Ensikokemuksella rengasmelu on todella kova. Toivottavasti laskee kun tulee kilometrejä enemmän. Ulina pistää melkein miettimään et olis laakerit rikki tai jotain muuta.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Michelin X-ice North
Collapse
X
-
TNAvainsanat: Ei mitään
-
TN
Ei hirveesti kokemusta vielä
Mites niitten pito?
Comment
-
Toista talvea myös kyseisillä renkailla.
Coupessa ainakin melu on huminaa kun asfaltilla ajelee, mutta pehmeämällä tietty todella hiljaista.
Pito on mun mielestä myös ihan hyvä.
Kyllähän nastoilla kannattaa ekat 100km melko rauhallisesti ajella, silloin lähtee eniten nastoja irti jos leikkii.
Comment
-
Miten paljon nastoilla pitäis ajaa sisäänajoa?
Comment
-
Ei ole minun mielestä äänekkäät, hiljaisemmat ainakin kun Nokialaiset.
Audissa lähtee nyt toinen talvi niillä koossa 205/50/16. Pidon puutteesta ei voi moittia, hyvät on.
Jos jotain negatiivista renkaista haluaa hakea, mitä moni muukin on valitellut, niin niiden kanssa auto ikään kuin hieman tuntuisi leijuvan kuivalla/märällä asfaltilla. Se ei missään nimessä ole tunnoton, vaan aavistuksen leijuu vaan. Ja sen huomaa vain suoraan ajettaessa.
Sisäänajo... Meillä ei ajettu sisään ollenkaan, nastat on silti asettuneet hyvin ja yhtään ei ole lähtenyt irti. Tuo Audi tuli viime marraskuun alussa taloon ja hetimmiten laitettiin nuo renkaat alle. Otettiin kyllä risteyksistä sellaisia lähtöjä kuin tuolla lahnalla vaan voi ottaa mutta renkaat ei moksiskaan. Ihmetellä täytyy sitäkin. Jälkeen voisi ajatella, että ei kovin järkevää ollut 630e:n köyhtymisen johdosta, jos olisikin sattunut käymään niin että nastat olis lentänyt mäkeen.
Comment
-
Kyllä toi munkii lahna lähti kylkimyyryä lepattamaan välittömästi talvirengasasennuksen jälkeen sillo vuosi sitten ku renkulat oli uudet. Yksi nasta oli lähtenyt viimetalvena, sisältäen jäärata-ajelut ja muut kikkailut.
Se nyt vaan on tyhmää olla säästämättä uusia ja hintavia renkaita, mutta ei sillekkään mitään voi että henkinen ikätaantumus iskee toisinaan talvella ;)
Comment
-
TN
Joo
allekirjoitan nuo aikaisemmin valitetut "vouvouvovuuu" -ulinan ja tietyn "leijumisen" tunteen. Sivutuulikin tuntuu heiluttavan aikas hyvin perstuntumalta. No toivottavasti melu vaimenee myöhemmin.
Comment
-
Nastarenkaiden sisäänajo on semmoisen vähintään 500km, jona aikana vältetään mitään isompia voimia renkaaseen (kiihdytys/jarrutus/sivuttais). Tuon tarkoituksena on että nastan kanta hakee/muokkaa paikkansa renkaaseen. Mikäli jättää tekemättä niin on mahdollisuus että kanta repäisee kiinnityskohtaan halkeamia, ja sen jälkeen luonnollisesti lähtee helpommin irti. Huonolla tuurilla on nastoitettu päin persettä, ja ilman sisäänajoa alkaa sitten nastat lähteä irti, sisäänajolla olisi ehkä voitu välttää.
Toisten kokemuksiin ei paljoa kannata kiinnittää huomiota, katsoo vain niiden lehtien testeistä "faktat". Jokaisella on aina oma mielipide, ja mieltymys.
Comment
-
Ei voi moittia,toinen talvi jo menossa ja ajettu 2500 km,kaikki nastat ovat pysyneet paikallaan.Ei ne tosiaan ole mitkään kilpa-ajoihin suunniteltu,viime viikonloppuna ajelin jonkun johtotähden perässä mutkaista asfalttitietä,tuntui tosiaan "vähän" leijuvan tiukoissa mutkissa.Tulis vaan sama mese nyt lumien aikaan...
Comment
-
Continental Winter Viking 2 renkaat tuntuvat pelaavan tosi hyvin omassa B6 quattrossa. Kulku vakautui ja sivutuulen puistelu rauhoittui kesäpilotprimacyihin ja viimetalvisiin WV ykkösiin verrattuna. Hiljaiset ovat paljaallakin pinnalla, minkä nyt nastat ropisee kaupunkinopeuksissa ? nastatalvirenkaiksi nuo toki tunnistaa. Toisaalta selvästi noita kesäkiekkoja enemmän napsuu terävissä kuopissa ja asvaltin katkoksissa, joita ainakin meillä täällä susirajalla riittää. Hinta Kuopion Rengasparissa oli muuten tasan 100 Euroa halvempi, kuin kotikylä-Joensuun rengasliikkeiden paras tarjous, eli 550 Eurolla 205/55-16 setti alle.
Comment
-
Iltalehden sivuilta lainattua:
Ralliajaja Mikko Hirvonen:
- Vaikka asun Keski-Suomessa, olen aina pitänyt nastarenkaita parempana vaihtoehtona. Erityisesti jäisillä teillä, mustassa jäässä ja kovassa lumessa nasta on ylivoimainen. On hyvä, että ääritilanteissa renkaissa on edes jotain, joka raapii tienpintaa ja hidastaa vauhtia.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2006...14544_uu.shtml
Otsikko "Nastat alle myös etelässä"
edit. Kielletty lause poistettu. ;)
Comment
-
Kitkarenkaat voittavat vain hiljaisuudessa
Comment
-
Ympäristöystävällisyysnäkökulma...
http://www.tekniikkatalous.fi/doc.te?f_id=853084
;)
Kitkarengas pölyttää nastarengasta enemmän
[Raili Leino 17.2.2006]
Kitkarenkaat nostavat enemmän pölyä irti asfaltin pinnasta kuin nastarenkaat.
Tällaisen, hiukan yllättävänkin tuloksen on tuottanut Helsingin ammattikorkeakoulu Stadian Nuuskija-auto. Liikenteen päästöjä tutkiva, liikkuva laboratorio pystyy tutkimaan, miten erilaiset renkaat muodostavat ja nostavat ilmaan katupölyä.
"Ero on selvä ja johtuu kitkarenkaan imukuppiilmiöstä. Kitkarengas liimaantuu kiinni asfaltin pintaan tiiviimmin kuin nastarengas. Kun se irtoaa, sen ilmaonteloihin kertynyt hienojakoinen pöly pöllähtää ilmaan", kertoo Nuuskija-auton projektin johtaja, dosentti Liisa Pirjola.
Pölyä on kitkarenkaiden jäljiltä ilmassa noin neljännes enemmän kuin nastarenkaan perässä.
Pesumenetelmät vaativat kehittämistä
Asfaltin pesu ei välttämättä auta. Pienimmät ja haitallisimmat hiukkaset piiloutuvat asfaltin koloihin.
"Vaikka näyttää siltä, että tie on puhdas, hienon hieno pöly nousee koloista ylös", Pirjola selittää.
Tutkimukset on tehty yhteistyössä Nordic Envicon Oy:n kanssa.
Paras apu pölyongelmaan on rankkasade.
Helsingin kaupungin ympäristökeskuksen koordinoimassa kapu-projektissa (katupölyn vähentäminen kevätpuhdistuksen ja talvikunnossapidon avulla) Nuuskija-autolla tutkitaan, miten pesumenetelmiä pitäisi kehittää, jotta pölyongelma helpottuisi. Veden paineen lisääminen saattaa auttaa.
Nuuskija-auto kerää pölyä auton vasemman takapyörän takaa. Mittauksissa selviää yhdeksää mikrometriä pienempien hiukkasten massapitoisuus, lukumääräpitoisuus ja kokojakauma.
Mittauksia tehtiin viime syksynä Helsingissä ja Espoossa sekä Nokian Renkaiden testiradalla Nokialla.
Kitkan ja nastan eroja tutkitaan
Kustannusten, turvallisuuden ja ympäristön välinen suhde talviautoilussa on monimutkainen yhtälö. Niin sanottu hiljainen asfaltti pölyää vähemmän, mutta kuluu enemmän kuin tavallinen asfaltti. Nastarenkaat kuluttavat asfalttia enemmän kuin kitkarenkaat. Selvää ei kuitenkaan ole, kuinka suuri ero on.
Myös hiekoitushiekka pyörän alla kuluttaa asfalttia. Lisäksi hiekoitushiekka jauhautuu auton renkaan vaikutuksesta hienojakoiseksi pölyksi. Tässä ei ole eroja nastarenkaan ja kitkarenkaan välillä.
"Tutkimuksia tarvitaan vielä paljon lisää", Pirjola lupaa.
Comment
-
TN
Rengaspaineet
Millaisia rengaspaineita olette laittaneet noihin misukoihin? Itse laitoin ilman parempaa tietoa 2,3 joka renkaaseen. Tulikohan liikaa ja kova rengasmelu johtuisi siitä?
Comment
-
Saman verran (2.3bar) olen käyttäny tuossa A6:ssa, eli sen mitä bensaluukun lätkässä suositellaan. Autodata tosin muistaakseni suosittelee tuolle rengaskoolle autossa 2.5bar.
Tiedä sitten mihin pitäisi luottaa ja uskoa mutta yhden talven jäljiltä renkaat olivat ainakin ihan tasaisesti kuluneet ja pito sekä ajettavuus suht hyvä noilla paineilla, niin olkoon ne sitten.
Passatin kitkoihin laitoin ensin 2.2bar (bensaluukun lätkässä suositellaan 2.1bar). Ihan karmea lötkö ja perä heivaili joka suuntaan. Sitten lisäsin vielä 0.2bar ja parani oikein huomattavasti, pitokin. Sikäli kummallista koska ajattelin, että pienemmillä paineilla pitäisi paremmin...
Comment
Comment