Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

ABS lyö päälle jarruttaessa kävelyvauhdista

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Tosiaan, ESP sen varmaankin tekee. Omassa kun sitä ei ole niin se ei ole tuota tehnyt.

    Comment


      Tosiaan, ESP sen varmaankin tekee. Omassa kun sitä ei ole niin se ei ole tuota tehnyt.

      Comment


      • Mun ässälle tehtiin tänään vastaava operaatio kuin vaynella. Täysin sama paikka (takavasen) + samalla tavalla mennyt poikki/haljennut kuin vaynella.
        Itelläni myös loppu turhat releen naksumiset ja ABS ei hyökkää enää päälle.

        Comment


          Laitan tänne nyt kuvan tästä yleisestä ongelmasta. Eli anturi on joko liian kaukana tai niin kuin tässä tapauksessa harvinaisen lähellä...

          "There is your problem!"
          Attached Files

          Comment


            No niin, nyt on uusi abs anturi paikallaan kun sen vihdoin sain. ongelmana on nyt tuo pirun pulssikehä. sehän on kahdessa osassa.

            Kenelläkään mitään havaintoa saako sitä tilattua erikseen vai haenko kiltisti vain uuden vetonivelen?

            Rupeaa pikkuhiljaa talvi olemaan takana päin ja toivottavasti tämä abs show. Tähän mennessä on oltu ilman abssiä 7kk. Joten liukkailla ei ole paljon siitä ollut hyötyä.. ehkäpä kesällä sitten paremmalla onnella.

            Tähän mennessä on vaihdettu 3kpl abs antureita, abs yksikkö ja vielä näyttäisi olevan yksi pulssikehäkin vaihdon alla. Kohta lähtee auto myyntiin, jos tämä show ei ota loppuakseen.

            Comment


              Eipä sitä taida erikseen saada. Sen pystyy kyllä hitsaamaan kokoon jos se ei ole kulunut hampaista.

              Comment


                Pitääpä koittaa sitä huomenna, jos onnistuisi, hampaat on kyllä hyvässä kunnossa. Virittelinkin jo palaset kasaan rautalangalla hitsausta varten.

                Jos ei onnistu niin rahallahan tuosta selviää.. taas kerran :D

                Voisi koittaa kyllä väkertää tuonne wikin puolelle kunnon sepustuksen kaikista vastoinkäymisistä absn suhteen. nyt rupeaa olemaan kyllä kaikki mahdolliset koettu. Ja kaikki mahdolliset neuvot ja opit saatu.

                Comment


                • Varmaan voi aina kysyä purkaamoilta josko löytyisi edulliseen hintaan.

                  Comment


                    Itse otin motonetistä uuden nivelen 90?.

                    Comment


                    • Täällä taas uusi ABS-rutinan uhri. Autona siis Audi A4 3.0TDI quattro vm.-06.
                      Oireet hyvin samanlaisia kuin muilla, eli jarrutettaessa kevyesti pysähdyksiin n. 20 - 0 km/h välillä esiintyy jarrupolkimessa ABS/ESP -rutinaa
                      ja samalla mittaristossa kuuluu juuri tuota ESP:n releraksutusta.

                      Auto on ollut kourassa vasta 2 päivää, joten syvällisempää selvittelyä ei vielä ole tullut tehtyä.
                      Moottorijarrutuksissa huomasin myös satunnaista nykimistä hitaissa nopeuksissa.

                      Pikaisesti lukaisemalla ABS hammaskehiä on mennyt poikki , tai anturit ovat liian kaukana ABS-kehästä. Tai sitten kehä on ruostunut niin umpeen että hampaita ei enää näy.

                      Keskittyikö tuo hammaskehäongelma mihin tahansa nurkkaan , vai onko esim. takapään hammaskehä herkempi napsahtamaan poikki ?
                      Ilmoittelen tuloksia omasta koslasta, jahka saan pyöriä irti ja hammaskehiä näkyviin.

                      Comment


                      • VAGCOM kiinni ja selvittämään mikä nurkka ongelmana. Omassa ongelmana on toinen takanurkka ja tuntuu, että A4 B5 quattro taka-antureita on vaikea löytää mistään... (paitsi ryöstöhintaan marmorilta). Huollossa oli nopeasti tuon kehän tarkistanut ja putsannut, muttei korjannut ongelmaa, joten anturin vaihdoksi menee.

                        Comment


                        • TDItipi mä epäilen et sulla on anturi liian kaukana. Sulla olis nimittäin naama lasissa, jos siinä on samalla tavalla hammaskehä poikki kuin mulla tai vaynella.

                          Comment


                            Eikös tossa vm06:ssa ole jo tämä ESP8.0 tms. Eroaako se vanhempien ABS/ESP systeemeistä jotenkin.

                            Ehkä siellä vain on anturi paskana/kaukan tai johdossa sanomista. Koodien lukuhan tuosta kertoisi jotain.

                            Comment


                            • Joo täytyy selvitellä vikakoodeja jahka Vag-Com -kaapeli saapuu. Vanhalla kaapelilla ei onnistu enää kun on K-line + CAN-väyläisiä controllereita B7-koppaisessa A4:ssa käytössä.

                              Voi toki olla että on vain anturi rikki, tai sitten hammaskehä niin ruosteessa ettei saa kunnon lukemaa. B6:ssa etutolpassa oleva anturi oli pulttikiinnitteinen ilman säätöä,
                              joten luultavasti nuo B7:n anturit on samaa mallia, eli etäisyyssäätöä ei ole.

                              Täytyy yrittää tänään jo purkaa noita pyöriä pois, että pääsisi ainakin hammaskehät tarkistamaan / putsaamaan.

                              Edit: Joo ja ESP8.0 levyjen kuivauksella pitäisi löytyä.

                              Comment


                                Samalla kannattaa koputella vasaralla niitä antureita sisäänpäin, jos vaikka jostain syystä olisivat muuttaneet asemaansa. Hyvinkin pieni muutos voi poistaa/aiheuttaa tuon ongelman, nimim. viikonloppuna absit vasaralla korjannut :)

                                Comment


                                  Antureiden kuntoa ei silmällä näe, joten tarttee tietsikalla lukea arvot.
                                  Ja jos on pulttikiinnitteinen, niin ei se sieltä mihinkään säädy.

                                  Jos olis vanhasta paljo ajetusta ruoskasta kyse, niin etulaakerien väljyyskin saattaa aiheuttaa mielenkiitoisia oireita :)

                                  Comment


                                  • Onhan noista 2005 - eteenpäin valmistetuissa A4 ja A6 koppaisissa ollutkin noita etupyörien laakerivikoja, jote täytyy illalla ravistella ja katso onko löysää.
                                    Toivottavasti vika olisi vain hammaskehien likaisuudessa / ruosteessa, niin olisi pikkaisen helpompi saada kuntoon.

                                    Comment


                                      Laakerivian luulisi kuulevan ajossa aika selvästi. Ainakin mitä omista kipoista laakereita on hajonnut, niin ne on pitänyt vaihtaa jo reilusti ennen lopullista tuhoutumista kun sitä meteliä ei vaan enää kestä. :)

                                      Comment


                                        Rikkoutuneet laakerit pitävät meteliä "kauniisti" ajossa, mutta eivät välttämättä osoita klappia kun on rengas ilmassa.

                                        Comment


                                        • No niin , vikaselvittely ABS:n rutinoista on edennyt. Apukuskin puolen etupään ABS pulssikehässä oli jokin kummanllinen vääntymä ja kehä teki yhdessä kohtaa jyrkän mutkan vaihdelaatikkoon päin ( n. 0,5cm ).
                                          Tästä johtuen pulssikehä ei juossut samalla kohtaa suhteessa anturiin, vaan vääntymän kohdalla kolot menivät jo anturin sivuun.
                                          Kehä näytti muuten ehjältä , joten olisiko Saksan maalla tehty Audiin esim. etupyörän laakerin vaihto tai tukivarsiremppaa, jolloin vetonivelen paikalleen laitossa olisi tuota pulssikehää murjottu.

                                          No , yritin "säätää" pulssikehän paikkaa ruuvimeisselillä ABS anturin reiästä paremmin anturin kohdalle. Seurauksena oli , että nyt pulssikehä tuntuu olevan todella löysästi kiinni vetoakselissa.
                                          Pelkona siis, että koko kehä putoaa vetoakselin olkapään päältä pois.

                                          Onko tuo pulssikehä tosiaan vain tiukalla sovitteella paikallaan ? Mistähän mahtaa sitten johtua että tuo kehä on niin "löysä" tuohon vetariin.
                                          Vai olikohan sittenkin jossain katkos tuossa pulssikehässä. Napaa pyörittelemällä en sitä tuosta anturin reiästä huomannut.

                                          Joka tapauksessa eilen illalla pikaisessa testijarruttelussa ei mitään rutioita kuulunut pulssikehän kohdistuksen jälkeen , mutta taas tänä aamuna alkoi kuulumaan.
                                          Mahtoiko kehä taas liikahtaa sivuun...

                                          Täytyy saada auto johokin montulle, jotta voi ottaa vetarin pois ja oikoa tuon pulssikehän mutkan. Sitten esim. hitsaamalla hepata tuo kehä tuohon vetariin.

                                          Vai olisko jollain jotain parempaa ehdotelmaa korjata tuo kehän kiinnitys ilman vetarin irroitusta ? Kehän "mutka" ei välttämättä haittaa, jos kohdistus on vaan OK.
                                          Viimeksi muokannut TDITipi; 27.8.2009, 09:43.

                                          Comment


                                            Kyllä se on vaan tiukalla sovituksella kiinni. Jospa se kehä on venynyt siinä samalla kun joku on sitä murjonut.

                                            Aika hankala siitä on saada hyvää irroittamatta vetaria.

                                            Comment


                                            • Nyt on käytetty vetaria irti ja oiottu tuo kierossa ollut hammaskehä tai olisiko se paremminkin "kolovanne".
                                              Tuo pulssikehä muistuttaa siis tikapuita jotka on taivutettu vetarin ympärille. Näin ainakin etupään vetareissa.

                                              Kehä oli niin väljä tuon vetarin päälle, että laitettiin pienet MIG-hepit kahteen eri kohtaan kehän ja vetarin liitosreunaan laakerin puoleiseen päähän.
                                              Ylimääräiset hitsauskasat pyrittiin hiomaan pois, jotta kehän vieressä olisi mahd. vähän tavaraa.

                                              Ja mikä oli lopputulos : Entistä hurjempi rynkyttäminen moottorijarrutuksessa sekä nyt myös pintakaasulla 1000 - 1300 rpm alueella 3 - 4 vaihteilla. Nopeus tuolloin n. 20 - 40 km/h.

                                              Että sapettaa oikein pirusti tämä ABS-ongelma. Miten voi olla näin henkimaailman hommaa.

                                              Vag-Com:lla kun ottaa yhteyden ABS-yksikköön ja seuraa pyörien nopeusanturien tietoja, ei niissä heittoja juuri esiinny.
                                              ABS-yksikköön kytkeytyessä syttyy mittaristoon ESP:n valo, ja ESP ei taida tuolloin olla käytössä.
                                              Tällöin myös moottorijarrutus sekä pintakaasu toimii kuin ajatus, joten kaikki syyt ovat tuossa pulssikehässä. Mukavaa että sitä on myös moottoripuolella =).

                                              No, huomenna taas vetari irti ja kehittämään toisenlaista kiinnitystä pulssikehälle.
                                              Ottaakohan tuo ABS anturi ylimääräistä signaalia, jos "tilkitsisi" tuota pulssikehää esim. kaljatölkistä otetulla peltipalalla ?

                                              Comment


                                              • Melkein helpommaksi se vetarin vaihto tulee ;) Maksaahan se mutta ainakin toimii.

                                                Comment


                                                  Kannattaa tutkia sitä vag-skopella, skaalaa alue leveäksi että näet mahdolliset häiriöt.

                                                  Alumiini ei ole magneettista, joten ei sen tölkinpalasen pitäisi siellä häiritä.

                                                  Comment


                                                  • Pikaisella kyselyllä Jyväskylän Autotarvikkeelta eli merkkarilta tuli hyllyt tyhjänä vastaus. Eli vetari + ABS anturi on molemmat tilaustavaraa.
                                                    Ja vetarillakin oli hintaa 170EUR, että silleen.

                                                    Olis ollu kiva saada viikonloppuna kuntoon ( tai itse asiassa jo tänään kun olis mahdollisuus päästä montulle ).
                                                    Taidan vielä kerran repiä tuon vetarin irti ja hioa kehästä kaikki ylimääräinen pois, joka voi aiheuttaa jotain häiriötä.

                                                    Tässä kun tarkemmin tuota okkimin vastaustakin miettii , niin magneettikentän muutoksellahan tuo pelaa.
                                                    Eli kehän täytyy olla täsmälleen samalla etäisyydellä anturista joka kohdastaan, eikä mitään muitakaan magneettikenttään vaikuttavia tekijöitä saa esiintyä kehän vieressä.

                                                    Täytyy kehittää jotain todella ohutta tuon kehän alle, jotta sitä on yhtäpaljon jokaisessa kohdassa.
                                                    Näin sovitteesta tulee tiukka mutta kehän etäisyys vetarin keskiakselista on sama joka kohdassa.

                                                    Raportoidaan taas kuinka kävi. Kädet kyynärpäitä myöten ristissä =).

                                                    Comment


                                                    • Jatketaanpas raporttia.

                                                      Otettiin vetari vielä irti, ja hiottiin hitsimöykyt pois. Samalla pulssikehästä "raarit" tasaikseksi.
                                                      Tilalle kierros muovierkkaria ja kehä painamalla erkkarin päälle. Kohtuu tiukka sovite siitä tuli.

                                                      Ja lopputulos : ABS / ESP rutisi sekä ajaessa että jarruttaessa.
                                                      Vauhdin hiljentyessä pysähdyksiin kevyessä jarrutuksessa jokaiselle renkaan kierrokselle tuli "ronks" ääni ABS / ESP yksiköstä.

                                                      Ei muuta kuin uusi vetari tilaukseen , niin toivottavasti tämäkin remppaaminen saadaan päätökseen.
                                                      Tällä hetkellä ABS anturin johto on irti, niin auto on edes jonkinlaisessa ajokunnossa. Onneksi kesällä pärjää kyllä ilmankin tuota ABS / ESP pakettia pari päivää =).

                                                      Comment


                                                      • Sama ongelma esiintyi myös mulla risassa laakerin vaihdon jälkeen. Käytin kaikki anturit pois, putsailin ne huolellisesti ja asensin kuparitahnan kans paikoilleen. Siihen loppu jurinat..

                                                        Comment


                                                        • Nyt on uusi ulompi vetonivel paikallaan ja siihen loppui rutinat myös täällä.
                                                          Eli melkoisen kranttu on tuo ABS / ESP järjestelmä tuosta pulssikehän kunnosta.

                                                          Samalla kun tuli käytyä kaikki nurkat läpi noita pulssikehäongelmia metsästettäessä, tuli siivottua kaikki ABS-anturit.
                                                          Osassa oli melkoisesti metallitöhnää sekä ulkopuolella että anturin lukupäässä.

                                                          Täytyy sanoa että tämä oli hyvä viestiketju ainakin meikäläisen kannalta. Toivottavasti apua on myös muille.

                                                          Comment


                                                          • Ei ne marmorilla edes tiedä pahemmin tämmösestä ongelmasta.
                                                            Ja tämmösen vian selvittäminen maksaa omaisuuden marmorilla,jos ei tiedä yhtään mistä hakea. 120€/h sähkötöissä.

                                                            Itekku kävin kysymässä tota vetoniveltä ja sanoin tosta ongelmasta niin jätkä katto mua huulipyöreänä.
                                                            Marmorilla osa + vaihto n.250€ A4 B5

                                                            Comment


                                                            • Tämä sama vika ollut jo n. 3 vuotta eli abs lyö päälle kävelyvauhdista.

                                                              Vika ilmeni koko vetoakselin vaihdon yhteydessä.

                                                              Pienenä lisä lieveilmiönä on esim. jonossa/ruuhkassa ajettaessa missä pitää aina silloin tällöin painella hiukan jarrua niin ABS-valo syttyy ja tuo huutomerkki vilkkuu mittaristossa ja tämä kuittaantuu pois vasta käyttämällä virrat pois ja päälle.

                                                              Oishan tuosta viasta tosiaan kiva päästä eroon joten kysymys kuuluukin että saako nuo ABS-anturit irroitettua ehjänä ja laitettua takaisin vai pitääkö varautua ostamaan uudet?

                                                              Ja auto oli siis A4 B5 Quattro vm.-95

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X