Komento takas. Auto seisoi kolmisen tuntia pihalla ja oli taas lukko jäätynyt (ja rupesi taas toimimaan 20-30 min ajon jälkeen). Täytynee siis ottaa operaatioksi tuo verhoilun irroitus ja öljytä sisäpuolelta kaikki.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
A6:sen kuskin oven lukko jäätyy?
Collapse
X
-
Täällä tilanne on tällainen: kuskin puolen lukko ei aukea kauko-ohjaimella, mutta onneksi, kun painaa pitempään, niin mukavuustoiminto tms. avaa ikkunat, jotka eivät ole jäässä. Sitten vain sisäkahvasta ovi auki ja menoksi. Ikkuna pitää - tietenkin - sulkea sisältä ...
Ja autosta poistuttaessa ikkuna auki, kuskin oven nuppi alas ja kaukolla muut ovet lukkoon ja ikkuna alas.
Ai, miksikäkö ei avaimella - no, kun se lukko(pesä) on ihan jumissa / jäässä / moskaa täynnä, avain ei mene sisään kuin puoli senttiä.
Putsattavaa / voideltavaa siis riittää.
Comment
-
Minulla on kahdenlaisia jäätymiskokemuksia '02 A6 mallista:
- Ovi ei jää kiinni, kun sen yrittää sulkea.
- Ovi ei aukea kummastakaan kahvasta (siis ei sisältä eikä ulkoa). Kahva on tunnoton.
Oikea ja vasen ovi toimivat samalla tavalla. Sillä avaako oven avaimella vai kauko-ohjaimella ei ole merkitystä.
Hetken avun saa, kun käyttää auton pikapesussa, mutta tuo ei ole pysyvä ratkaisu :D Pysyvämmän avun saa, kun puhdistaa lukkomekanismin ja voitelee sen pohjolan olosuhteisiin paremmin sopivalla rasvalla.
Itsellä kuskin ovi temppuilee mutta onneksi repsikan puolelta vielä kömpii näin solakkana=)
Onko aseöljy ainoa oikea voitelu aine vai tuleeko oikeasti jotain tomivaa kampsua vielä mieleen?
Comment
-
Mä oon Wurthin Sebasto sprayöljyllä voidellu. Kestää -40 astetta ja hyvin on pelittäny. Tiivisteisiin vielä silikonia niin pärjää kyllä. Voitelun oon tosin jo alottanu kesällä kun on oikein kuivaa. Paksua vaseliinia ei kannata laittaa ku se kökkööntyy kaikenmaailman paskasta ajan kanssa.
Comment
-
Onko aseöljy ainoa oikea voitelu aine vai tuleeko oikeasti jotain tomivaa kampsua vielä mieleen?
Comment
-
Lyijäripöly kuullostaa talvisodan meiningiltä. Siihen aikaan opittiin että mitä kylmempi keli, sitä kuivempi raudan piti olla. Jos ollaan lykkäämässä aseöljyä (en harrasta aseita) pieneen rakoon jossa ennestään on kosteutta ja likaa arvaan että sitä aseöljyä pitää tuoda sen verran että kaikki muu huuhtoutuu pois. Puhumattakaan siitä että sen öljyn pitää olla juoksevaa vielä alhaisissa lämpötiloissa.
Parasta olisi tietenkin löytää se kohta mistä lika+vesi pääsee oveen ja korjata se. Sitten pestään kaikki kamat oven sisällä niin, ettei mekanismeissa ole sitä kosteaa likaa ja vasta sitten öljytään (kyllä, on ollut oppeleita montakin).
Comment
-
Nyt kokeiltu oma A6 -03 kuskin lukko saada pakkasenkestäväksi, ollut tyypillistä ongelmaa, joko ovi ei aukea tai ei pysy kiinni.
Purin koko mekanismin kouraan, ensiksi 10min liotus kipossa tinnerillä (niin ettei sähköinen osio uppoa aineeseen) ja tulihan p*skaa.. sen jälkeen paineilmaa, vielä pesu PRF elektroniikasprayllä ja taas paineilmaa. Lopuksi voitelu crc aseöljyllä (luvattu kesto -54C) ja auto nippuun. Ainakin tänä aamuna -19 asteessa ovi toimi täydellisesti, koputetaan puuta..
Comment
-
Juu, kuten HD kertoi, ei tuota oikein muuten saa putsattua... Vaihdoin taannoin A6:n lukkomekanismin. Jo sen irtipurkaminen on aiiiiika hurjan suuritöinen ikkunanraamien irroituksineen kaikkineen (oletan että tuo on pakko irroittaa - otin sen itse irti nostimen korjauksen vuoksi). Ja sitten kun se lukkolaite on käsissä niin ei voi kuin ihmetellä miten Saksalaiset insinöörit saavat yksinkertaisesta laitteesta suunniteltua noin monimutkaisen varmasti kymmenine liikkuvine osineen... Ja sehän ei muuten aukea mitenkään järkevällä tavalla putsausta varten - ainoa fiksu keino on HD:n mainitsema osittainen upotus liuottimeen. Purin tietysti vanhan lukkolaitteen ihan harjoituksen vuoksi. Ei muuten olisi mennyt kohtuuvaivalla enää kasaan - sen verran monta irto-osaa tuli.
No se "vinkkiosuus": se elektroniikkaosa ei oikeasti ole kyllä mitään elektroniikkaa, ihan vaan mikrokytkimiä. Siihen pääsee aika helposti käsiksi korjaustoimia varten. Ja se ei pienestä kosteudesta/liuottimesta heti ota edes kipeää. Mekanismi taasen... :-I
Comment
-
Olihan siinä hommaa, ei käytännössä jäänyt yhtään osaa oveen enää kiinni. Mutta 2h kaikkinensa, seuraavalla kerralla ehkä hiukan nopeampi. Ja näytti tuossa mekanismissakin olevan joku mikrokytkin mutta hyvin tuntui tinnerin ym jälkeen toimivan.
Ja tietenkin molemmat oikean puolen ovet oireilivat tänään joten lisäduunia tiedossa. Prkle.
Comment
-
ainakaan vm.00 A6 ei tarvii vänkärin puolelta ottaa ikkunan karmia/liukukiskoa pois, sopii tulemaan kun hieman kääntää.
kliineriä/paineilmaa ja synt. spräy vaseliiinia, johan toimii.
jos sais aikaseksi purkaa ensiviikolla kuskin ovesta ja sitten eukon kulkineesta.
on se kumma kun ei vaginan ingenjöörit osaa lukkoja suunnitella ;(
Comment
-
C5 vänkärin oven lukko jäässä
Ovi aukeaa kyllä, mutta ei mene kiinni ilman pikku lämmittelyä hiustenkuivaajalla. Lukkomekanismiko näistä yleensä jäätyy vai jokin muu osa? Ilmeisesti ainoa pysyvä ratkaisu olisi koko lukkomekanismin vaihto. Mikähän tuon lukkomekanismin osanumero on?
Comment
-
Comment
-
En kyllä viitsi alkaa moista mikromekaniikan ihmettä itse irrottamaan ja purkamaan, etenkään kun ei ole tiloja eikä ennen kaikkea taitoa. Kehtaisko joku vilkaista mikä vänkärin etuoven lukkomekanismin varaosanumero on? Mulla ei jostain syystä ole Vag-katti ole toiminut pitkään aikaan.
Comment
-
Tottakai luin. :) Mikromekaniikalla en tarkoita lukon kuvassa näkyviä osia, vaan mekanismin sisäisiä osia, jotka joidenkin juttujen mukaan ovat ilmeisestikin se varsinainen murheenkryyni. Nyt ovi taas näkyisi toimivan, tosin oli ajossa lämmennyt. Suihkuttelin tuohon kuvassa näkyvään alueeseen aseöljyä reilulla kädellä. Saas nähdä miten illemmalla toimii.
Comment
-
A4 B5:ssa takaoven lukon purin juuri viimeviikonloppuna. Joutui ovenlasin runkoineen irroittamaan, mutta ei se lopulta ollut kovin iso homma. Vastaavaa ongelmaa oli, ei mennyt kunnolla kiinni, sai paukuttaa ja lämmittyä toimi OK. Paloi hihat siihen, kun aukesi ovi ajossa -> seuraavana päivänä purku, putsaus ja aseöljyä ja -40C pakkasen kestävää vaseliinia. Toimii taas kuin uusi.
Comment
-
Itse vedin tällä kaavalla lukkoja purkamatta:
- Lämmitys kuumailmapuhaltimella
- Paineilmaa
- Reilusti Quickleeniä
- Lisää paineilmaa
- Toista tarvittaessa askeleet 3-4
- Aseöljyä
- Lisää paineilmaa (öljyn levittämiseksi lukon sisäosiin)
- Vielä kevyesti aseöljyä
Hyvin on toimineet toistaiseksi...
Comment
-
Onko prefaceliftissä samat lukkolaitteet kuin faceliftissä? Tuo ruuvinreikäniksi helpottaa öljyämistä melkoisesti.
Itse jouduin tyytymään pintapuoliseen huoltoon kun ei ollut zfn-sarjaa käsillä. Sisätilanlämppärillä tunti kuumaa ovipahvin väliin ja aseöljyä kriittisiin paikkoihin. Sekin auttoi ainakin sen verran että on nyt n. kuukauden pelannut oireetta.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja MTHR Näytä viestiEi muuten välttämättä johdu pelkästä jäätymisestä tuo lukon "salpautumis" ongelma. A6 c5 -01 tekee täälä kesät talvet samaa jos ei laita oikealla voimalla kiinni. Lukko irti + putsaus ja rasvaus niin alkaa pelittää.
Nyt kun purkki on jo kädessä: Samaa aseöljyä kannattaa muuten laittaa kuskin puoleisen pyyhkijän akselin juureen pari pisaraa ennenkuin se akseli alkaa jumittamaan, niin välttyy myöhemmin purkamiselta. Siitä lisää tuolla: http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=34008
Comment
-
Jos tätä nyt joku sattu lukemaan niin:
Puolanpojat on varautuneet, just nyt niillä on lukot 40 euroa kipale free P&P (ebay)
4B1837015G - etuvasen
4B1837016G - etuoikea
Tänään kuskin ovi jumiutui kokonaan, vaikka SAFE on koodattu pois jo kesällä. Vänkärin ovesta kulkiessani, huomasin ettei sekään ovi jää kiinni ennenkuin lukkopaketti saa lämmintä ilmaa...
Comment
Comment