt tulla jarrukengistä, kyllä jarrupinnnat pitää olla sileitä.
        Saahan ne sorvilla pois.

        Ylläolevan mukainen sylinteri on toisellapuolella 20,64 mm ja toisella puolella on ilmeisesti vanhemmasta 100:sesta oleva n. 17,5mm sylinteri joka pitää vaihtaa.

        Comment


          #5
          Se säädin kyllä voi jumittaa aika perusteellisesti. Osta uusi säädin tai pura (en muista onko mahdollista). Usein sen vivun väliin menee kiviä tai jotain ja se ei enää liiku ja sitten ruostuu jumiin tai ruostuu muuten vaan vanhuuttaan. Voi tietty olla jotain muutakin hämminkiä kuten puhkiruostumaisillaan olevia jarruputkia tms, jotka tuon ikäisessä on kyllä jo varmaan enemmän sääntö kuin poikkeus.

          Comment


            #6
            Olikos siinä kuormantunteva venttiili ... ns alb-vena.
            Jos on ja säätövipu jumissa,voi yrittää herkistää. Jos ei liiku,niin uusi vain.

            Comment


            • #7
              Jarrupaineensäädin on todettu toimivaksi (ainakin vipu liikkuu) edellinen omistaja on sen vaihtanut n. vuosi sitten edelliseen katsastukseen.

              Melkein sain tänään jarruremontin valmiiksi, mutta nyt automattikiristin ei toimikkaan ja kengät jäävät liian kauas rummusta.
              Varmaan jouset jotka vetävät kiiloja ovat kuoleentuneet, pitää varmaan avata vielä rummut ja säätää käsin kengät oikeaan kireyteen.

              Alkuperäinen jarrusylinteri maksoi 36?. Lisäksi käsijarrunvaijerit meni vaihtoon.

              Comment


              • #8
                No niin leima tuli. Ilmeisesti rumpujen sisähalkaisija hieman suureni kun hioin pintoja sileäksi ja johti siihen että automaattikiristimien kiiloissa ei riittänyt enää säätövara.

                Hitsasin kiiloihin n. 4 mm lisää leveyttä pitäen alkuperäisen kaltevuuden mikä kiilassa on.
                Käsijarrun säätö on hieman hankalassa paikassa ja vaatii 10 mm hylsyn jossa on tarpeeksi iso keskireikä jos kierteen päällä oleva kuminen suoja on paikoilla.

                Kun käsijarrun säätää kerran kohdalle niin sitä ei periaatteessa tarvitse enää säätää, jos jarrukengät vain ovat oikeassa kireydessä.

                Comment

                Working...
                X