Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Raportti lötköQ:n takaylätukivarren vaihdosta

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Raportti lötköQ:n takaylätukivarren vaihdosta

    Sattuipa joulun välipäiviksi sopivasti aikaa vm. 1988 Typ44 200 Quattron takapyörän "ylätukivarren" vaihtoon. Homma eteni varsin yksinkertaisesti:

    1) Marmoritiskiltä uusi tukivarsi hintaan 126? (Huom! Vasen ja oikea puoli erilaiset!)
    2) Tallilla takakulma ylös ja pyörä irti
    3) Irrotetaan tukivarren ulkopään kiinnityspultti (Huom! tarvitaan 2kpl 24mm:n avainta)
    4) Irrotetaan tukivarren sisäpään pallonivelen mutteri (22mm:n avain)
    5) Irrotetaan tukivarren sisäpään pallonivel kartioliitoksesta (esim. 2-leukaisella ulosvetäjällä)
    6) Pujotetaan pallonivelen tappi pois vastinkartiostaan (nostin alatukivarresta hieman tunkilla, jolloin jousi asettui parempaan asentoon ja irrotus onnistui)
    7) Vanhan tukivarren kokonaispituuden mittaus
    8) Uuden tukivarren säätäminen samaan mittaan (Voitelin kierteet ennen tätä kuparitahnalla jotta säätö voidaan toteuttaa irvistelemättä myös tulevaisuudessa)
    9) Uuden tukivarren sisäpää pujotellaan paikoilleen (Kierteiden voitelu kuparitahnalla)
    10) Tukivarren ulkopään pultti asennetaan paikoilleen (Kierteet saa jälleen voidella kuparitahnalla)
    11) Tukivarren (kaikkien) mutterien kiristäminen
    12) Pyörän asennus paikalleen
    13) Pyöränkulmien säätö (Ei se tukivarren pituuden mittaus kuitenkaan niin tarkka ole...)

    Aikaa kului ensimmäistä kertaa tehdessä rauhassa pähkäillen n. 1 tunti. Eri asia sitten on, onko tuossa itsevaihtaen mitään järkeä kun pyöränkulmien säädön joutuu joka tapauksessa teettämään erikseen jollei satu omistamaan nelipyöräsuuntauslaitteita tai muuten vaan kovaa itseluottamusta.

  • #2
    Pulttipyssy on hyvä kampe tuossa(kin) hommassa. Vanhoista osista tarkasti mittaamalla pyöränkulmat saa hyvin lähelle samoja säätöjä, mutta tokihan se kannattaa kunnon laitteilla tarkastaa/säätää. Varsinkin jos samalla vaikkapa asentaa linttajouset...

    Comment


    • #3
      Se säätö ei onnistunut ainakaan minulta, kun mittasin irtonaisena sen vanhan tukivarren pituuden, pyöräkulmien heiton huomasi pelkällä silmälläkin.

      Vanha/väljä nivel "keskittää" välyksen, ja kun akselille tulee painoa, niin välyksen takia tukivarren "pituus" muuttuu erilaisiksi kuin irtonaista tukivartta mitattaessa.
      Osasyynä tosin oli, että kulmat oli aiemmin mitattu/säädetty, mutta tuolloin eivät huomanneet väljiä niveliä, niin kuin eivät katsastuksessakaan huomanneet (, joka tosin ei tänä päivänä ole kovin harvinaista...) .
      Kannattaa siis mitata tukivarren pituus kuormattuna.

      Oli muuten silloin noin 150e/tukivarsi, hinta näköjään laskenut.

      Comment


        #4
        Onpas muuten asiallisen näköinen Konin setti. - Mitenkä tuon asennus vaikutti ajettavuuteen?

        Comment


        • #5
          Alkuperäisjousitus oli mukava ja sivistynyt keinulauta, nyt se on jämäkkä ja tarkka paukkulauta. :)
          Ite ruuvasin konit melko tiukalle, ja tykkään kyllä enempi kuin originaalista. Kuoppaista hiekkatietä ajettaessa se on pidemmän päälle vähä rasittavan jämäkkä, mutta tasamaalla (etenkin mutkatiellä) tosi hyvä.
          Vaimentimien tiukkuudella voi tietty vaikuttaa ominaisuuksiin...

          Comment


            #6
            Saako udella mistä hommasit paketin ja minkälaiset kustannukset siitä aiheutui?

            Comment


            • #7
              Vieterit tuli piritekiltä ja vaimentimet saksasta. Yhteensä muistaakseni noin 750e.

              Comment


              • #8
                Huom! Vasen ja oikea puoli erilaiset!
                Onko joku huomannut mitä eroa niissä on?

                Ite ruuvasin konit melko tiukalle, ja tykkään kyllä enempi kuin originaalista.
                Eikös tuo Konin säätö ole tarkoitettu vain kulumista kompensoimaan, näin ainakin niissä Koneissa mitä itselläni on ollut eri autoissa. Ammattilainen joka sääti pumppujen venttiilit radalle auton mukaan, kertoi ettei tuohon ulkoiseen säätöön kannata koskea uusissa iskareissa. Ei kuulemma iskari toimi kuten on tarkoitettu jos kääntää säädön tiukalle.

                Comment


                • #9
                  Lainaus:
                  Huom! Vasen ja oikea puoli erilaiset!

                  Onko joku huomannut mitä eroa niissä on?
                  On, se sisempi nivel on käännetty vinoon taaksepäin. Siis peilikuvat toisilleen. Saa kyllä menemään toisellekin puolelle rälläkän suosiollisella avustuksella. Ero on vain siinä sisemmässä nivelessä

                  Saappa nähä, tuli tilattua moinen tukivarsi tarvikeliikkeestä, 40 e oli hintaa. Tekeekö mitään vuotta pitempää...

                  Comment


                    #10
                    Konin liian tiukalle säätämisessä on vaara että liian heikon jousen kanssa pääsee iskari pohjaamaan, erityisesti talvisessa pyykkilautakadulla. Jousi ei ehdi oikaisemaan itseään kun tulee seuraava töyssy, seuraava, seuraava, jne. kunnes vieteri rupeaa kantamaan ja tulee ongelmia.

                    Comment


                    • #11
                      Vinkki "ruuvin" tiukkaamisesta tuli saksalaiselta hepulta, jolla on pari noita 220v lötköjä ja molemmissa konit. Tosin en ihan niin kireelle laittanut kun suositteli. Ainakaan vielä ei oo ongelmia ollut, kohta vuosi täynnä ajoa.

                      Comment


                        #12
                        Mistä liikkeestä wayne tilasit "raidetangon"? Osasiko sanoa merkkiä ja pitäisikö olla täysin samanlainen? Pitäisi vaihtaa omaan autoon. Ei vaan ole mitään käsitystä kuinka usein uusittava osa tuo on orggiksena. Meinaan että jos orggis kestää vaikka about 100tkm ja tarvike 50tkm niin ei taida olla mieltä laittaa tarviketta jos joutuu sitten taas vuoden päästä säädättämään ohjauskulmat.

                        Comment


                        • #13
                          Ihan ostin tiskiltä tavallisesta tarvikeliikkeestä(Oulu, Tarviketori). Tästä syksystä lähtien niitä on saanut muualta kuin marmoritiskiltä. En tiedä mikä minuun meni, ei ole ollut tapana ostella noita halpoja osia... Ulospäin tuo on kyllä ihan orggiksen näköinen, made in germany tuote.
                          En tiedä kestääkö nuo sen 100 vai 200tkm. Ellei joku ole ennen vaihtanut, multa ne(4x) on ollu loppu tuon 200tkm jälkeen.

                          Comment


                          • #14
                            En tiä oliko mun autoon jo aiemmin vaihettu(ja kuin monesti), mut 300tonnissa mie nuo vaihoin. Laitoin tarvikekaupan tiskiltä lemförder:in tekeleet. Olivat kai kohtuuhintaiset, kun ei jäänyt muistikuvaa siitä että mut ois ryöstetty :)
                            Kyllähän tuollasten osien pitäs normaalissa käytössä kestää hyvinkin pitkään, mutta jos kovasti quattroilee kylkimyyryä niin kai niitä sit saa vaihella useammin. Kohta lötkö pääsee katsastusviranomaisen ravisteluun ja sittenhän sen näkee että onko 7tkm ajetuissa tukivarsissa väljää, vai onko se tälläkertaa jossain muualla....

                            Comment


                              #15
                              Waynella taitaa olla alennukset kohdillaan t-torilla. Minulle tarjosi sakemannia 65e (ovh 99,80) hintaan. Makaroonin tekemänä ovh olisi ollut 80e, myyntihintaa en kysynyt. Kai me puhumme samasta osasta eli valokuvassa näkyvästä (ylä) takatukivarresta?

                              Comment


                              • #16
                                Onkohan noita olemassa erilaisia? Omaani kun vaihdoin, niin kartion kierteet eivät tulleet mutterin läpi vaikka kuinka kiristi, sama juttu oli vanhassa tukivarressa. Toisella puolen näyttää tuo tappi noin 10 mm pidemmältä ja tulee mutterin läpi. Ja autohan oli 200 TQ vm.85.

                                Comment


                                • #17
                                  Tukivarren varaosanumero on muuttunut jossain välin vuotta -86, eli eri on vanhemmassa. Hyvä tietää miten nuo eroaa uusi vs. vanha, kun noiden hankinta on jossain vaiheessa edessä. Ainoastaan tuota uudempaa mallia tuntuu löytyvän kohtuu hinnalla ja tarvikkeena.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Missähän noita voisi varaosanumeroita voisi vertailla?

                                    Comment


                                      #19
                                      Vaihtuu -86 vuonna runkonumerosta 073363.

                                      Noita tuoreempia löytyy hyllystä pari, 104e/kpl.

                                      Comment


                                        #20
                                        H&R:n jousien kanssa takapyörien camberit on liian kallellaan. Eikös tuolla ylätukivarrella saa sen säädettyä? Vai käytetäänkö siihen enempi sitä alatukivarren kahdella pultilla olevaa oksaa?

                                        Käytin lötkön kulmien säädössä, ja edelleen on takacamberit siinä asennossa että yksi varomaton polkaisu ja talvirenkaan sisäkoolilta lähtee nastat taivaaseen.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Mun autoon tuunattiin pyöräsuuntauksessa sekä ylätukivarsien että alapallojen säätöä, jotta saatiin pyörät oikeaan asentoon. H&R:n vieterit täälläkin.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Camberit ylätukivarrella, ja auraus/suuntakulma sillä alatukivarren säädöllä

                                            Comment


                                            • #23
                                              Camber on tuossa esimerkillisen helppo säätää ylätukivarresta, kunhan muistaa että toisessa lukitusmutterissa on vasenkätinen kierre.

                                              Comment


                                                #24
                                                Nyt alkaa Lpr:ssa olemaan vähän vitsit vähissä, että mistä löytyisi kulmasäätäjän joka tekisi homman loppuun kun kerran on aloittanut eikä vetäisisi aina hatusta 'tässähän on madallettu alusta'-korttia. Pitäisi kuulemma pultinreikiä saada ajettua soikeiksi että pääsee camberia säätämään (???). Jäi sellainen olo että camberia on yritetty säätää alatukivarren avulla.

                                                Käytin auton entisessä ooppeliliikkeen tiloissa olevassa korjaamossa, kulmien säätöön onnistuttiin käyttämään 4 tuntia aikaa, lopputuloksena auto ei juuri hirveästi muuttunut siitä kuin mitä sen sinne vein. Hivenen puoltaa edelleen oikealle, tosin vähemmän (vaihdoin etu- ja takarenkaan keskenään, alla uudet kumit, ei hävinnyt). Ratti perusasennossaan on puoli pooria oikealle vinossa. Takacamberit on suurinpiirtein samoissa kuin aiemminkin (silmämääräisesti katsottuna). Muuten vähän pureskellen maksoin "epäonnistuneesta" kulmien säädöstä 225e, ja kun kysyin mittauspöytäkirjaa ei semmoista oltu tehty.

                                                Vähän jäi semmoinen maku että vedettiin epäsuorasti hanuriin. :-| Auto on nyt "säädöissä" ajotuntuma parempi kuin ennen mutta silti enempikin välttävä kuin hyvä. Siis jos vertaa entiseen type32B Passattiin tai coupeen.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Jos kysymys takapään camberista niin säätövara ei kyllä lopu kesken, tuolla yläsäädöllä saa pyörät vaikka ihan vinksalleen. Etupäästä voi loppua säätövara jos reippaasti muuttelee alustaa mutta siellä periaatteessa saa ollakin vähän negatiivisempi kuin spekseissä. Madaltaessa pyrkii etupään camber menemään miinuksen puolelle.

                                                  Kesällä nurkilla liikkuu teinibemu jossa takapyörät on saatu reunan sisään todella voimakkalla negatiivisella camberilla, mahtaa olla herkku ajaa kun vain renkaan sisäreuna ottaa tien pintaan.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Ei lpr kannata viedä muualle kuin Vianorille.
                                                    Sinänsä aika mielenkiintoista ettei AS-huolto ole onnistunut. Olivat kuitenkin tietääkseni t44-markkinoinnin aikaan merkkikorjaamo...

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Porukka vaihtuu ja vanha kirjallisuus hävitetään. Aika harvassa on nekin autokorjaamot missä osataan, mielellään luetaan testereiden näyttöruutuja ja vältellään oikeita töitä. Raha tulee kuitenkin määräaikaishuolloista ja tarvikkeiden myynnistä.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Ilman mittauspöytäkirjaa tehdystä työstä en olisi maksanut senttiäkään.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Pitää viikolla käydä siellä vielä juttelemassa, pitää vain ekana varmistaa että onko ylätukivarsiin ollenkaan puututtu - nostaa kissa pöydälle jos ylätukivarsien lukitusmutterit on koskemattomat.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Onkohan noita vanhemman mallisia tukivarsia saatavana mistään, kun paikallinen volkkarikauppa ilmoittaa, että saatavuus loppu?

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X