Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6 '98 - vanne/rengaspaketin teknisiä vaikeuksia

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6 '98 - vanne/rengaspaketin teknisiä vaikeuksia

    Kesätassupakettia tässä etsin, josko tulisi sopiva (kue: edullinen) vastaan. Ongelmaksi on vain tullut se, että mitä kokoa ja ET-lukua pitäisi jahdata. Toisin sanoen, mitkä sopivat ja mitkä ei ...

    Peruskokohan on 195/65-15 ja ET 45, joten rengaskoko olisi sitten kai 205/55-16 tai 225/45-17, mutta miten se ET? Useimmat vanteet ovat ET 35 - eikö tuo vie 225-rengasta 50 mm sisemmälle? Entäpä ajettavuuden muutos ET'n mukana?

    Mikä sopii ja mikä ei?

  • #2
    ET:hän siirtää vanteen keskilinjaa suuntaan tai toiseen. Eli vanteen leveys vaikuttaa.

    Comment


    • #3
      A6 vakiovanteissa näyttäisi olevan sama ET45 sekä 15" että 16" vanteissa sekä 6" että 7" leveyksissä. 17" 7½" vanteessa ET43. Aika iso toleranssi.
      Sen verran kokemusta UrS4 vanteista, että ET35 vanne/rengasyhdistelmällä vetely oli melkoista ja orkkisvanteilla, ET40, kulki kuin juna. Tietty, kyseessä eri rengas, mutta leveys sama, vanteilla leveyseroa puoli tuumaa.
      Pysyttelisin aika lähellä valmistajan lukemia.

      Comment


      • #4
        ET:hän siirtää vanteen keskilinjaa suuntaan tai toiseen. Eli vanteen leveys vaikuttaa.
        Jos ET 45 ==> ET 35, menee keskilinja 10 mm enemmän sisälle (lue: samalla renkaalla siis myös renkaan sisäreuna). Jos rengas vielä levenee 195 ==> 225, niin puolet siitä menee myös sisälle. Siis tässä tapauksessa tarvitaan tilaa renkaalle pyöräkotelossa 25 mm enemmän. Nyt taisi tulla oikein? Missä se raja tuolla korilla ja vakioalustalla on?

        Mutta tärkeämpää on havainto siitä, että ET 35 "vetelee", tätä juuri jahtaankin, se renkaan sopivuus on toinen juttu ja tarkaistaan ET'n jälkeen. Tosin ET 35 + 10 mm sovitteet palauttavat tilanteen ...

        Edit: Typot pois ...

        Comment


        • #5
          Jos ET 45 ==> ET 35, menee keskilinja 10 mm enemmän sisälle (lue: samalla renkaalla siis myös renkaan sisäreuna).
          Ööö... Eikös tuo mene toisinpäin. Jos ET-luku pienenee, vanteen keskilinja siirtyy ulommas ja päinvastoin.

          Comment


          • #6
            Hauska tuo ET :)

            Mitä pienempi ET, sitä ulommas vanne tulee. 7->8" vanne toki myös levenee tuommosessa 45->35 et:ssä 1.5cm sisäänpäin ja 1cm ulospäin, noin about.

            Comment


            • #7
              Tosin ET 35 + 10 mm sovitteet palauttavat tilanteen
              Käsittääkseni tuosta yhtälöstä ET35+10mm sovite ei tule ET45 vaan ET25, eli rengaspaketti tulee yhä enemmän ulospäin.

              ET on henkimaailman juttuja; kun siihen vielä sekoitetaan tuumakoon vanneleveydet ja raideleveydet, niin saapi kalkuloida tosissaan. Sopivan huolettomalla ET -luvun/vanneleveyden valinnalla saa autoonsa nopeasti esim. viisi senttiä lisää raideleveyttä kuin mitä on tehtaalla suositeltu, mikä voi vaikuttaa ajo-ominaisuuksiin.

              Comment


              • #8
                Positiivinen ET, eli offset levittää pakettia vanteen keskilinjasta ulospäin.
                Eli minulla on RS4 replicat Audissa ET:llä 35, joka on aika lailla passeli. Jos siihen laitan vielä 10mm spacerit, on minulla ET45 ja paketti alkaa työntyä jo todennäköisesti hieman ulos.
                Passatissa minulla on nuo samat tusinavanteet ET:llä 37 tai 38 (ei muista tarkkaan) ja etupää työntyy jo mielestäni hieman ulos.

                Comment


                • #9
                  Ei ET:ssä ole elokuvaa lukuunottamatta mitään henkimaailmaa.
                  ET tai offset kertovat vanteen kiinnityspinnan etäisyyseron vanteen keskilinjaan nähden.
                  Siis periaatteessa vaikka Porschen ET60 vanteet saadaan välipaloilla istumaan melkein mihin autoon tahansa. Kun taas Allroadini ET16 ei taida sopia kuin Bemuun, eikä siihenkään pulttijaoltaan.
                  Kun vanteen leveyttä kasvatetaan, ei se vaikuta ET-lukuun mitään, 45 on 45, joskin on mahdollisesti tarpeen pienentää ET:tä että rengas mahtuu pyörimään ottamatta iskariin kiinni. Tällöin ollaan kuitenkin jo menossa ajettavuutta heikentävään suuntaan varsin nopeasti kun raideleveys ohittaa olkapoikkeaman nollalinjan (eli etupyörän kääntöakselin keskipisteen).

                  Comment


                  • #10
                    Tosiaan, eihän itse vanteen ET esim. spacereilla mihinkään muutu. Raideleveys vaan kasvaa.

                    Edit: Ja voi helvetti... vaikka mä kuinka lunttasin kuvasta, niin onnistuin ymmärtämään ja selittämään asian väärin.
                    Noh, tässä kaikille havainnollistava kuva asiasta.

                    Comment


                    • #11
                      Itse asiassa arvasinkin, että pieleenhän tämä menee, siis ET'n laskeminen.

                      Mutta jos siirrytään ns. reaalimaailmaan, mikä kombinaatio sitten vielä sopii sopii pyörimään? Suurempaa kuin 17" en kaipaa, saatan tyytyä jopa 16"'een - menee muuten paketin hinta liian ylös.

                      Comment


                      • #12
                        Kyllä se on niin, että jos laittaa et35 vanteisiin 10mm spacerit niin sen jälkeen vanne on käytännössä et25. Toki se ei ole ihan sama asia kuin suoraan et25 vanne, koska aina tulee jotain pientä heittoa tommoste kanssa värkätessä. Spacereilla ei voi saada vannetta menemään yhtään sisään päin vai kuinka? Sehän on vain kuinka asian katsoo, levittääkö se vanteen puolta vai auton napaa.

                        Nykypäivänä 7" vanne on aika usein et38, 7.5/8" taas et35. Siis näissä normi tarvikevanteissa. Lievää yleistystä. Joka tapauksessa et35 on ihan hyvä valinta.

                        Comment


                        • #13
                          Kahta B5 korimallin A4:sta vertailemalla (toisessa vanteiden ET45 ja toisessa ET35) tulin siihen tulokseen että aika hyvin saa vanteilla pilattua ohjaustuntuman keskialueella... Ensikesänä tulee oman auton vanteiden ET olemaan lähempänä vakiota...

                          Comment


                          • #14
                            Pitää verrata vanteita samoilla renkailla, toki et:n kasvatus monasti huonontaa ominaisuuksia. Tosin silloin ylensä muuttuu renkaatkin matalaprofiilisiksi.

                            Mukavin kyyti on edelleen kapeilla korkeilla renkailla, mutta urheilullisuus niistä uupuu :)

                            Comment


                            • #15
                              Mutta jos siirrytään ns. reaalimaailmaan, mikä kombinaatio sitten vielä sopii sopii pyörimään?
                              C5-koppa siis kyseessä?
                              Kyllä mahtuu 18" pyörimään normaalialustalla ja jää vielä hehtolitra tilaa.
                              Mulla tällä hetkellä 18" ja madallettu 30mm.
                              Olikos Lowrid3rilla jotain puolen sentin madallus ja vissiin vielä 19" vanteet...

                              Comment


                              • #16
                                Toinen yhtä usein toistuva kysymys ET -lukeman sopivuuden lisäksi on, että mahtuuko isompi vanne pyörimään?

                                Esimerkki: Perheen UrS4:ssä oli rengastus 225/45R17, jonka myöhemmin vaihdoin alkuperäiskokoon 225/50R16. Rengaslaskurin mukaan näillä kahdella renkaalla on täsmälleen sama ulkohalkaisija ja siten vierintäkehä, joten renkaat ovat täysin vaihtokelpoiset, ensinmainitussa vain vanne on halkaisijaltaan suurempi. Vastaavasti 18" rengas olisi 225/40.

                                Comment


                                • #17
                                  Veikkaisin, että noissa kyselyissä on yleensä kyse siitä, että ottaako kääntäessä johonkin kiinni. Jossain vaiheessa se raja tulee vastaan kun tarpeeksi leveää lyödään alle ja varsinkin kun lähdetään madaltamaan.
                                  VAG on siitä hyviä, että noin ei kovin helposti tapahdu vaikka allekirjoittanut ei mitään supermadalluksia ja hypervanteita harrastakkaan.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Vanteen koon kasvattaminen on kyllä mielenkiintoinen asia: Periaatteessa on ihan sama, onko siellä alla 13" vanne, kuten tässä laitteessa 205/60 renkaalla vaiko samalla vierintäkehällä varustettu teoreettinen 205/30R18 samalla vanneleveydellä ja offsetilla.
                                    Lähes poikkeuksetta se on aina rengas, joka ottaa kiinni auton rakenteisiin, ei vanne.

                                    Comment


                                    • #19
                                      No, yksinkertaistetaanpa tämän keskustelun lopuksi:

                                      Nyt on alla ET45-vakiovanne 15" 195/65-15 renkailla ja tarjolla olisi ET35-vanteet (ACE 7 * 16") 205/60-16 renkailla.

                                      1. Sopivatko nuo pyörimään?
                                      2. Aiheutuuko kulmille/akseleille/navoille/tms. liikoja rasitteita tms.?
                                      3. Muuttuvatko ajo-ominaisuudet ja jos, mihin suuntaan? Siis ET-muutoksen ja leveämmän renkaan takia, ei niinkään renkaan merkin/mallin muuttumisen kautta.

                                      Comment


                                        #20
                                        Nyt on alla ET45-vakiovanne 15" 195/65-15 renkailla ja tarjolla olisi ET35-vanteet (ACE 7 * 16") 205/60-16 renkailla.

                                        1. Sopivatko nuo pyörimään?
                                        Taatusti mahtuvat. Itselläni on samanlaisessa autossa 8x18" ET 35 vanteet ja 225/40 renkaat.

                                        2. Aiheutuuko kulmille/akseleille/navoille/tms. liikoja rasitteita tms.?
                                        Toivottavasti ei, viisaammat korjatkoot/kertokoot totuuden.

                                        3. Muuttuvatko ajo-ominaisuudet ja jos, mihin suuntaan? Siis ET-muutoksen ja leveämmän renkaan takia, ei niinkään renkaan merkin/mallin muuttumisen kautta.
                                        Pienemmissä autoissa olen huomannut, miten vakiovanteen ET 45 muuttaminen tarvikevanteen ET 35:seen vaikuttaa ihan älyttömästi ajo-ominaisuuksiin negatiivisesti. Auto rupesi vetelemään jokasuuntaan. Tämä kokemus Honda Civicistä.

                                        A6:ssa taas en huomannut juuri mitään eroa vaihtaessani tuon sarjan (18" ET35, 225/40) vakioiden tilalle. Ehkä päinvastoin vakautti vähän ajoa. Sulla renkaan leveys muuttuu niin vähän ettei varmaan ole mitään vaikutusta mihinkään suuntaan. Etsisin silti vanteet ET40-45 väliltä, jos tulee vain 16", ne ovat varmaan 7" leveät, joten mahtuu pyörimään kyllä alkuperäiselläkin ET:llä, ottamatta iskarihin kiinni.[/quote]
                                        Viimeksi muokannut Killeri; 17.9.2023, 13:48. Perustelu: Viesti palautettu.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Et-koko

                                          Vaihdoin juuri A6:sta 215/55-16 kokoon 235/45-17,sama rengasmerkki/malli.
                                          Vanteiden et oli 16 tuumaisissa pienempi-eli sisempänä ja vakiovanteet kun laitoin alle tuolla koolla(isommalla et:llä) niin en olisi kuvitellut kuinka paljon parempi autosta tuli..

                                          Comment


                                          • #22
                                            Et-koko

                                            Vaihdoin juuri A6:sta 215/55-16 kokoon 235/45-17,sama rengasmerkki/malli.
                                            Vanteiden et oli 16 tuumaisissa pienempi-eli sisempänä ja vakiovanteet kun laitoin alle tuolla koolla(isommalla et:llä) niin en olisi kuvitellut kuinka paljon parempi autosta tuli..

                                            Comment


                                            • #23
                                              Hmm. Pienempi ET kyllä tarkoittaa, että vanteen ulkoreuna on ulompana, jos vanteiden leveys pysyy samana.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Mika,

                                                vaihtuiko renkaan nopeusluokka? Edellisessä kulkineessa meno muuttui parempaan, kun vaihdoin saman renkaan V-luokkaan! Kai jäykempi runko.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  http://www.wheelsmaster.com/rt_specs.jsp - melkomoisen havainnollinen vertailupalvelu! Selvittää myös, mihin suuntaan renkaan ulkoreuna kulkee ET'n mukana ...

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    no et..

                                                    Nopeusluokka sama,kyseessä talvirengas.
                                                    Mutta ero kylläkin kantavuusluokassa.Eli jämäkämpi rakenne,monin eri tavoin.
                                                    En niitä "et" lukuja edes katsellut vanteista,mutta 17" vanne oli huomattavan paljon ulompana..
                                                    Jostain oli kaaliin tarttunut ajatus että isompi "et" tarkoittaa että kiinnityspinnan ja ulkoreunan väli olisi isompi..se siitä

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Jatketaanpa aihetta;

                                                      Mahtuuko A6 farkkuun vm.01 pyörimään 8,5*19" vanne ET;llä 35, renkaaksi kannattaa laittaa ilmeisesti 225/35r19? Alustana on Konin -40mm kitti.

                                                      Comment

                                                      Working...
                                                      X