Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Jarrujen ilmaus A4 / B6

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Jarrujen ilmaus A4 / B6

    Vaihdoin jarrunesteet tee-se-itse aivan perinteisesti apumiehen voimin, mutta poljin perkules jäi hieman pehmeäksi. Järjestys oli oikea taka, vasen taka jne. Lueskelin maailmalta että pumppua pitäisi pyöritellä Vag-Comilla, koska autossa on ESP, mutta tämä ei mahdu jakeluuni koska en irroittanut mitään mistää.

    Onko kukaan muu kohdannut samaista onglemaa, vinkkejä otetaan vastaan.

    #2
    Juu, ei pitäis ABS-pumpun pyöritystä tarvita, jos et päästäny nesteitä vajumaan säiliöstä aivan tyhjäksi ennen uuden nesteen lisäystä. Mulla oli kanssa hieman ongelmaa, kunnes tajusin, että kone pitää olla käynnissä.

    Pidithän konetta käynnissä, kun ilmasit?

    Comment


      #3
      Miksi kone pitää olla käynnissä kun ilmataan?

      Minä vaihdoin koko ABS-purkin, ja se oli tietysti tyhjä. Ilmauksen jälkeen poljin oli huonompi kuin aiemmin. Miksi tuota pumppua pitää pyörittää, ja Ross-Techin mukaan vielä renkaat ilmassa? Mitä se siihen muka vaikuttaa?

      Jotain tarvis nyt tehdä kun tuo ei ole niin hyvä kuin ennen...

      Comment


      • #4
        Mulla oli joskus -95 A4:ssa sama vika että itse ei saanut ilmattua, vaikka moneen muuhun autoon on onnistunut. Vein sitten pörhölle liikkeen piikkiin ja he saivat kuntoon. En vaan tiedä miten, yhtään osaa ei vaihdettu.

        Comment


          #5
          Ei perkule, muualle en vie, itse se pitää saada ilmattua! :)

          Olin lukevinani tuota Bentleyn manuaaliakin ilmauksessa, mutta jotain vissiin meni väärin...?

          Comment


            #6
            En tiiä mistä se johtu, ehkä kuun asennosta tai jotain, mutta mulla ilmaus onnistu vasta kun jarrutehostin tuli peliin mukaan (=kone käynnissä). Tosin siinä välissä kävin testiajolla ja painoin jarrua niin, että ABSit ruksahti, ja sen jälkeen ilmasin vielä, niin kuntoon tuli.

            Comment


              #7
              Oliko polkimessa iso ero ennen ja jälkeen?

              Comment


                #8
                Minä huomasin tuon polkimen pehmentymisen kun ABS-räpsytteli ensimmäisen kerran. Liekkö ilma päässyt sekaan siinä vaiheessa kun imaisin säiliön tyhjäksi, käyttäen jarrunestesäiliön pienemmän korkin alla olevia tiehyitä ?

                En vielä ole ehtinyt Vag-Comilla sorkkimaan, mutta homma pitänee ilmeisesti tehdä niin että ilmaus suoritetaan velä kerran ohjaamalla pumppu + ko. pyörän venttiilit päälle ilmauksen aikana.

                Vielä ei luovuteta, kyllähän nyt yhdet jarrunesteet pitää joka miehen pystyä vaihtamaan.

                Comment


                • #9
                  B7 jarrujen ilmaaminen

                  Pitääkö berttaseiskassa ottaa mitä huomioon jarrujen ilmauksessa?

                  Syksyn palojen/levyjen vaihdosta jäi himpun pehmeä jarrutuntuma ja tänään katsastuksesta sai paperille jarruvoimalukemat etu: 2,0/2,0kN ja taka 1,4/1,5kN Varmaan saisi olla tuon painoiselle autolle enemmänkin? Ei kyllä mitään sanomista ainakaan tullut, mutta vois tosiaan ilmata varmuudeksi jos tuo pehmeys lähtisi jarruista pois..

                  Comment


                  • #10
                    Eipä noissa lukemissa mitään vikaa ole, talvirenkaat antaa periksi paljon ja lukemat jää kesäkumeja alemmaksi. Lukema ei siis kerro jarrujen tehosta, muuta kuin että ne näyttävät toimivan.

                    Comment


                    • #11
                      Ihan samanlainen ilmaus kuin aiemmissakin. Joko toinen laittaa polkimelle paineen ja toinen avaa ruuvia tai sitten ilmaus laitteella vetää ruuvin päästä. Muistaa vain täytellä säiliötä ajoissa.

                      Comment


                      • #12
                        Ok, varmistelin vain että ei tartte vag-comia näyttää tms. Täytyypi ilmailla vielä varmuudeksi jos saisi herkemmän tuntuman kuin ennen jarruhilppeiden vaihtoa..:)

                        Comment


                        • #13
                          VCDS:n tarvitsee vain jos päästää säiliön ja tehostajan tyhjäksi, jolloin myös ABS-pumppu ottaa ilmaa. Muuten menee ihan satuloista ilmaamalla uudemmatkin.

                          Comment


                          • #14
                            Ok, sittenpä ei probleemaa. Kiitoksia :)

                            Comment


                            • #15
                              Osaisiko joku sanoa miten vcds:llä ilmataan jarrut? Tilanne on se, että jarruletkuja vaihtaessa korkkas kierteet jarruputken päästä ja ennenkuin sain uuden jarruputken, niin ehti valua jarrunesteet pois. Jos en ole ymmärtäny ihan väärin, niin nyt pitäisi jostakin kautta ajaa ABS-pumppua, että saa ilmat sieltäkin pois? Tällä hetkellä jarrupoljin painuu pohjaan asti. Auto on Audi A4 3.0tdi quattro vm.2005.

                              Comment


                              • #16
                                Mahtaisko olla ABS-yksiköstä ja output tests

                                Comment


                                  #17
                                  ABS moduulin alta Basic settings ja sieltä ABS pump bleed test.
                                  http://www.ross-tech.com/vag-com/cars/absbleeding.html

                                  Comment


                                  • #18
                                    En löytäny tuolta basic settingsin kautta tuota pump bleed test, olisiko se vanhemmille autoilla? Pitää kokeilla output testin kautta seuraavaksi.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Osaisiko joku sanoa kuinka kauan ABS:n pumppua uskaltaa pyörittää kerralla? Etujarruissa on vielä ilmaa, vaikka käytti n.20s pumppua, niin ei tullut vielä nestettä ollenkaan. Käytetäänkö pumppua niin kauan, että alkaa nestettä tulemaan?

                                      Comment


                                        #20
                                        Pääsylinterissä on ilmaa. Laita joku painamaan poljinta ja menet itse ilmaamaan pääsylinterin jarruputkista (ellei pääsylinterissä ole ilmausruuvia) jotta saat ilman sieltä pois.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Kiitoksia hoff4, rupes jarrut toimimaan oikein pääsylinterin ilmauksen jälkeen.

                                          Comment


                                            #22
                                            Tuo on hyvä tietää, jos tulee kohdalle. Ainakin 8L-A3:n jarruista löytyi ihan oma proseduuri ilmaukselle. Se tiesi kertoa, mikä nurkka ja missäkin järjestyksessä, pyöritti pumpun ja käski avata nippaa jne. En nyt vaan kuollaksenikaan muista, mistä valikosta se löytyi. Uskoisin, että uudemmassakin ko. ominominaisuus on.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Joo, miekin käytin Rouvaa ns.takuuilmauksessa, mutta tuntuu hieman ilmaa vieläkin olevan, koska toinen polkaisu on selvästi jämäkämpi. Siis vielä kerran;).

                                              Ps. ilimeiesti eivät lähe ihan kerrralla.

                                              Comment


                                                #24
                                                Ei ole merkitystä missä järjestyksessä noita ilmaa, kunhan ilmaa kaikki pyörät. Mikäli säiliö on päässyt tyhjenemään niin aloittaa pääsylinterin ilmaamisella ja jatkaa siitä pyöriin. Mitään pumppuja en ole itse ikinä vcds:llä pyörittänyt ja aina olen saanut ilmat pois jarruista em. tavalla, kerralla.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Miten tuon vcds:n kanssa ilmataan abs pumppu?
                                                  Käytin korjauksella pumppua ja nyt ei meinaa ilmoja saada järjestelmästä pois.
                                                  Huonot on nuo vcds sivun ohjeet vai enkö vaan ymmärrä.
                                                  Auto on DSG Octavia 2008.

                                                  Mistä tuo ilma tulee pois kun ohje ei käske ilmausruuveja availla?
                                                  Tässä on tuo VCDS ohje:

                                                  There are certain test conditions that must be met before doing this procedure:

                                                  Vehicle must on a lift or safe jack stands with no wheels touching the ground

                                                  Ignition should be in the "On" position

                                                  Procedure for Bleeding the ABS Brake Pump in many older VW Golf, GTI, Jetta, and Audi TT with Mk20 or Mk60:

                                                  [Select]
                                                  [03 - ABS Brakes]
                                                  [Basic Settings - 04]
                                                  Group 001 (may be group 002 in Mk3 VW Golf/Jetta)
                                                  [Go!]

                                                  This will trigger the ABS pump to turn on for about 10 seconds. You should hear the fairly loud pump clicking during this time.

                                                  Click the [Done, Go Back] button and you're all set.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Kyllä se nippa pitää avata, idea toki että 10 sekuntia yhtäjaksoista nesteen liikutusta vie ilmakuplat mennessään ulos ilmausnipasta.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Siis käytännössä paine polkimelle, vcds:llä tuo komento ja ilmaruuvi auki?

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Näin sitä testattiin, mutta ei, poljin painuu pikkuhiljaa pohjaan. Kahteen kertaan kierrettiin auto ympäri. Pitää käyttää liikkeessä jos se painehärvelillä ilmaantuisi paremmin. Antaa välissä herjan FR/FL bleed*screw OPEN ja pumppu käy vähän aikaa.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Jahas. Olenko (tässäkin) asiassa ollut taas ihan väärässä uskossa?

                                                          Onko pääsylinterissä sitten mahdollisesti ilmaa?

                                                          edit. niin ja siis, toki moottori sammuksissa poljin painuu pohjaan?

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Ei painu sammuksissa vaan kun auto on käynnissä. Siis ilmauksen jälkeen kun olisi normaalisti lähdössä testilenkille :) Eli jonnekin jää ilmaa ja oma veikkaus on jarrupääsylinteri.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X