Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

ABS lyö päälle jarruttaessa kävelyvauhdista

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Mulla alkoi ABS rutisemaan laakerin vaihdon jälkeen, vaikka säädöt oli mielestäni kohdallaan.
    Huomasin tarkemmalla tutkailulla, että vetarin hammastus oli paikoitellen ruosteessa ja anturi alkoi kiehnaamaan säätäessä ruostekohoumiin ja säätö jäi tästä syystä ilmeisesti liian kauas tai ruoste muuten vaan sotki signaalia.

    Korjauksena anturireiästä suoritettu urien kaapiminen ja ruosteiden "sorvaus" ruuvimeisselin avulla ja pyörää pyörittämällä.
    Sen jälkeen anturi takaisin, säätö ja rutinat olivat hävinneet.

    Comment


      #32
      Mikäs on paras keino saada jumittunut anturi ehjänä irti, et pääsis vähän kurkkimaan sitä hammaskehää?

      Yritin jo pihdeillä ottaa siitä kiini ja repiä kaikin voimin suoraan ulospäin, mutta ei hievahtanutkaan. HIeman myös yritin sitä hakata, että lähtis irtoomaan, mut ei....

      Comment


      • #33
        Muistaakseni tökkäsin anturia ensin aavistuksen syvemmälle ja sillä sai vähän voimantarpeesta käsitystä ja sitten pihdeillä kiinni ja ruuvimeisselillä kampesi pihdeistä, että lähtisi suorassa linjassa. Taisin myös kokeilla pyörittää anturia.
        Mulla ne ei kyllä ilmeisesti olleet kovin kovaa kiinni, kun huonomminkin on noissa irroituksissa käynyt.

        Comment


          #34
          Aki: Millä olet scoopannut? Softalla näköjään, screenshotista arvaen, mutta mikä?

          Comment


            #35
            Mul on himassa ja duunissa tommonen: http://www.tiepie.com/uk/products/Ex...scope_HS3.html
            Erittäin kätevä. Duunimatkalla ulkomailleki mahtuu lentokoneessa nätisti reppuun.

            Comment


              #36
              Mikäs on paras keino saada jumittunut anturi ehjänä irti
              Tuo voikin olla joskus hankala paikka, siskon kasikymppisestä ei irronnut kuin kappaleina, napa ruuvipenkissä ja tuurnaa/vasaraa käyttäen. Mikähän noihin olisi hyvä voitelu takaisinlaittaessa ?

              Comment


                #37
                Minulla ei ole lähtenyt kuin särkemällä jos se on ollut jumissa. Sitten taas jos ei ole jumissa, lähtee ihan nätisti. Välimuotoja ei ole ollut.

                Minä olen laittanut kuparitahnaa sinne väliin, toivottavasti ei jumita enään.

                Comment


                  #38
                  Mitäs ootte mieltä tuosta laakerista tai vetarista, voisko ne olla mulla syyllisiä tuohon huonoon signaaliin?

                  Vielä lisäyksenä, että n. vuosi sitten sorvasin jarrulevyt tasasiks palojen vaihdon yhteydessä niin, sen jälkeen navan läheisyydessä palat otti huonommin kuin ulkokehällä. Voisko sekin viitata laakerin väljyyteen? Nypytys tuntuu n. 1/4 kierroksen ajan mutta ABS-signaalissa näkyy vain tuo yksi piikki/kierros, joten anturi tuskin aiheuttaa nypytystä ottamalla pulssikehään kiinni?

                  Totesin sen nypytyksen vääntämällä keskiöpultista avaimella molempiin suuntiin ja tosiaan ilmeni vain taaksepäin pyöritettäessä. Kun rengas on kiinni, ei laakerissa tunnu rengasta heiluttamlla välystä.

                  Comment


                  • #39
                    Alkuperäinen kirjoittaja amalin Näytä viesti
                    ...Nypytys tuntuu n. 1/4 kierroksen ajan mutta ABS-signaalissa näkyy vain tuo yksi piikki/kierros, joten anturi tuskin aiheuttaa nypytystä ottamalla pulssikehään kiinni?
                    Mainitsemassani tapauksessa anturi kahnasi noin 1/4 kierroksen matkalta kiinni. Kahnausäänen pystyi kuulemaan hiljaisessa tallissa ihan hyvin.
                    En enää muista, tuntuiko nypytystä, mutta muistaakseni toiseen suuntaan pyöritettäessä kahnasi enemmän.

                    Montusta pystyi ainakin Typ44:n etuvetarin hammastuksen kunnon toteamaan anturi paikoillaan. Ei kovin helposti, mutta kuitenkin. Peili voisi helpottaa hommaa.

                    Comment


                      #40
                      Ettei siellä olisi pulssikehä poikki? Jos se on vielä sopivasti jumissa ettei pyöri ihan omiaan niin se voisi tehdä noin.

                      Comment


                      • #41
                        Nostampa vanhan topicin hetkeksi ainenkin ylös kun itsellä tuli samainen ongelma laakerin vaihdossa,en tiedä loppuiko siitä että putsasin sen kehän ja no siitähän lähti paljon ruoste paskoo irti että liekkö sen takia lopetti toiminnan.mutta onko vika nyt anturissa vai säädöissä,eli onko muillakin niin että ABS valo syttyy noin parin-viiden minuutin ajon jälkeen??

                        ongelmana nyt on että säätö ei varmaan onnistu koska anturi ei hievahtanutkaan kun yritin irroittaa että säätökään ei ehkä onnistu...

                        kuinka herkkiä nuo anturit on sitten hajoamaan että kestäävätkö paukkua??

                        Comment


                          #42
                          Mulla Golffissa on on/off mallinen ABS tällä hetkellä. Nyt pitemmän aikaa jo ollut OFF.

                          Eli saattaa välillä toimia liikkeelle lähties, mutta ABS valo syttyy jonkin aikaa ajettua. Anturit antaa arvoja kyllä, mutta kuskin puolella edessä välillä temppuilee. Toiselle puolelle vaihdettiin motonetin anturi joka pelaa ihan eri ajatuksella. Orggis mittaa heti nopeutta, motonetin oma herää vasta kun vaihtia on karvan alle 5km/h

                          Comment


                          • #43
                            Mulla taas kävi niin että kun vaihoin iskareita ja käytin kuskinpuolen eestä anturia irti, joka oli tosi jumissa ja ruosteessa, niin sen jälkeen on abs valo palanut koko ajan. Mulla kyllä ei mitään rutinoita ole hiljasessa vauhissa.
                            Voisko olla että anturi on kohdallaan ja valo palaa sen takia että anturi käyny irti ja se pitäs vain käydä kuittaamassa.
                            Vai onkohan se nyt mulla sitten liian lähellä kun ei rutise millonkaan?

                            Pitikö tuo käydä laakkosella luetuttamas...

                            Comment


                              #44
                              Se anturi voi olla nyt liian kaukana, ei se silloin rutise jos on riittävästi pielessä.

                              Monesti tukivarsi ym rempassa ne liikkuu jos siinä joutuu hakkaamaan osia.

                              Comment


                              • #45
                                Olen ostamassa a4 (b5) ja siinä tuntuisi olevan tämä ongelma valmiina, eli pitävällä alustalla kävely vauhdissakin abs tykyttää pysähtymiseen saakka. Omistajalta kysyttyä sai selville, että oireilu on alannut takakulman laakerinvaihdon jälkeen. Kysymys kuuluukiin, että paljonkos suurin piirtein tulee maksamaan remppa kuntoon ja onko mahdollista, että jotain muutakin ongelmaa tulisi vastaan? (ei ole omaa tallia/eikä työkalujakaan, siksi suoraan huoltoon asti).

                                Ajotietokone näyttää auton olevan täysin kunnossa ja abs valo ei pala.

                                Comment


                                  #46
                                  Aika varmasti anturi liian etäällä. Eipä tuon tökkääminen kauheita maksa.

                                  Comment


                                    #47
                                    Jos itseltä löytyy rengasavain, tunkki, vasara ja pihdit niin aika varmasti saat kuntoon itsekin. Rengas irti ja naputtelet anturia pohjaan päin samalla pyöritellen napaa, jolloin kuulet kun anturi alkaa olemaan kiinni hammaskehässä. Tästä sen verran takaisin, ettei mitään ylimääräistä ääntä kuulu. Toista tarvittaessa joka renkaalle.

                                    Tämä siis jos vajaaveto, q:ssa on taka-anturit pultilla kiinni, eikä pysty säätämään.(?)

                                    Comment


                                      #48
                                      q:ssa on taka-anturit pultilla kiinni, eikä pysty säätämään.(?)
                                      Ainoastaan ESP:n kera, vanhemmissa (ilman ESP) säädettävät.

                                      Kannattaa vag-comilla katsoa nopeudet joka pyörältä kävelyvauhdissa niin tietää mikä nurkka oireilee. Nimim takalaakerin vaihdon jälkeen 6 kertaa väärää anturia liikutellut, vika oli etuvasemmassa.

                                      Comment


                                        #49
                                        VAG-COMilla ei ainakaan suoraan näe mikä nurkka temppuilee (jos ei ole päivänselvä vika), mutta kuulemma skoopin skaalaa vaihtamalla vian löytää.

                                        Itse en nähnyt tuota edes oskilloskoopilla, mutta mahtoi johtua siitä että rengasta pyöritettiin käsin, ja se saattoi tehdä siitä epätasaista.

                                        Comment


                                          #50
                                          -98 TQ:sta ainakin näki suoraan nopeuden / pyörä, helposti huomasi mikä ensin putoaa pois pienessä nopeudessa.

                                          Edit. tämä ja tuo edellinen viestini siis koskee A4 B5 mallia.
                                          Viimeksi muokannut TDIq; 19.9.2008, 14:13. Perustelu: Mallitarkennus

                                          Comment


                                            #51
                                            -98 TQ:sta ainakin näki suoraan nopeuden / pyörä, helposti huomasi mikä ensin putoaa pois pienessä nopeudessa.
                                            Paitsi just siinä mun -98/-99 1.8Tq:ssa, josta vaidoit vetarin pari viikkoa sitten :)

                                            Ei näkykynyt se hammaskehän katkonaisuus vagcomilla. Skoopilla jouduin paikantamaan sen sinne takaoikealle.

                                            Comment


                                              #52
                                              En muista yritimmekö edes tutkia siitä nopeuksia, vika oli hiukan erilainen sun autossasi. Luultavasti nekin olisi näkynyt koska vastaavanikäisestä farkusta boksi 8E0614111A ne ainakin näyttää "measuring blocks" toiminnolla.

                                              Comment


                                                #53
                                                Juu niin ne näyttää, mutta kun minä testasin, kaikki arvot oli aina samat vaikka miten hiljaa ajoi. Kumminkin ABSit vaan rusahti lopuksi. Eli siihen ei kannata aina luottaa.

                                                Comment


                                                  #54
                                                  Juu, kun on tarpeeksi vähän rikki, niin ei näy measuring blokeissa. Liikaa suodatusta. Mulla ei tipahtanut signaali pois vaan tuli ylimääräinen nopea piikki signaaliin.

                                                  syyllinen
                                                  Viimeksi muokannut amalin; 19.9.2008, 17:00.

                                                  Comment


                                                    #55
                                                    Samalla tavalla on mullakin nuo olleet rikki. Eikö noita kehiä saa erikseen? Etkasta ei löydy osanumeroa, eikä parista varaosaliikkeestäkään. Hieman turhauttaa ostaa koko nivel tuollaisen osan takia.

                                                    Comment


                                                      #56
                                                      Kyl, minä tarjosinkin tässä vianetsintää kaukana olevaan/likaiseen anturiin jossa varmaan signaali on koko kierroksen erilainen kuin kolmessa muussa.

                                                      Poikki oleva kehä ei noissa näy mutta se tuskin on laakerinvaihdossa hajonnutkaan.

                                                      Comment


                                                        #57
                                                        Eikö noita kehiä saa erikseen? Etkasta ei löydy osanumeroa, eikä parista varaosaliikkeestäkään. Hieman turhauttaa ostaa koko nivel tuollaisen osan takia.
                                                        Saman ongelman edessä olin itsekin. Motonetissä oli halvin n.100€

                                                        Comment


                                                        • #58
                                                          okkim selviskö se ratin takana oleva releen napsuminen, mistä johtuu ??
                                                          Olisiko osuutta samaiseen ongelmaan vai kannattaako itekki rupea noita niveliä tutkituttamaan ?

                                                          Edessä kumminkin uudet abs anturit ja just 4 viikko sitten asennettu. En usko et on huonosti paikallaan tai viallisia.
                                                          Viimeksi muokannut Mani; 20.9.2008, 00:55.

                                                          Comment


                                                          • #59
                                                            Auto siis a4 1.8tq avant -98. Tarkoitus olis huomenna hakee.. ja laakerinurkka on tiedossa.

                                                            Comment


                                                              #60
                                                              Nico, ei selvinnyt. Naksuu edelleen satunnaisesti.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X