Iltaa! Audissani jäätyy kuskin oven lukko AINA kun on vähäkään pakkasta. Elikkä kun aukaiset ovet kaukosäätimestä, niin kaikki muut tinnit nousee paitsi kuskin oven. Välillä tekee myös sen että vaikka kuskin ovi sattuisikin aukeamaan, niin ku yrität paiskata ovea kiinni niin eipä menekkään. Ihan ku se lukon kieli ei kääntyisi lukko asentoon. Muissa ovissa ei ole koskaan ollut moista vikaa. Toki auton sisätilan noustessa myös kuskin ovi rupee pelittämään normaalisti. Mistä apu ongelmaani? Uusi lukko systeemi vai?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
A6:sen kuskin oven lukko jäätyy?
Collapse
X
-
HenaAvainsanat: Ei mitään
-
Tämä on nyt vähän tylsä ja "itsestäänselvä" vastaus, mutta: purkaminen, puhdistaminen ja oljyäminen hyvällä aseöljyllä auttanee ainakin joksikin aikaa. Sehän voi osin johtua siitä, että esim. sivulasin tiiviste laskee lukkomekanismille vettä, jossa tapauksessa oire uusii jossain vaiheessa, mutta jos lukkohilut on puhtaat ja kunnolla öljytyt niin se auttaa paljon. Kaikkinainen moska siellä mekanismeissa sitoo paremmin vettä, joka sitten jäätyy ja jumittaa paikat.
-
Juuri viikolla lötköni lukot puhdistaneena ihmettelin, miten moskaa täynnä oleva lukko voi yleensäkään toimia -edes lämpimässä. Alunperinhän siellä lienee sellaista ohutta vaseliinia, kun siihen sotketaan crc:tä, lukkoöljyä ja kosteutta, soppa on valmis.
Omassani tosin ketjureaktion aiheutti sisäpuolen avausvivun vaijerin sisään jäätynyt kosteus, joka jumitti lukon auki.
Comment
-
Hena
No, niin eli purkasin kaikki kuskin oven lukkoon liittyvät, ja pesin sellasella rasvan poisto aineella kaikki hilut mitä keksin. Sitten ruiskuttelin aseöljyä mekniikkoihin, ja tuntu et ainakin paremmin pelittää.
Näillä pakkasilla nuppi on noussut ilosesti joka avaus kerralla, ja luulen et toimii jatkossakin.
Comment
-
Ohjekirjan saaneena olisi yksi neuvo
Jossain kotteroissa on näköjään lukkopesän lämmitin lisävarusteenna. Kokeile, jos sulla on semmonen. Toimii, kun nostat kahvaa ja odotat about 30-sek
Comment
-
Itse juuri putsasin ja uudelleen voitelin kuskin oven lukkolaitteen.
Huomasin siinä samalla että tuo lukon ja lukkolaitteen välinen tappi, on murtunut lukon päästä poikki. Eli ovia ei saa nyt avaimella auki eikä lukkoon, vaan ainoastaan kaukosäätimellä. Saakohan tuota tappia erikseen uutta, vai joutuuko koko lukkopesän ostamaan, jos haluaa ton saada toimimaan?
Tuo ovipahvihan on kahdella ruuvilla kiinni oven yläpäästä. Sitten vaan pukkaa kahvan alta, reijästä meisselillä, lasinnostin paneelin pois. Sitten kahvasta kiinni ja nykäisy ylöspäin, pitäisi olla ovi pahvi kädessä. Pahvin takaa sit irroittelee johtoliittimet ja oven avaus vaijerin.
Comment
-
Mulla on lukkopesän lämmitin "lisävarusteena" ja voin sanoa, että maailman turhin keksintö.
Käsittääkseni lämmitin toimii saman ajastuksen alaisena kuin takalasin- ja peilien lämmitys, eli se ei ole päällä riittävän kauan. Tämä aiheuttaa ainostaan sen, että lukossa oleva jää sulaa, mutta kosteus ei ehdi kuivua minnekään, jonka seurauksena on luonnollisesti enstistäkin perusteellisempi jäätyminen!
Olen itse tunkenut lukkosulaa kyytipojiksi, joten toistaiseksi ongelmia ei ole vielä tullut. Aiemmassa B5-korisessa oli myös sama lämmitys-zydeemi, joka olikin huomattavasti veemäisempi, koska ei ollut keskuslukituksen kauko-ohjausta...
Onkohan tuolle lämmitysvastukselle omaa sulaketta jossain?
Comment
-
Lukon jäätyminen
Nyt pakkasten tultua, niin vänkärin etuoven lukko jäätyy aina. Muut lukot eivät jäädy. Lukko on jäässä vaikka sisälämmitin ei ole ollut toiminnassa.
Yritettäessä avata lukkoa, niin oven nipukka liikahtaa vähän, mutta ei aukea.
Onko mahdollista olla muuta syytä kuin jäätyminen?
Kiitos jo etukäteen tiedoista.
Comment
-
kokeile sulattaa ovi kunnolla, tämän jälkeen pakoita lukon haittasulku auki vaikka crc-suihkun kärjellä, ja paineilmaa perään hetkisen pistoolilla.
sitten rupea suihkuttamaan vähän crc:tä samalla avittaen paineilmapistoolilla.
näin menettelemällä ei oo kertaakaan ollu ovien lukot jäässä vaikka auton pesee kovillakin pakkasilla.
Comment
-
Minulla on kahdenlaisia jäätymiskokemuksia '02 A6 mallista:
- Ovi ei jää kiinni, kun sen yrittää sulkea.
- Ovi ei aukea kummastakaan kahvasta (siis ei sisältä eikä ulkoa). Kahva on tunnoton.
Oikea ja vasen ovi toimivat samalla tavalla. Sillä avaako oven avaimella vai kauko-ohjaimella ei ole merkitystä.
Hetken avun saa, kun käyttää auton pikapesussa, mutta tuo ei ole pysyvä ratkaisu :D Pysyvämmän avun saa, kun puhdistaa lukkomekanismin ja voitelee sen pohjolan olosuhteisiin paremmin sopivalla rasvalla.
Comment
-
Täällä on kanssa lukon kanssa ongelmia. Eli pari kertaa on nyt jäätynyt tuo kuskin puolen etuoven lukko. Auttaakos tuohon pelkkä ulkopuolinen rasvaus, vai kannattaako ottaa ovipanelit irti ja sisä kautta rasvata lukon liikkuvat osat?
Ja kyseessä on siis tuo vika että ovi ei aukea kummastakaan kahvasta. Vajaan puolentunnin ajon jälkeen ovi taas aukeaa kun käyttää ovet lukossa ja aukaisee oven kytkimestä. Aamuisin hieman ärsyttää kömpiä kartturin puolelta ratin taakse.
Comment
-
Nyt kun aloitan lukkojen vaihtoprojektin apumiehen puolen takaovesta (johon uusi lukko on jo valmiina), niin tarviiko tuota uutta härpäkettä jotenkin voidella "meikäläisiin oloihin" sopivalla aineella?
Apumiehen etuovi teki aamulla samat temput kuin tuossa ylhäällä. Ensin aukesi, mutta ei mennyt kiinni. Tämä on ihan selkeä huonossa voitelussa oleva jäätyminen. Sitten kun oltiin vähän matkaa ajettu (pakko lähteä liikkeelle, apukuski kaksi käsin ovenkahvassa), niin ovi meni kiinni, mutta ei auennut ulkoa eikä sisältä. Onkos tämäkin huonosta voitelusta johtuvaa? Kun auto oli tunnin puolilämpimässä tallissa, niin ovet toimi taas normaalisti.
Kai sitä Eberiä on alettava käyttää ...
Comment
-
Tarkennetaan hiukan omaa ongelmaa, joka tuolla ylempänä jo onkin, eli kuskin oven lukitus ei aukea. Edes nuppi oven sisäpuolella ei nouse ylös kun avaa keskuslukituksen. Näin ollen ovi on lukossa ja kahvojen nykiminen ei tietenkään auta mitään.
Lukkosulaa olin laittanut eilen illalla, mutta eipä siitä mihkään ollut. Nyt sitten on laitettu CRC:n aseöljyä. Aamulla taas näkee mikä on tuomio tuolle. Jos tuokaan ei auta, niin täytynee ottaa ovipahvit irti ja öljytä kaikki mahdolliset liikkuvat osat.
Comment
-
Omassa Allroadissa oli samaa vikaa, kun ostin auton muutama vuosi sitten eli ovet ja lukot oli täysin jäässä pakkasella. Ulkopuoliset öljyämiset eivät auttaneet yhtään. Ratkaisuna porasin muutaman pienen reiän lukon yläpuolelle ja ruiskutin CRC-electroa niin, että valui alhaalta. Eipä ole lukot vaivanneet enää. Oven tiivisteisiin laitoin kuivateflonia, myös silikoni käynee yhtä hyvin.
Comment
-
Tuo, että jo auennut ovi lopettaa toimintansa pienen ajon jälkeen kokonaan on ihan sitä samaa jäätymistä+kuraa+voitelun pettämistä. Itsellä lopetti edellisestä Golfista -10 asteen pakkasilla takaovet aina avautumisen kokonaan, kun oli ajanut jonkin aikaa ja auto lämmennyt. Sopivasti auton sisältä hohkaa lukolle lämmintä ja ulkoa kylmää, joten lukko varmaan kuurautui umpeen.
Comment
-
Onko tietoa miten a4 b5:ssä tulee sisäkahvan vaijeri kuskinovessa kiinni sinne oven mekanismiin? Siinä vaijerissa on lenkki päässä, mutta en näe mihin se pitäisi saada kiinni ovessa kun on niin ahdas paikka.
Vaijerinkuoressa on muovinen holkki joka tulee siihen metallipalikkaan, mutta mihin itse vaijeri tulee kiinni? Tänään pitäs yrittää töitten jälkeen läjätä tuolla raittiissa ulkoilmassa, tällä hetkellä pakkasta -20c, joten jos on tietoa niin saa ilmaista itseään:).
Comment
Comment