Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kolahdus B5:ssä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Kolahdus B5:ssä

    Ei, auto ei kolahdu kuopissa tai muuten ajossa, vaan pysähtyneenä!
    Tuli taas aamulla mieleen, kun töihin ajelin ja oottelin valoissa:
    Auto "tärähtää" sen verran, että huomaa. Samalla hetkellä kuuluu melko äänekäs kolahdus, suunnilleen sellainen, kuin joku ajaisi kävelyvauhtia perään.
    Tämä tapahtuu aina samoissa valoissa, jotka ovat loivassa alamäessä. Kohdassa ei ole mitään erikoista tiessä, kaivonkansia tms. Millään muulla autolla en tuollaista ilmiötä ole huomannut.
    Äänensuunnasta ei oikeen oo saannut selvää, ehkä takaa (EDIT: tärkeä korjaus :) ->)oikealta .
    Renkaita vaihdellessa ei missään näkynyt mitään erikoista, eikä väljää ollut käsin tunnustellen.

    Ääni kuului jo ennen lumien tuloa, joten ei mitkään jäät tipahtele tms.
    Asiaan ei vaikuta, onko valoissa odottamassa ekana, toisena, kolmantena jne.

    Täytyy vissiin käskee kaveria ajamaan siihen, ja itte kytätä ulkoa.

    #2
    Mulla on ruvennut kuulumaan kans muutamana viime päivänä takaa aikamoista kolinaa takaosasta autoa. Sävy on vähän kuin tyhjää tynnyriä lyötäisiin puukepillä kylkeen. En ole vielä varmistanut asiaa, mutta kun ajettavuuteen ei ole tullut mitään muutosta, olen olettanut ettei alustassa ole mitään vialla. Itse olen dianosoinut äänen lähteeksi hiukan kuprullaan olevan tavaratilan maton, joka on mennyt pakkasessa kovaksi ja se kolahtelisi satunnaisesti.

    Toisaalta äänen sävy voisi antaa vinkin että äänen lähteenä olisikin polttoainetankki. Onko siellä mitään huohotusta tms. joka voisi mennä tukkoon? Auto kyllä kulkee ihan normaalisti. Olen kuullut 1.8T:n käyntihäiriöiden yhtenä syynä olleen tukossa olevan tankin korkin...

    Musta ei siis ollut Jarille apua vaan kaipailen itsekin neuvoja. :)

    Comment


      #3
      Tuon tankin huohotusongelmat huomaa helposti siitä, jos korkkia avatessa kuuluu "tsiiih", eli on alipainetta tankissa.

      Comment


        #4
        Mun kolahteluitten diagnosointi etenee. Ei ole bensatankin huohotus kun ei suhahda korkkia avatessa, ei ole pakoputki eikä ole tavaratilan mattokaan. Äänen saa kuulumaan kun auton paikallaan ollessa ottaa pyöränkaaresta kiinni takaa oikealta ja nostaa, silloin kolahtaa. Eli jotain häikkää on jousituksessa. Kummaliseksi asian tekee se, että ajettavuudessa en huomaa mitään eroa. Pitää koittaa saada auto pukille ja päästä katsomaan altapäin, jos vaikka silmällä näkisi mikä on vialla. Arvauksia toki otetaan vastaan edelleen.

        Comment


        • #5
          Mulla kolina takaa loppui, kun kävin iskarin yläpään kiinnitykset kiristäen lävitse.
          Olin ollut jo pitkän aikaa varma, että ääni kuuluu sisäpuolelta takaturvavyön kelasta. Kolina kuului kylläkin luonnollisesti ajossa.

          Comment


            #6
            Mun kolahtelun syy selvisi. Kävin Suomenojan Euromasterilla, otettin auto ylös ja todettiin että oikea takajousi on alapäästään ½ kierteen verran poikki. Menee sitten samalla koko alusta päivitykseen ja Tepolle lähtee kysely ihan hetimiten uudesta alustasta. Toisaalta harmittaa, toisaalta ei. :)

            Comment


              #7
              Mulla alkaa (sittenkin) kääntymään epäilykset bensatankkiin.
              Jos tyhjemmällä tankilla tuonne kerääntyisi alipainetta, ja kun on sitten alamäessä, niin tuo bensa valuisi enemmän toiseen reunaan, jolloin pelti "suoristuisi"? Onko tuo tankki edes peltiä, vai lasikuitua?
              Bensamittari ainakin elää omaa elämäänsä: Tankkasin tankin täyteen, kun lähdettiin kotoa (Turusta) ajelemaan kohti Saloa motaria pitkin. Paimion kohtaa oli jo neljäsosa bensasta mittarin mukaan huvennut. Takaisin päin lähdettäessä, kun auton käynnisti, oli mittarin mukaan melkein täynnä. Kotiparkkikselle kun saavutti, oli puolillaan, eli noin 30 litraa olisi vienyt/100km.
              Ja taas nousi, kun sammutti+ käynnisti.
              Bensavalo alkaa palamaan todella aikaisin myös, varmaankin lähemmäs 30 litraa on tankissa löpöä, kun jo valo syttyy. Ajelin juuri bensavalon palaessa yhteensä n. 50km eukon mäkättäessä, että kohta jäädään tielle. Oli karvan/millin verran irti "nollatapista". Tämän jälkeen sitten kävin tankkaamassa täyteen, eikä mennyt kuin 40 litraa. Tankkihan pitäisi olla 63 litraa.
              Katselinkin jo noita täältä löytyviä oheita kalibrointiin. Pitää ettiä, jos tuollainen "ruuvi" löytyisi tästäkin ja siitä olisi apua.
              Mittari ei kuitenkaan mitenkään huomattavasti elä, eli bensa ei lisäänny ajon aikana.

              Comment


              • #8
                Facelift mallissa tankki on muovia ja uskoisin vanhemmissakin olevan.

                Comment

                Working...
                X