Onko kellään muulla korvat vihloneet kyseisen auton eri nitinöistä?? Itse herkkäkorvaisena kaikki pienet natinat suututtaa niin maan p******sti kun ei oikein tiedä mistä ne tulee ja onko joku paikka irtoamassa. Kun esim. ajaa kaivon kannen yli, kuuluu sisältä yllättävän paljon natinoita. Viimeksi kuului repsikan puolelta voimakasta "hankausnitinän" kaltaista ääntä aina pienimmissäkin kuopissa, mutta nyt sitä ei taas ole kuulunut. Kojelaudan keskimmäisten ilmasuuttimien kehikko rätisee ikävästi, mutta kun sitä painaa lujaa, lakkaa rätinä sekunniksi. :) Alkaa pikkuhiljaa epäilyttämään autoni olevankin saksalainen palapeli. ;) Näitä "vikoja" on varmasti paha ruveta "korjaamaan"....
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
nitinät ja resonanssiäänet!
Collapse
X
-
JiiTeeAvainsanat: Ei mitään
-
Auto on nyt 16 vuoden ikäinen, niin kaikki tuollaiset äänet on jo vakio varusteita, kaikki tehtaalla asennetut kitinänesto kankaanpalaset ja vaahtomuovin palat on tuossa vaiheessa aika lopussa. Monesti jo riittää kun ajaa auton kaupasta ulos, niin löytyy resonanssiääniä ja kitinöitä moneen lähtöön.
-
Tuttu autokauppias ihmetteli oman autoni hiljaisuutta, kun ei nitise, eikä natise ja on sitä muutama muukin ihmetellyt, niin luulisin, että ajetunkin Audin saa hiljaiseksi, kun vaan yksitellen alkaa paikallistamaan ja sitä mukaan korjaamaan äänen aiheuttajia.
Olin tosin huomannut, että uudempi kojetaulu on herkempi nitisemään, mutta kyllä sekin hiljenee, kun vaan malttaa perehtyä ongelmaan huolella.
Comment
-
JiiTee
Kertokaa tietämättömälle, mitä eri konsteja on olemassa hiljentää näitä räminöitä..Esimerkiksi juurikin tuo keskimmäisten ilmanpuhaltimien kehyksen nitinä, joka sitä alas painettaessa pysyy kurissa. Samoin turvavyön korkeudensäätö natisee kivasti korvan juuressa. Ehdotuksia ja ideoita otetaan mielellän vastaan! :)
Peräpäästä kuuluu myös hassua ja kovaa natinaa epätasaisuuden yli ajettaessa, ja kun sitten menee painelemaan sisustusta takaluukusta ja muualta, niin ei mikään pidä sellaista räminää...
Comment
-
Lötkön nitinöihin vaikuttaa kovasti korimallin tunnettu huutava jäykkyyden puute, eli kaikki osat todella hiertyvät ja hankaavat toisiaan vasten. Silikonispray ja -puikko ovat hyviä poppakonsteja, aina hetkeksi kerrallaan. Koeta paikallistaa ärsyttävimmät äänilähteet ja suhauta sprayta, varo kuitenkin sen joutumista maalipinnalle.
Comment
-
JiiTee
Joo täytyis oikein paneutua asiaan. Tällainen herkkäkorvainen sekopää kun on niin kaikki nitinät harmittaa! :) Mitä tuo silikonispray käytännössä oikein tekee? Saako jonkin osan enää kunnolla irti tällaisen käsittelyn jälkeen - jos siis täytyisi avata kyseinen kohta uudestaan?
Mites tuo korin vääntöjäykkyys-homma..Olen kuullut ennenkin sanottavan tuota ja ajossakin sen huomaa. Onko niin että auto ei ole kovinkaan turvallinen, ottaen toki huomioon iän? Olen kuullut myös sellaista että olisi ainakin aikoinaan ollut todella turvallinen peli, ja vielä nykyäänkin keskitasoa. Pitäisköhän kerätä rahaa ja ostaa A6, niitä ensimmäisiä! =)
Comment
-
Silikonispray jättää sellaisen kiiltävän, rasvasen oloisen kalvon pintaan. Se ei siis liimaa mitään. Kyllä ne osat lähtee sieltä hyvin irti myöhemmin. Mutta älä suihkuta sitä maalipintaan tai laseihin. Sitä ei nimittäin helposti saa enää pois.
Se on tarkoitettu esim ovien tiivisteiden hoitamiseen, ettei ne jäädy.
Comment
-
JiiTee
Ja tätä siis kannattaa ruiskuttaa esim. kahden hankaavan muoviosan väliin? Kiitokset vastauksista tyhmiin kysymyksiin! =)
Comment
-
Tuttu autokauppias ihmetteli oman autoni hiljaisuutta, kun ei nitise, eikä natise ja on sitä muutama muukin ihmetellyt, niin luulisin, että ajetunkin Audin saa hiljaiseksi, kun vaan yksitellen alkaa paikallistamaan ja sitä mukaan korjaamaan äänen aiheuttajia.
Olin tosin huomannut, että uudempi kojetaulu on herkempi nitisemään, mutta kyllä sekin hiljenee, kun vaan malttaa perehtyä ongelmaan huolella.
Muutamia muita tavallisia melukohteita:
-Vuotavat pakoputken tiivisteet, reikä pakoputkessa/vaimentajassa
-Vaihteiston/tasauspyörästön kohina
-Etu- ja takapyöränlaakerit
-Vuotava/viallinen iskari
-Irralliset lämpösuojapellit (pakoputki/konehuone)
-Ovien tiivisteet kovettuneet ja vuotavat / ovet eivät ole suorassa
-Etupenkkien muoviosat
-Ja tietysti jakopään hilut
Jos nuo on kunnossa, niin herkkäkorvainen kaipaa enää vain lisäeristyksiä.
Comment
-
Ja tätä siis kannattaa ruiskuttaa esim. kahden hankaavan muoviosan väliin?
Kokeile autovahaa tai pehmeetä teippiä (jos ei kovin tiukka paikka) tvs.
Alkuperäis kasauksessahan ne käyttää muoviosien kosketuspintoihin liimapintaista kangasta.
Comment
-
JiiTee
Olen kanssa kuullut ettei tuota silikonia kannattaisi käyttää mutta perusteluita en ollut kuullut aiemmin.
Ensi kesänä olisi tarkoitus ruveta pelaamaan bitumilevyjen kanssa. =) Jalkatiloihin päätin olla koskematta, koska niin monesti olen kuullut näistä läpimädistä etujalkatiloista. Takapenkin alle ja peräkonttiin mahdollisimman huolellisesti bitumia ja äänieristysvaahtomuovilevyä niin eiköhän se jo jotain tuossa avantissa auta. Päälle vielä kattohuopaa jos jaksaa! =) Pyöräkoteloihin tuli mieleen sivellä paksut kerrokset jotain mömmöä soratien äänien vaimentamiseksi. Onko ehdotuksia?
Sen silikonsprayn taidan kyllä jättää laskuista pois ja siiryä noihin muihin kotikonsteihin... Olisiko paras tulos saavutettavissa juuri tuolla kangasteipillä? Voisi ainakin kuvitella niin.
Comment
-
JiiTee
Ensi kesänä olisi tarkoitus ruveta pelaamaan bitumilevyjen kanssa. =) Jalkatiloihin päätin olla koskematta, koska niin monesti olen kuullut näistä läpimädistä etujalkatiloista. Takapenkin alle ja peräkonttiin mahdollisimman huolellisesti bitumia ja äänieristysvaahtomuovilevyä niin eiköhän se jo jotain tuossa avantissa auta. Päälle vielä kattohuopaa jos jaksaa! =) Pyöräkoteloihin tuli mieleen sivellä paksut kerrokset jotain mömmöä soratien äänien vaimentamiseksi. Onko ehdotuksia?
Bitumimattoa on kokeiltu pariin autoon ja tulokset on ollu aika huonoja. Se painaa järkyttävästi, eikä kuitenkaan auttanut ajo/rengasmeluun paljookaan. (laitoin sitä oviin ja pohjaan/jalkatilaan).
Äänieristysvaahtomuovilevy on helppo asentaa, on kevyt ja toimii paremmin. Sitä voi liimata vaikka ton Noisekillerin päälle.
Comment
-
JiiTee
Comment