Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Alusta kuntoon?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Alusta kuntoon?

    Kyseessä A4 Avant 1.8t quattro -99. Alku kesästä alle laitettiin Eibachin -30mm pro system alusta sarja. Nelipyörä suuntaukset on tehty. Renkaina 225/45 R17. Ulkonäöllisesti muutos oli toivottu, mutta ajettavuudessa kaikkea muuta kuin hyvä. En hae mitään rata ominaisuuksia vaan ihan perus jämäkkää kaarre ajomukavuutta. Olen ollut kyydissä Seat Leonissa jossa tehtaan -20mm, siihen nähden Audin kaarre kallistelut iha älyttömät. Ilmeisesti jokin on vaihto kunnossa, mutta mikä.

    Madalluksista ei muuta kokemusta ole, mutta kyllä tuohon Siittimeen verraten jotain on vialla. Viisaammat kertokaa mistä aloittaa pitäisi?
    Viimeksi muokannut okkim; 14.11.2008, 23:23. Perustelu: Lisätty auton malli viestiin koska 'profiilin auto' voi vaihtua

  • #2
    Olen noita tankoja fundeerannu, mutta väsyykö pelkät tangot iän myötä. Autolla rullattu 170tkm.
    Pitäs päästä jonku vastaavan audin kyytiin niin vois vähä verrata...Hmm.

    Comment


    • #3
      Eipä se kaarrekallistelu muulla vähene kun stydimmillä vakaajilla tai vauhdin pudotuksella. Jälkimmäinen vaihtoehto taitaa olla poislaskettu tässä tapauksessa? ;o

      Koska olet valinnut autoosi eibachin pro-systemin sarjan niin vakaajapuolelta sopivaksi vastineeksi voisi kokeilla noita Audin sport-alustan sisältämiä vakaajia. Ne on "sopivasti" napakammat kuin orkkisvakaajat ja toimivat varmaan paremmin tuon alustan kanssa kuin jotkut huomattavasti (5-6mm) paksummat, lähinnä rata-ajoon tarkoitetut vakaajat. Niinkuin tuossa aiemmin jo todettiin alustan osat tulee olla samma kaliberia, jotta ne toimisivat oikein.

      Comment


      • #4
        Eibachilta löytyy toki myös vakaajasetti, joka lienee suunniteltu toimimaan juuri tuon Pro System-alustan kanssa. Kokemuksia siitä ei itselläni ole.

        Omaankin kinneriin tuli kesällä tuo Pro System, ja nyt syksyllä vaihdoin vielä vakiovakaajien tilalle RS4:sta peräisin olevat tangot - vastannevatko sitten sporttivakaajia? Etuvakaaja on läpimitaltaan sama kuin alkuperäinen, mutta painavampi - seinämäpaksuus ilmeisesti suurempi. Takavakaaja on vakiona 12,5mm, tilalle vaihtamani 15mm. Kyllä niillä selkeä vaikutus ajo-ominaisuuksiin on, eikä millään osa-alueella huonompaan suuntaan. Ei minulla tosin valittamista ollut tuosta alustasta vakiotangoillakaan.

        Comment


        • #5
          Teidän pitäisi koeajaa tämä minun auto, mielestäni tämän pitäisi olla parempi näilläkin kilkkeillä. Minun ja emännän mielestä eroa vanhaan ei huomaa. Eikös uuteen autoon riitä pelkkien jousien vaihto ja eron pitäisi olla huomattava. Minulla vaihdettiin myös "kulahtaneet?" iskarit joten vaikutus pitäisi olla sama? Ellei se vakaaja väsy huomattavasti ajan myötä, joka tuntuu hullulta.

          Comment


          • #6
            Alku kesästä alle laitettiin Eibachin -30mm pro system alusta sarja
            Minulla vaihdettiin myös "kulahtaneet?" iskarit
            Tarkentaisitko vielä, kun tuo kirjoittamasi hieman hämää, että asennettiinko autoosi nimenomaan tuo Pro System-alustasarja johon siis kuuluu sekä Sachs Race Engineeringin iskunvaimentimet että Eibachin jouset samaan pakettiin, vaiko Pro Kit eli pelkät Eibachin jouset ja vanhojen iskunvaimentimien tilalle uudte vakiot tai jotkut muut?

            Comment


            • #7
              Heh..! Sorry. On Pro System eli iskarit ja jouset. Alusta sarjan vaihdolla haetaan pelkästään ulko näköä, niinkö? En ihan heti sulata. Johan tossa Eibachin sivulla on esittely videopätkä jossa uudehkoon Nissan Primeraan vaihdetaan pelkät jouset ja ero on huomattava.

              Comment


              • #8
                Minulla olisi myös alustan päivitys kohta ajankohtainen. Hommasin autooni Eibach Pro Kit madallusjouset (-30mm). Ulkonäöllisesti auto on täydellinen, mutta nyt kesän ajettuani haluaisin vaihtaa myös iskunvaimentimet, koska alkuperäisten iskareiden vaimennukset eivät tunnu riittävän näille jäykemmille jousille. Kävin kysymässä hintoja Sachsin ja Monroen iskareille, jotka on tarkoitettu Audi A4 sporttialustalle ja sanoivat että n. 330e olisi setin hinta. Tykkäsin kovasti uuden Sports Edition A4sen ajotuntumasta ja haluaisin samankaltaista omaani. Ratkeaako asia jommalla kummalla näistä iskareista vai olisi joku Bilstein parempi? Mitä kustantaa nuo Audin kallistuksenvakaajat? Mikä kallistuksenvakaaja saksaksi, jos vaikka eBaylta katselisin. :)

                Comment


                • #9
                  Tässä linkki vakaajiin ebayssä... On muuten hinta/laatusuhteeltaan varmaan paras tapa parantaa mutkakäytöstä.

                  Comment


                  • #10
                    Varmaan kannattaa kysyä vakaajia myös marmoritiskiltä. Itse maksoin RS2:sen vakaajista (2kpl)), puslista (4kpl), kiinnikkeistä (4kpl) ja pulteista (8kpl) vähän yli 300e. Hinta mielestäni melko kohtuullinen. Jotain alennuksia kylläkin sain paketista - ihan vaan kysymällä "harrastealennusta". Mitään suhteita ko. liikkeeseen ei minulla siis ole.

                    Comment


                      #11
                      Noita kallistuksen vakaajia päivittäessä kannattaisi sihen vakaajan paksuuten kiinnittää myös huomiota mikäli nimenomaan niitä rata-ajo ominaisuuksia on hakusessa. Olen ymmärtänyt, että mikäli etuvakaajan paksuutta kasvatetaan enemmän kuin takavakaajan paksuutta (siis verrattuna alpuperäiseen ) muuttuu auto aliohjaavammaksi ja päinvastoin. Vakaajan paksuus taas taisi mennä jotenkin niin, että 2mm paksumpi vakaaja olisi 2x jäykempi, 4mm => 4x jäykempi, 6mm => 8x jäykempi jne...

                      Omaan kippoon tuli eteen 3mm paksumpi ja taakse 4mm paksumpi vakaaja. Alastaron ratasessiota varten ei vielä noita alle saanut, joten mitään todellista vertailua ei ole tehty vielä.

                      Comment


                      • #12
                        Ainakin H&R:n vakaajissa on säätömahdollisuus: Kahdella reijällä toteutettu pituuden säätö, jolla voi myös säätää "vääntöherkkyytä".

                        Omaani laitoin ensin eteen sekä taakse vakaajat "lyhyiksi", mutta hiukan kurvailtuani säädin etupään pitemmäksi - löysemmäksi. Liukkailla pääsee sitten paremmin toteamaan aliohjautumisen mahdollisen vähenemisen.

                        Comment


                        • #13
                          Tuli vaihdettua V-Maxx:in(=JOM?) korkeussäädettävä alustasarja ja huomasin, että kallistelee melko voimakkaasti kurveissa. Tuli mieleen, että vakaajat vois vaihtaa. Muuten täytyy olla tyytyväinen, kun tuo ei mikään hirveän jäykkä alusta ole! Tämä oli toivottavaa, koska kyseessä on perheauto, eikä ratalelu ja pysyy paikat hampaissa. Mutta taitaa mennä vakaajat vaihtoon, ajattelin ensin S4:n vakaajia, mutta taitaa olla turhan stydit 1,8T Avanttiin (vajaaveto), eli voisin olettaa että audin omat sport alustan vakaajat toimis parhaiten? Jos jollain kokemuksia, niin kertokaa ihmeessä.

                          Comment


                          • #14
                            Ne sport alustan vakaat on ihan samat kuin ässän ainakin edessä.

                            Comment


                            • #15
                              Itse olen sitä mieltä, että kilpa-autoissa pienellä maavaralla haetaan pääasiassa lisää painoa renkaille - ei parempaa mutkakäyttäytymistä.
                              Suosittelen alan kirjallisuuteen tutustumista. Pienellä maavaralla haetaan pienemmän ilmanvastuksen lisäksi matalampaa painopistettä ja kallistuskeskiötä, jotka nimenomaan parantavat mutkakäytöstä.
                              Auton korin sivuttaisesta kallistumisesta ei pääpiirteittäin ole mitään hyötyä. Se aiheuttaa vain painonsiirtoa sisäkurvin renkailta pois ja suuremman muutoksen pyöränkulmiin, jota pitää sitten alustageometrialla yrittää kompensoida. Mitä pienemmät alustan liikkeet, sitä helpompi on suunnitella alusta niin, että erityisesti camber-kulman muutos on hallittu.

                              Vakaaja-asiassa sen sijaan olen samaa mieltä. "Unisen" tapaukseen sanoisin että tuskin ässän vakaajat liian jäykät on. Omassa autossani on tällä hetkellä 26mm vakaajat molemmissa päissä, joka on kuulemma "liikaa". Suomen yleisiä nopeusrajoituksia noudattaen käytöksessä ei kuitenkaan ole ongelmaa näin kesäkelillä. Kun jarrutetaan voimakkaasti yli satasen vauhdista, tuossa ilmenee pientä levottomuutta. Eli perää meinaa tarjota sivulle.
                              26mm vakaaja on kuitenkin luokkaa 15 kertaa jäykempi kuin vakiovakaaja, joten tästä voinee vetää jotain johtopäätöksiä.
                              Todettakoon vielä, että jos jarruun ei koske niin mutkakäytös on ainoastaan parempaa kuin vakiossa.
                              Viimeksi muokannut Mr.Crossfire; 14.11.2008, 14:50.

                              Comment


                              • #16
                                Itselläni oli alunperin vakio 27 mm vakaaja edessä. Vaihdoin tilalle S4 vakaajan, joka on 29mm. Itseäni häiritsi kallistelu kovassa ajossa, etenkin radalla. Hitaasta mutkasta ei meinannu päässä pois kun sisempi pyörä löi tyhjää. Tällä swapilla pääsi näistä ominaisuuksista eroon. Toki pyörä lyö hitaassa mutkassa vieläkin tyhjää, mutta huomattavasti vähemmän. Mitään negatiivista vaikutusta ajo-ominaisuuksiin en ole huomannut. Tuohon takapään peräkärryn akseliin sitten onkin vähän vaikeempi vaikuttaa. Kai sen ohuen kiinni hitsatun tangon tilalle pitäis hitsata jotain vahvempaa. :D Tai hommaan sen quattron.

                                Comment


                                • #17
                                  No jos sitä akselin etupuolelle hitsattua poikkitankoa voi kallistuksenvakaajaksi kutsua. En sille muutakaan virkaa keksi. Semmonen löytyy profiilin kulkineesta. Jos sen tilalle hitsaisi vahvempaa tankoa, kai se koko akselin vääntöjäykkyyttä lisäisi. Laitontako? Taitaa olla.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Eiköhän se ole juurikin kallistuksenvakaaja. Ratkaisuna tuttu mm. golfeista. :)

                                    Jouni: Olet kyllä siinä oikeassa, että normaaliin henkilöautoon ei voida suoraan soveltaa periaatetta "matalampi alusta, parempi ajokäytös". Alustan geometria on suunniteltu vähän korkeampaa korin asentoa silmällä pitäen.
                                    Ylimadaltamisessa on se vaara, että camber-kulma muuttuu joustossa liikaa, liian vähän tai jopa väärään suuntaan maksimaalista pitoa ajatellen. Joissakin tapauksissa saattaa jopa staattinen camber jäädä liikaa negatiiviselle, kun alustan komponenteista loppuu säätövara.

                                    Comment


                                      #19
                                      Kuinkas laiton mahtaisi tämmöinen olla? Onko kenelläkään kokemuksia moisesta? Auto A4 B5 1.8t vajaaveto.
                                      http://www.awesome-gti.co.uk/product.php?xProd=8039
                                      Viimeksi muokannut Cid; 8.4.2009, 13:28.

                                      Comment


                                        #20
                                        Noh, tilasin moisen sittenhän sitä kokemuksia saa. :) Saas nähdä muuttuuko auton käytös yhtään, tuon lisäksi eteen tulee 29mm vakaaja. Auto A4 B5 1.8t vajaaveto.
                                        Viimeksi muokannut Cid; 8.4.2009, 13:28.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Eikös tuo ole vajaavetoisiin, sullahan profiilissa on maaginen q? Onkos jo paikoillaan, kuinkas toimii?

                                          Comment


                                          • #22
                                            mitenkäs jos auto puskee ja myös kallistelee pahasti mutkissa jos laittaa paksummat vakaajat niin lisääntyykö puskeminen jos etuvakaajan jäykkyys suurenee kyseessä tosin a8

                                            Comment


                                              #23
                                              Jari, vanhaa asiaa, päivitin viesteihin mistä autosta ollut kyse. :) Auto vaihtunut tuon jälkeen, ei kerennyt vakaaja minun toimesta koskaan paikoilleen.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Ok eli toisin sanoen kumpaakin ominaisuutta ei saa eliminoitua ?
                                                Eli jos haluan että aakasi ei kallistele enään mutkissa niin voi suurentaa vakaimia mutta puskee älyttömästi?
                                                Kuinka paljon takavakain vaikuttaa kallisteluun?

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Voi siihen laittaa myös jäykemmän alustan, ja madaltaa autoa.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Autossa on jo kw variante 2 "säädettävä" alusta.
                                                    Tosin sitähän ei voi säätää kuin edestä.
                                                    Eikös tuo sama päde jousissa että taka päätä pitäs saada kireemmäksi että hävittäisi puskemista??

                                                    Comment

                                                    Working...
                                                    X