Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Rattia ravistaa, vika ei ole renkaissa vaan missä?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Mulla alkoi taas jollottaa etupää ja pientä tärinää tuntuu rattiin. Teki viimeksi viime kesänä tätä, talvella ei ollenkaan. Alkukesästä ei tehnyt tätä.

    Ääni ja tärinä alkoi olla sitä luokkaa että laakerit menee vaihtoon.

    Mulla on brembot ja zimmermanin levyt edessä ja toinen etupyörä laahaa ihan hiukan mutta en oikein usko että että on jarruista johtuvaa.

    Jarrua painamalla ääni/tärinä häviää ja kääntämällä oikealle, myös sopivasti uraisella tiellä ääni loppuu.

    Comment


    • #32
      Minulla tuo tärinä voimistuu juuri jarruttaessa kovastikin..
      Kuten aiemmin mainittu, lähestyttäessä risteystä pienessä nopeudessa tulee se "nypyttäminen". Sillä tätä levyjen vaihtoa ollaan mietitty, ettei viitsisi vaihdella kaikkia osia jos vika ei ole kyseissä osassa.

      Comment


      • #33
        Samanlaiset oireet oli minullakin ja ne poistui, kun vaihtoi Zimmermanin levyt alkuperäisiin.

        Comment


          #34
          Miten nuo Zimmermanit ei tunnu pelaavan oikein kellään .

          Comment


          • #35
            Pasi, kyllä ne aikansa toimii, ja ihan nätistikin.
            Minulla nuo on ollut alla jo reilun vuoden ja veikkaan halpislevyn tulleen tiensä päähän. Taidanpa tilata orggislevyt, uskoisin jarrujen kirskumisen lakkaavan samalla kertaa.

            Comment


            • #36
              Ari, oliko sinulla suorat vai kierot nuo Zimmermanit jotka poistit? Johtuiko vatkuli havaittavissa olevasta kieroudesta?

              Comment


              • #37
                En mittaillut noita levyjä sen tarkemmin heittokellolla. Polkimen tärinä ja tuommoinen nypytys kävely vauhdista jarrutettaessa hävisi levyjen vaihdolla. Ensimäiset Zimmermanit teki vielä sitä, että lämmetessään tärinä pahentui huomattavasti.
                Eikä vastaavaa ongelmaa ole uusilla alkuperäisillä levyillä esiintynyt.

                Comment


                • #38
                  Noniin, palautteen aika.
                  Jarrulevyt vaihdettiin eteen, ravistaminen jarruttaessa loppui siihen.
                  Etupään kolinakin selvisi. Jousen pää oli hiertänyt tiensä läpi kumisesta tiivisteestä joka on alumiinisen ylälautasen pohjassa. Kolina tuli jousen pään ja lautasen kosketuksesta.
                  Viimeksi muokannut JAP3; 1.7.2007, 22:17.

                  Comment


                  • #39
                    Täällä olis nyt kanssa 8500km ajetut Zimmermanit urssissa alkavassa kieroudessa, nylpytys tuntuu jo selvästi.

                    Aattelin tilatessa, että sama vaikka tulis kattilan kannet kun ei ole radalle tms. tarkoitus mennä niitä enempiä lämmittelemään.

                    Mutta menee ne normiajossakin sit vaan.

                    Comment


                    • #40
                      Tutulta kuullostaa. Mulla alkoi Zimmermannit nylpyttämään jo parin-kolmen tonnin normaaliajolla. Lämpöisenä nykii enemmän kuin kylmänä, joten tuskin noita saisi sorvaamallakaan lopullisen suoraksi. Aika roskaa ovat, sanoisin.

                      Edit: Autona siis UrS4, levyinä A8:n 312mm reiälliset Zimmermannit

                      Comment


                      • #41
                        Vaihdoin takimmaisen etualatukivarren, ja sen jälkeen alkoi hulvaton tärinä,pahin 80-100 vauhdissa, 115+ alkaa oleen siedettävä.
                        Tärisee tuossa alle 100kmh vain ratissa, 120 vähän sekä ratissa että takapuolessa.Eli ei viittaa renkaaseen, ja oireet alkoivat siis heti kun remppa oli ohi, ennen meni kuin juna.

                        Pultti kiritty renkaat maassa, sovite tallella, pyöränpultit kiritty 2 kertaan ristiin,vanteessa painot tallella jne.
                        Vetarin ja ylätukivarsien tapin käytin irti mutta ne tuskin tähän vaikuttaa.

                        Eli mahdollisia syitä:
                        Ratti vähän kääntyi vinoon, aurauskulmat?Voiko aiheuttaa hullun vatkaamisen?
                        Sisäpäästä jäi puuttumaan mutterin aluslevy ja vähän lekalla piti pultti sisään sovittaa,kun runkoon otti kiinni (vanha rälläkällä kahtia kun ei mahtunut ulos tulemaan), tuskin se vaikuttaa? Suunnilleen 80Nm mutu-tuntumalla kiristin, kuten ohje oli.

                        Tukivarsi AD-halpamalli,mutta kai se nyt asiansa pitäis ajaa.

                        Suurin epäilys kohdistuu aurauskulmiin, kun ratti kääntyi ehkä 5* vinoon, en nyt muista kumpaan suuntaan.

                        edittiä vielä:
                        Tuossa kaikki vanhat täri* hakusanalla löytyvät ketjut lueskelin, ainoa mikä tuli mieleen on että vetari ja laakerin väliin jäänyt jotain.
                        Vapaalla rullatessakin tosin tärisee, pyöriikö vetari silloin?
                        Viimeksi muokannut kontio; 26.5.2008, 21:48.

                        Comment


                        • #42
                          vetari pyörii aina kun rengas pyörii. Tukivarsijumpan jälkeen on syytä mennä kulmien tarkastukseen, vaikka "standardi" mittaisia ovatkin, on niissäkin jotkin toleranssit valmistuksessa.

                          Comment


                          • #43
                            Jos se vanha tukivarsi paikkaili renkaan epätasapainoa ja uusi timmi varsi ei taas anna mitään anteeksi aluksi.

                            Ehkä se vika paljastuu täten jostain toisesta tukivarresta joka nyt joutuu kovemmalle tai sitten rengas vaan ei ihan ole kohdalla. Sovitteet ei aina ole millilleen. Olekkos kokeillu ottaa renkaan irti ja laittaa uudelleen takasin?

                            Kyllä tuo renkaaseen viittaa ensin jos kerran on tietyllä aluellaa paha.
                            Mulla oli tuollaista samaa, mutta vika oli renkaassa. Oli runko pettänyt ja tullut patti kulutuspintaan.

                            Comment


                            • #44
                              Jos alkuperäiset ovat useimpien mielestä roskaa, ei kai 310 mm ufoja jarrutustehon takia vaihdeta samankokoisiin tarvikkeisiin? Jos Zimmermanit ravistavat samalla tavalla, onko ulkonäkö tosiaankin ainoa etu, mikä jälkimmäisillä saavutetaan?

                              Comment


                              • #45
                                En usko, että 1 neljästä olisi kiero just siinä kulmassa,mihin tukivarren vaihdoin...Yleensä väljä tukivarsi täristää, ei timmi.

                                Comment


                                  #46
                                  Miten tarkkaan tutkit kaikki jäljelle jääneet tukivarret ja raidetankojen (molemmat) päät? Viimeksi kun tukivarsirempan tein toiseen omista autoista, aloitin työn kahden tukivarren väljyyden takia. Kun sain kaikki 8 irti, en olisi kelpuuttanut niistä kuin yhden takaisin, ellei olisi uutta ollut laittaa. Kiinni ollessaan ei väljyyttä tuntunut, irrallaan hypistellessä kaikissa (paitsi siinä yhdessä) tuntui eriasteisia välyksiä.

                                  Comment


                                  • #47
                                    En tutkinut, vaihtoon meni rikkinäisen nivelen takia kun rasvat tuli pihalle...

                                    Comment


                                    • #48
                                      No prkl, kyllä se oli biitlemanin 5mm spaceri minkä takia ei sovite keskittänyt, otin edestä spacerit pois ja taas menee kuin juna. Huomasin vaan kun otin keskiökupin pois, ettei vanne ollut keskellä napaa.

                                      Pyöränkulmat täytyy kyllä kuitenkin käydä säätämässä.

                                      Kiitoksia kaikille spekuloinnista!

                                      Comment

                                      Working...
                                      X