Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ruostesuojaus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Terosonilla oli muistaakseni VAG hyväksymä kloorikautsumassa valikoimassa. Olikohan Terotex 2000, valmistaja Henkel/Teroson. Litran massaruiskupurkki maksoi ~5 vuotta sitten n. 13 euroa.

    Viidessä vuodessa ei havaittavaa ongelmaa/korroosiota. Auto tosin ollu pukilla koko ajan ulkona. :)

    Comment


    • #32
      Profiilin mukainen auto (rekistöröity sakemanneissa 14.11. 1992 ) on alustaltaan/koteloineen moitteettomassa kunnossa.

      Kestää loppuikäni:)

      Tietenkin riippuu yksilöstä= olosuhteista= pidosta jne, mutta ihmeen hyvin audi kestää ruostumista.

      Comment


      • #33
        Vanha threadi, mutta relevanttia asiaa.

        Uusi auto tulossa, mutta tuo ruostesuojausasia jäi kysymättä.
        Onko uudet VAG autot valmiiksi ruostesuojattu pohjasta tai ylensäkkään? Tässä tapauksessa olis kyse uudesta Passatista.
        Galvanointia nyt löytyy tietysti.

        Noi vanhat Audit oli tehtaalta lähtiessä massan peitossa pohjasta.

        Comment


        • #34
          Uusissa on saumoissa paksu saumauretaani, mutta muuten pohja on jollain suojamaalilla vain maalattu ja katettu kokonaan muovilevyillä. Varsinaista vanhanajan massausta noissa ei ole enää. Helmoissa on massaus joka yltää alla vähän sinne muovikatteen alle. Akselikomponentit, mitkä ei vielä ole alumiinia ovat alapuolella oikeastaan lähes ainoita missä ruostetta esiintyy. Pohja kestää kyllä ihan muovikatteidenkin avulla ruosteettomana. Koteloissa on paksu vaha tehtaan jäljiltä, ovissa ei yleensä ollenkaan. Kun näyttää että farkkupassatti olisi kyseessä, niin siinä pahin ruostuja on tähän asti ollut pääsääntöisesti jostain syystä takaluukku. Pohjan suojaukselle en itse näe tarvetta, kunhan pohjan suojamuovit vaan pitää ehyenä. Yhteenkään 3C passattiin ei ole tarvinnut tehdä ruostekorjausta muualle kuin takaluukkuun. Ainakaan täällä oulun korkeudella.
          Viimeksi muokannut LauriJT; 3.1.2012, 19:39.

          Comment


          • #35
            Kiitoksia.
            Eli en uhraa tuolle nyt enempää pohdiskeluja sitten.

            3B Passatti, joka aikasemmin oli, on vielä kaverilla ajossa ja 11v/420tkm matkaa nähneenä ja ei ole missään ruostetta.
            Ei edes takaluukku, vaikka sinne vettä valahti puuttuvan lukkopesän ja vuotavan takalasinpesurin takia.

            Comment


            • #36
              Nostetaas taas, kun vanha A6 C4 tuli 7 vuoden lainakiekalta takaisin ja Audi näyttää pudottaneen pallon pahasti sinkkauksen osalta tässä autossa. Ruostekorjausta siis tiedossa: kummatkin etulokarit puhki, 2 oven alareunasta kuplii, konepelti parista kohtaa ja takaluukun alaosa kuplii, jarrukilpiä ei näköjään ole enää ollenkaan.

              No, ostin uuden tarvikelokarin kuskin puolelle ja uudet jarrukilvet hain oikein marmorilta. Nämä kaikki on tehtaan jäljiltä maalattu ohkasella mustalla maalilla.

              Mikä on paras strategia tämän mustan tehdasmaalin osalta ennen uusien osien asennusta?
              - poista se ja pohjamaalaa perinteisesti, millä?
              - jätä se ja pohjamaalaa siihen päälle pintamaalin valmistajan toimittamalla pohjamaalilla
              - jätä se ja pohjamaalaa epoksilla/ferrexillä/hammeritella/jollain muulla
              - tee joku edellisistä ja vedä vielä lokarin sisälle kotelonsuoja/kiveniskumassa/vahakäsittely/joku muu
              - joku muu lähestyminen koko hommaan?

              Kaikki vinkit ovat tervetulleita.
              Viimeksi muokannut ToniH; 27.7.2015, 19:30.

              Comment


              • #37
                Noniin, päädyin sitten seuraavaan:
                - pyyhin osat Deco-värin rasvanpoistoaineella
                - sudin jarrukilvet, satulat ja jarrulevyt Hammeritella, toivottavasti kilvet pysyvät hyvänä vähän paremmin ja muutkin vähän ruosteettomampana
                - tilasin lokaria varten epoksipohjamaalia, sisäpuolelle taidan laittaa vielä kiveniskumassan epoksin päälle

                Comment


                • #38
                  Epoksi pohjamaalin päälle kuuluisi laittaa epoksi pintamaali vähintää kaksi kerrosta.

                  Comment


                  • #39
                    Omat lokarit tein näin. Hammerit sisäpuolelle, pintaan hiottava pohjaväri, 3 kerrosta mipa super black väriä.

                    Comment


                    • #40
                      Alkuperäinen kirjoittaja Matts
                      Epoksi pohjamaalin päälle kuuluisi laittaa epoksi pintamaali vähintää kaksi kerrosta.
                      Kun noita epoksipohjamaalien speksejä lukee niin useimmissa lukee "Päällemaalattavissa kaikilla tavanomaisilla 1K ja 2K maaleilla." tjsp. Mutta, laitatko linkin tai vaikka tuotemerkin epoksi-autopintamaaleihin niin rupean ettiskelemään sopivaa. Akryyli- ja vesivärejä löytyy helposti mutta epokseja en vielä löytänyt.

                      Alkuperäinen kirjoittaja To87
                      Omat lokarit tein näin. Hammerit sisäpuolelle, pintaan hiottava pohjaväri, 3 kerrosta mipa super black väriä.
                      Hmmm.. täytynee ehkä lisätä kerroksia.

                      Comment


                      • #41
                        Ihan sen takia laitoin kolme kerrosta että varaa kiilloittaa, kun on tälläinen amatööri maalari [emoji2]

                        Comment


                        • #42
                          Sisäpuoli kun jää piiloon, niin kotelosuojaa ja vaativampiin paikkoihin alustamassaa kotelosuojan päälle. Omasta olen vetänyt kaaren taitoksenkin alustamassalla ja ei se siitä mihinkään näy. Kiveniskumassa pitää maalilla sulkea ja sitä laittaisin vain näkyviin jääviin kohtiin.

                          Comment


                          • #43
                            Kysyin automaalikauppiaalta epoksipohjamaalista ja vastaus oli, että sen päälle voi maalata suoraan pintamaalin eikä tartte eristekerroksia tms. Se pitää vain hioa karheaksi ennen maalausta. Ei mitään mainintaa pintamaalityypistä mutta ko. kauppa myy akryyli- ja vesivärejä.

                            Lokareista jne. kannattaisi kuulemma hioa tai poistaa se tehtaan varastoväri ennen maalausta, jottei tule tarttumisongelmia...damn lisää hommaa.

                            Comment


                            • #44
                              Kiveniskumassa pitää maalilla sulkea
                              Eihän se pakollista ole. Ainakaan minä en ole mistään tuotteesta vielä löytänyt mainintaa, että ei suojaisi ilman maalia.

                              Lokarien varastointimaalin poistosta olen kyllä yhtä mieltä. Se ei ole ole ruostetta ajatellen hyvä pohja.

                              Comment


                              • #45
                                Kuuntelin yhden automaalikauppiaan myyntipuheen myymästään kiveniskumassasta. Kertoi, että se on vesitiivis ja sen päälle voi ruiskuttaa maalin mutta se ei ole pakollista. Maalin idiksenä hänen mukaansa ottaa se eka isku vastaan. Tämä tuntuu mielestäni vähän hassulta: suojella kiveniskumassaa toisella aineella kiveniskuilta. Tokihan siitä varmasti apua on mutta miksei sitten useampi kerros massaa samantien?

                                Ajattelin sivellä lokariin maalinpoistoainetta ja ampua painepesurilla sen varastomaalin mäkeen. Sitten kuivauskaappiin +50° ja kuivaus.

                                Rupesin A6 C4 '95:sen takajarruremppaan: tukivarret ja palkit aikamoisessa pintaruosteessa. Vetelin irtotavaran pois teräsharjalla ja spraypulloista pellaöljyvalmistetta päälle ja runsaasti. Eiköhän ne siitä taas tokene ainakin ensikesään. Yllättäen pohja on ruosteeton vaikkei siihen ole kait mitään ruiskutettu tehtaan jälkeen. Täytynee käyttää auto nosturilla ja ruiskuttaa sinnekin jotain niinkauan kuin tilanne on vielä näinkin hyvä. Uudet jarrukilvet, satulat, kannattimet ja levyjen hatut vedin hopeanvärisellä Hammeritella.
                                Viimeksi muokannut ToniH; 2.8.2015, 13:04.

                                Comment


                                • #46
                                  Olen käsittänyt, että sen maalin tarkoitus massan päällä on täysin ulkonäköjuttu. Saat siihen sävyyn, mitä haluat.

                                  Comment


                                  • #47
                                    Onko järkeä ottaa noin 900e maksavaa laajaa ruostesuojausta vuoden 2017 a3:seen jolla ajettu jo 125tkm?

                                    Comment


                                    • #48
                                      Autoliikeestä saat vaihdossa sentilleen saman tarjouksen riippumatta siitä oletko ruostesuojannut, huoltanut tai laiminlyönyt kaiken huollon. Loppukäyttäjä taas hyötyy ruostesuojauksesta. Jos lompakollaan ajattelee ja pitää autoa jonkun vuoden, niin hyväntekeväisyyteen menee rahat. Jos taas ympäristöä ajattelee, niin on tietysti hyvä, että autojen käyttöikä saadaan maksimoitua. Toki se meno saattaa loppua kuitenkin tekniikkamurheisiinkin, vaikka kori olisi hyvässä kunnossa, koska sitä hyvää pitoa ei arvosteta.

                                      Comment


                                      • #49
                                        Alkuperäinen kirjoittaja ToniH Näytä viesti
                                        Uudet jarrukilvet, satulat, kannattimet ja levyjen hatut vedin hopeanvärisellä Hammeritella.
                                        Osui tällainen vanha kommenttini silmiin, kun ketju oli noussut ylös. Jatkokommentti: Hammertite - ihan skeidaa. Jarrut olivat heti yhden talven jälkeen ruosteessa ja tilanne on sittemmin vain pahentunut, vaikka ajokilsoja ei ole tullut paljoakaan. Jollain varsinaisella jarrumaalilla (VHT?) vuonna 2003 tjsp. maalaamani etusatulat ovat huomattavasti paremmassa kunnossa ulkoisesti.

                                        Comment


                                        • #50
                                          Saman huomasin itse. Maali ei pysy yhtään kiinni jos siihen vähänkin kolahtaa joku.

                                          Comment


                                          • #51
                                            Ainiin ja vielä lisähuomautus: Hammertite sisältää silikonia, joten sen päällemaalausyritys voi olla hieno kokemus. Eikun siis poistamaan vimpan päälle vanhat maalit ja läträämään silikoninpoistoaineilla, ennenkuin yrittää saada siihen päälle pysymään yhtään mitään. Vähemmällä selviää, jos maalaa jo alunperin jollain kunnon maalilla.

                                            Comment

                                            Working...
                                            X