Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

ATE Power Disc ja jarruasiaa muutenkin

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • ATE Power Disc ja jarruasiaa muutenkin

    Tilanteen pakosta pitäisi saada pysähtymispuolikin kuntoon. Alkoi palojen varoitusvalo palamaan ja loppuhan ne alkavat olemaan. Ajattelin levyt ja palat vaihtoon ja vielä sellaiset, että niillä kehtaa jarrutella. Tarkoitus on ihan katukäyttöön, ratapäiviä ei välttämättä tule ollenkaan...

    Eli ajatuksena oli joko ihan orkkis ATE:n levyt tai Brembon sileät. Toisaalta houkuttelisi nuo ATE Power Discit kun ei hintaero tavallisiin ole paljoakaan. Ei löytynyt foorumilta keneltäkään ainakaan searchilla kokemuksia, joten niitä kaipailisin??

    Paloiksi ajattelin EBC Green Stuffia tai Ferodoa. Ferodollakin olisi tarjolla joko "orkkista" tai DS-sarjaa, mutta aika hintava tuo orkkis kun sillä hintaa jo saa melki Green Stuffitkin ja varmasti nuo VAG-palat ovat lähestulkoon yhtä hyvät kuin Ferodon vastaavat...voi sitä valinnan vaikeutta, auttakaa!!!

  • #2
    Aten "atomi" levyistä on itselläni kokemusta vain 239x12 kokosena ja motonetin paloilla. Ainakin golffissa olivat jokaisen euron arvoiset, tiedä sitten miten on jäähdytettyjen levyjen kanssa.
    Vaan mitä EBC:n Green stuff palaan tulee, niin surkeampaa jarrupalaa en ole kaupasta löytänyt, eivät toimi kuin ensimmäiset pari metriä kylmänä, pari kovempaa jarrutusta liikenteessä, niin johan on pito kateissa. Parempaa toimintaa jos palan kanssa hakee, niin ferodon ds2500 on hyvä valinta, mutta ei halvin eikä pölyttömin.

    Comment


    • #3
      Itsellä on atomilevyt ja ferodon palat (olisko nuo 2500) ollut edessä 50tkm ja 2 vuotta. Palat työntää paskaa jonkun verran (voi johtua uristakin) mutta jarrut ovat toimineet normikäytössä hyvin. Mukavaa on että nuo Aten levyt ei vieläkään puske ruskeaa kuten samaan aikaan vaihdetut takalevyt. Pistin lisäksi isot jarrukilvet eteen kun yhden kerran kostealla aamuhämärissä jarruja ei heti löytynyt ja sen jälkeen ei ole ongelmia ilmennyt. Rataa en ole edes kokeillut ja nuo menee varmasti vielä toiset 50tkm.

      Comment


      • #4
        Tarkoitus on ihan katukäyttöön, ratapäiviä ei välttämättä tule ollenkaan...
        Sitten halvimmat mahdolliset jäähdytetyt, esim Motonetin levyt. Ei mitään reikiä eikä uria. Ja orkkispalat -- pitää hyvin ja kestää.

        Jos taas mielit ajaa kiekkaakaan radalla koskaan, laita suosiolla vaan isommat jarrut -- orkkiskamoilla tulee vaan itku jos meinaa ajaa kahta kiekkaa pidempään kerralla.

        Comment


        • #5
          Ate Powerdisc & EBC greenstuff

          Etujarruissa on nyt tuommoset.

          Asennus oli B4.seen luokkaa jarrusatula edestä pois ja nosta jarrulevy paikoilleen.

          EBC palat on nyt ensi kertaa, en osaa hirveästi kommentoida kun on lähinnä sisäänajo tehtynä. Edelliset jarrulevyt oli myös ATE Powerdisc ja kun olin niihin erittäin tyytyväinen niin tilasin samanlaiset.

          Edelliset palat olivat ATE perusversiot joten niihin verrattuna varmaankin EBC on parempi. Hankala sanoa. Tasaisesti ottaa, hyvin pysähtyy ja pari väistöä on onnistunut menestyksellä.

          Sellainen lisätieto vielä että ATE Powerdisc paketissa oli lappunen jossa sanottiin ettei tarvi mitään rasvanpoistoainetta käyttää asennuksessa vaan nimenomaan bolt on. Toki seurasin ohjeita ja puhdistin kiinnityspinnat huolella ettei vain jää heittoa.

          Edelliset levyt oli saksan kuittien mukaan asennettu 100tkm sitten. -> kai aika hyvä kulutuskestävyys uritetuksi levyksi.
          Nytkin piti vaihtaa kun näytti laahanneen pikkasen toiselta puolelta... teho ei ollut vielä kateissa.

          Comment


          • #6
            Kyllä tuohon Power Disciin olen taipumassa, kun ei ole pahan hintaisetkaan verrattuna esim.EBC Turbo Grooveihin. Jopa Motonetistakin löytyy nuo Power Discit, paitsi vain 280mm halkaisijalla, joka on liian pieni kun vakio on 288mm. Jännä, että sieltä saa Power Discia vapariin muttei tursoon.

            Paloiksi joko EBC tai Ferodo DS:t, eipä tartte sitten katua valintaa jos vaikka tekee mieli kerhon ratapäiville joskus, kunhan on saatu alusta päivitys suoritettua loppuun!;D Ei köyhän kannata halpaa ostaa...

            Comment


            • #7
              Jos ajat metrinkin radalla niin EBC:n palat on väärä valinta. Eivät pölyä mustaa pöljyä, mutta eivät kyllä pysäytäkkään.

              Comment


              • #8
                Kyllä sieltä EBC:ltä sinne radallekkin palat löytyy. Otetaan vain oikeaa palaa eli vähintaan RedStuffia. Olen jopa tuolla omalla paskallakin radalla ajanut ja hyvin pysähtyy.

                Comment


                  #9
                  itsellä oli redstuffit jokunen vuosi sitten (jotain vanhempaa seosta?) ja palat meni metallille kesässä, pölysi huomattavasti mutta pito oli hyvä ja eivät juurikaan häipyneet rata-ajossa.

                  Comment


                  • #10
                    Yleensähän jos se pitää niin se kuluukin.

                    Moni kysyy että kauanko ne palat ajossa kestää. NO nehän kestää vaikka ikuisuuden kun ei jarruttele :D

                    Itsellä toista kesää ja talvea ne alla. Radalla on vedelty ja tietty kadullakin. Pintaa on vielä reippaastikkin ja levyäkin on jäljellä.

                    Tuommoinen palahan sitten syö levyäkin. Mutta mitäs sillä on väliä kunhan vaan pusähtyy ennen suojatietä eikä 10m sen jälkeen 4 ihmistä konepellillä.

                    Comment


                    • #11
                      Nyt tuli eteen niin huipputarjous, että oli pakko vastata siihen. Sain EBC Turbo Groove levyt ja EBC Green Stuffit yhteensä paljon halvemmalla kuin tuo ensin aikomani setti Power Discit+Ferodo DS:t...sattui käymään hyvä mäihä eli oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Eikähän se noillakin ihan pysähdy, vaikka itselle sanoin että esim. nuo Turbo Groovet on jo hätävarjelun liioittelua, mutta kun halavalla saa, niin pakko ostaa!!!;D

                      Comment


                      • #12
                        Ennen kuin noita menee ostamaan, niin onko jollain kokemusta, miten nuo palat+levyt pitää kylmänä. Ajattelin vain kun talvi tuloillaan ja jos parempi puolisko lähtee kylmällä autolla liikenteeseen, ettei tule ylläreitä ekassa risteyksessä.

                        Comment


                        • #13
                          Eiköhän talvikeleillä (jos nyt sitä kylmillä tarkoitit) renkaan ja tien välinen kitka ole niin paljon pienempi, että palat kuin palat pitää levyssä kuin levyssä?

                          Comment


                          • #14
                            Juuri tuota hain, ettei talvikeleillä ala sitten pitoa löytymään kuin vasta palojen lämmettyä eli ensimmäinen jarrutus ekaan risteykseen ei tuota muuta kuin lusikallisen jännäkakkaa. Kerron kokemukset kunhan saan kiinni palikat. No nuo Green Stuffithan on tarkoittu katukäyttöön. Red Stuffit yms. ovat sitten asia erikseen...niitä ei varmaankaan ole tarkoitettu mihinkään ympärivuotiseen peruskäyttöön vaan kovempaan ajoon esim.rata-ajo silmällä pitäen. Sellainen on kutina.

                            Comment


                            • #15
                              Normaalisti nuo Redstuffitkin toimivat kylmänä, eli heti ekasta jarrutuksesta lähtien ottavat kiinni...

                              Comment


                              • #16
                                Niin ja minä tarkoitin, että vaikka palat ei kylminä niin hyvin toimisikaan kuin lämpiminä, niin talvella renkaiden pito on niin paljon huonompi, että ei se palojen toimivuus kylmänä ongelmaksi tule. Se kakka tulee siitä, jos odottaa jarrutuspidon olevan samanlainen kuin kesäkelillä.

                                Comment


                                • #17
                                  Joo ei ole kokemusta Red Stuffeista ja vastaavista, mutta nyt tietää tuonkin, että toimii ne ihan arkikäytössäkin. Tulipa tuosta talvipito vs. kesäpito mieleen, että pian alkaa taas se hubaisa hetki kun ekat liukkaat tulee pääkaupunkiseudulla ja peltikolarit risteyksissä lisääntyy...ei se tosiaan liukkaalla pysähdy 80km/h yhtä hyvin kuin kesällä, mutta kumma kyllä sitä ei tunnuta oppivan kirveelläkään. Nimimerkillä "Kakka housuissa kesät-talvet".

                                  Comment


                                  • #18
                                    Sain EBC Turbo Groove levyt ja EBC Green Stuffit yhteensä paljon halvemmalla kuin tuo ensin aikomani setti Power Discit+Ferodo DS:t...sattui käymään hyvä mäihä eli oikeassa paikassa oikeaan aikaan.
                                    Missä tuo oikea paikka ja miten halvalla?
                                    Mulla on nuo Aten PowerDiscit (alkuperäiset?) ja 50 tkm sitten vaihdetut jotkut Ferodon palat edessä. Levyt on jo jonkin verran kuluneet ja selvästi alkanut Aten atomikuvio jo tukkeutumaan jarrupölystä ja pitäisi kenties levyt ja palat vaihtaa kohtapuoliin. En ole tosin vielä mitannut levyjen paksuutta, että joko senkin puolesta olisi vaihtoaika käsillä.
                                    Mahtaako tuo kosteilla keleillä oleva pieni tunnottomuus jarrutuksessa ensimmäisen sekunnin ajalta olla noiden PowerDiscien ominaisuus. Eli jos kostealla kelillä/ märällä tiellä on ajellut jonkun tovin painamatta jarrua, saa ensimmäisen jarrutuksen koittaessa odotella (levyjen kuivumista?) jarrutuntuman löytymistä hetken aikaa. Kuivalla kelillä ei vastaavaa ole ollenkaan havaittavissa.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Mahtaako tuo kosteilla keleillä oleva pieni tunnottomuus jarrutuksessa ensimmäisen sekunnin ajalta olla noiden PowerDiscien ominaisuus.
                                      Tahtoo koskea kaikkia levyjarruja. Kestää hetken ennenkuin "voiteleva" vesi katoaa levystä jarrutettaessa. Uritetuissa/reikälevyissä tuo ominaisuus saattaa olla hieman vähäisempi mitä sileissä levyissä.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Mulla oli edellisessä autossa EBC Turbo Groove levyt ja EBC Green Stuffit ja kyllä ne orggis jarrukamoihin verrattuna oli todella hyvät. Radallakin käytiin eikä ne kyllä häipynyt missään vaiheessa. Laittaisin kyllä toistekin omien kokemusten perusteella. Nyt on Audiin Brembot olemassa, jopa sovitteetkin jo =) Joskus kun sais paikalleen vaan.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Sitten halvimmat mahdolliset jäähdytetyt, esim Motonetin levyt. Ei mitään reikiä eikä uria. Ja orkkispalat -- pitää hyvin ja kestää.
                                          Itellähän on ja en osta enään ikinä. Mulle sattu ainaki v-mäiset palat, vinkuu ihan kauhiasti kun on vähääkään kosteampi ilma. Lähden parkkipaikalta peruuttamalla ja vinkuu, ykköstä pesään ja nopiasti pois naapureiden silmien alta, vinkuu melkein ensimmäiselle tietöyssylle (noin 50m matka) mutta sitten kun lämpiävät vähäsenkään niin ei vingu enään. Levyt kylläkin ovat ihan hyvät ja löytyy pysäytystehoa.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Tarvisi tuohon diisseliin tehdä jarrupäivitystä, kun tuntuu nuo jäähdyttämättömät etujarrut melko tehottomilta.
                                            Varsinkin kärriä vedellessä ja kovemmassa mutka-ajossa häviävät vähän liian nopeasti.
                                            Käykö tuohon satkuun ihan heittämällä esim. v6 tai a4 1.8 t:n jarrusetti? Voisi kuvitella että niissä riittäisi pysäytysteho vähän paremmin.
                                            Neloseenhan ainakin olisi noita atomilevyjä, mutta onko offset sama ja käyvisikö satulat satasen kiinnikkeisiin?

                                            Comment


                                            • #23
                                              Mulle sattu ainaki v-mäiset palat
                                              Hetkinen, siis orkkispalat vinkuvat?

                                              Comment


                                              • #24
                                                Varmaan kohtapian menee etulevyt vaihtoon ja ajattelin et laittasin nuo Power Discit ja alkuperäset palat. Mahtaako olla huono idea?

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Laita vaan. Toimii.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Onko nuo Power Discit tosiaan noin pehmeetä ainetta että ku alkuperäsistä paloista on noin puolet jäljellä ni levystä on "vesiura" melkeen kadonnu? Huomasin vain ku herkistelin jarruja joku aika sitte.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      No se PowerDisc:in ura ei alkuaankaan ole kovin syvä, kun urat häviävät niin levyt ovat vaihtokunnossa. Oliskohan uran syvyys uutena 1mm. Ei omista ainakaan ollut kauheesti hävinnyt, vaikka yhdet palat jo häivytetty pölyksi.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Niin oon ymmärtänykki että silloin on vaihtokunnossa. Ihmetyttää vain tuo ettei kestä edes yhtä palasarjaa ajaa loppuun. Noh, eiköhän sielä normaalitki levyt aja asiansa ku nuo tuosta kulahtaa lopunki.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Kysytääs täälä ku kerta jarruihin liittyy. Vaihdoin emännän B6:een taakse levyt ja palat. Palat tuli marmorilta ja levyt tarvikeliikkeestä. Satula pelaa hienosti, samoin mäntä palautu pohjaan kevyesti ruuvaamalla. Kannakkeissa ei oo näkyvis mitään pykälää mut viilasin silti ne puhtaaksi. Onko normaalia että sisäänajovaiheessa levyt lämpee jonkin verran vaikka jarrua ei käyttäskää? Siis selvästi kättä lämpösemmäks. Ennen remonttia takalevyt oli ajon jälkeen ihan viileet ku pysähty jarrua käyttämättä.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Se syy miksi levy lämpenee on se että takajarrut laahaa :/ !

                                                            Comment

                                                            Working...