Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Jarrujen "kohina"

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Jarrujen "kohina"

    Onko heittää vinkkiä seuraavaan? Eli jarruttaessa kuuluu laahaava ääni (ikäänkuin pikku kohina). Kuuluu pienemmässäkin jarrutuksessa, eli jos vaikka hieman hidastelee mutkaan tullessa. Itse ymmälläni olen, auttakaa! Kiitos! Autona A4 Avant

  • #2
    Itseä ihmetyttää sama homman tuon A4:n kanssa.
    Yön jäljiltä sen ymmärrän mutta kun sitä esiintyy jonkun verran vaikka jarruja on tullut jo "lämmiteltyä".
    Huomasin lisäksi eilen, että kun oikealle kääntyvässä kurvissa painoin jarrua, kuului ääni huomattavasti selvemmin, muutenkin kuulostaa niin kuin ääni kuuluisi enimäkseen oikealta ja tuntuu kuin oikea etunen ei ottaisi ehkä niin hyvin kiinni kuin vasen.

    Palat eivät todellakaan ole loppu, ne on viime kuussa tarkastettu.

    Comment


      #3
      Tuntuu näissä audiloissa olevan oikea ongelma noi jarrut. Millon on käsijarrujumissa, millon itse jarrumännät jumissa ja milloin mitäkin. Itse luulin että koskee vain vanhempia audeja, mutta samat ongelmat tuntuu olevan työkavereilla uudemmissa varsinkin kylmillä keleillä tullaan töihin takajarrulevyt punahehkussa :D

      Mulla alkuun jumitti käsijarru ja nyt on alkanut välillä kesken ajon jäämään kuskinpuoleinen jarrumäntä jumiin. Rengasrautaa satulan kylkeen kerran ja taas mentiin. Täytyy ottaa joku ilta kun ehtii satula irti ja yrittä hiukan puhdistella ja herkistellä josko auttaisi.

      Comment


      • #4
        Mulla alkuun jumitti käsijarru ja nyt on alkanut välillä kesken ajon jäämään kuskinpuoleinen jarrumäntä jumiin. Rengasrautaa satulan kylkeen kerran ja taas mentiin. Täytyy ottaa joku ilta kun ehtii satula irti ja yrittä hiukan puhdistella ja herkistellä josko auttaisi.
        jos hyvän haluaa niin kannattaa purkaa koko sylinteri paloiksi myös käsijarru vipu pois on vähän v.mäinen ottaa irti laittaa takas mutta sen jälkeen toimii ku uus...

        Comment


          #5
          Mulla oli omassa Audi A4 1.8 -97:ssa jarrulevyt edessä kuluneet siten, että niissä oli ihan selvät urat. Mitään ääniä ei muistaakseni kuulunut mutta oli ikävä tärinä kun jarrutti pienelläkin nopeudella. Vaihdoin uudet jarulevyt, niin vika katosi. En vaihtanut edes jarrupaloja koska ne olivat vielä hyvät. Kaippa nekin olis tietenkin voinut samalla vaihtaa...

          Tiedä sitten onko tuosta mitään apua teidän jarruongelmiin mutta vois ne levyt ainakin tarkastaa onko OK.

          Comment


          • #6
            Mulla taitaa olla oikea etunen melko pahassa jumitilassa. Jarru kyllä toimii mutta ei ilmeisesti kovin tehokkaasti.
            Tänäänkin meinasi Tampereen reissulla tulla pariin otteeseen tiukat paikat kun piti alkaa jarruttamaan. Ensin ei löydy mitään jarruja, ja kun löytyy, vetää vasemmalle niin että hirvittää kunnes pito tasaantuu.
            Eli pikaista huoltoa vailla etupää.

            Comment


            • #7
              On noita rikottuja suojakumeja vaihdettu, ja välillä on niin ruosteessa, että koko satula menee uusiksi. Jarrupalavaihtajat on rikkoneet suojakumeja kun yrittävät painaa mäntää sisään ties milläkin välineellä.

              Comment


              • #8
                Hain sitten Motoneetista etujarruihin kumisarjat, a' 7,50e. Hinta ei ainakaan päätä huimaa.
                Hain vähän niin kuin harjoituskappaleeksi noi, jos ei onnistu tai jumittaa edelleen, niin voi sitten hakea/tilata orkkiskamaa.

                Mutta tahnat ja vaseliinit unohtui tietenkin ostaa... Mäntä pitää kuitekin käyttää irti ja katsoa pitääkö vähän hoonailla.
                Onko jotain haittaa jos käytän männässä ja liukutapeissa sitten tavallista Castrolin vaseliinia?
                Eipä ole tarttenu koskaan aikasemmin jarruremonttiin ryhtyä, niin on noi "sallitut" aineet vähän hakusessa...

                Comment


                • #9
                  Itse käyttäisin vain jarruihin tarkoitettua silikonirasvaa mustassa tuubissa.

                  Ne mötiksen espanjalaiset kumit ei oikein vakuuta, itse käytän orggis-ATEa. Ei kovin vaikea homma, männän voi paineilmalla puhaltaa pois, laita väliin joku puun pala ennemmin kuin pikkusormi, sekin on tullu kokeiltua...

                  Suojakumi täytyy laittaa ensin mäntään, ja vetää mahd. alas, pois urastaan. Sitten kumi satulaan uraansa ja sitten vasta mäntää sylinteriin. Rasvaa tietenkin hiukan liukupintoihin. Kumi luiskahtaa männän uraan jossain vaiheessa ja asettuu oikein. Kannattaa olla tarkkana, että kumi on kunnolla satulan urassa, muuten käy huonosti...

                  Comment


                    #10
                    Rubber grease nimellä löytyy tuota edellä mainittua rasvaa mikä on tarkoitettu noille kumiosille.

                    Männän voi pullauttaa ulos myös jarrua pumppaamalla, jos ei ole paineilmaa saatavilla. Vaikeamissa tapauksissa sitten rasvaprässillä.

                    Comment


                    • #11
                      Niin, piti kysymäni tuosta 7mm kuusiokolosta vielä, sellainenhan siellä lienee (mitä Jounin projektijuttuja lueskelin).
                      Moinen löytyy kyllä hylsymallina mutta onko se tarpeeksi pitkä? Eli miten syvälle about pitäis avaimen kanssa päästä?

                      Rasvakauppaan ei enää ehdi mutta eiköhän isäukon rasva-arsenaalista löydy vaikka aineet peräpukamiin jos niikseen tulee.

                      Comment


                      • #12
                        Eipä sen kuusiokoloavaimen tarvitse mikään ylipitkä olla; pulttien kannat tulevat tarjolle, kunhan ne muoviset suojatulpat irroittaa. Muistelen, että jatkovarsi "hylsyn" ja räikän välissä saattaa olla tarpeen.

                        Comment


                        • #13
                          Olipas taa nolo homma... Kyllä siellä on oikealla puolella sisimmäinen pala vaan kulahtanu käytännössä metallille.
                          Ja vielä per**** joulun pyhinä käytin molemmat eturenkaat pois syystä että asensin kuraläpät ja putsasin vanteet sisäpuolelta.
                          Muistan vielä kun tarkastelin jarrupaloja toiselta puolelta ja ihmettelin kun ulommainen oli ihan uuden näköinen ja sisimmäinen n. puoliksi kulunut. Ilmeisesti oli vasen puoli, ei muista, koska toiselta puolelta unohdin tarkastaa ja laitettuani jo renkaan takaisin totesin taskulampulla ulommasta palasta, että sama homma...
                          Onko huomenna varaosaliikkeet auki, no EI ole! Eikä olis kyllä marmoritiski muutenkaan, kellään myydä läheltä jarrupaloja? ;)

                          Mutta miten noin on päässy käymään?
                          Jarrut ei kanna, koska auto liikkuu erittäin helposti itseltä tuntuvalla tasamaallakin kun jarrun päästää. Huomattavasti helpommin kuin edellinen, eli Passat.
                          Ehkä liukutapit jumii?
                          Toiseksi tulee mieleen myyntikikka... joka on tässä tapauksessa täysin mahdollista. Eli ostettu yksi paketti jarrupaloja ja vaihdettu vain ulommaiset. Onhan ne kaiketi samanlaiset sisä- ja ulkopuolelle.
                          Njoo, voi olla skitsoilua...

                          Edit: Niin, minulla ei muuten ole niitä kuusiokolotappeja, vaan ihan normi pulttikannalla. Lucas on satulan merkki mutta niitä lie sitten erilaisia vai onko tuo kuusiokolo vain B6:n juttuja...

                          Comment


                          • #14
                            Tuli tänään sitten laiteltua noita jarruja, hyvä toi mun tallipaikka kirkkaalla säällä ainakin kun silloin näkyy tähdet. Tänään kuitenkin vihmoi vettä höystettynä kera tuulen.

                            Olipa käynyt sillä tavalla tuon oikean puolen toisen palan kanssa, että oli pinta päättänyt lähteä. Siksi ne meni Tampereen reissulla kerta heitolla huonoksi. Luulin motarilla ajaneeni jonkun epämääräisen päältä kun etuoikealle muka osui jotain jatkaen matkaa kolistaen pohjaa. Taisi olla irronnut pinta kuitenkin.

                            Oikea puoli meni puolessa tunnissa, mäntä meni niin hienosti takaisin sisään, että tyydyin vaihtamaan vain liukutappien kumit.

                            Vasen puoli olikin sitten perkelettä täynnä. Mäntä ei sisään millään, jäi juuri sen ratkaisevan millin vajaaksi. Ei kun mäntä ulos ja kumit vaihtoon.
                            Kertokaas ny se kikka millä laitetaan se kumi siihen satulan uraan näppärästi? Männän laittaminen takaisin ja kumin lupsahtaminen männän uraan oli helppo homma mutta siihen satulan uraan ei kumi tainnut oikein kunnolla mennä.

                            Lainassa ollut kompuralla toimiva jarrujen ilmauslaite ei kanssa oikeen vakuuttanu vaikka nesteet vaihtui kivuttomasti sillä. Tuntuu niin kuin poljin menisi pikku hiljaa pohjaan päin kun paikallaan sitä pakottaa, en tiedä. Täytyy varmuudeksi suorittaa vielä perinteinen ilmaus.

                            Comment


                              #15
                              Tiivisteen pitäisi kyllä mennä siihen satulaan ihan vaan sormilla laittamalla. Eivät ole ikinään enempiä vastustelleet.

                              Comment


                              • #16
                                Jep, ehkä sitten syy oli motonetin hyvän toleranssin omaavassa kumissa, Mikan kertomien ohjeiden mukaan sitä sinne sovittelin. Se kun tuntui liian suurelta siihen. Olis ehkä kannattanu ottaa marmorilta kumit samalla kun jarrupalat hain.
                                Noh, täytynee kesällä käydä ne kuitenkin läpi paremmin ja laittaa oikeen genuine parts kumit sinne.

                                Comment


                                • #17
                                  Itsellä tuottaa myös lievää päänvaivaa takapään kahina joka korostuu kun jarrutan kevyesti. En juurikaan tajua auton tekniikasta paljoakaan, joten mistä mun kannattaisi lähteä tätä asiaa purkamaan? Auto 04 a3 8P.
                                  Paloja on jäljellä ihan hyvin, levyt näyttävät päällisin puolin hyväkuntoisilta. Normaalin ajon jälkeen toinen takapään levyistä on aika kuuma, mutta kyllä siinä sormea pystyy pitämään.

                                  Auto oli audicenterissä huollossa ja mainitsin huoltopojille takajarruista. Diagnoosi: kunnossa ovat. Vuokra-autona mulla oli samanlainen kiesi ja jarrut olivat mielestäni äänettömät.

                                  Tutut ovat sanoneet että kannattaa mennä kiihdyttelemään ja jarruttelemaan tiukkoja jarrutuksia eteen ja taakse + käsijarrulla jos siellä vaikka olisi jotain jumittelua. Tästäkö apu ongelmiin??

                                  Comment


                                    #18
                                    Lainataan vanhaa säiettä. Omassa B6:ssa apparinpuolen vanne tuntui lämpenevän sen verran, että päätin jarruja herkistellä aikani kuluksi:





                                    Edellisten palojen vaihdossa ilmeisesti tiiviste mysötty kunnolla, enempää en purkanut vaan löin jarrut takaisin pakettiin. Sain juuri sen verran sylinteriä puristettua sisäänpäin että meni palojen kanssa satula paikoilleen.


                                    Mitäs tuolle nyt kannattaa tehdä? Kannaattako tuota edes yrittää huoltaa? Saako tuota jarrumäntää erikseen ostettua vai meneekö koko satula vaihtoon? Autoliikkeestä ostettu auto alle 6kk sitten, täytynee kysellä vastaantulemisia..

                                    Comment


                                      #19
                                      Itsellä tasan sama homma omassa B7:ssa. Haim motonetistä 120e huolletun satulan, 50e saa takaisin kun vie oman sinne. En edes miettinyt alkaa huoltamaan satulaa tuolla hinnalla.

                                      Comment


                                        #20
                                        Riippuu siitä onko mäntä miten pahasti ruosteessa. Jos ei itseltä onnistu satulan huolto, niin eipä siinä sitten paljon miettimistä ole. Huolettuja satuloita saa alle 100 eurolla.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Justiin vaihdatin satulat ja palat eteen, mukavaa kun jarrulevyt kiiltää ensimmäistä kertaa puoleen vuoteen... Ja satulat ei todellakaan edes pahan hintaiset.

                                          Comment


                                            #22
                                            Mahtaisiko kellään olla hajua mikä mahtaa olla tuon jarrumännän halkaisija? Ts. käykö tuo 54mm männällä oleva satula tähän omaan kulkineeseen? Prkl kun ei tullut mitattua auki ollessa. Levyjen halkaisija edessä 312mm.

                                            Edit: Googlella

                                            http://www.audizine.com/forum/showth...tor-dimensions
                                            B6 A4 3.0
                                            Front Rotor: 312x25
                                            Rear Rotor: 255x12
                                            Same Caliper as B6 A4 1.8t
                                            Pitääkö tuo boldattu paikkansa? Onko 1.8T:ssa 54mm vai jopa 57mm jarrumännät?
                                            Viimeksi muokannut Mutilation; 22.5.2013, 10:00.

                                            Comment

                                            Working...
                                            X