Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Uuden kitkarenkaan kesto Keski-Euroopan reissulla

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Uuden kitkarenkaan kesto Keski-Euroopan reissulla

    Ei ole aikaisempaa kokemusta kitkarenkaista, joten kyselenpä täältä.

    Olisi tarkoitus ajella pakettiautolla (2000 kg) tammikuun alussa Pohjois-Karjala-> Tukholma-> Zürich ja sitten takaisin huhti- tai toukokuun lopussa. Uudet kitkat ajattelin ostaa Suomesta, mutta meneekö ne ihan kuralle tuolla reissulla, kun ovat kuitenkin aika pehmeää seosta. Tarkoitus olisi huristella niillä seuraavakin talvi.

    Ajoa kertyy siis eestaas-matkoilla 4000 km ja paikan päällä varmaan 1000-2000 km. Paikan päällä tulee ajeltua vuoristoteitä, mutta onhan alhaalla laaksossa aika lämmintä.

    Eli onko lämmin asvalttitie ja uusi Suomi-kitka huono yhdistelmä?

  • #2
    Tuttavalla on Sprinterissä on ollut pelkät kitkat ympärivuoden ja vaihtoon menevät melkein joka vuosi.

    Comment


    • #3
      Kitkarenkailla kesäaikaan ajettaessa, kannattaa tarkistaa vakuutusyhtiöltä korvaako jos talvirenkaina myydyillä kitkoilla ajo-ominaisuudet kesäkuumalla katoaa metsähallituksen puolelle, rengasmyyjän mukaan kitkarenkaiden pehmeä seos toimii pelkästään kylmällä/viileällä alustalla, eikä niitä siten ainakaan viime suven kaltaisissa keleissä saisi käyttää.

      Comment


      • #4
        No huhhuh ei se ny vakuutuskorvausta poista mikäli sulla on kitkat alla vaikka olisi +30 mittarissa, mitähän tuoki nyt meinaa, kunnon essonbaarijuttua. Nastarenkaiden käyttö on kiellettyä kesällä, jos niistä nyppii nastat pois, kesäajo muuttuu lailliseksi. Tämä siis laillisuuspuoli.
        Ei varmaan kannattane ajella niillä kitkoilla enään saksanmaalla, ne on toukokuuhun mennessä varmaan talveksi kelpaamattomassa kunnossa. Itse tekisin niin, että jos autossa on vielä ajokunnossa olevat talvirenkaat, ajelisin alkutalven niillä, ostaisin uudet kesärenkaat joissa on myös poikittaista ripaa, ei pelkkää pituussuuntaista siksakkia, esim michelinillä on tällainen malli, jossa on myös m+s merkintä, ja jonkunasteinen talvipito. Jos renkaat ei kyytiin mahdu koko reissun ajaksi, niin rengashotellissa vaihto kun poistuu Suomesta tai viimeistään silloin kun poistuu pohjoismaista.
        Jos päätät ajaa kitkoilla kuitenkin reissun, ja sinulla on nykyaikainen kovakulkuinen pakettiauto (pieni arvaus painon perusteella jos tuo on omapaino), ota huomioon kitkarenkaiden nopeusluokka ja autosi huippunopeus, saksassa tästä ollaan tarkempia kuin suomessa.

        Comment


        • #5
          Niin, kerroipahan vaan mitä rengasmyyjä jutteli, tiedä sitten oliko se essonbaarijuttelua vai mitä, suomessahan autoon saa asentaa nopeusluokkia alhaisemman suorituskykyluokan renkaat, jos vaihdettavat renkaat ovat vähintään nopeusluokkaa Q (160km/h). Asetuksen mukaan tällöin on auton ohjaamoon kuljettajalle helposti näkyvään paikkaan kiinnitettävä pysyvästi kilpi tai tarra, josta selvästi ilmenee suurin sallittu renkaiden rajoittama ajonopeus, käytännössä tätä asetusta ei olla valvottu, mutta miten lienee valvonta saksassa? Asetus ei luonnollisestikaan koske talvirenkaita, koska pohjoismaisen konseptin mukaan valmistetut nykyaikaiset, pehmeäseoksiset talvirenkaat ovat aina nopeusluokka Q tai T.
          Nastattomilla talvirenkailla eli kitkarenkailla on sallittu ajaa vaikka kesällä, mutta se ei ole suositeltavaa, sillä kitkarenkaiden ominaisuudet eivät ole parhaimmillaan kesäolosuhteissa, kitkarenkaiden vetelyys kun voi aiheuttaa hallittavuusongelmia äkkitilanteissa.
          Vakuutusyhtiöiden "pienellä" kirjoitettuihin ehtoihin kannattaa kuitenkin tutustua, varmuuden vuoksi...

          Comment


          • #6
            Vakuutusyhtiötä ei kyllä kiinnosta mitkä renkaat sielä alla ovat, kunhan ovat katuliikenteeseen hyväksytyt ja on riittävästi pintaa. Vaarallistahan se on ajella talvikumeilla kesällä, mutta se on toinen asia. Suomessa saa ihan lain mukaan ajaa talvikumeilla kesälläkin, joten ei vakuutusyhtiö sitä pysty kieltämään.

            Comment


            • #7
              Itse en kyllä suomikitkalla ajelis kovin lämpösellä kelillä. Saksankitkat taas sitten onkin aivan eri juttu, nehän nyt ei kauheesti talvella muutenkaan pidä :)

              Comment


              • #8
                Löysin netistä tälläistä tietoa:
                * Suomessa autoon saa vaihtaa alkuperäistä alemman nopeusluokan renkaat esimerkiksi mukavuuden parantamiseksi (kuitenkin vähintään Q-nopeusluokka, 160 km/h). Lain mukaan kuljettajan näkyviin on kiinnitettävä tarra tai kilpi, josta ilmenee renkaiden suurin sallittu nopeus, Määräys ei koske talvirenkaita (M+S). Käytännössä tarroja on vaikea löytää ja tarravaatimus on kuollut kirjain, koska Suomessa saa ajaa enintään 120 km/h.
                * Ulkomaille ajettaessa on syytä varmistaa, että henkilöauton renkaiden koko, tyyppi ja nopeusluokka ovat autotehtaan hyväksymät ja rekisteriotteen mukaiset. Esimerkiksi Saksassa renkaiden kokoa ja nopeusluokkaa syynätään tarkoin ja verrataan rekisteriotteen tai vaatimuksenmukaisuustodistuksen tietoihin.
                * Talvirenkailla (vain nastattomat!) Saksassa on oltava niiden nopeusluokkaa kuvaava tarra kuljettajan näkökentässä, jos talvirenkaiden nopeusluokka on auton huippunopeutta alhaisempi.
                Teksti: Timo Turkula
                16.5.2003 Mainio.net

                Comment

                Working...
                X