Jotta voisit osallistua keskusteluihin, sinun pitää ensin rekisteröityä. Rekisteröityminen edellyttää sitoutumista foorumin käyttöehtoihin. Rekisteröidy täällä.
Jos olet ensimmäistä kertaa tällä foorumilla, ole hyvä ja tutustu ensin jo kysyttyihin kysymyksiin. Kysymykseesi löytyy mahdollisesti jo useita vastauksia. Hae vanhoja kysymyksiä ja vastauksia täältä.
On. Viisitoista vuotta sitten laitoin ensimmäiset kitkat Coupe quattroon. Ovat jonkin verran siitä kehittyneet. Parhaat ovat aina uudet ja uusimman sukupolven edustajat. Kannattaa lukea viimeisimmän TM:n testi.
Kyllä mä ainakin noihin lehtien testeihin uskon enempi kuin foorumipuheisiin, kaikella kunnioituksella :-) Sen verran subjektiivinen asia kuitenkin ilman oikeita testejä sekunttikellolla ja metrimitalla.
Eri lehtien testeissä on eroja voittajassa usein sen takia että painotukset ovat erit, toinen lehti arvostaa enemmän muita asioita kuin toinen. Käytännössä nytkin taisi neljän ensimmäisen nastarenkaan ero olle tuossa viimeisessä testissä niin pieni, että helposti uusimalla testi voitaisiin saada järjestys toisinpäin, virhemarginaalia tietenkin kaikessa testaustoiminnassa on. Rengastestissä kokeillaan saada pois kelin vaikutukset ajamalla koko ajan testien aikana referenssirengassarjaa vähän väliä, koska jo yhden asteen lämpötilamuutos saattaa helposti tieteyissä olosuhteissa nostaa jääjarrutusmatkaakin kaksinkertaiseksi (varsinkin kitkakumeilla).
Jos valitsee renkaan testien kärjestä, ei luultavasti pety. Siis esim TM ja tuulilasi jne ottaa luettavakseen ja valitsee esim. kärkikolmikosta niin eiköhän alla ole kelporengas.
Absoluuttisesti paras riippuu omista painotuksista.
Ihan vaan noihin rengastesteihin ja muihinkin testeihin viitaten, niin kyllä sillä on nykyään suomessakin valitettavasti vaikutusta kuka tai mikä sitä testiä sponssaa. Tunnen teknarin puolelta yhden avustajan jonka kanssa asiasta on puhuttu useinkin. Turha udella ko. kaverista mitään, en kerro. Omat kokemukset viiden vuoden ajalta puoltaa RSi:tä ja Contin Viking Contacteja, kokeiltuna on entisen työn puolesta useita eri merkkejä ja malleja.
Ja Maurice... Minä en usko juttuasi sponssaamisesta.
Ei tietenkään kun asutaan täällä maailman rehellisimmässä maassa jossa ei ole mikään asia yhtä huonosti kuin muualla. Uskoo ken tahtoo, jokaisen oma asia.
Ihan vaan noihin rengastesteihin ja muihinkin testeihin viitaten, niin kyllä sillä on nykyään suomessakin valitettavasti vaikutusta kuka tai mikä sitä testiä sponssaa.
Olen Maurin kanssa samaa mieltä. Kenen leipää syöt sen lauluja laulat, vaikka eihän sitä kukaan myönnä.
Saako Aki kysyä mikä mahtoi olla 17" renkaan leveys?
Sitä ei kumma kyllä mainita tuossa, puhutaan vain leveämmästä...
Saatte pölöttää mitä tahansa ja vetää herneet nekkuun mutta minä en noita sponssijuttuja usko, se on minun oma kantani ja niiden... plaa plaa plaa.
Eikä siitä sen enempää minun taholtani, menee taas tämäkin lukkoon kun aletaan siitä kinastelemaan.
Esim todennäköisesti tuossa testissä mistä TM:n rengastestijuttu on tehty, on käyty helposti 30rengassarjaa testistä läpi (muitakin mitä TM:n jutussa on). Testikuljettaja ei yleensä tiedä mitkä renkaat ovat alla, jotta mielikuvat jostain kiinahalparenkaasta jäävät pois. Mikäli sitten TM haluaa vääristellä tuloksia niin sillä on aika lyhyet jäljet, koska moni muukin asiakas+testilaitos tietävät tulokset mitkä ovat oikeat. Kukaan rengasmerkki/lehti ei testiä sponsoroi, se ostaa ihan rahalla testitulokset niistä renkaista mitä haluaa.
Mikäli joskus pääsee jonkun rengasmerkin promotilaisuuteen, kannattaa tienkin pitää objektiivisuus mukana asiassa. Kuka sitä ei esittelisi vain niitä parhaimpia ominaisuuksia renkaistaan.
Kannattaa oikeasti mennä tutustumaan rengastestaukseen jos vaan ikinä mahdollisuus tulee, huomaa kuinka äärettömän tarkkaa/hankalaa se on, sekä myös kuinka tylsää (kokeilkaa nyt vaikka kolme 12tunnin päivää peräkkäin kiihdyttää 35km/h nopeuteen ja jarruttaa siitä nolliin).
Noh kuten TM itse sanoo, jo yksikin tähti on jo suositus, eli silloin tuote on jo jonkunnäköinen, kahden tähden tuote on jo ihan kohtuullinen, se viisi tähteä on sitten että ominaisuuksissa ei juuri moitittavaa ole. (Ehkä jossain vähäpätöisemmissä) Ja vredresteinit pärjäsi kitkaominaisuuksien puolelta ihan ok, ajettavuus jäi jälkeen huippurenkaista, mutta se että millainen se ajettavuus on ja mitä häiriöitä ehkä ne ajettavuuspuutteet aiheuttaa, on aika lailla autokohtaista.
Itselläni on mielipide että vakioaudeihin michelinin tuotteet eivät ehkä ole ihan ykkösiä, continental-konsernin tuotteet monesti sopii kuin nenä päähän. Miten lie muut ajattelevat?
Pari edellistä talvea tuli ajeltua RSi:llä ja alla oli myös se 1.8tq ja olihan se kyllä mukavan hiljaista menoa. Ja eipä siinä mitään läheltäpiti-tilanteitakaan päässyt käymään ja olin kyllä renkaisiin tyytyväinen.
Nyt sitten vaihtui auto ja mukana tuli jotkut aika tuntemattomat nastat... Ei millään viitsisi vielä ostaa uusia, kun noissa on vielä reilusti pintaa jäljellä. Jos ensi vuonna taas siirtyisi kitkoihin :)
Kyllä täytyy sanoa, että on sitä paljonsta jäänyt paitsi kun on nastarenkailla jyrännyt. Oli minulla aikoinaan yhden talven nokian Q kitkat ja siitä jäi sellainen hytinä päälle että kitkat pitää seuraavaksi hommata.
Tuli hankittua Goodyear Ultra Grip Ice Navi NH:t kun sattu kaverilta uudet saamaan edullisesti. Ei ehkä ole testivoittaja rengas, mutta tunnetun valmistajan kiekko kuitenkin. Ja kyllä noilla sen 3000km talvessa varmaan ajaa.
Nokian RSi:t koossa 205/60R15 tuli hankittua tuohon Audiin pari viikkoa sitten. Hyvin on toiminut nyt liukkailla, varsinkin sivuttaispito on parempi, mitä odotin. Lisäksi rengas on todella hiljainen ja tunnokas ajaa. Kaverin on luvannut ostaa vanhat Hakkapelitta 2:t Mondeoonsa eli nastallisiin ei liene paluuta
Blazerissä on alla BF Goodrichin katukuvioiset M+S merkitytyt maasturinrengaat. Niillä pärjää, kun ennakoi tilanteet eikä hätkähdä pienistä sladeista ja käyttää nelivetoa pahoissa paikoissa. Jos tarve olisi laittaisin maasturiinkin kunnon kitkarengaat alle, mutta varastosta löytyy hyväkuntoiset nastakiekot, jotka vaihtuvat alle ensi viikolla.
Nokian RSi:t koossa 205/55 16 alla ja ovat tosiaan hiljaiset ja mukavat renkaat, mutta entisiin Pirelli Winter-jotain kitkoihin verrattuna Nokialaiset on tosi paljon huojakammat kun vispaa rattia edestakas maantiellä. Tosin Pirellit oli 50-profiiliset, mutta ei nykyisetkään mitkään korkeat varsinaisesti ole.
Erityisen mukavaa oli huomata että auto kulkee uusilla renkailla suoraan ja vaeltelematta. Meinasin jo viedä kulmien tarkistukseen, mutta voi nekin rahat käyttää nyt vaikka...bensaan.
Nyt on parin päivän ajalta liukkaan kelin kokemusta Continentalin ContiViking 3-kitkoista ja on kyllä parhaat kitkat millä olen koskaan ajanut. Pito on yllättävänkin hyvä vaikka tiet ovat pääasiassa aivan jäässä. Hiljaisetkin ovat, joten olen erittäin tyytyväinen viime viikon sijoitukseeni.
Olen ajellut nyt pari päivää Michelin X-ice vai ice-X:llä. Enpä suosittele. Lähes loppuun ajetut Nokian Q:t piti jarruttaessa ja risteyksissä paremmin kuin nämä uudet.
Comment