Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4:n valojen korkeudensäätö

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4:n valojen korkeudensäätö

    Moi,

    autossani on Xenonien yhteydessä automaattinen korkeudensäätö. Valot näyttävät liian alas ja käynnistyksen yhteydessä automatiikka säätää valoja, mutta ei tarpeeksi ylös. Manuaalisesta korkeudensäädöstä ei tapahdu mitään.

    Mistähän vikaa voi lähteä etsimään? Onko automaattikaan säätömoottori ok kun käynnistyksen yhteydessä tapahtuu korkeudensäätö? Onko anturi rikki?

    Kiitokset avusta etukäteen.

    -Janne

    #2
    http://www.audiclub.fi/audifinns/vie...ighlight=xenon

    Comment


      #3
      Kyllä ne säätyy ihan manuaalisestikin. Korkeudensäätöruuvi on se ulompi 6mm kuusiokolo, eli reikä lokasuojassa. Se sisempi ja helpommin havaittava on sivusuuntainen säätö ja siitä ruuvaamalla ei äkkiseltään huomaa mitään muutosta tapahtuvankaan.

      Comment


        #4
        Säädetään manuaalisesti, tosin vag-com / testeri on silti tarpeen: http://www.audiclub.fi/audifinns/viewtopic.php?t=24852

        Comment


        • #5
          Mikä manuaalinen säätö? Ainakaan minulla ei ole ko. nuppia. Xenonien automaattinen korkeudensäätö ajelee valoja alas-ylös aina käynnistettäessä ja tuo on ihan normaalia. Automatiikasta huolimatta valojen perussäätö tehdään kumminkin ihan mekaanisesti kuusiokoloruuveista. B6:ssa umpioiden sisemmät (keskemmällä) säätöruuvit ovat korkeuden säätöä varten. Oikean umpion säätöruuvia varten on reikä imuputkessa. Näin ainakin 1.8t:ssä, TDI:stä en tiedä.

          Vag-com:ia ei välttämättä tuohon hommaan tarvita ellei alustassa ole tapahtunut muutoksia ja ole tarvetta sopeuttaa alustan asentoantureita uusiin olosuhteisiin. Virallisen ohjeen mukainen vag-com-näpylöinti opettaa valojen korkeussäätimelle anturien referenssiasennot, joiden perusteella valoja liikutellaan alustan liikkeiden mukaan.

          Comment


          • #6
            Mikä manuaalinen säätö? Ainakaan minulla ei ole ko. nuppia. Xenonien automaattinen korkeudensäätö ajelee valoja alas-ylös aina käynnistettäessä ja tuo on ihan normaalia. Automatiikasta huolimatta valojen perussäätö tehdään kumminkin ihan mekaanisesti kuusiokoloruuveista. B6:ssa umpioiden sisemmät (keskemmällä) säätöruuvit ovat korkeuden säätöä varten. Oikean umpion säätöruuvia varten on reikä imuputkessa. Näin ainakin 1.8t:ssä, TDI:stä en tiedä.
            Manuaalisella säädöllä tarkoitin nimenomaan näitä kuusiokoloja. Eräässä huollossa yrittivät säätää korkeutta, mutta totesivat että säätöruuvit eivät toimi. Syynä olikin että olivat ruuvanneet väärää säätöä. Kiitos vinkeistä, nyt valot on säädetty.

            -Janne

            Comment


            • #7
              Jatketaampa tähän. Auto A4 B7 avant quattro (-05) jossa bi-xenon ajovalot. Ongelma seuraavanlainen, automaattinen korkeudensäätö ei enään vaikuttaisi ajelevan valoja alas-ylös käynnistettäessä. Eli kun ajovalot kääntää päälle, niin valot sojottaa kohti suoraan eteenpäin, eikä tuota joka kertaista säätelytoimenpidettä tapahdu. Sulake ehjä ja vikakoodeja ei vielä luettu. Eikä FIS anna vikavaloa ajotietokoneen näytölle. Onko ehdotuksia vian aiheuttajaksi?

              Comment


                #8
                Alkuperäinen kirjoittaja Audi Näytä viesti
                valot sojottaa kohti suoraan eteenpäin, eikä tuota joka kertaista säätelytoimenpidettä tapahdu. Sulake ehjä ja vikakoodeja ei vielä luettu. Eikä FIS anna vikavaloa ajotietokoneen näytölle. Onko ehdotuksia vian aiheuttajaksi?
                Ei välttämättä näy FIS:in näytöllä. Omassa oli aikanaan vikaa korkeudensäädössä (muutteli korkoa ihan randomilla) ja sen pitäisi näkyä VAG-COMilla. Eli ei muuta kuin vikakoodeja tsekkaamaan.

                Comment


                • #9
                  Tarkoitatko että vika oli ajovalon säätömoottorissa vai nuissa korkeudensäätö antureissa, jotka löytyvät etu ja taka akselilta?

                  Comment


                  • #10
                    Mulla on tehny B6:ssa nyt jo useamman kuukauden sitä, et ajovalot säätyy normaalisti, mut silti pukkaa vikakoodia et "headlights not adjusted" ja mittaristossa palaa korkeudensäädön merkkivalo... Vikakoodia ei saa kuitattua pois.
                    Oisko kellään mitään vinkkiä et missä vois olla vika? Etuakselin anturi on vaihdettu.

                    Comment


                      #11
                      Oletko ajanut perusasetukset?

                      Comment


                        #12
                        Alkuperäinen kirjoittaja Audi Näytä viesti
                        Tarkoitatko että vika oli ajovalon säätömoottorissa vai nuissa korkeudensäätö antureissa, jotka löytyvät etu ja taka akselilta?
                        Muistaakseni syynä oli joku liittimen kontaktihäiriö säätömoottorissa. En kyllä muista miten se fixattiin kun meni vielä silloin tehdastakuuseen niin ei niin paljon kiinnostanut ;)

                        Comment


                        • #13
                          Oletko ajanut perusasetukset?
                          Oon koittanu kyllä, mut ei pääse kaikkii asetuksiin käsiks ku pukkaa erroria. Jossain oli ohjeet millä ton vikavalon sais kuitattua, mut mun tapauksessa se ei auttanu... :(

                          edit. Näillä ohjeilla kokeilin. Ja tässä topikissa on asiaa jo käsitelty...
                          Viimeksi muokannut albanzo; 8.3.2011, 11:20.

                          Comment


                            #14
                            Minkälaista erroria pukkaa? Yhteydestäkö?

                            Comment


                            • #15
                              Se sano ton "Group 001/002 not available", mut joo, muistaakseni sain tehtyä ton "Save Ch 00 Reset All Factory Defaults", sillä tosin ei ollu mitään vaikutusta asiaan.

                              Comment


                              • #16
                                Aapo, itse joskus painiskelin samojen ongelmien kanssa, ei päässyt kuittaamaan erroria pois kun oli arvot jotenkin päin persettä. Ongelma ratkesi niin, että otin korkeussäätöanturin (se jota se valitti, minun tapauksessani taka-anturi) irti tukivarresta ja liikutin sitä kohtaan jossa ei tullut enää erroria. Jotain ihme erroria siis antoi vissiin alustasarjan takia, oisko perä ollu sit olevinaan liian matalalla... Mutta anturin asentoa muuttamalla ja sen liittimen puhdistamalla sain sen nollattua.

                                Comment


                                • #17
                                  No mulla ei anna mitään vikakoodia noista antureista, vaan pelkkä "headlights not adjusted"... Ja kokeilin jo tunkata auto ylemmäs et sain antureita huijattua, mut ei vaikutusta. Pitää kai kokeilla käyttää noi antureiden johdot irti ja kattoa miten vaikuttaa. :P

                                  Comment


                                  • #18
                                    Hmm, kun kerran nyt xenon-valoja tässä puidaan, niin kysytäänpä seuraavaakin.
                                    Onko kellään tietoa, että jos on alkup. xenon valot autossaan, niin aiheuttaako uusi alustasarja ongelmia xenoneihin? (kyseinen madallus tulee olemaan -35mm/-25mm)

                                    Comment


                                      #19
                                      Alkuperäinen kirjoittaja Yebou Näytä viesti
                                      Onko kellään tietoa, että jos on alkup. xenon valot autossaan, niin aiheuttaako uusi alustasarja ongelmia xenoneihin? (kyseinen madallus tulee olemaan -35mm/-25mm)
                                      Mä ainakin suuntaisin ja määrittelisin referenssipisteen uusiksi, ei kai se muuta vaadi? Vaikea ajatella että xenonit vetäisivät herneen nenään kun et edes koske antureihin

                                      Comment


                                      • #20
                                        Onko kellään tietoa, että jos on alkup. xenon valot autossaan, niin aiheuttaako uusi alustasarja ongelmia xenoneihin? (kyseinen madallus tulee olemaan -35mm/-25mm
                                        Omassa on pari kertaa parin vuoden aikana antanut jotain virhettä xenoneiden asentotunnistimet alustasarjan asennuksen jälkeen (takapään anturi). Mutta tein niin kuin tuolla linkin ohjeessa on ja avot!

                                        Kork. säädettävissä varmaan voi tulla helpommin jos tykkää vetää auton aivan tonttiin asti, jolloin anturin oletettu raja-arvo ylittyy esim. alustan joustaessa?

                                        Aapo, saitko tehtyä kaiken mitä tuolla A4modsin linkin takana on kerrottu?
                                        Viimeksi muokannut Olmi; 9.3.2011, 11:13.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Basic settingissa heitti ERRORia vaikka tein ihan ohjeiden mukaisesti... joku siellä panttaa. :(
                                          Pitää koittaa jossain välissä tunkata viel auto ylös, putsata anturit ja kokeilla tehdä toi ohjeiden mukainen ruljanssi läpi kun auto on tunkinpäällä...

                                          Comment


                                          • #22
                                            Miika voitko tarkentaa kuinka kyseinen toimenpide käytännössä tapahtuu?

                                            Comment


                                              #23
                                              Alkuperäinen kirjoittaja Yebou Näytä viesti
                                              Miika voitko tarkentaa kuinka kyseinen toimenpide käytännössä tapahtuu?
                                              Jos homman tekisi oikeasti kunnolla, niin sulla pitäisi olla valojen suuntauslaite, mutta kyllä sä tasaisella maantiellä ajaessa osaat sanoa näyttääkö valot liian lähelle vai kauas. Ja viimeistään silloin kun vastaantulevat vilkuttelevat pitkiä niin tiedät että liian ylös näyttää ;)

                                              Jos tuossa maantiekokeessa huomaat, että valojen korkeus ei ole hyvä, niin helpointa säätö on tehdä siten, että ajat auton tasaiseen paikkaan, pari metriä seinästä että näet valokuvion. Konepelti auki ja umpion päällä näkyy valkea kuusikoloruuvi, mitä pyörittämällä näet kuinka valokuvio seinässä nousee ja/tai laskee. Näin säätämällä säilyy joku perstuntuma siihen, laskitko / nostitko tarpeeksi / liikaa. Yksi kierros ruuvia vaikuttaa koroon jo aika paljon.

                                              Kun valot ovat mielestäsi oikealla korkeudella (tee maantietesti uudestaan), VAG COMilla pitäisi kertoa uusi referenssipiste eli se nolla-taso, mihin korkeudensäätöä verrataan. Edelleen tasaisessa paikassa VAG COMille uusi nollapiste ja sen pitäisi olla siinä. Valitettavasti en ole tuota ref pistettä itse koskaaan asettanut vaikka olenkin valoja hieman vääntänyt kun ei ole ollut tuota VAG COMia. Mutta tänään pitäisi postipojan tuoda eli kerron lisää kun olen kokeilit itse.

                                              Jos koroa ei muuteta paljon, niin kyllä valot ainakin mulla ovat säätyneet ihan mallikkaasti ilman uutta ref pistettäkin, mutta periaatteessa väärällä ref pisteellä valot lulevat olevansa koko ajan väärässä asennossa ja tiukassa paikassa säätövara ikäänkuin loppuu kesken. Siitä on forumisssa pähkäilty aiheuttaako se vikatilaa aikaa myöten, en tiedä. Jokatapauksessa suosittelen nollapistettä.

                                              Edit: tänään tein homman tämän ohjeen mukaan: http://www.ross-tech.com/vag-com/car...alignment.html

                                              Tosin pientä kikkailua vaati että sain talletettua uuden ref pisteen, sain kojetauluun varoitusvalon kalibrointi tekemättä. Eikä meinannut millän poistua kunnes jotenkin siinä sitten onnistuin.

                                              Ja onpa tuossa Ross-Tehcin ohjeessa maininta madalletusta alustakin
                                              Viimeksi muokannut miiahone; 14.3.2011, 21:39. Perustelu: Ross-techin ohje

                                              Comment


                                                #24
                                                Pitääkös jotain koodata kun etupään korkeusanturin vaihtaa? B7:ska kyseessä

                                                Alustan korkeus pysyy samana

                                                edit: eipä kai tarvinnut, anturin piuha oli poikki ja anturin vaihdon jälkeen valot näytti niin kuin pitääkin
                                                Viimeksi muokannut pipo_esa; 18.4.2011, 00:01.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Tuli tuossaa ostettua A6 c5 Avantti. Autossa ei toimi automaattinen korkeuden säätö. Kokeilin ajaa bosch:n testerillä nuita valoja mutta ei onnistunut, vikakoodit oli jotain etu ja takakorkeuden tunnistimien katkosta plus puolella. Huomenna pitää lukea uudestaan koodit ja ottaa ylös ne niin sää vähän tarkemmin kerrottua. Vaikttaisko nämä mahdolliset koodit siltä että olis jokin johtosarjavika tai vastaava, testeri ei myöskään antanut poistaa koodeja.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    No niin tuli ne koodit tarkistettua uudestaan ja se herjaa oikeaa etu korkeudentunnistinta katkos/maavuoto. Autossahan ei kyseitä tunnistinta ole oikealla puolella joen voiko tuo tarkoittaa tuota vasemman puolesta tunnistinta vai voiko mahdollisesti tarkoittaa korkeuden säätö moottoria, tai sitten tuota taka tunnistinta? Vai onko sitten se ohjausyksikkö rikki?

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      A4:n säätömoottorin numerosarjoista

                                                      Lainaan nyt tätä threadia kun kuitenkin A4:n säätömoottoreista on kyse.

                                                      Elikkäs entinen moottorini otti ja hajosi (numerosarjaltaan 1j0941295f) ja hainkin laakkoselta uuden, joka oli himpunverran erinäköinen mutta nettiä tutkiskellessa tämänkin tulisi b6 sedaniin käydä (numerosarjaltaan 1j0941295b). Kuitenkin asennusvaiheessa johtosarja ei mennyt samoinpäin mitä entiseen mutta muuten paikoilleen menikin suojan alle ja sitten eikun testimään.

                                                      Valojen 0- asennossa säätömoottori huusi kokoajan, korkeudenssäätönupikasta kuitenkin sääti valoja kun valot laittoi päälle. Testin aikana kuitenkin poltti pari poltinta valosta ja nykäsinkin uuden säätömoottorin pois ja toisesta autosta f-loppuisen moottorin paikoilleen ja heti pelitti. Onkohan tuo b-loppuinen kuitenkaan ihan sopiva tuohon autoon vai mikähän tuossa nyt oikein mättää?

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Sinuna menisin uudestaan marmoritiskille alkuperäisen kanssa ja vertailemaan.
                                                        Toki voisi olla että on rikki.
                                                        Ostin kerran vilkkurelen joka oli valmis rikki!! Kaveri kirosi, oli silloin huoltopäälikkö, että jotkut asentajat poimivat omin autoihin ja laittavat pakettiin takaisin rikkinäisen. Mene ja tiedä.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Tietääkö joku, miksi mulla tahtoo säätyä B5:ssä oikea valo-umpio joskus itsekseen korkeutta? Surinaa kuuluu, vaikkei edes koskisi siihen säätönuppiin. Alkaa ottaa kaaliin, kun juuri muutama viikko sitten säädin noiden ajovalojen korkeussäädön 0-asetuksella oikein (5m päässä kuvion korkein kohta puskurin tasolla), niin nyt on sitten oikea valo säätynyt siten, että se on ihan alhaalla. Olen joskus irrotellut noi umpiot, koska ne ovat "tuning H1 -projektorit" ja "laatu" sen mukaista. Piti siis joskus irrotella, kun piti sitä polttimoa paikallaan pitävää lankaa muotoilla paremmin kosketushäiriön vuoksi. Samalla veivailin niitä säätömoottoreita. Onko kellään tietoa, mihin asentoon noi umpion säätömoottorit pitää kääntää, kun umpiota asentaa? En muista lukeneeni mistään mitään, että voiko ne asentaa väärässä asennossa.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            A4:n valojen korkeudensäätö

                                                            Tarkista johdot ja säätömoottori. Kytkinkin kannattaa mitata. Ei tuossa manuaalisäätöisessä ole mitään muuta mikä voi vaikuttaa. Moottoreille kun menee virta, maa ja säätösignaali ja signaali tulee suoraa kytkimen asennon mukaan säätyvänä jännitteenä afair. Ts. Kun kytkin on nollassa niin moottori säätyy aina samaan kohtaan jos se vaan saa virtaa.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X