Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

jarrut jumittaa!!

Collapse
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

jarrut jumittaa!!

kyseisessä autossa on ilmennyt seuraavaa ongelmaa: jarruttaessani tasaisesti auto etenee hieman nykien aivan kuten jokin hinkkaisi johonkin koko ajan. Käsijarru taas jumittaa pahemman kerran: jos auto on seissyt käsijarru päällä yön yli, ja sitten lähtee liikkeelle, kuuluu takaa, ehkä oikealta, kova kolahdus. Aikaisemmin auton seistyä 4 päivää käsijarru päällä jäi oikea rengas kokonaan jumiin. Sain renkaan pyörimään ajamalla väkisin eteen ja taakse päin asvaltilla. Tämän jälkeen tarkkailin kuumenisiko vanne epänormaalisti mutta näin ei käynyt. Mistähän voi olla kyse?

Autossa oli vähän vakavampaakin ongelmaa jarrujen kanssa muutama kk sitten, kun jouduin seisottamaan sitä pidempiäkin aikoja armeijassa ollessani. Eli startattuani jarrupoljin painui pohjaan ilman mitään vastusta, ja auto ei jarruttanut. Vähän aikaa ajeltuani jarrut palasivat ja toimivat normaalisti. Polkimesta kuuluu liikeradan melko yläpäässä pieni lonksahdus. Kirjoitin tästä aikaisemminkin ja silloin epäiltiin jarrupääsylinterin vikaa, koska jarrunesteitä ei ole kadonnut. Ihmetyttää vaan tuo käsijarru-juttu ja nykiminen. Missähän vika?

jarruva

Epäilen että sinulla on sama ongelma muiden 100:sten kanssa, joka johtuu itse puristimesta.

100:ssa on takana sellainen puristin jossa käsijarrun voimaa välittävä akseli on pystyssä. Akseli
    ja väännin keräävät aikaa myöten likaa ja tietysti myös jumiutuvat koska ruostuvat. Puristimet toimivat niin kauan hyvin, jos joka vuosi jaksaa ottaa ne auki, purkaa ja putsata akselin ja herkistellä
    osat kävivoimin toimiviksi.

Toinen tapa on hankkia autoon vaihtosylinterit, joissa käsijarrun akseli on vaakatasossa. Muistakseni
    tämä puristinmalli tehtiin A4:een. No, yhtä kaikki. 45? vaihtohintaan saat sellaiset puristimet jotka
    toimivat vaikka keräisivätkin likaa. On tosin kaukokatseista rasvata hyvin käsijarrun akselin juuri,
    jotta se toimisi pidempäänkin. Samalla kun puristinta vaihtaa, kannattaa arvioida myös kumiletkun
    jäljellä oleva elinkaari. Yleensä se ei enää ole uusi ja sen vaihto hoituu samalla kertaa.

Tuo jarrupolkimen pohjaan painuminen ei sinällään ole ongelma pitkän seisonnan jälkeen. Mutta
    jos ei jarruun meinaa tulla voimaa auton käytyä puoli minuttia ja painettua poljinta pari kertaa,
    on syytä tarkastella alipaineen puolta. Ihan ensimmäisena tulee mieleen alipaineletkun liitos vahvistimeen. Ettei se vaan vuotaisi juuresta. Eli silikonia tai muuta vähän juureen. Sitten itse letkujen kimppuun ja niitä tarkastelemaan. Eräs vaihtoehto voi tietyisti olla itse alipaine venttiili joka jostain syystä on voinut kerätä kosteutta ja jäätyä "auki" asentoon. Hetken lämmettyään sulanut ja toiminut oikein (tämä on kyllä teoreettista). Yleensä vika on löytynyt alipaine letkustosta, ne mitä itse olen korjannut.

Comment

Oletkos sitten tarkastanut tuon pääsylinterin? Ei tuo polkimen pohjaan painuminen voi oikein tuosta tehostajasta johtua.

Comment

En ole tarkistanut, kun itse olen täysi tumpelo autojen kanssa, enkä tiedä kyseisestä osasta juurikaan muuta kuin että se on himskatin kallis juuri tämän mallin audiin. Auton allekaan ei ole mahdollista päästä ellei vie autoa huoltamolle. :/ Mites tuon osan toimivuuden pystyy tarkistamaan? Jos vika olisi siinä, niin miksei jarrut temppuile koko ajan vaan vain hetken aikaa pidemmän seisotuksen jälkeen??

Comment

Polje jarrupoljinta kohtalaisen kovalla voimalla ja pidä painettuna. Poljin ei saisi painua pohjaan vaan sen pitäisi pysyä paikoillaan.

Comment

Poljenko auton ollessa käynnissä? Jos poljin tuolloin painuu pohjaan, viittaisiko se todennäköisimmin tuohon pääsylinteriin?

Comment

Se nyt on sama poljetko käynnissä ollessa vai et. Enmmänhän siihen saa voimaa käynnissä ollessa. Jos jarrunestettä ei häviä mihinkään eikä putket/letkut tai sylinterit vuoda, niin pääsylinteri on sökö.

Comment

Eilen poljin jarrua useita kymmeniä kertoja peräkkäin, ja poljin tuntui koko ajan samanlaiselta. Eli ei kovettunut ja sain polkimen painettua pohjaan asti ilman runnomista. Itsestäänhän tuo poljin siis ei jää painumaan (lisätietona vaan kun sellainenkin oire kai saattaa liittyä tuoho9n pääsylinterin ohivuotoon tms.), mutta pohjaan asti menee jos vaan painaa.

Comment

No joku paikka on sitten sökönä, jos poljin menee kerta pohjaan asti.

Comment

Niinpä. Harmittaa tuollainen kun pelkkä tutkituttaminenkin varmaan maksaa jo maltaita saati sitten osat ja työ. :(

Comment

Working...
                    X