Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 B6 jarrut äänekkäät, ominaisuus vai palat lopussa?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 B6 jarrut äänekkäät, ominaisuus vai palat lopussa?

    Sarjassamme "tyhmiä kysymyksiä uudesta autosta":

    On ollut muutaman päivän alla tuollainen B6. Olen huomannut että nyt kun koko ajan ollut märät kelit, niin jarruttaessa hiukankin kovemmasta vauhdista (50+), kuuluu jarruttaessa ylimääräistä ääntä. Se ei varsinaisesti ole niin kova ääni kuin mitä loppuunkuluneista paloista yleensä kuuluu, mutta paha sanoa varmaksi. Voisiko se olla vaan "ominaisuus" kun näiden jarrujen sadekeliominaisuuksista nyt yleensäkin on ollut vähän kaikenlaista juttua liikkeellä? Hitaassa nopeudessa ei kuulu mitään erikoista. Kuivalla kelillä en ole testannut.

    On hieman hankalaa tuossa parkkiksella selvittää että missä kunnossa ne sisemmät palat on. Vai onko tuossa jokin kulumisenvaroitin?

  • #2
    Edessä on varoittimet, takana ei. Nuo ylimääräiset äänet voisi hyvinkin lähteä hieman jumissa olevista jarruosista, puhdistuksella/herkistyksellä saattaisi selvitä ellei sitten ole vikaa paloissa/levyissä.
    Yleisesti ottaen kyseisen auton jarrut eivät pidä "ehjänä" mitään ylimääräisiä ääniä.

    Comment


    • #3
      Vaihtoivat Laakkosella eteen uudet levyt ja palat. Kuulemma levyt olivat aika kuluneet mutta paloissa oli vielä 3mm siihen varoittimeen. No tuo ääni ei kuitenkaan poistunut mihinkään...

      Sellanen vähän samantyylinen vollotus kuin jos olisi pyöränlaakeri lopussa. Mutta se kuuluu jarruttaessa, ja sen verran voimakkaasti että se ei voi olla normaalia. Tosin nyt on alkanut vainoharhainen korva kuulemaan vastaavaa jo muulloinkin. Vielä kun erottaisi että mikä on rengasmelua ja mikä ei.

      Comment


      • #4
        Tähänkin juttuun vähän päivitystä. Ilmeisesti liittyy renkaisiin(kin). Tuolloin kirjoitushetkellä alla oli Nokian kitkat 205/55-16. Sittemmin alle vaihtui Michelinin kitkat 225/45-17 ja sama ääni jatkui ehkä jopa vähän kovempana (meluisa rengas?). Nyt kun alla on Dunlopin kesärenkaat 225/40-18 niin ääni vaimeni huomattavasti. Mutta edelleenkään se ei ihan mene jakeluun että miten jarrutusääni voi olla niin kova, etenkin noilla kitkoilla, jos kerta palat ja levytkin on uudet.. Kai se sitten vaan on ominaisuus :)

        Comment


        • #5
          Voihan se olla renkaista, mutta yksi paikka vois olla laakerit. Niitä tuppaa joillakin menemään suht uusista autoistakin.

          Comment


          • #6
            No se on kieltämättä käynyt mielessä. Tuolla on nyt ajettu 85tkm.

            Comment


            • #7
              Apparin etupyöränlaakeri oli vaihdettu omassa B6:ssa 80tkm kohdalla, valmistusvikoja.

              Comment


                #8
                Äänekkäistä jarruista johtuvia tapauksia olen joutunut korjaamaan useastikin.
                Syitä on olleet mm.uudet levyt eivät sovi uusien palojen kanssa materiaaliltaan ja on vasta jopa kolmannella kerralla vasta sattunut merkki, jonka paloilla eivät jarrut ääntele.

                Yksi huomion arvoinen seikka VAG-konsernin autoissa on varsinkin takajarruissa erittäin väljät liukutapit, jolloin palat kuluvat kiilamaisiksi ja vinkuminen/kirskunta huomattavaa .
                Volkkareihin ainakin saa satulanrunkoa , jossa liukutapit mukana .
                Viimeksi muokannut RS2; 4.7.2007, 18:31.

                Comment


                • #9
                  Tuota laakeria muistaakseni ehdotinkin silloin Laakkoselle mutta päättivät sitten vaihtaa ne levyt ja palat. Varmaan saivat niistä paremman katteen ja oli helpompi homma. Jos tuo on "valmistusvika" niin onko tietoa että tuleeko siinä Audi kustannuksissa vähän vastaan?

                  Comment


                  • #10
                    Päivitystä. Nyt kun vaihdoin kitkat niin ääni tulee taas paremmin esille. Auto oli Tammer-dieselillä 90tkm huollossa ja pyysin samalla vilkaisemaan tuota ongelmaa. Diagnoosina oli että jarrupalassa kivi tms (mikä ei täsmää kun ne on kerta vaihdettu), tai sitten alkava laakerivika mutta ei pysty tarkemmin paikallistamaan. Tulee pian aika kalliiksi jos tähän ruvetaan taas "varmuuden vuoksi" osia vaihtelemaan..

                    Comment


                    • #11
                      Ongelma on edelleen tapetilla, ei nyt ole vaan ehtinyt selvittelemään. Mutta tuli mieleen että jos tuohon nyt vaihdattaisi eteen ulommat laakerit? Vaikuttaisi kuitenkin todennäköisimmältä äänenlähteeltä. Mitähän nuo mahtavat esim. marmoritiskillä kustantaa? Työhän tuossa ei pitäisi olla kummoinen, vai? (itsellä kokemusta lähinnä vanhojen autojen laakerinvaihdosta eikä se nyt mitään salatiedettä ollut)

                      Comment


                        #12
                        Laakerinvaihdossa ei kummempaa kuin tolppa käteen ja prässillä vanha pois ja uusi tilalle. Tuossa ei ole kahta laakeria, vaan yksi leveä, joka istuu kyllä melko hyvin tilassaan. Jos pystyt itse irrottamaan tolpat autosta ja käymään niiden kanssa pajalla josta prässi löytyy, säästää kyllä varmasti huomattavasti.

                        Comment


                        • #13
                          B6-mallissa pyöränlaakeri on ainakin etuvetoisessa integroitu pyörännapaan ja koko paketti on vaihdettava kerralla. Muistaakseni koko paketti maksaa merkkiliikkeessä joku luokkaa 200?. Nyt en tosin muista sitäkään koskiko tämä pelkästään takapyöriä.

                          Comment


                          • #14
                            Ainakin Motonet myy B6:n pyöränlaakerisettiä eteen 85 e ja taakse 73 e, joten ei siellä luulisi mitään kauhean spesiaalia olevan.

                            Comment


                            • #15
                              Kah, enpäs tiennytkään että noita noin edullisesti saa. Olikohan noita jo vuosi sitten saatavilla? Helkutti jos taas kerran menin ostaan liian kalliin osan. Aina oppii...

                              Comment


                                #16
                                Etuvetoisessa takana (ainakin B5:ssa) jarrulevy toimii itsessään napana, ja laakerien ulkokehät tulevat siis levyyn kiinni. Merkkihuolto varmasti myy nuo levyt+laakerit aina pakettina, eivätkä ala naputtelemaan vanhoja laakereja uusiin levyihin tai toisinpäin?

                                Comment


                                • #17
                                  Pitihän tuo vielä tarkistaa manuskasta: etuveto B6:ssa takana pyörännapa ja laakeri tulee samassa paketissa. Jarrulevyt on erikseen tässä tapauksessa. Joka tapauksessa hyvä juttu jos tuohon hintaan saa.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Tuo kirsunan ja laahannan ääni lähetee myös meikäläisen pelistä. Sunnuntaina alkoi kuulumaan ei ennen sitä. Auto B6 ja kilometrejä 35 mittarissa, eli ei kai laakeri sentään.
                                    Epäilen suuresti takajarrujen jäätymistä. Jopa paikallaan pystyy paikantamaan tuon äänen molempiin takapyöriin. Vaikertava surina kuuluu paikallan olevasta autosta siis molemin puolin. Kesällä ja alkutalvesta ei mitään ongelmia. Huollossakin ennen tätä juuri käynyt.
                                    Viisaammat voivat auttaa varmaan tässä asiassa....:)

                                    Comment


                                    • #19
                                      Ettei olisi hiekoitusmursketta jarrukilven ja levyn välissä?

                                      Comment


                                      • #20
                                        Joo katselin kanssa että Motonetistä löytyisi, mietin vaan että on tuokin aika suolainen hinta laakereista kun vertaa siihen mitä joskus muinoin on noista maksanut. Mutta hyvä tietää että siellä ei ole kuin yhdet leveät, onpahan ainakin todenäköisempää että vika selviää. Taidanpa käydä ne hakemassa.

                                        Jos ongelma nyt ei laakerinvaihdolla ratkea niin sitten ollaankin taas ihmeissään.. Meinasin ensin että olisin esim. EBC:n palat vielä koittanut mutta ei nekään ihan ilmaisia ole huvikseen testailla. Ja ääni alkaa aina vaan enemmän muistuttamaan nimenomaan laakeriääntä.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Päivitystä. Auto menee torstaina pajalle laakereiden vaihtoon. Tarvikelaakerit navan kanssa 109e per puoli.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Päivitystä. Kirskunta ja laahanta loppuivat kun annoin kunnon alusta pesut vesilammikoissa.
                                            Todennäköisesti 8866 olit oikeassa. Hiekoitussoraahan se vain on :)

                                            Comment


                                            • #23
                                              Ja uppaillaas taas tätäkin threadia.

                                              Eli pyöränlaakerit+navat vaihdettiin taannoin. Ei vaikutusta, jarruttaessa ääntää edelleen... prkl.

                                              Ei kai tässä auta muutakuin kokeilla eri paloja.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Aja jarrut kunnolla lämpimäksi, jos se auttaisi.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Alkuperäinen kirjoittaja Blodshed Näytä viesti
                                                  Edessä on varoittimet, takana ei.
                                                  Onko näin ?
                                                  Mulla on ´03 vuoden A4 saksantuonti johon nyt syttyi tuo (O) - varoitusvalo. Eteen on saksansetä vaihtanut/vaihdattanut jarrupalat ja takana on aivan loppu, n. 2-3mm jäljellä.
                                                  Mitä se varoitusvalo tarkasti ottaen tarkoittaa, kun mulla on vain tuo saksankielinen "Ihr Audi A4 Avant Betriebsanleitung" -kirjanen?
                                                  Viimeksi muokannut Juhi; 22.3.2008, 08:19. Perustelu: typo

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Varoittimet ovat vain etujarruissa. Huolto-ohjeissa vaihdetaan aina etu- ja takajarrupalat samaan aikaan. Perusteluna on, että etupalat kuluvat aina hieman nopeammin kuin takapalat. Käytännössä takapalat kuluvat vain noin puolet etupaloista eli houkutus vaihtaa vain etupalat on suuri.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Päivitystä aiheeseen.

                                                      Jaksoin pitkästä aikaa vähän perehtyä tähän ongelmaan ja ajattelin kokeilla eri jarrupaloja. Eli nyt on uudet tarvikepalat ollut paikoillaan muutaman päivän. Ihan samalta kuulostaa edelleen... Kai tuo ääni sitten vaan on kestettävä.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Alkuperäinen kirjoittaja frozen Näytä viesti
                                                        Päivitystä aiheeseen.

                                                        Jaksoin pitkästä aikaa vähän perehtyä tähän ongelmaan ja ajattelin kokeilla eri jarrupaloja. Eli nyt on uudet tarvikepalat ollut paikoillaan muutaman päivän. Ihan samalta kuulostaa edelleen... Kai tuo ääni sitten vaan on kestettävä.
                                                        Alkuperäinen kirjoittaja 8866 Näytä viesti
                                                        Ettei olisi hiekoitusmursketta jarrukilven ja levyn välissä?
                                                        Alkuperäinen kirjoittaja Amobil Näytä viesti
                                                        Päivitystä. Kirskunta ja laahanta loppuivat kun annoin kunnon alusta pesut vesilammikoissa.
                                                        Todennäköisesti 8866 olit oikeassa. Hiekoitussoraahan se vain on :)
                                                        frozen:En ainakaan huomannut, että olisit kommentoinut tuohon metodiin mitään..

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Joo hyvä pointti. Mutta ei ollut mitään ihmeellistä välissä kun otin satulat irti. Ja levytkin on tosiaan kertaalleen vaihdettu.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            frozen, onko ongelma selvinnyt?

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X