Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

S2 Aurauskulmien säätö kotikonstein

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Viitsisikö joku vääntää amatöörille rautalangasta, että mitenkä tuota taka-apurungon asentoa pystyy säätämään? Vaihdettiin kaikki puslat sekä eteen että taakse niin nyt toinen takarengas on pari senttiä taaempana toista. Korjaamolla sanovat, että apurungon pystyy asentamaan vain yhteen kohtaan, mutta mitenkäs se yhdessä yössä vääntyi, kun autoa ei ole mihinkään kolaroitu? Vanhat puslat niin väljät että (kieron) apurungon sai oikeaan asentoon vai? Voiko kiero tukivarsi aiheuttaa tämän ongelman, eli auttaisiko tukivarsien vaihto? Auto on siis C4 S6 avant.

    Comment


    • #32
      Kyllähän toi asiantuntijalla käyttö on kaksi kertaa tehty.
      Molemmilla kerroilla ilmeisesti kulmat oli ihan samalla tavalla päin mäntyä. Koska samat oireet aina vaan jatkui.

      Minähän ensin käytin sen tarkistettavana, että missä on väljää.---> vaihdoin kaikki väljäksi sanotut palikat.----> vein säätöön.
      Puoltaminen yms. ei muuttunut yhtään sen paremmaksi. ---> tarkistelin apurungot ja vaihtelin taakse puslia. ---> vein taas säädettäväksi. Sama edelleen jatkui, puolsi ja ei ollut oikein hyvä.

      Tarkistin sit itse, niin aurausta oli jopa metrimitalla mitattuna liki sentti renkaan pinnasta mitattuna etu/takapuolen välillä.

      Ajattelin nyt sitten, että kun papereiden mukaan kaikki on just arvoissaan, että käännän sen aurauksen itse kohdilleen. Tuohan on aika yksinkertainen tehdä kotikonsteinkin.

      Nyt minun mielestäni sen on hyvä, ja saa luvan riittää.

      Se on ihan varma, että jos vien sen liikkeeseen, niin ne kääntää ne takaisin päin per***tä.
      Voisi tietysti viedä ja sit näyttää metrimitalla, että miten pielessä ne on. Uskovat niin sokeasti niihin laitteisiin, ettei varmaan mitään tarkistusta tehdä. Ihmettelen vaan miten ne laskee tuommoisen läpi, kun se oli aika hanurista ajaakin.

      Tai sit molemmilla kerroilla laitteet on ollu rikki sopivasti...

      Comment


        #33
        Hasa, uskallatko kertoa mikä paja tuota on säädellyt ?

        Oma kutonen kävi eilen Järvenpään Euromasterilla kun sieltä on ennestään hyviä kokemuksia, tosin lievä tupakanhaju autossa noudettaessa lasketaan miinukseksi.

        Comment


        • #34
          Ensin sen sääti vianor. Tuolla mulla loppui usko, kun olin sitä soutua katselemassa. Toimipiste järvenpäässä. Luvattiin ummet ja lammet. Ei sit ollu edes sitä työkalua, millä sitä alapalloa säädetään kallistuman kohdilleen saamiseksi.

          Toinen oli sit vw-auto hertsikassa. Paikan yksi asentaja asuu tossa lähellä, niin hän käytti sitä siellä töissä käydessään. Ei itse kylläkään osallistunut tohon säätöön. Tekee muita huoltohommia siellä.

          Comment


          • #35
            Hyrylän TB:llä olivat tutun Polon säätäneet päin P:tä.
            Sillä kului rengas puhki ja aloin sitten tutkimaan aurausta tarkemmin, niin johan sen silmälläkin näki, että harittaa ihan hitosti.
            TB:llä eivät korvanneet mitään, auraus oli kuulemma muuttunut säädön jälkeen.
            Kun säätötyöt eivät kuulu takuun piiriin, niin ei siinä voinut muuta kuin viedä auto toiseen liikkeeseen uudestaan säädettäväksi.

            Comment


            • #36
              Kymenlaakson osalta voin suositella Seo Kuusaantietä.
              Muutamissa muissakin paikoissa olen joskus säädättänyt, mutta niistä paikoista tuolla Seolla se homma vaikuttaa kaikkein asiallisimmalta (ja uudet laitteet & kaikki erikoistyökalut). Joka kerta sieltä lähdön jälkeen on ollut ratti prikulleen suorassa, auto kulkee hyvin - ei vetele, ja renkaat kuluu ajan myötä erittäin tasaisesti. Ovat tosi tarkkoja nivelien ja puslien suhteen, laittavat uusiksi heti jos on vähänkään sanomista. Ja vain niin siitä voi tulla hyvä.

              Comment


                #37
                Ratin suorassa olo säädön jälkeen kertoo säätäjän ottaneen työn tosissaan ja tietysti muutkin kohdallaan pitää olla.
                Rupeeko nuo pyöränsäätäjät apurunkoa säätämään, jos pyytää?

                Miten tuo säätäminen toimii Tampereen alueella ja mikä ois se paras paikka säädättää?

                Comment


                  #38
                  Yhdestä liikkeestä olen kerran kysynyt apurungon säätöä ja sen verran happamasti suhtautuivat asiaan, että päätin jättää sen ti-hommiksi. Eli ei muuta kuin työkalut käteen ja apurunko ojennukseen ennen kulmien säädätystä. B4-kopassa apurunkoa ei pahasti saa pieleen, jos apurungon puslat on ehjät, mutta sen verran kuitenkin, ettei kulmia saa ihan speksien mukaisiksi. Apurungon pultit on sitten semmoisia, että ne ainakin periaatteessa tulisi vaihtaa säätöoperaation tiimoilta.

                  Oheisessa threadissa jutustelua kulmien säätöpaikoista pk-seudulla:

                  http://www.audiclub.fi/phpBB2/showth...capital+rengas

                  Comment


                  • #39
                    Nyt menee sormi suuhun Typ44 quattron kanssa.
                    Se syö eturenkaiden ulkoreunoja ja puoltaa vasemmalla melko reilustikin.
                    Välillä sitten haluaa mennä ihan suoraan.

                    Mittasin eilen aurauksen ja sitä oli noin viisi milliä renkaan kuviosta mitattaessa.
                    Säädin aurauksen kohdilleen ja edelleen puoltaa.

                    Camber-kulmia tutkailin silmämääräisesti ja ne vaikuttaisivat olevan aika samalla tavalla molemmin puolin. Huomenna täytyy vielä tarkemmin mitata niitä. Huomioitavaa camber-kulmissa kuitenkin se, että molemmat säädöt ovat eri ääripäissä ja säädöistä katsottuna eturenkaat ovat kallellaan vasemmalle.

                    Sitten se erikoisin ongelma. Aurauksen mittasin kuviosta ja säädin sen nollaan. Langoilla tarkistettuna vanteiden ulkoreunasta on pyörissä kuitenkin viisi milliä haritusta. -Eli aika tarkalleen sen verran, mitä aurausta säädin eilen harituksen suuntaan. Tarkistin vielä lankojen ollessa paikoillaan, että auraus oli kuviosta mitattaessa sama kuin aiemmin säädettäessä ja siis nollassa.

                    Autoa liikuteltiin sen verran, että vanteiden mahdollinen heitto olisi pitänyt muuttaa harituksen aurauksen puolella, mutta haritus pysyi samanlaisena.
                    Harituksen mielestäni näkee ihan silmälläkin.

                    Seuraavaksi pitäisi kai tarkistaa lankojen välimatka auton edestä ja takaa, kun nuolevat renkaiden sivuja.

                    Apurungon kumeissa oli oikealla puolella aavistuksen sanomista. Varsinkin etummainen kumi antaa myöten melko herkästi. Ei se silti niin loppu tuntunut olevan, että päästäisi apurungon liikkumaan paikoiltaan.
                    Vaihtolistalle se kyllä menee, mutta en usko ongelman johtuvan kumeista.

                    Auton kulmat on joku vuosi sitten säädetty ja silloin niitä säädettiin kahtena eri kertana. Ensimmäisellä kerralla kohdilleen säädetty auraus oli muuttunut, kun laitteet lyötiin seuraavana päivänä uudelleen kiinni. Olin paikallistavinani syyn löysään hammastangon säätöön. Ylös-alas liikkeen huomasi ihan selvästi ja se poistui säätöä kiristämällä.
                    Nyt on kuitenkin alkanut vaivaamaan, että mikä ihme pyöräkulmat on itsestään muuttanut ja elääkö siellä edelleen joku osa.

                    Jotenkin vaan menee homma yli ymmärryksen. :/
                    Viimeksi muokannut audiq; 12.6.2010, 00:57.

                    Comment


                    • #40
                      Mittailin camber-kulmia ja sain sellaiset arvot kuin vasemmalla edessä 0.42 astetta ja oikealla puolella 0.98 astetta.
                      Mitähän nuo pitäisi 100:ssa -89 sedan quattrossa olla?

                      Comment


                        #41
                        Aika lähelle nollaa ne voi säätää, taitaa ohjearvo olla luokkaa 0...-0.5 astetta. Ovatko ilmoittamasi lukemat positiivista vai negatiivista camberia? Negatiivinen on se kun renkaiden yläosat ovat lähempänä auton keskilinjaa kuin alaosat.

                        Comment


                        • #42
                          Negatiivista. Kirjoitin tosiaan hieman epäselvästi. Kiitoksia tiedoista!

                          Ja kun mainitsin, että camber-säädöt olivat ääripäissä, niin nyt kun otin apurungon irti, havaitsin apurungon säädön olevan myös melko laidassa etukiinnikkeistään. Täytyy keskittää apurunko, niin josko yläsäädötkin asettautuisivat keskemmälle säätöaluetta.

                          Comment


                          • #43
                            Säätövara loppuu kesken toiselta puolen, niin säädin camberin arvoon -0.64. Haulla löytyi C4:n säätölappu, jossa -1.03 oli vielä vihreällä alueella.

                            Koeajon jälkeen uusintamittauksessa oli camber molemmin puolin edelleen se, mihin sen säädin. Mutta auto kampeaa. Välillä menee kuin juna suoraan ja välillä hakee oikealle, välillä vasemmalle.
                            Takaata mittasin aurauksen ja se oli kohdillaan. Myös kulkukulma vaikutti olevan suht järkevän oloinen.

                            Klappia ei löydy ja apurungon puslat on vaihdettu. Samoin ulommat raidetangonpäät vaihdoin, kun vaihtui samalla vaivalla säädön kanssa.

                            Kun koeajon aikana puolto vaihteli puolta ja voimakkuutta, niin jos siellä joku eläisi, niin luulisi sen näkyvän muuttuneena camber-arvona, mutta ei.

                            Tekisi mieli alkaa osoittelemaan sormella alumiinivanteiden suuntaan, vaikka talvivanteilla oli samaa ongelmaa. -Kolmansilla vanteilla kun tuo käyttäytyy jonkin verran loogisemmin.

                            Comment


                              #44
                              Onko tukivarsien puslat koska vaihdettu? Vaikkei niissä paikallaan löytyisikään varsinaista klappia, väsyneet puslat voivat kyllä tuollaista vaeltelua tehdä.

                              Comment


                              • #45
                                Oikealla on melko uusi alatukivarsi (TRW/Moog?) ja vasemmalle on vaihdettu kallistuksenvaimentimen pusla tukivarteen.
                                Sisempi on ihan hyväkuntoisen näköinen. -Ei halkeamia kumissa ja tuntui tiukalle, kun sitä kampesin.

                                Myös alapallojen nivelet olivat jämäkän oloisia, kun niitä tutkailin ja rasvasin, samalla kun apurunko oli irrallaan.
                                Kallistuksenvaimentimen korin puolen kumit olivat kanssa jämäkän oloisia.

                                Montun päällä on auto ollut, että ihan hyvä työasento on ollut puslia ja niveliäkin kammeta. Konin iskarit eteen on joku vuosi sitten laitettu, mutta eiköhän nekin alkaisi ennemmin kolisemaan kuopissa, jos pääsisivät jotenkin elämään jousitornin sisällä.
                                Koitin heilutella autoa ja tunnustella iskunvaimentimen vartta suhteessa jousitorniin, mutta yksin oli aika hankala sitä testailla.

                                Comment


                                  #46
                                  Ehkä hölmö kysymys jussille, mutta mites renkaiden laita? Mulla ainakin tulee renkaat mieleen jos kerran tukivarret on ok ja auraukset on kunnossa myöskin.

                                  Comment


                                  • #47
                                    Ei ollenkaan hölmö kysymys. Renkaat on muistaakseni -07 vuoden Continental Premium Contact 2:set ja kokoa 195/65/15.
                                    Eturenkaat sattuneesta syystä ulkoreunoistaan kuluneet. Mutta nyt siis aurauksen pitäisi olla kohdillaan.
                                    Rengaspaineet tarkastettu ja rengaspainemittarin näyttämäkin jokin aika sitten tarkistettu, että pitäisi näyttää aika oikeita lukemia. Mitään kudosvikaan viittaavaa en ole renkaista löytänyt.


                                    Juhannuksen jälkeen tehdään varmaankin niin, että vaihdetaan Audin alle toisen Audin talvirenkaat ja kokeillaan niillä. Sitä ennen täytyy vielä selvitellä eri vanteiden ET-lukuja. Tänään vertailtiin toisen Audin renkaiden linjaa suhteessa pyöräkaariin ja quattrossa on renkaat selkeästi ulompana kuin kahdessa etuvetoisessa. Toki siinä on myös sentin leveämmät kumit.

                                    Comment


                                    • #48
                                      Mulla on topikin A6:ssa vetelyä molemmille sivulle ja...

                                      varsinkin keväällä kun on soratie mökille pehmeä ja kurainen, niin vetelee oikein selvästi sivulle hiljaisessakin vauhdissa.. Kuluneilla renkailla on hieman parempi ajaa uraisella asfaltilla kuin uusilla.
                                      Aurauskulmat on kertaalleen tarkastettu ja olivat kohdallaan. Autolla on kuitenkin ajettu 190.000 km. joten saattaa puslissakin olla vikaa. Laakkosella ja katsastuksessa ei kuitenaan ole löytynyt mitään eritysta vikaa tai korjattavaa.
                                      Harmittaa vaan kun ei pysty ajamaan kuin "puolen metrin" tarkkudella uriutuneella asfaltilla.
                                      Nyt tulee mieleen jo apurukonkin viat!

                                      Comment

                                      Working...
                                      X