Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Renkaiden epätasainen kuluminen

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Renkaiden epätasainen kuluminen

    Renkaiden vaihdossa oppi taas uutta. Asentaja sanoi että uudet renkaat kuluvat vähemmän kun niissä on liikaa painetta, kuin että niissä olisi liian vähän.

    Allroadin kesäkumit olivat kuluneet edestä molemmilta sivuilta. Syynä ilmeisesti vähän viallinen aurauskulma. Takarenkaat taas olivat kuluneet enemmän keskeltä. Tämän syyksi kerrotiin liian matala rengaspaine. Renkaat olivat 225/55/17

    Minkäslaisia kokemuksia muilla on renkaiden kulumisen lukemista?

  • #2
    Oma mielikuva on ollut, että kun rengas kuluu
    molemmilta reunoilta -> liian matala paine
    keskeltä -> liian korkea paine
    toiselta reunalta -> pyöränkulmissa vikaa
    epätasaisesti -> renkaan tai vanteen muotovirhe, valmistusvika, epätasapaino, jousitus/iskarivika..

    Voihan se olla, että maalaisjärki vie nykyrenkaiden aikakaudella harhapoluille, mutta tuollainen logiikka siinä ennen vanhaan oli.

    Comment


    • #3
      Jep, juuri näin. Jos kuluu symmetrisesti molemmilta reunoilta, renkaissa on liian vähän painetta. Keskeltä kuluminen taas kertoo ylipaineesta. Epäsymmetrinen vain toisen reunan kuluminen kielii vääristä pyöränkulmista, jonka ilmestyminen yleensä johtuu puslien kulumisesta.

      Eriasiansa on sitten viallinen rengas, jonka väsähtänyt runko ei pidä enää rengasta ryhdissä paineella kuin paineella. Melko epätodennäköistä, ellei sitten rullaile vuosia vanhoilla renkailla.

      Liika paine varmasti kuluttaa vähemmän, kun tiehen osuva pinta-ala pienenee kuperoitumisen myötä. Kuluu vähemmän, mutta epätasaisesti ja väärin. Tosin nykyaikaiset renkaat vaativat luultavasti aika hulvattoman ylipaineen, jotta muuttuvat palloiksi.

      Comment


      • #4
        Ikävää noissa kulumisissa on se, että kun sen huomaa niin ollaan jo menettetty kamalan paljo kilsoja mitä renkailla kunnon paineilla olis voitu ajaa.

        Mutta jokasessa autossa mitä mulla on ollu, niin kulumista jostain reunasta tms on ollut vaikka paineita on vekslattu. Nyt siis ajelen 2.5 paineilla talvikumeillakin.

        Comment


        • #5
          Jep. Vaikutta siltä, että mitä leveämpi/matalprofiilisempi rengas on, sitä tarkemmin se vaatii paineet ja kulmat kohdalleen. Koskee renkaan kulumisen lisäksi myös ajokäytöstä.

          Korkeaprofiiliset, esim. 195/65-munkit eivät tunnu niin kriittisiltä, vaikka toki nekin epätasaisesti saa kulumaan. Omassakin ihmeen tasaisesti kuluneet, vaikka paineet tulee laitettua aina vähän mutu-pohjalta (toki symmetrisesti).

          Comment


          • #6
            Leveä ja matala rengas vaatii yllättävän kovan paineen jotta se toimisi tarkoitetulla tavalla. Esim 2.2 kiloa jossakin 225/45 renkaassa on vain yksiselitteisesti liian vähän.
            Nykyaikaisen vyörenkaan ei pitäisi kulua keskeltä oli sitä painetta jonkinverran liikaakin. Monilla renkailla se kulumismuoto vain on sellainen et keskeltä lähtee pintaa. Mutta harvoin se keskusta on montaa milliä kuluneempi kuin reuna, kun keskusta on sakkorajalla ei ne reunatkaan ole kaukana. Itse laitan mieluummin pikkusen liikaa kuin pikkusen liian vähän, audeilla ajavat tuskin ovat huippuallergisia sille että voi tuntua hiukan kovemmalta.

            Comment


            • #7
              Entäs kun rengas (kesä) on kulunut laikuittain sisäreunan puolelta niin paljon, että kangaskudos alkaa paikoittain näkymään. Laikut kiertävät renkaan ympäri siten, että niiden välissä on huomattavasti vähemmän kulunutta pintaa. Laskin muistaakseni 4-5 laikkua. Renkaat toki hylkäsin.

              Comment


              • #8
                Entäs kun rengas (kesä) on kulunut laikuittain sisäreunan puolelta niin paljon, että kangaskudos alkaa paikoittain näkymään. Laikut kiertävät renkaan ympäri siten, että niiden välissä on huomattavasti vähemmän kulunutta pintaa.
                Olisko siinä kulmat pielessä ja iskarit sökönä(?). En kyllä asiasta varsinaisesti mitään tiedä.

                Eräässä Ur-Quattroa käsittelevässä kirjassa muistaakseni mainittiin että kaikki quattrot syö renkaita enemmän sisäreunalta, vaikka kulmat ym. olisikin kohdallaan. Voiko joku vahvistaa tämän?

                Comment


                • #9
                  Vahva muistikuva että juuri noin olisi molemmisa kaseissa ollut.

                  Comment


                  • #10
                    Omia kaksi kesää ajettuja (yhteensä 20 tkm) Eagle F1:siä talvirenkaisiin vaihtaessani silmäilin ja olen valmis allekirjoittamaan tuon. Kulmat tarkistettu tuona puolentoista vuoden aikana kolme kertaa ja muutokset olivat joka kerta melko vähäisiä.

                    Comment


                    • #11
                      Mulla on ollu renkaissa tavallisesti n. 42 - 44 psi::ta 2,9 -3,0 bar. Eiköhän ne kumit ollu vaan vanhuuttaan kuluneet. 24 kk kesärenkaille on kuitenkin suht paljon. Etukumit olivat kuitenkin selkeesti kuluneemmat. Syökö quattro kuitenkin enemmän etukumeja?

                      Comment


                      • #12
                        Jos kaikki on kunnossa, niin kyllähän ne eturenkaat häviää hivenen nopeammin.

                        Comment


                        • #13
                          Mulla kuluu rengas ns."pykälille" sisäreunasta, eli renkaan reunassa kuvion takaosa on enemmän kulunut kuin etureuna. Kulmat on tarkistettu viime syksynynä, Silloin ongelma oli sama, korjattavaa löytyi. Mietin että voiko tuollainen kuluminen johtua viallisesta laakerista?

                          Comment


                            #14
                            Jotain väljää siellä silloin on jos pykälille kuluu. Laakerit, tukivarsien pallonivelet tai raidetangon sisä-/ulkopäät.

                            Comment


                            • #15
                              Jos kuluu "hampaille" myös kulmat voi olla pielessä.

                              Comment


                              • #16
                                Yksi syy on myös jos renkaissa ei ole pyörimissuuntaa ja esim. renkaat eivät ole tullut asennettua samalle puolelle missä ne ovat ennen olleet niin ne alkavat kulua pykälille. esim jos vasemmat renkaat on pistetty oikealle puolelle. mutta yleisimmen syy johtuu vanteista.

                                Comment


                                • #17
                                  Hyvä tietää niin osaa lähteä sitten haarukoimaan vikaa. ei huvitaisi kokoajan olla uusia gummeja ostamassa

                                  Comment


                                  • #18
                                    Itsellä myös profiilin kulkineessa sisäreunoista enempi kulunut kuin ulko. sisä reunat suht sileät ja ulkoreunoissa 2mm pintaa. muutenkin renkaat rupee olee jo vaihtokunnossa.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Fakta: Jos rengas kuluu keskeltä -> liian vähän painetta. Tämä perustuu taasen hyrrävoimiin, jotka työntävät renkaan keskiosaa tangentin suuntaan paineen ollessa liian pieni.
                                      Tämän selitti ja näytti autotekniikan insinööri.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Renkaiden kulumisesta ei ole keskusteltu pitkään aikaan, mutta itseäni ihmetyttää miksi quattron taka-akseli syö renkaat nopeammin kuin edessä? Sama homma on nähtävissä sekä talvi- että kesänakeissa.
                                        Ittellä myös kesärenkaiden (235) keskiosa kuluneempi. Tuo paineen korotus on järkevä selitys keskipakovoimista johtuen ja olen sen kuullut useammiltatahoilta. Viime kesänä paineet olikin 3,0 mutta ei riittänyt: takana keskellä kuoppa!

                                        Comment


                                        • #21
                                          Oma mielikuva on ollut, että kun rengas kuluu
                                          molemmilta reunoilta -> liian matala paine
                                          keskeltä -> liian korkea paine
                                          toiselta reunalta -> pyöränkulmissa vikaa
                                          epätasaisesti -> renkaan tai vanteen muotovirhe, valmistusvika, epätasapaino, jousitus/iskarivika..

                                          Voihan se olla, että maalaisjärki vie nykyrenkaiden aikakaudella harhapoluille, mutta tuollainen logiikka siinä ennen vanhaan oli.
                                          Ennen oli vallalla käsitys, että ylipaine kuluttaa rengasta keskeltä ja alipaine reunoilta. Luin jostakin, että näin asia olikin ristikudosrenkaiden aikana, mutta vyörenkailla ja etenkin nykyisillä matalilla profiileilla rengas kuluu molemmissa tapauksissa keskeltä. Ylipaineen tapauksessa syy lienee päivänselvä; alipaineen tapauksessa rengas pääsee elämään liikaa ja "keskipakovoiman" vaikutuksesta nytkin kuluu keskiosa.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Niin, eikös "ennen vanhaan" ollut silleen, että liian kovat paineet = rengas kuluu liikaa keskeltä, ja toisin päin? Nyt sit matalaprofiilisissa renkuloissa päin vastoin?

                                            Comment


                                            • #23
                                              Kyllä se menee matalaprofiili renkaissa juurikin noin "(maalais)järjenvastaisesti", että liian suuri paine kuluttaa reunoilta ja liian pieni keskeltä.

                                              Topicissa aiemmin mainittu rapuille kuluminen ei sen sijaan välttämäti tarkoita, että jotain olisi varsinaisesti pielessä. Tyypillinen tapahtuma varsinkin vahvasti nuolikuvioiselle renkaalle. Reilumpi camber kylläkin edesauttaa tuota ilmiötä ja on tuttu eteenkin madalletuissa tietyn ikäkauden vageissa. Siis takarenkaissa. Esim. g4 pohjalevylliset laitteet on sellaisia, että madalluksen kanssa takapään camber jää väkisinkin yli ohjearvojen, koska sitä ei pysty tarpeeksi säätämään.

                                              Jos tuo rapuille kuluminen on tuttu vaiva, niin sitä voisi koittaa karttaa vaihtelemalla renkaiden paikkoja tiheään. Ainakin edestä taakse ja päinvastoin. Nuolikuvioisilla tuppaa olemaan pyörimissuunnat niin ihan miten sattuu niitä ei voi vaihdella. Se vaan kannattaa tehdä sitten tarpeeksi hyvissäajoin ennenkun pinta on alkanut jo pahasti kulua vituralleen. Ei ole nimittäin häävi ajettava enää sellainen rengas joka on epätasaisesti kulunut ja sitten vaihdetaan eri akselille. Lisäksi alkanee pitää h**vetinmoista metakkaa, kun tuo rapuille kuluminen vaikuttaa jo muutenkin rengasmeluun aika merkittävästi. Tai sitten pitää ostaa renkaat jollain muulla kuviolla.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Lisäksi pitää muistaa että varsinkin näissä nopeaan ajoon tehdyissä renkaissa voi jo tehtaalta olla pyöristetty/matalampi kuvio siinä renkaan reunalla estämässä nopeassa kaarreajossa sen kuvion murtumista, joten reuna-alue myöskin "näyttää" kuluvan nopeammin.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Oma kärry kävi renkaiden tasapainotuksessa tänään. Viime kesän pyörineet 225/40-18 9,5x18" valsseilla, B6q ja -30mm Eibach Pro Kit. Raidetangon päät vaihdettu ja kulmat säädetty viime kesänä jousten vaihdon yhteydessä.

                                                  20-40g löytyi epätasapainoa mutta tasapainottaja mainitsi että kulutuspinta on epätasaisesti kulunut. Vähän kuin "soikeaksi". Olisiko sitten tuota "portaille" kulumista mistä täällä on ollut puhetta.

                                                  Tietääkseni iskarit on alkuperäiset sportit ja tukivarret samaten. Mittarissa 290tkm, huollossa ei löytynyt mitään ja viime kesänä meni katsastuksestakin ok läpi. Mutta mikäs nuo renkaat syö? Toki se etusten sisäreuna menee vähän camberin takia mutta miksi se epätasaisesti sitä portaille nakertaa?

                                                  Iskarit ja tukivarret vaihtoon...?

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Minkäslainen kuvio sulla niissä renkahissa olikaan? Semmottiis mukamas sport henkinen nuolikuvio, mitä varsinkin kaikkiin halpis renkaisiin piti kylvää ihan väkisin joitamia vuosia sitten..niin se tuppaa kyllä kulumaan ihan luonnostaan miten sattuu. Ja on mm. siksi ihan paljesoittimesta, vaikkakin jonkun miälestä niin kauhian hiano. Johtuu siitä, että ne palat taipuu väkisin aivan erilaiseen asentoon tien pinnan tavoittaessaan, kun mitä ne on siinä kuviossa "vapaana". Alkaa pitämään myös sitten kettumaista metakkaa, kun sopivasti rapulle kuluvat. Mitä enemmän madallettu niin sen herkemmin noin tapahtuu. Tietty kohtuuden rajoissa oleva camber lieventää tuota madalletussa vermeessa, mutta joustoissa sitä kulmaa tulee yleensä jokatapauksessa.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      http://www.vannehaku.fi/site_media/p...rge/3818_0.jpg

                                                      Kumho Ecsta KU31. Ei noissa sen kummempaa nuolikuviota ole.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Tuosta paineiden vaikutuksesta:

                                                        Jo yli 10 vuotta sitten opetettiin (autoalan) AMK:ssa, että nykyaikaisessa vyörenkaassa on niin jäykkä teräsvyö kulutuspinnan alla, ettei se juurikaan pääse pullistumaan ylipaineen vaikutuksesta. Oli kuulemma jossain mitattukin muutosta paineen kasvaessa ja ero oli joitain millin osia, joka ei käytännössä vaikuta kulumisen epätasaisuuteen mitenkään. Ns. ilmapalloefektiä ei siis enää ole.
                                                        Leveän renkaan eläminen pyörimisliikkeen vaikutuksesta vajaapaineisena kuulostaisi ihan loogiselta.

                                                        Tarkkaa havaintoa ei ole mistä lähtien tämä pätee. Joskus 80-luvulla - ehkä 90-luvun alkupuolellakin - varmaan vielä toimi ylempänä monen useampaan kertaan mainitsema nyrkkisääntö myös vyörenkaissa. Moni varmaan on nähnytkin vanhoja havainnekuvia, joissa ylipaineinen on kupera ja alipaineinen "suupielet alaspäin" reunojen varassa keskeltä ilmassa.

                                                        Mieluummin siis pikkusen liika kuin liian vähän ilmaa. Kohtuus kannattaa kuitenkin muistaa paineiden korotuksessa, sillä pito heikkenee kun rengas menee liian pinkeäksi.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Oiskohan kellään näkemystä tuohon pari viestiä ylempänä olevaan keissiin?

                                                          Nyt on noilla renkailla kaksi kesää takana ja vaihdoin just toiseen kertaan akselilta toiselle. Ekan kerran keväällä kun lähti toinen kesä liikkeelle.

                                                          Soikeaksi kulumista, sen takia yhden kesän jäljiltä epätasapainoa ja edessä sisäkantteja syö enemmän. N 20tkm ajettu ja alkaa olla ehtoolla. Onko normaalia että kuluneista renkaista nilpaiser syödä lopuksi sisäkantin?

                                                          Kuskin puolen etulaakeri oli väljentynyt ja vaihdettiin viime viikolla.

                                                          Tai voiko 225/40 venytys 9.5x18 valssille vaikuttaa renkaiden kulumiseen? Tämä oli rengasliikkeen epäilys yhdessä et 35 kanssa. Tämän vuoksi harkinnut "laillisia" 235 leveitä tuleviksi renkaiksi...

                                                          Comment

                                                          Working...
                                                          X