Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

B5 A4:sen alustan peruskysymyksiä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Onkohan kukaan mahtanut punnita noita alkuperäisiä perusvakaajia vaihtaessaan niitä S4:n (sport-alustan) vakaajiin? Hieman olisin noita tietoja vailla. S4:n takavakaaja jo löytyy itseltä irtonaisena, minkä itse voin punnita, mutta jos jollain sattuu tuo 12,5mm perusvakaaja löytyä irtonaisena, niin voisiko siitä saada painon punnittua?

    Onko tuo S4 etuvakaaja muuten ihan umpijöötiä, vai vain paksumpaa putkea?

    Comment


      #32
      Umpijöötiä. Kuin myös a4 sporttialustan etuvakaaja.

      Comment


        #33
        Multa löytyy A6:n perusalustan takavakaaja irtonaisena, paksuutta en muista, mutta jos on tuo sama 12,5 mm niin painoissa tuskin on paljon eroa. Voihan sen pituudenkin katsoa, niin saa kilo/metrit kalkuloitua. Mittaan ja punnitsen tänään jos muistan...

        Itseasiassa voit sen kepin painon laskea itsekin sen pituuden ja halkaisijan perusteella, paino n. 0,008 kg/cm^3.

        Comment


        • #34
          Mietin itsekin että jahka saan tuon oman 15mm vakaajan punnittua, niin siitä saa varmasti kohtuullisen suuntaa-antavan painon noiden paksuuksien suhteella myös tuolle 12,5 milliselle.

          Etuvakaajista tähän hätään riittäisi myös pelkkä painoerokin.
          Mitenköhän muuten sitten tosielämässä, olisiko tuolle paksummalle etuvakaajalle oikeasti tarvetta, jos ajatellaan että esim. talvella saisi olla enempi yli- kuin aliohjaava? Onko kesälläkään normaalissa ajossa hyötyä?

          Comment


            #35
            Ainakin omassa huomasin sen ettei kesäkelissä kaarteissa ulkokulma sukella niin syvään. Tuli paljon tarkempi ajaa.

            Comment


              #36
              Pääsääntöisestihän jäykempi vakaaja huonontaa pitoa akselilla johon se asennetaan. Normaaliin kaupunkipyörittelyyn jäykemmät vakaajat tuo tarkkuutta ja vähemmän kallistelua. Jääradalla taas mennään toiseen suuntaan eli pito katoaa herkemmin. Vakaajat yleensäkin on alustan hienosäätöön tarkoitettu eikä niillä kannata yrittää auton käytöstä suuremmin muuttaa, siihen löytyy paremmat keinot esim. jousista ja iskareista.

              Comment


              • #37
                Sain tuolle S4:n 15mm takavakaajalle painoksi 2,5kg, josta arvioin tuolle 12,5 milliselle painoksi 2,1kg. Kai se aika tontilla on? Ehkä joskus tulee tarkempiakin tuloksia... mutta toistaiseksi mennään 0,4 kg erolla.

                Toivottavasti jostain saisi noiden etuvakaajien painot vielä... ;)

                E: nuo painot ei sitten ihan päde. Korjatut on tuolla alempana...
                Viimeksi muokannut T.Hell; 26.11.2014, 20:36. Perustelu: Lisäystä

                Comment


                  #38
                  Ei menny Timon laskut ihan nappiin, kertoimena ei voi pyöreän tangon tapauksessa käyttää suoraan halkaisijoiden suhdetta, vaan pitää käyttää niiden neliöitä.

                  15 mm^2 / 12,5 mm^2 = 1,44
                  2,5 kg / 1,44 = 1,74 kg

                  Comment


                  • #39
                    No kappas vaan, en noin tarkkaan tuota edes ajatellut. Kiitokset korjauksesta, ja lisäksi tuo on vielä parempi itselle noin.

                    E: Jonkin verran sain googlailla (tai että hokas millä hakusanoilla), jotta löysin joitain painoja noille etuvakaajille. Ehkei tästä nyt monellekaan paljoa hyötyä ole, koska harvemmin kai kukaan näitä vaihdellessa painoa ajattelee. Ja korjaan jos löydetyt painot ei ihan vastaa todellisuutta.

                    Perus vakaaja 8D0 411 309M, 4,2kg
                    S4 (sport) vakaaja 8D0 411 309L, 6,9kg

                    E2: Lisätään nuo takavakaajienkin painot:

                    Perus vakaaja 8A0 511 409G, 1,3kg
                    S4 (sport) vakaaja 8D0 511 409, 1,9kg
                    Viimeksi muokannut T.Hell; 26.11.2014, 20:30. Perustelu: Lisätty takavakaajat

                    Comment


                    • #40
                      Hitto, huomasin tuossa noita etuvakaajien painoja etsiessä, ettei tuo minun takavakaajan punnitus ollut mennyt sekään ihan nappiin. Ei tommonen henkilövaaka taida oikein noin kevyissä(?) toimia, vaikka sylissä sitä pidinkin.
                      Lisäsin nuo painot tuohon edelliseen viestiin, niin onpahan täällä sitten olemassa...

                      Comment

                      Working...
                      X