Sattuipa joulun välipäiviksi sopivasti aikaa vm. 1988 Typ44 200 Quattron takapyörän "ylätukivarren" vaihtoon. Homma eteni varsin yksinkertaisesti:
1) Marmoritiskiltä uusi tukivarsi hintaan 126? (Huom! Vasen ja oikea puoli erilaiset!)
2) Tallilla takakulma ylös ja pyörä irti
3) Irrotetaan tukivarren ulkopään kiinnityspultti (Huom! tarvitaan 2kpl 24mm:n avainta)
4) Irrotetaan tukivarren sisäpään pallonivelen mutteri (22mm:n avain)
5) Irrotetaan tukivarren sisäpään pallonivel kartioliitoksesta (esim. 2-leukaisella ulosvetäjällä)
6) Pujotetaan pallonivelen tappi pois vastinkartiostaan (nostin alatukivarresta hieman tunkilla, jolloin jousi asettui parempaan asentoon ja irrotus onnistui)
7) Vanhan tukivarren kokonaispituuden mittaus
8) Uuden tukivarren säätäminen samaan mittaan (Voitelin kierteet ennen tätä kuparitahnalla jotta säätö voidaan toteuttaa irvistelemättä myös tulevaisuudessa)
9) Uuden tukivarren sisäpää pujotellaan paikoilleen (Kierteiden voitelu kuparitahnalla)
10) Tukivarren ulkopään pultti asennetaan paikoilleen (Kierteet saa jälleen voidella kuparitahnalla)
11) Tukivarren (kaikkien) mutterien kiristäminen
12) Pyörän asennus paikalleen
13) Pyöränkulmien säätö (Ei se tukivarren pituuden mittaus kuitenkaan niin tarkka ole...)
Aikaa kului ensimmäistä kertaa tehdessä rauhassa pähkäillen n. 1 tunti. Eri asia sitten on, onko tuossa itsevaihtaen mitään järkeä kun pyöränkulmien säädön joutuu joka tapauksessa teettämään erikseen jollei satu omistamaan nelipyöräsuuntauslaitteita tai muuten vaan kovaa itseluottamusta.
1) Marmoritiskiltä uusi tukivarsi hintaan 126? (Huom! Vasen ja oikea puoli erilaiset!)
2) Tallilla takakulma ylös ja pyörä irti
3) Irrotetaan tukivarren ulkopään kiinnityspultti (Huom! tarvitaan 2kpl 24mm:n avainta)
4) Irrotetaan tukivarren sisäpään pallonivelen mutteri (22mm:n avain)
5) Irrotetaan tukivarren sisäpään pallonivel kartioliitoksesta (esim. 2-leukaisella ulosvetäjällä)
6) Pujotetaan pallonivelen tappi pois vastinkartiostaan (nostin alatukivarresta hieman tunkilla, jolloin jousi asettui parempaan asentoon ja irrotus onnistui)
7) Vanhan tukivarren kokonaispituuden mittaus
8) Uuden tukivarren säätäminen samaan mittaan (Voitelin kierteet ennen tätä kuparitahnalla jotta säätö voidaan toteuttaa irvistelemättä myös tulevaisuudessa)
9) Uuden tukivarren sisäpää pujotellaan paikoilleen (Kierteiden voitelu kuparitahnalla)
10) Tukivarren ulkopään pultti asennetaan paikoilleen (Kierteet saa jälleen voidella kuparitahnalla)
11) Tukivarren (kaikkien) mutterien kiristäminen
12) Pyörän asennus paikalleen
13) Pyöränkulmien säätö (Ei se tukivarren pituuden mittaus kuitenkaan niin tarkka ole...)
Aikaa kului ensimmäistä kertaa tehdessä rauhassa pähkäillen n. 1 tunti. Eri asia sitten on, onko tuossa itsevaihtaen mitään järkeä kun pyöränkulmien säädön joutuu joka tapauksessa teettämään erikseen jollei satu omistamaan nelipyöräsuuntauslaitteita tai muuten vaan kovaa itseluottamusta.
Comment