A8 vm. 2000, D2S xenoneilla (eli vain lyhyet valot): Vasemman puoleinen lyhyt ajovalo ei enää syty, ei edes uudella polttimolla. Sulakkeet on mielestäni kunnossa (musta #4), mittaristossa palaa lampun vikavalo, mutta VCDS ei anna mitään vikakoodia valoista. - Pitäisikö kunnianarvoisten ja valantehneiden val(a/o)miesten mielestä seuraavaksi alkaa tilaamaan uutta ballastia vai sytytintä? Tai kenties tarkastaa jotain muita kohteita?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
A8 D2 vasemman puoleinen xenon ei syty.
Collapse
X
-
Comment
-
Itse itselleni vastaten: Eikös se ollutkin niin, että D2-korisen A8:n D2S -umpioita muutettiin jossakin välissä, ja samalla ohjausyksikön paikka muutettiin johdotuksien lyhentämiseksi?
Ilmeisesti minun tapauksessani vasen umpio on alkuperäinen ja oikea muutettu uudenmalliseksi.
Ohessa vielä muutama kuva osien tunnistamiseksi...
Comment
-
Nyt on selvitelty vikaa ja käräytelty sulakkeita.
Sulake #4 siis kärvähtää välittömästi, kun ajovalot kytketään päälle virrat kytkettynä. Samoin sulake palaa, vaikka sytyttimen liitin on irrotettuna. Sitä vastoin, mikäli ballastin liitin lampun sivussa irrotetaan, ei sulake pala vaikka valot olisivat kytkettynä ja muut liittimet kytkettyinä.
Ajovalon sisuksia tarkastellessani havaitsin lisäksi kotelon sisällä kulkevien johtojen eristyksissä vikaa (ruskean ja keltaisen johdon eriste rikki).
Onko arvoisa raati samaa mieltä: Vika on joko ballastissa (lokasuojan sisällä öljysäiliön takana), tai sen johdotuksissa? - Ja korjaava toimenpide on ajovalon sisäisten johdotusten eristeiden korjaaminen, ja joko ballastin, tai koko ballasti-sytytinsetin vaihto?
Comment
-
Johtojen korjaamisesta ainakin itse aloittaisin, jos siellä on selvästi rikkinäisiä. Huomattavasti halvempi vaihtoehto kuin uusien osien ostaminen. Onhan toki myös mahdollista, että ballasti on oikosessa ja polttaa sulakkeen. Kokeilitko ballasteja ristiin vai eikö ne käy? Onko molemmissa umpiossa erillinen sytytin? Joissain malleissahan sytytinkin sijaitsee ballastin sisällä.
Comment
-
Nyt on taas selvitelty vikaa:
Purin sekä umpion, että ballastin johtoineen pöydälle ja mittailin yleismittarilla vastuksia johtojen välillä ja johdoista maahan.
Eilen havaitsemani eristeviat eivät olleetkaan vikoja, vaan ihan suunniteltu liitos, joten umpion puolella kaikki oli kunnossa. Samoin umpion ja ballastin välinen johtosarja vaikutti kunnolliselta. - Alan siis entistä enemmän kallistumaan viallisen ballastin puoleen. - Ei kenelläkään olisi samanlaista edullisesti myytävänä?
Comment
-
Nyt minun ongelmani on ratkaistu: Juurisyy oli viallinen ballasti.
Kirjoitin periaatteessa väärään ketjuun, sillä minun tapauksessani xenon-valo ei räpsynyt, vaan pimeni kerrasta. Illalla valot toimivat ihan normaalisti, mutta aamulla ei kuljettajan puoleinen lyhyt xenonvalo enää syttynyt ja mittaristo herjasi viallista polttimoa. (Vikakoodeja ei VCDS löytänyt.)
Vian sain varmistettua seuraavasti:
Autossani on muinaisen kolarin jäljiltä kaksi eri aikakauden umpiota: Vasen, joka on alkuperäinen (erillinen ballasti lokasuojan sisällä) ja oikea, joka on uudempaa mallia umpion sivuun kytketyllä ballastilla. Onneksi auton alkuperäinenkin oikeanpuoleinen ballasti löytyi vielä alkuperäiseltä paikaltaan, niin pääsin testaamaan vasenta umpiota sillä. - Sulakkeen #4 uusimisen jälkeen valo alkoi välittömästi toimimaan, joten vian juurisyy tuli varmistettua.
Tämän jälkeen vain irrotin molemmista ballasteista johtosarjan, vaihdoin ne päikseen ja korvasin vasemmanpuoleisen ballastin ylimääräiseksi jääneellä oikeanpuoleisella. - Korjauskustannukset 0€.
Moderaattorit saavat halutessaan siirtää tämän ja ketjussa aiemmin kirjoittamani jorinoinnit erilliseen, kenties paremmin ongelmaa kuvaavaan ketjuun.
Comment
-
-95 vuoden auto. Eli vasemman puolen xenoni ei syty. Metallinen boksi umpion takaa(ballasti?) vaihdettu toimivaan, mutta ei syty. Umpion sisällä oleva musta mötikkä(sytytin?), mistä lähtee johdot polttimolle, ei vaikutusta.
Tämä uusi musta mötikkä on hieman erillainen(E46 BMW peräisin). Fyysisesti samannäköinen, mutta speksit hieman erit. Ei syty tälläkään.
Kokeiltu myös ehjää toiselta puolen ristiin tätä metallista boksia umpion takaa, ei vaikutusta.
Onko xenonit kuinka ronkeleita näistä sytyttimistä(musta mötikkä) jotka umpion sisällä?
14v tulee umpiolle ennen tätä metallista boksia umpion takaa. Sitten virta katoaa.
Comment
Comment