Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Rattia ravistaa, vika ei ole renkaissa vaan missä?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Rattia ravistaa, vika ei ole renkaissa vaan missä?

    minulla on audi 80 2.0E -92 ravistaa ratissa niin vietävästi tuossa 90km/h-110 km/h ja loppuu sit kun ajaa 120 km/h , olen kokeillut aluvanteita, peltivanteita ja eri renkaita, en kyllä ymmärrä mistä vois johtua tuommoinen, auttakaahan viisaammat?

    Muokkasin otsikkoa //Teppo

    #2
    Otsikkoa olisi ehkä voinut miettiä kauemminkin... ;)

    Kysymys voisi olla alatukivarsien puslista, tai vaihtoehtoisesti apurungon puslista. Nuo kannattaa alkuun katsoa. Takana väljyydet eivät yleensä ainakaan omien kokemusten mukaan siirry rattiin asti yhtä kovasti.

    Comment


      #3
      Mites pyöränlaakerin kunto? Ohjauskulmat?

      Comment


        #4
        Raidetankojen päät myös syytä tarkistaa.

        Comment


          #5
          Veikkaisin vahvasti laakereita. Itselläni aiheutti lötkössä viallinen pyöränlaakeri juuri vastaavaa.

          Comment


          • #6
            laakerit

            mites se laakereista vois johtua?

            Comment


              #7
              Laakerit kuluneet väljiksi, jolloin tietyllä pyörimisnopeudella värisevät ilmeisesti renkaan/vanteen ominaistaajudella josta seuraa jurinaa ja tärinää aina rattiin asti.

              Comment


              • #8
                laakerit?

                onko tietoo mitä ne maksavat?

                Comment


                  #9
                  Esim. Motonetissä näyttäisi hintataso seuraavalta:

                  80 5.88--94 (ei V6, al nro 89J373599-- ). . . . . . . . . . 21-1004 37.50 ???
                  80 5.88--94 SKF/VAG (ei V6). . . . . . . . . . . . . . . . 21-3043 47.90 ???

                  Eli <100e, jos molemmat vaihtaa (kannattaa).

                  Comment


                  • #10
                    Saattais olla myös rikkinäiset iskareiden yläpään laakerit.(mikä oikea nimi lieneekin)
                    Samaa vikaa löytyi omasta kulkineesta motarinopeuksilla ja noiden vaihdolla korjaantui ongelma.

                    Comment


                    • #11
                      iskarit

                      täytyypä tarkastaa nekin sit samalla.

                      Comment


                      • #12
                        Ääni raidetangon päälle. Yhdessä laitteessani väljä pää käyttäytyi juuri tuolla tavalla.

                        Comment


                        • #13
                          Todella ärsyttävä vika, vaikea paikallistaa...

                          http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewto...jarrutettaessa

                          Comment


                            #14
                            Täristää täälläkin. Alkaa täryyttämään jo 60km/h nopeudessa, etenkin silloin täristää jos on kurvi oikealle. Myös 100km/h nopeudessa täristää ja yksi syyllinen on rengasliikkeen mukaan kierot aluvanteet -> molemmat oikeanpuolen vanteet hieman kierot. Mutta tuo kaarteessa täristys tuskin on ainoastaan vanteiden syy?? Molemmat etulaakerit on vaihdettu ja iskareiden yläpäät myös.

                            Comment


                              #15
                              Itsellä ensimmäisessä viestissä kuvailtu ravistelu poistui uusimalla moottorintukikumit. Moottorin heilahtelu tuntui myös vaihteita vaihdettaessa.

                              Comment


                              • #16
                                Datsunissa auttoi myös levyjen vaihto.Löi tosi kovaa sormille vaikka et jarrutellut edes..

                                Comment


                                • #17
                                  tarkastapas vetarin päät...mulla aiheutti vetarin väljyys tärinää varsinkin mutkassa

                                  Comment


                                    #18
                                    Kissa takas pöydälle... vapinaropleemia täälläkin.
                                    Autoon vaihdettiin uudet tukivarret ja takajarrulevyt, jonka jälkeen ratti alkoi vatkata niin tasaisessa vedossa, kuin jarruttaessakin aika vahvasti.. (100km/h nopeuksista ylöspäin).
                                    Pyöränkulmat on tsekattu, vuoden vanhat Zimmermann etujarrulevyt on käytetty sorvissa (suorat), renkaat on tasapainotettu ja vaihdettu kuluneeemmat etuset taakse. (auto tontitettu suht rajusti, syö sisäkulmia, koska ei saa säädettyä optimiin).
                                    Tämän kaiken jälkeen jäi vaan tuo 100km/h tai lujelmmasta jarruttaminen.. auto tärisee aika voimakkaasti jarruttaessa, mistä vika johtunee? Sitäkin ihmettelen, miksi tuo vapina ei tule pienemmistä nopeuksista jarruttaessa?

                                    Yksi veikkaus oli, että jarrulevyt vaan kuumetessaan alkaa täristää, joillakin ollut vastaavaa... Mutta miksi vasta vuoden käytön jälkeen?
                                    Toinen arvaus, renkaat on rakenteeltaan vähän venkulat ja ne on alkanut nyt kuluessaan ravistaa?
                                    Voisiko laakerivika olla minullakin ajankohtainen, autolla on rullattu 163tkm. Ei uikuta pahemmin.
                                    Joku vanha väljä pusla poikii nyt kun on uudet topakat tukivarret??

                                    Toinen arvoitus on etupään kolina. Olisiko K&Wn alusta alkanut kolkattamaan.. kuulostaa montuissa ihan iskareiden yläpään kolkatukselta... todella ikävä saundi..
                                    Viimeksi muokannut JAP3; 14.6.2007, 12:35.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Etupään kolinaan on yleensä syyllinen yläpään laakeroinnin väljyys. Tosi yleinen ongelma varsinkin vanhemmissa Audeissa.

                                      Ravistaako jos nostat vain kaasulta jalan? Itselläni hanttarin puolen etujarruissa jarrumäntä laahasi, johtuen tiivisteen rikkoutumisesta ja näinollen jarrumäntä ei palauttanut kunnolla. Tätä ei huomannut mitenkään muuten, paitsi yli 80km/h nopeuksissa alkoi ravistamaan. Ravistus johtuu yleensä a) kuluneista laakereista b) jarruista c) vanteista. Kannattaa ottaa vähän Audia auki joku kaunis päivä ja tarkastaa tilanne.

                                      Levysi voivat myös olla väärät, mutta tämä yleensä tuntuu vain "epätasaisuutena" jarruttaessa. Uudet levyt voivat myös olla väärät. (Näin kävi isäukollani A4 Audinsa kanssa)

                                      Comment


                                        #20
                                        d) pyöräntuennan väljyydestä

                                        Onko myös raidetangon sisemmät päät uudet? Noilla olen korjannut nyt parista autosta täristämisen.

                                        Comment


                                          #21
                                          Ravistaako jos nostat vain kaasulta jalan?
                                          Viime viikonloppuna Jyväskylän reissulla teki tuotakin juuri yli 80km/h vauhdeissa.

                                          Onko myös raidetangon sisemmät päät uudet?
                                          tämä täytyy tarkastaa..

                                          Comment


                                          • #22
                                            Itsellä ravisti myös kun jarrutti. Vaihdoin sitten kaikki laakerit niin hävis ravistus.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Tämän kaiken jälkeen jäi vaan tuo 100km/h tai lujelmmasta jarruttaminen.. auto tärisee aika voimakkaasti jarruttaessa, mistä vika johtunee? Sitäkin ihmettelen, miksi tuo vapina ei tule pienemmistä nopeuksista jarruttaessa?
                                              Mulla oli kanssa samat oireet ja vaihdeltiin jarrulevyjä ja -paloja takuuseen, yksi vannekin ja tukivarsia vaihdeltiin ja yllätys - oikean puoleisessa raidentangon päässä mitätön välys (setä katsastaja huomasi - ei tullut edes korjauskehoitusta, senkun mainitsi ohimennen)

                                              Paikat meinasi lähteä hampaista juuri yli 100 km/h jarrutuksissa, varsinkin jos oli vielä auto kuormattuna ja esim liikennevaloihin hitaasti jarruttaessa tuntui sellaista pientä nypyttämistä (ei mitään ABS nypyttämistä, vaan ihan kuin olisi kiero jarrulevy tms,) - mutta raidetangon pään vaihdon jälkeen on jälleen ilo jarrutella, jopa motarilla (-;

                                              Comment


                                                #24
                                                Paikat meinasi lähteä hampaista juuri yli 100 km/h jarrutuksissa, varsinkin jos oli vielä auto kuormattuna ja esim liikennevaloihin hitaasti jarruttaessa tuntui sellaista pientä nypyttämistä (ei mitään ABS nypyttämistä, vaan ihan kuin olisi kiero jarrulevy tms,)
                                                Kuulostaa tismalleen tutulta, etenkin tuo pieni nypytys pysähdyksiin saakka! Tänään tosin suorittelin testauksia toisilla pyörillä 245/40-18" Nokian kitkoilla RS6 replicavanteilla, ja niillä tuota vatkulia ei huomannut lainkaan??

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Tuonne sisemmän pään nivelen päälle saa kyllä käden kun pyörän irrottaa, toinen heiluttaa rattia ja toinen tunnustelee suojakumin päältä nivelen liikettä. Mielestäni tuntee aika hyvin välyksen noin.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Onkos tällä rintamalla uutta? Omassa kulkineessa tuota ravistusvikaa tullut, ja nyt koko ajan lisääntyen. Tosin oireet ovat kuin renkaat olisivat epätasapainossa tai vanne kunnolla kiero. Tutina alkaa jo 70km/h ja yli satasen vauhdissa tuntuu kuin ajelisi mukulakivikadulla (tsekattu painot, pysty ja sivuheitto vanteista+renkaista - kaikki kunnossa)

                                                    Pitänee ilmeisesti tarkistaa laakerit, jarrulevyt, satulat ja raidetangon päät nyt aluksi.

                                                    Lisää vinkkejä myös otetaan vastaan:)

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Noniin, homma on taas edennyt seuraavalle asteelle.
                                                      Pyöriä vaihdettiin jälleen kerran, ravistus jatkui.
                                                      Raidetangon päät tsekattiin tarkemmin, pientä kulumaa havaittavissa.. (voiko vaikuttaa ravistukseen ja etupään kolkattamiseen)
                                                      Ensi viikolla vaihdetaan uudet raidetangon päät.. toivotaan parasta..

                                                      Tuli vaan tämäkin aihe lukaistua --> http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=51452
                                                      Etupää antaa sellaista pientä terävää kolkatusta, ja se on todella hankala paikallistaa.. kolkatus ei kyllä kuulosta vetarivialta, koska parkkihallissa pyörät suht linkussa vedättäen ei kuulu mitään ääntä, mutta heti kun alla on vaikka mukulakiveä, ääni on nopeaa ja terävää nypytystä, olkoon kyseessä suoraan meno tai mutka-ajo. Mistä ihmeestä se voi tulla???

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Ettei tukivarsien yläpään pultit olisi väärässä asennossa tai löysällä? Eli se osa mikä kiinnittyy runkoon. Nyt ei oikein tule oikea sana mieleen :) Kuva kertoo paremmin.

                                                        Minulla oli nuo pultit asennettu väärin, ja ajan myötä ne väänsivät pellin mutkalle ja kolina alkoi.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Tuskin tuo kolina noista tukivarsien pulteista tulee, sillä vika oli havaittavissa jo ennen uusien tukivarsien vaihtoa, ja jatkuu edelleen...
                                                          Nyt on vaihdettu 18" renkaat alle, ja vetoja tuli tuhatmäärin lisää!

                                                          Saako seuraavat ajatukset kannatusta ravistukseen ja toinen kolinaan:

                                                          Ravistukseen uudet jarrulevyt vuoden ajettujen Zimmermanien tilalle. (paskalaatuisiksi yleisesti mainostetut levyt muutenkin) Levyt todettiin sorvissa suoriksi, mutta epäilen että ne kieroutuu kuumetessaan.

                                                          Tuo terävä naputus/kolina etupäässä. Voiko johtua esim pienen pienestä kulumasta ulompien raidetankojen päässä? ne uusiksi?
                                                          Vetarit varmasti pitäisi ääntä esim parkkipaikalla testaillessa ja rinkiä ajaessa?

                                                          Tukivarret on jo vaihdettu, samoin koitettu 3 eri settiä renkaita, iskaritestissä hyvät arvosanat, eikä laakereissakaan tuntunut olevan välystä... alkaa loppua jo visiot viasta.. ideas anyone?
                                                          Viimeksi muokannut JAP3; 25.6.2007, 11:23.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Entäs jarrujen ja vanteiden läpikäynti silmä ja harjalaikka kädessä?
                                                            Ei tartte isoa skeidaa jäädä jonnekin levyn ja navan väliin jemmaan kun vatkuli on valmis.
                                                            Sama tietty koskee vanteen ja levyn välistä pintaa.

                                                            Ei sen puoleen, meillä kutonen alkoi ihan yhtäkkiä vatkata vaikka mitään ei ollu edes auki käytetty. Ja vaimo ei varmasti ajele sillai että levyt saisi kieroksi (vai pitääkö sitä alkaa varjostamaan ;).

                                                            Ostin orkkisosat ja pajalla oikein laitettiin "kirurgihanskat" kädessä homma kuntoon. Vatkaaminen jäi sinne ja tais tarttua minun ässään kun kävin laatikkoöljyn vaihdossa samalla pajalla.

                                                            Edit: Orkkisosilla tarkoitan siis etulevyjä ja paloja.
                                                            Viimeksi muokannut A6tonen; 25.6.2007, 12:10.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X