Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6:sen kuskin oven lukko jäätyy?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    Komento takas. Auto seisoi kolmisen tuntia pihalla ja oli taas lukko jäätynyt (ja rupesi taas toimimaan 20-30 min ajon jälkeen). Täytynee siis ottaa operaatioksi tuo verhoilun irroitus ja öljytä sisäpuolelta kaikki.

    Comment


      #32
      Täällä tilanne on tällainen: kuskin puolen lukko ei aukea kauko-ohjaimella, mutta onneksi, kun painaa pitempään, niin mukavuustoiminto tms. avaa ikkunat, jotka eivät ole jäässä. Sitten vain sisäkahvasta ovi auki ja menoksi. Ikkuna pitää - tietenkin - sulkea sisältä ...

      Ja autosta poistuttaessa ikkuna auki, kuskin oven nuppi alas ja kaukolla muut ovet lukkoon ja ikkuna alas.

      Ai, miksikäkö ei avaimella - no, kun se lukko(pesä) on ihan jumissa / jäässä / moskaa täynnä, avain ei mene sisään kuin puoli senttiä.

      Putsattavaa / voideltavaa siis riittää.

      Comment


        #33
        Minulla on kahdenlaisia jäätymiskokemuksia '02 A6 mallista:
        - Ovi ei jää kiinni, kun sen yrittää sulkea.
        - Ovi ei aukea kummastakaan kahvasta (siis ei sisältä eikä ulkoa). Kahva on tunnoton.

        Oikea ja vasen ovi toimivat samalla tavalla. Sillä avaako oven avaimella vai kauko-ohjaimella ei ole merkitystä.

        Hetken avun saa, kun käyttää auton pikapesussa, mutta tuo ei ole pysyvä ratkaisu :D Pysyvämmän avun saa, kun puhdistaa lukkomekanismin ja voitelee sen pohjolan olosuhteisiin paremmin sopivalla rasvalla.
        Nyt loppuu pelottelu=)
        Itsellä kuskin ovi temppuilee mutta onneksi repsikan puolelta vielä kömpii näin solakkana=)



        Onko aseöljy ainoa oikea voitelu aine vai tuleeko oikeasti jotain tomivaa kampsua vielä mieleen?

        Comment


        • #34
          Mä oon Wurthin Sebasto sprayöljyllä voidellu. Kestää -40 astetta ja hyvin on pelittäny. Tiivisteisiin vielä silikonia niin pärjää kyllä. Voitelun oon tosin jo alottanu kesällä kun on oikein kuivaa. Paksua vaseliinia ei kannata laittaa ku se kökkööntyy kaikenmaailman paskasta ajan kanssa.

          Comment


            #35
            Onko aseöljy ainoa oikea voitelu aine vai tuleeko oikeasti jotain tomivaa kampsua vielä mieleen?
            Laatikkoladan manuaalissa neuvottiin wanhan ajan TI-konsti: raaputtaa lyijykynästä grafiittipölyä, ja puhaltaa sen v:ksi taitetun paperin avulla avainpesään. Kunnon kuivavoiteluaine ;)

            Comment


              #36
              Lyijäripöly kuullostaa talvisodan meiningiltä. Siihen aikaan opittiin että mitä kylmempi keli, sitä kuivempi raudan piti olla. Jos ollaan lykkäämässä aseöljyä (en harrasta aseita) pieneen rakoon jossa ennestään on kosteutta ja likaa arvaan että sitä aseöljyä pitää tuoda sen verran että kaikki muu huuhtoutuu pois. Puhumattakaan siitä että sen öljyn pitää olla juoksevaa vielä alhaisissa lämpötiloissa.

              Parasta olisi tietenkin löytää se kohta mistä lika+vesi pääsee oveen ja korjata se. Sitten pestään kaikki kamat oven sisällä niin, ettei mekanismeissa ole sitä kosteaa likaa ja vasta sitten öljytään (kyllä, on ollut oppeleita montakin).

              Comment


              • #37
                Nyt kokeiltu oma A6 -03 kuskin lukko saada pakkasenkestäväksi, ollut tyypillistä ongelmaa, joko ovi ei aukea tai ei pysy kiinni.

                Purin koko mekanismin kouraan, ensiksi 10min liotus kipossa tinnerillä (niin ettei sähköinen osio uppoa aineeseen) ja tulihan p*skaa.. sen jälkeen paineilmaa, vielä pesu PRF elektroniikasprayllä ja taas paineilmaa. Lopuksi voitelu crc aseöljyllä (luvattu kesto -54C) ja auto nippuun. Ainakin tänä aamuna -19 asteessa ovi toimi täydellisesti, koputetaan puuta..

                Comment


                • #38
                  Juu, kuten HD kertoi, ei tuota oikein muuten saa putsattua... Vaihdoin taannoin A6:n lukkomekanismin. Jo sen irtipurkaminen on aiiiiika hurjan suuritöinen ikkunanraamien irroituksineen kaikkineen (oletan että tuo on pakko irroittaa - otin sen itse irti nostimen korjauksen vuoksi). Ja sitten kun se lukkolaite on käsissä niin ei voi kuin ihmetellä miten Saksalaiset insinöörit saavat yksinkertaisesta laitteesta suunniteltua noin monimutkaisen varmasti kymmenine liikkuvine osineen... Ja sehän ei muuten aukea mitenkään järkevällä tavalla putsausta varten - ainoa fiksu keino on HD:n mainitsema osittainen upotus liuottimeen. Purin tietysti vanhan lukkolaitteen ihan harjoituksen vuoksi. Ei muuten olisi mennyt kohtuuvaivalla enää kasaan - sen verran monta irto-osaa tuli.

                  No se "vinkkiosuus": se elektroniikkaosa ei oikeasti ole kyllä mitään elektroniikkaa, ihan vaan mikrokytkimiä. Siihen pääsee aika helposti käsiksi korjaustoimia varten. Ja se ei pienestä kosteudesta/liuottimesta heti ota edes kipeää. Mekanismi taasen... :-I

                  Comment


                  • #39
                    Olihan siinä hommaa, ei käytännössä jäänyt yhtään osaa oveen enää kiinni. Mutta 2h kaikkinensa, seuraavalla kerralla ehkä hiukan nopeampi. Ja näytti tuossa mekanismissakin olevan joku mikrokytkin mutta hyvin tuntui tinnerin ym jälkeen toimivan.

                    Ja tietenkin molemmat oikean puolen ovet oireilivat tänään joten lisäduunia tiedossa. Prkle.

                    Comment


                    • #40
                      ainakaan vm.00 A6 ei tarvii vänkärin puolelta ottaa ikkunan karmia/liukukiskoa pois, sopii tulemaan kun hieman kääntää.
                      kliineriä/paineilmaa ja synt. spräy vaseliiinia, johan toimii.
                      jos sais aikaseksi purkaa ensiviikolla kuskin ovesta ja sitten eukon kulkineesta.
                      on se kumma kun ei vaginan ingenjöörit osaa lukkoja suunnitella ;(

                      Comment


                      • #41
                        C5 vänkärin oven lukko jäässä

                        Ovi aukeaa kyllä, mutta ei mene kiinni ilman pikku lämmittelyä hiustenkuivaajalla. Lukkomekanismiko näistä yleensä jäätyy vai jokin muu osa? Ilmeisesti ainoa pysyvä ratkaisu olisi koko lukkomekanismin vaihto. Mikähän tuon lukkomekanismin osanumero on?

                        Comment


                        • #42
                          http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...d.php?t=108198

                          Lukkomekanismin putsauksella vois helpottaa

                          Comment


                          • #43
                            En kyllä viitsi alkaa moista mikromekaniikan ihmettä itse irrottamaan ja purkamaan, etenkään kun ei ole tiloja eikä ennen kaikkea taitoa. Kehtaisko joku vilkaista mikä vänkärin etuoven lukkomekanismin varaosanumero on? Mulla ei jostain syystä ole Vag-katti ole toiminut pitkään aikaan.

                            Comment


                            • #44
                              Luitko yhtään tuota keskustelua? Ei ole kyse mistään mikromekaniikasta. Ainoastaan tuo lukkomekanismi on jäässä, siis se joka näkyy kun avaat oven.

                              Comment


                              • #45
                                Tottakai luin. :) Mikromekaniikalla en tarkoita lukon kuvassa näkyviä osia, vaan mekanismin sisäisiä osia, jotka joidenkin juttujen mukaan ovat ilmeisestikin se varsinainen murheenkryyni. Nyt ovi taas näkyisi toimivan, tosin oli ajossa lämmennyt. Suihkuttelin tuohon kuvassa näkyvään alueeseen aseöljyä reilulla kädellä. Saas nähdä miten illemmalla toimii.

                                Comment


                                • #46
                                  Eikös noi elekroniikkahäiriöt vaikuta vain sisävaloihin ym. Käsittääkseni rikkinäinen mikrokytkin ei vaikuta aukeaako lukko kahvasta vai ei.

                                  Comment


                                  • #47
                                    jäätymiseen ei auta kuin lukkomekanismi käteen ja putsaus esim. brakecleanilla ja sen päälle rasvaus esim. aseöljyllä.
                                    reilut 2v. sitten tein omaani ja tänään olj lukko jäässä, otamma illemmalla auki.
                                    tai voihan sen ostaa uuden ja seuraavana talvena se jäätyy ;)

                                    Comment


                                    • #48
                                      Oveen voi myös porata muutaman öljyämisreiän . Itse olen käyttänyt CRC Electroa voiteluaineena. Toinen hyvä yleisvoiteluaine on kuivateflon ,se ei tahmaa .

                                      Comment


                                      • #49
                                        A4 B5:ssa takaoven lukon purin juuri viimeviikonloppuna. Joutui ovenlasin runkoineen irroittamaan, mutta ei se lopulta ollut kovin iso homma. Vastaavaa ongelmaa oli, ei mennyt kunnolla kiinni, sai paukuttaa ja lämmittyä toimi OK. Paloi hihat siihen, kun aukesi ovi ajossa -> seuraavana päivänä purku, putsaus ja aseöljyä ja -40C pakkasen kestävää vaseliinia. Toimii taas kuin uusi.

                                        Comment


                                          #50
                                          Itse vedin tällä kaavalla lukkoja purkamatta:
                                          1. Lämmitys kuumailmapuhaltimella
                                          2. Paineilmaa
                                          3. Reilusti Quickleeniä
                                          4. Lisää paineilmaa
                                          5. Toista tarvittaessa askeleet 3-4
                                          6. Aseöljyä
                                          7. Lisää paineilmaa (öljyn levittämiseksi lukon sisäosiin)
                                          8. Vielä kevyesti aseöljyä


                                          Hyvin on toimineet toistaiseksi...

                                          Comment


                                          • #51
                                            Tänään tuli purettua vänkärin puolen lukkomekanismi kun ovi aukesi muttei enää pysynyt kiinni. Purkaessa tuli huomattua että lukkomekanismin ylemmän ruuvin irroittamalla, ruuvin reiästä pääsee suihkimaan öljyt lukkomekanismin sisuksiin. Autona siis C5, 2003 mallia.

                                            Comment


                                            • #52
                                              Onko prefaceliftissä samat lukkolaitteet kuin faceliftissä? Tuo ruuvinreikäniksi helpottaa öljyämistä melkoisesti.
                                              Itse jouduin tyytymään pintapuoliseen huoltoon kun ei ollut zfn-sarjaa käsillä. Sisätilanlämppärillä tunti kuumaa ovipahvin väliin ja aseöljyä kriittisiin paikkoihin. Sekin auttoi ainakin sen verran että on nyt n. kuukauden pelannut oireetta.

                                              Comment


                                              • #53
                                                Mullakin siis oireili repsikan ovi niin ettei se mennyt enää kiinni kun se aukesi, ja loput jäätyi kiinni. Premium-lukot :)

                                                Comment


                                                • #54
                                                  Samaa premium laatua täälläkin, minulla vain pitää ovi laittaa oikealla voimalla kiinni, jos laittaa liian kovaa pomppaa se auki, eli ei ehdi mennä lukkoon, taitaa samaa jäätymisvikaa olla lukossa

                                                  Comment


                                                    #55
                                                    Ei muuten välttämättä johdu pelkästä jäätymisestä tuo lukon "salpautumis" ongelma. A6 c5 -01 tekee täälä kesät talvet samaa jos ei laita oikealla voimalla kiinni. Lukko irti + putsaus ja rasvaus niin alkaa pelittää.

                                                    Comment


                                                    • #56
                                                      Uusi lukkokoneisto niin loppuu ongelmat.
                                                      Viimeksi muokannut jannekni; 27.12.2015, 21:15.

                                                      Comment


                                                      • #57
                                                        Alkuperäinen kirjoittaja MTHR Näytä viesti
                                                        Ei muuten välttämättä johdu pelkästä jäätymisestä tuo lukon "salpautumis" ongelma. A6 c5 -01 tekee täälä kesät talvet samaa jos ei laita oikealla voimalla kiinni. Lukko irti + putsaus ja rasvaus niin alkaa pelittää.
                                                        Sain tuon toimimaan ihan laittamalla aseöljyllä salvan ympäristöön alkukesästä ilman lukon purkamistakin ja nyt on monta kuukautta toiminut hyvin (A6 C5 -03).

                                                        Nyt kun purkki on jo kädessä: Samaa aseöljyä kannattaa muuten laittaa kuskin puoleisen pyyhkijän akselin juureen pari pisaraa ennenkuin se akseli alkaa jumittamaan, niin välttyy myöhemmin purkamiselta. Siitä lisää tuolla: http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=34008

                                                        Comment


                                                        • #58
                                                          Jos tätä nyt joku sattu lukemaan niin:
                                                          Puolanpojat on varautuneet, just nyt niillä on lukot 40 euroa kipale free P&P (ebay)

                                                          4B1837015G - etuvasen
                                                          4B1837016G - etuoikea

                                                          Tänään kuskin ovi jumiutui kokonaan, vaikka SAFE on koodattu pois jo kesällä. Vänkärin ovesta kulkiessani, huomasin ettei sekään ovi jää kiinni ennenkuin lukkopaketti saa lämmintä ilmaa...

                                                          Comment


                                                          • #59
                                                            Oven lukon jäätyminen

                                                            A6:n kuskin ovi jäätyy helposti, eikä sula pitkään aikaan. Sisälämmitin on vänkärin puolella. Vänkärin ovi jäätynyt harvoin. Tänäänkin kuskin ovi jäätynyt kahdesti. Välillä pelasi.

                                                            Mikä on syynä ja mikä auttaisi.
                                                            Terv. Jokkeri

                                                            Comment


                                                            • #60
                                                              Onko kyseessä lukkolaite mikä jäätyy, jos on niin avaimen reijästä jotain tatinaa mikä kestää kunnon pakkaslukemia. Oven tiivisteihin kannattaa laittaa myös silikonia se estää oven jäätymistä ja helpottaa aukaisua.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X