Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kitkarengas kokemuksia

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    No eipä ole kyllä Passatin alla pelanneet hyväpintaiset (6-7mm) Nokian Q:t yhtään, tai sitten ei vaan ole ollut kitkarenkaille sopivia kelejä.
    Ei ole päässyt vertaamaan nastoihin kun ei ole Audilla tullut ajeltua pariin päivään.
    En tiedä mitkä tuon Passatin alla pelais hyvin. Viime talvena HKPL4:t oli ihan yhtä perC:stä kuin nämä nastattomat.

    Comment


      #32
      Jaa. Ajelin Q:loilla kahdella Golfilla -98 ja -00 sekä yhdellä Passatilla -02 ja yhdellä A6:lla jokaisella 50-70 000 km eikä se meno oikeastaan renkaista ollut kiinni. Q: t oli hiljaisemmat kuin kuluneet kesärenkaat. Kitkan pito on tietty vähän suhteellinen käsite se on myönnettävä.

      Q oli etuvetoisissa onneksi parempi jarrutuksissa kuin liikkellelähtiessä, joten ei ollut turhia luuloja pidon määrästä, mutta lievää asennoitumistahan ne aina vaativat, tosin perillepääsyn aikatauluun asti niillä ei ollut vaikutusta (ainakaan myöhäisempään suuntaan).

      Comment


      • #33
        Syyskuun Tuulilasin tulokset, rengaskoko 205/55/16:
        1. Nokian RSi (9+)
        2. Gislaved Soft Frost2 (9)
        3. Nokian RSi 17" koossa, vertailun vuoksi (9-)
        4. Michelin X-ice (8½)
        5. Goodyear UltraGrip7 (8+)

        Siinä neljän kärki kun väliin mahtuu tuo yksi 17" "vertailun vuoksi" rengas.
        Huomenna ilmestyykin uusi lehti, jossa ne piikikkäämmät testissä.
        Eikö tuulilasin testissä todellakaan ollut Continentalia?

        Parhaan renkaan jättäneet pois : )

        Comment


        • #34
          Viime talvi oli ensimmäinen talvi kitkoilla. Hyvin meni ja luulen että nastoihin ei ole enää paluuta. Ainakaan nelivetoisella autolla. Alla 225/45 17" Michelin Maxi Ice:t. Niillä mennään ainakin vielä tämä talvi. Ihan OK renkaat, on huonompia ja on parempia. Nokian Rsi on kyllä paras talvirengas mitä itse olen kokeillut.

          Comment


            #35
            Tiistaista lähtien ajanut tässä kehä3:sen kulmilla Goodyear Ice Navi NH 225/45/17 kitkoilla.
            Pitoa on perstuntumalla enemmän kuin vanhoissa 195/65/15 hakka2:sissa, ei sudi niin helposti eikä ole tarvinnut sivuttain mennä, vaikka lähinnä jäätä ollut tienpinnalla, melutasosta on turha edes puhua, niin hiljaista meno on. Mutta auraamattomalla tiellä eteneminen ei noilla leveillä renkailla ole ihan samaa tasoa, vaikeaa päästä jo parkkipaikalta pois jos huoltoyhtiö jättänyt auraamatta.

            Comment


            • #36
              Eikö tuulilasin testissä todellakaan ollut Continentalia?
              Pitihän tuo tarkistaa uudelleen, mutta ei tosiaan ole.
              Alussa lukee vain, että "Kokosimme nastattomien testiin viisi pohjoismaisiin olosuhteisiin suunniteltua rengasta, joista yksi on mukana kahdella eri koolla. Bonuksena mukaan otettiin kaksi T-luokan keskieurooppalaista kitkarengasta."

              Comment


                #37
                Eikö tuulilasin testissä todellakaan ollut Continentalia?
                Gisla , conti ja uniroyal tulee samasta tehtaasta.

                Comment


                • #38
                  Joo niin tuli aikoinaan Porsche ja Saappikin. Satuin olemaan tuolla kyseisellä tehtaalla töissä 2001-2003 vuosina...

                  Voi silti minun mielestä olla aivan eri rengas.

                  Comment


                    #39
                    Ja ovatkin ihan eri renkaita. Ideana varmaan ollut, että yksi rengas merkki/tehdas.

                    Comment


                    • #40
                      Kävin tuossa kanssa hakemassa Avanttiin Conti Viking Contact3:t koossa 195/65/15, maksoi 450e.
                      Päädyin noihin kun vanhatkin oli sellaiset, on hyvät ajaa ja hiljaiset. Pidosta ei ole mitään käsitystä mutta ainakin voitti TM:n testin ja porukka muutenkin kehunu.

                      Noi oli seudun halvimmat kitkat kun tarkastelee näitä ns. kärkimerkkejä. Vertailun vuoksi halvimmat RSi:t olis lähteny 460e:lla, kalliimmat 550e!

                      Comment


                      • #41
                        CVC3:t laitoin golfiin viime viikolla, mahdollisimman halpa koko eli 175/65R14, 360? alle laitettuna. Tuossa koossa RSi on monta kymppiä kalliimpi.
                        Luulin, että vanha misukan maxi-ice olisi ollut hiljainen rengas, mutta kyllä ero aika selkeä uuden hyväksi. Ei ole liukkaista keleistä niin väliksi, mutta pitäisi päästä vertaamaan uutta ja vanhaa kaksivetoisellakin.
                        Edit: ostopaikka Rengasmyynti, Joensuu, Kuurnankatu.

                        Comment


                        • #42
                          Kuukauden verran alla ollu michelinin x-ice:t ja ainakin lumella piti tosi hyvin. Meidän pihaan on jyrkkä mäki johon ei saa vauhtia. Yli puolet pihan autoista joutui jättämään auton alatielle parkkiin ensilumilla,kun lämpötila oli nollan tuntumassa lumen pakkautuessa tiehen.
                          Noilla renkailla ei ollut ongelmia.(suti hieman,mutta ylös tultiin)

                          Ennen oli nokian q:t ja niissä oli kudos ongelmia: 1 rengas meni kokonaan uusiks,tuli kupla kylkeen
                          ja kahdessa oli pieniä ulkoisia pullahtamisia.

                          Liikkeessa sanottiin tuon olevan nokialaisissa jonkun verran yleistä.

                          X-ice:t maksoi 370? 185/65/15 töineen.

                          Comment


                          • #43
                            Toivottavasti tämä ketju ei häviäisi foorumilta.
                            Mielestäni muutkin tänä kautena renkaat ostaneet ja ketjuun kirjoittaneet voisivat päivittää hintatiedon.
                            Vai olenko ainoa jota kiinnostaa katsoa vuoden parin päästä miten kumin hinta on noussut?
                            Voisiko perustaa ketjun johon saa päivittää ostamansa kitka/nasta/kesärenkaan hinnan, johon sitten lisättäisiin vain ja ainoastaan uuden renkaan ostohinta, renkaan koko ja mistä ostettu (paikkakunta/liike)?

                            Comment


                            • #44
                              Nokian Q tuntui toimivan koossa 205 / 55 / R 16 profiilin kulkineessa. Joskin " ensi talvi " oli vain viikon mittainen. Nyt ei harmita vaikka on suojaa, sillä mennään kuin sukat jalassa.

                              Comment


                              • #45
                                Nyt täytyy antaa todella suuri miinus kuitenkin Contin kitkoille.
                                Reilu 1000km on takana uusilla kumeilla ja hermot menee.
                                Renkaat on todella löysät, olo on lähinnä kuin ajelisi puhjenneilla kumeilla. Tuulessa ihan hirvittävää soutamista, pelkää että lentää tieltä ihan justiinsa.
                                Moottoritiellä jos on uraa ja lähdet ohittamaan, niin pitää ottaa varovasti. Ensin täytyy suostutella auto pikku hiljaa urasta ylös, ja kun laskeutuu takaisin uraan niin varovasti ettei lennä urien yli lepikkoon.
                                Ja tämä tarina on tosi ;) Ei olisi uskonut vanhojen täysin saman merkkisten ja mallisten perusteella että uudet kumit voi olla noin huonot. Kovettuisko noi kesän aikana varastossa sen verran, että ajettavuuskin paranis... Pitoa ei voi moittia.

                                Niin, ja rengaspaineitten kanssa on pelattu. Ensin laitoin auton tankkiluukun suosituksen mukaiset 2.1bar, nostin myöhemmin 0.2barilla ja nyt on 2.5bar. Enempää ei uskalla nostaa.

                                Comment


                                • #46
                                  Contin käytös muuttuu nopeasti löysemmäksi lämpötilan noustessa plussan puolelle. Kuukausi sitten ostin volkkariin Contit ja aika rentoa menoa on plussakeleillä ollut, tämä ei yllättänyt, koska keväällä tuli ajettua ässällä aika pitkään plussakelien puolelle conteilla. Pakkasella paranee.
                                  Pito jäällä/lumella edellisiin 3v ikäisiin misukoihin verrattuna aivan eri luokkaa.

                                  Comment


                                    #47
                                    Tuo 2.1 on kyllä aivan liian vähän noille conteille. Omassa TT:ssä suositeltu rengaspaine 17" talvirenkaalle on 2.6 edessä ja käytän sitä, lämpimämmällä kelillä melkein 2.7. Rengas tuntuu todella jämäkältä edellisiin nokialaisiin verrattuna.

                                    Comment


                                    • #48
                                      Itselläni Conteissa 2.6bar. Laittoivat jo liikkeessä. Ei voi kuin kehua!

                                      Comment


                                      • #49
                                        No pentele, onko mulla jotkut vammasella kumiseoksella olevat. Vanhat oli samoilla keleillä ihan toista luokkaa, ei paljon kesärenkaita hävenny.
                                        Voisi melkein hengenvaaralliseksi luokitella nämä uudet, tosi tarkkana saa olla ja kun lähtee heijaamaan niin ei parane alkaa korjailemaan, yrittää vaan pitää ratin suorana.
                                        Pitäiskö sitä mennä noista valittamaan?

                                        Comment


                                        • #50
                                          Muistaakseni näissä uusissa Continentalin kitkoissa ei ole pyörimis suuntaa ollenkaan. Leveän vesi uran täytyy olla muistaakseni ulompana.

                                          Yllättävän hyvä sivuttaispito kitkarenkaiksi. Edelliset (nokia Q) luisti kyllä hyvin sivuttain.

                                          Comment


                                            #51
                                            Noissa Conteissahan ei ole varsinaisesti pyörimis suuntaa on vaan ulko ja sisäpuoli. Jos ei rengasliike ole töpeksinyt, niin eivät voi olla väärin.
                                            Onkos pyöränkulmat sitten kohdallaan?

                                            Comment


                                            • #52
                                              Pyörimissuuntaa ei tosiaan näemmä ole. Lisäksi rengasliikkeen pojat oli niin asiallisia kaikin puolin, että ei voi valittaa.
                                              Pointti on se, että vanhat vastaavat Contit toimi kuin unelma ja nämä on ihan roskiksesta. Ei mielestäni pyöränkulmatkaan voi vaikuttaa noin, vaikka olis miten pielessä. Vanhat hyvät, uudet ei. Kulmat ei voi renkaanvaihdossa mennä metsään.
                                              Ajoin niillä vanhoillakin sentään jotain 2tkm, että tuntumaa niihin tuli.
                                              Jotain noissa uusissa on todella pielessä, tai sitten täytyy odottaa että kuluu vähän ja kulutuspinnan vähentyessä ja kovettumisen myötä paranee.
                                              Mutta että muilla ei ole ollut vastaavaa ongelmaa...!? Ja hieman alkaa sekin epäilyttää miksi oli seudun halvimmat kitkat.
                                              Toki käytös on samaa kuin Passatissa oli Q:n kitkoilla ennen kuin nostin paineita, onko mulla jotenkin herkkä perse? ;)
                                              Pitäis vissiin pyytää jotakuta testaamaan noita...

                                              Comment


                                              • #53
                                                Ei kannata kaikkea laittaa renkaiden piikkiin. Voihan siellä olla esim. jokin pusla kulunut tai jokin nivelistä tiensä päässä.

                                                Comment


                                                • #54
                                                  Joo, hyvin voi olla mutta kyllä se olisi ilmennyt niillä vanhoillakin renkailla käsittääkseni.

                                                  Comment


                                                  • #55
                                                    VW:n alla n. 5000 tkm ajetut Nokian Q :t koossa 205*55*16. Tämä "talvi" on ollut tietyllä tavalla Oulun alapuolella kitkarenkaiden juhlaa. Rengas on hieman veltto, kun lämpötilat ovat olleet reilusti plussalla. Niin ja satsi maksoi peltivantein 250 euroa.

                                                    Comment


                                                      #56
                                                      Nyt A4:en alla on ContiVikingContact 3:set, aivan uudet koossa 205/55-16. Aivan ällistyttävän hiljaiset
                                                      ovat, jopa kesärenkaisiinkin verrattuna. 100km/h vauhdissa kuulee eron jos sisätuuletin on 1- vai
                                                      2-nopeudella! Uskon että oli hyvä ostos. 2.3bar oli liian vähän, nyt 2.6bar vaikuttaa oikeammalta.

                                                      Comment


                                                        #57
                                                        Yhdyn Haraldin mielipiteeseen. A6 sai myös uudet CVC 3:set ja samassa koossa. Ei voi muuta kuin kehua ja ihmetellä, vannoutuneena nastarengasmiehenä, noiden kitkojen ominaisuuksia. Tokihan renkaiden kuluessa ominaisuudet eivät varmasti parane, mutta eipä nuo ole parantuneet nastarenkaillakaan.

                                                        Tuosta rengaspaineasiasta kysäisin rengasliikkessä. He kertoivat laittavansa renkaisiin painetta 2,5...2,6 bar (hallin lämpötila jotain +18...+20), jolloin pakkaskelissä paine laskee kylmillä renkailla 2,2...2,3 bar:iin. Ja kun ulkoilma ja rengas lämpenee, paine nousee jälleen tuohon 2,5...2,6 bar:iin.

                                                        Comment


                                                        • #58
                                                          Yhdyn Haraldin mielipiteeseen
                                                          Toista talvea alla ja en kadu pätkääkään. Todella postiivisesti yllättynyt pito-ominaisuuksista.

                                                          Comment


                                                            #59
                                                            Mulla on 205/50 17" Rsi- kitkat ollu tämän talvea alla ja on sopivat olleet tohon nelikkoon kaikin puolin muuten,paitsi se märkä asfaltti (sula) ...Voi venähtää jarrutusmatka,jos vauhtia yli sallitun.Mut ennakoimalla selviää :)

                                                            Comment


                                                              #60
                                                              Kitkat alla ja näillä märillä keleillä kun pari astetta pakkasta jäädyttää tien, kitkoilla ei tee mitään. Nastat seuraavaksi alle.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X