Viime vuonna Helsinki Motor Show:ssa oli Venäläinen firma (jonka nimeä en muista) joka valmisti aika tukevan oloisia pohjasuojia, tuttava kysyi hintaa ja oli hänen mielestään edullinen. Sama firma saattaa olla paikalla myös tänä vuonna, täytyypä kulkea silmät auki tällä kertaa.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Pohjapanssareita? (alumiini tms.)
Collapse
X
-
Kyllä tuo muovi/hiilikuitunen pohjamuovi aiheuttaa myös sydämmen tykytyksiä irrotessaan. Ei kestä muuten moottoritiellä irtoamista kovin hyvin :)
Ja kyllä tuo paino jotain merkkaa. Kokeilkaapa laittaa 8kg painavemmat vanteet alle niin kyllä vain huomaa eron. Muovinenhan ei paina juuri mitään.
Comment
-
Pari kommenttia, muuten hienoon projektiin: 2mm alumiini ei kyllä suojaa yhtään mitään pohjakosketuksessa, ja toinen tämä turvallisuus juttu, sellanen 2mm alumiini ku johonkin oksaan ottaa kiinni se kyllä repeytyy irti ja sinkoa tangenttiin, 80 vauhdissa se leikkaa aika hyvin.
Eli itse kyllä tutkisin mahdollisuutta 5-6mm levyn käytöstä. Toinen pointti, sitten kun siellä on jotain mikä ei periksi anna ja on tukevasti kiinni, siihen mökkitiellä olevaan pikkukiveen kun ajat laukee airbäkit aika herkästi, tuttavat osti uuden volvon ja oli siinä emännällä ihmetystä ku tuttu mökkitien möykky otti kiinni johonki palkkiin auton alla ja tyynyt silmille.
Tuostakin ongelmasta selviää sopivasti reunan taivuttamisella.
Comment
-
Panssari
Ne fixuksen luettelon panssarit oli just noita Sheriffejä.
Mitäänhän edellisen linkin kielestä ymmärrä, mutta taitavat olla 2mm teräsplootua tai sitten erikoismallit 5mm alumiinia tai 3mm terästä. Hinta keskimäärin 1500 kroonia. Tässä hinnasto: http://www.karterikaitse.ee/failid/hinnakiri_kk.pdf
Kuviakin sieltä löytyi 162 kpl - muutama Audeistakin.
Onko joku ehtinyt kysymään Fixuksen hintaa?
Comment
-
Duralumiinia se pohjapanssarin pitää olla.
Tästä alumiinista tehdään myös ralliautojen pohjapanssarit.
Se on kevyttä ja erittäin kestävää.
Auton keula on helppo nostaa ylös, tunkki vain panssarin alle ja ylös.
Panssari saisi ulottua vaihdelaatikon alle saakka, ja takaperän alle oma panssari,
jos oikein hyvin tehdään.
Muovinen levy auton alla estää vain kuran roiskumisen moottoritilaan.
Duralumiinin ominaisuuksia
Seos
Kuparia 4,2%
Mangaania: 0,5%
Magnesiumia: 0,6%
Loput alumiinia
Sulamispiste: 650°C
Seoksen tiheys on 2,7 g/cm³ - 2,87 g/cm³. Vetolujuus on 850 N/mm². Myötölujuus on yli 250 N/mm². Brinell-kovuus on noin 800N/mm².
Nykyään käytössä olevat seokset ovat esim. SFS-standardin mukaiset 2017, 2117, ja 2024.
Duralumiini (vanhantava termi duraali) on paljon lujempaa kuin seostamaton alumiini ja alumiiniseoksistakin lujimpia. Sen korroosionkesto on huono, jonka vuoksi se joko anodisoidaan tai silataan puhtaalla alumiinilla (myytävä levy tms. tunnetaan nimellä Alclad) tai keltakromatoidaan ja maalataan.
Haettu osoitteesta http://fi.wikipedia.org/wiki/Duralumiini
Comment
-
Donitzi
Kuitu panssareita
Duralumiini vaikuttaa sellaiselta hifiltä että ei ehkä ihan joka tallissa tuosta panssaria tehdä.
Comment
-
Muistaakseni Mk4 Golffiin ainakin sai jonkun tekemään Kevlarsuojalevyä, tuollainen on laitettu yhteen Passattiinkin. Alkuperäistä muovista oli jo moneen otteeseen korjattu alumiinilevyillä ja popniiteillä, viimeinen niitti oli moottoritienopeudesta irtoaminen. Uusi ei ole tietääkseni kertaakaan vielä ottanut itseensä. Muotti oli otettu suoraan orginaalista, ja siihen sitten laminoitu tuo Kevlarimatto (vai mitä hiilikuitua/tms nyt olikaan).
Comment
-
Kävin perjantaina kysymässä Fixus liikkeestä sitä "Koy Sheriff" pohjalevyä.
Ainakin B5 koriseen löytyi melko mallikkaan näköinen.
Lähtöhinta oli jotain 150 euron tietämillä ja lupasi myydä sen 130 euroon joten en taida enää tuohon hintaa vaivautua alkaa itse tekemään ellen sitten innostu ensiksi ottaa mittoja ja tehdä sen jälkeen niitä.
Materiaali oli 2mm terästä. Kestää tuo nyt jo paremmin kuin se alkuperäinen muovilärpätin.
Sain sellaisen käsityksen että löytyy melko moneen automalliin ja merkkiin joten kannattaa käydä kysymässä. Joihinkin malleihin löytyi myös jonkinlainen "panssari" vaihdelaatikonkin alle.
Comment
-
Mulla on yksi tehdasvalmisteinen pohjapanssari varastossa, sen saisi hakea pois kohtuuhintaan. Tuo oli aikoinaan yhdessä typ44q Audissani ensimmäisen omistajan jäljiltä, otin sen heti irti kun ei sovi omiin tuunauksiini ja on siitä lähtien pyörinyt jaloissa. Parhaillaan on menossa tallin tyhjennys, voisin ottaa tuosta kuvat jos jotain kiinnostaa. On ainakin tukevasta teräksestä tehty, kiinnikkeet pitäisi säveltää itse.
Comment
-
Äiteen Octaviaan tuollanen Koy Sheriff - pohjalevy tuli asenneltua pari viikkoa sitten. Maksoi 135 euroa, asennus oli ainakin tuossa mallissa todella yksinkertainen: puskurin pikkuritilät pois, puskurin kiinnityspultit irti ja kiinnikerauta sinne alle, pultit kiinni. Itse pohjalevy tuli tähän kiinnikerautaan 3:lla muistaakseni M10 pultilla ja takaa apurunkoon kahdella M10 pitkällä läpipultilla ja nyloc-muttereilla valmiisiin reikiin. Asennuksessa meni siis kaikkiaan noin puoli tuntia, ainoa ihmetteleminen oli tuon kiinnikeraudan asennossa.
Levyssä on myös riittävän suuri (noin 7x15 cm) kumitulpalla suojattu aukko öljypropun kohdalla, joten tuota ei tarvitse irrottaa normaalien öljynvaihtojen yhteydessäkään (suodattimen saa vaihdettua yläkautta). Kaikkiaan yllätti positiivisesti laatutuntumaltaan. Eihän tuo mitä tahansa kestä, mutta varmasti huomattavasti enemmän kuin alkup. muovinen.
Comment
-
Voin suositella tuota B5 A4:een tarkoitettua Koy Sheriff-panssaria. Tukeva ja helppo asentaa (montun päällä).
En osaa sanoa tuleeko matalammalle kuin vakiomuovit, koska omassa ei ollut enää noita muoveja tallella. Matalin kohta on karkeasti arvioituna etuvakaajan kiinnityslenkeistä senttiä alempana. Syystä että panssari tukeutuu tuohon vakaajan kiinnikkeisiin.
Ja tarkemmin mietittynä taitaa tulla noin 0.5 cm apurungon keskiosaa alemmaksi (koska ottaa kiinni apurunkoon keskeltä, jos takapään pultit kiristetty liian tiukkaan.
Comment
-
Tuli tuossa forumin ollessa kiinni pakottava tarve tehdä jotain ;)
Tuloksena oli pohjapanssari. Tein sen kolmemillisestä alumiiniturkkilevystä, aika helppo homma. Kestää varmasti enemmän kuin se muovinen lirpake. Nyt kelpaa lähteä jääradalle :) Ne salmiakkikuviot on muuten sisäpuolella, tuosta kuvasta saattaa luulla että ne on alapuolella.
Tuossa on materiaaliteknisistä syistä kaksi isoa palaa hitsattu toisiinsa (löytyi sopivia hukkapaloja). Sitten yhteen kohti piti tehdä pieni kanttaus ja sisälokareille pystyosat. Jos tuollainen vastaava on kaupassa 400?, niin tulipa säästettyä mukavasti.
En alkanut tekemään mitään vastaavia reikiä kuin alkuperäisessä, en jaksanut, eikä ollut mallia mistä tehdä ;)Viimeksi muokannut okkim; 4.3.2007, 21:33.
Comment
-
Lisätään tänne tieto C4 koppasen pohjapanssarista.
Eli Fixuksesta löytyy pohjapanssari audi 100 2.0 malliin. Tämä menee etukiinnikkeet itse tekemällä muidenkin C4 koppaisten alle. Samoin löytyy vaihteisto/katti-suoja, maksaa muistaakseni 55?. Pellit eivät silti ole matalin kohta, vaan ne liukuraudat siellä pohjassa, joiden alle tuo taaempi suoja kiinnittyy.Viimeksi muokannut gedu; 5.3.2007, 11:21.
Comment
-
-
-
Onhan siellä oikeessa yläkulmassa englantikin :D mutta venäjäksi näyttäis olevan suurempi valikoima. Noita panssareitahan noi on ja Fixukselta niitä saa tilattua. Näyttäs olevan Koivusella oikein luettelokin esillä.
Comment
-
Minun projektissa on kuvia ja tietoa tuosta Koy Sheriff -panssarista.
Muuten tosi hyvä, mutta pitää tehdä luukku suodattimen vaihtoa ajatellen, jottei tarvitse koko panssaria irroittaa öljynvaihdon yhteydessä.
Ei tunnu yhtään pahalta, kun ajaa jääpaukkujen yli :)
http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...t=60996&page=2
Comment
Comment