Tosiaan, ESP sen varmaankin tekee. Omassa kun sitä ei ole niin se ei ole tuota tehnyt.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
ABS lyö päälle jarruttaessa kävelyvauhdista
Collapse
X
-
No niin, nyt on uusi abs anturi paikallaan kun sen vihdoin sain. ongelmana on nyt tuo pirun pulssikehä. sehän on kahdessa osassa.
Kenelläkään mitään havaintoa saako sitä tilattua erikseen vai haenko kiltisti vain uuden vetonivelen?
Rupeaa pikkuhiljaa talvi olemaan takana päin ja toivottavasti tämä abs show. Tähän mennessä on oltu ilman abssiä 7kk. Joten liukkailla ei ole paljon siitä ollut hyötyä.. ehkäpä kesällä sitten paremmalla onnella.
Tähän mennessä on vaihdettu 3kpl abs antureita, abs yksikkö ja vielä näyttäisi olevan yksi pulssikehäkin vaihdon alla. Kohta lähtee auto myyntiin, jos tämä show ei ota loppuakseen.
Comment
-
Pitääpä koittaa sitä huomenna, jos onnistuisi, hampaat on kyllä hyvässä kunnossa. Virittelinkin jo palaset kasaan rautalangalla hitsausta varten.
Jos ei onnistu niin rahallahan tuosta selviää.. taas kerran :D
Voisi koittaa kyllä väkertää tuonne wikin puolelle kunnon sepustuksen kaikista vastoinkäymisistä absn suhteen. nyt rupeaa olemaan kyllä kaikki mahdolliset koettu. Ja kaikki mahdolliset neuvot ja opit saatu.
Comment
-
Täällä taas uusi ABS-rutinan uhri. Autona siis Audi A4 3.0TDI quattro vm.-06.
Oireet hyvin samanlaisia kuin muilla, eli jarrutettaessa kevyesti pysähdyksiin n. 20 - 0 km/h välillä esiintyy jarrupolkimessa ABS/ESP -rutinaa
ja samalla mittaristossa kuuluu juuri tuota ESP:n releraksutusta.
Auto on ollut kourassa vasta 2 päivää, joten syvällisempää selvittelyä ei vielä ole tullut tehtyä.
Moottorijarrutuksissa huomasin myös satunnaista nykimistä hitaissa nopeuksissa.
Pikaisesti lukaisemalla ABS hammaskehiä on mennyt poikki , tai anturit ovat liian kaukana ABS-kehästä. Tai sitten kehä on ruostunut niin umpeen että hampaita ei enää näy.
Keskittyikö tuo hammaskehäongelma mihin tahansa nurkkaan , vai onko esim. takapään hammaskehä herkempi napsahtamaan poikki ?
Ilmoittelen tuloksia omasta koslasta, jahka saan pyöriä irti ja hammaskehiä näkyviin.
Comment
-
VAGCOM kiinni ja selvittämään mikä nurkka ongelmana. Omassa ongelmana on toinen takanurkka ja tuntuu, että A4 B5 quattro taka-antureita on vaikea löytää mistään... (paitsi ryöstöhintaan marmorilta). Huollossa oli nopeasti tuon kehän tarkistanut ja putsannut, muttei korjannut ongelmaa, joten anturin vaihdoksi menee.
Comment
-
Joo täytyy selvitellä vikakoodeja jahka Vag-Com -kaapeli saapuu. Vanhalla kaapelilla ei onnistu enää kun on K-line + CAN-väyläisiä controllereita B7-koppaisessa A4:ssa käytössä.
Voi toki olla että on vain anturi rikki, tai sitten hammaskehä niin ruosteessa ettei saa kunnon lukemaa. B6:ssa etutolpassa oleva anturi oli pulttikiinnitteinen ilman säätöä,
joten luultavasti nuo B7:n anturit on samaa mallia, eli etäisyyssäätöä ei ole.
Täytyy yrittää tänään jo purkaa noita pyöriä pois, että pääsisi ainakin hammaskehät tarkistamaan / putsaamaan.
Edit: Joo ja ESP8.0 levyjen kuivauksella pitäisi löytyä.
Comment
-
Samalla kannattaa koputella vasaralla niitä antureita sisäänpäin, jos vaikka jostain syystä olisivat muuttaneet asemaansa. Hyvinkin pieni muutos voi poistaa/aiheuttaa tuon ongelman, nimim. viikonloppuna absit vasaralla korjannut :)
Comment
-
Laakerivian luulisi kuulevan ajossa aika selvästi. Ainakin mitä omista kipoista laakereita on hajonnut, niin ne on pitänyt vaihtaa jo reilusti ennen lopullista tuhoutumista kun sitä meteliä ei vaan enää kestä. :)
Comment
-
No niin , vikaselvittely ABS:n rutinoista on edennyt. Apukuskin puolen etupään ABS pulssikehässä oli jokin kummanllinen vääntymä ja kehä teki yhdessä kohtaa jyrkän mutkan vaihdelaatikkoon päin ( n. 0,5cm ).
Tästä johtuen pulssikehä ei juossut samalla kohtaa suhteessa anturiin, vaan vääntymän kohdalla kolot menivät jo anturin sivuun.
Kehä näytti muuten ehjältä , joten olisiko Saksan maalla tehty Audiin esim. etupyörän laakerin vaihto tai tukivarsiremppaa, jolloin vetonivelen paikalleen laitossa olisi tuota pulssikehää murjottu.
No , yritin "säätää" pulssikehän paikkaa ruuvimeisselillä ABS anturin reiästä paremmin anturin kohdalle. Seurauksena oli , että nyt pulssikehä tuntuu olevan todella löysästi kiinni vetoakselissa.
Pelkona siis, että koko kehä putoaa vetoakselin olkapään päältä pois.
Onko tuo pulssikehä tosiaan vain tiukalla sovitteella paikallaan ? Mistähän mahtaa sitten johtua että tuo kehä on niin "löysä" tuohon vetariin.
Vai olikohan sittenkin jossain katkos tuossa pulssikehässä. Napaa pyörittelemällä en sitä tuosta anturin reiästä huomannut.
Joka tapauksessa eilen illalla pikaisessa testijarruttelussa ei mitään rutioita kuulunut pulssikehän kohdistuksen jälkeen , mutta taas tänä aamuna alkoi kuulumaan.
Mahtoiko kehä taas liikahtaa sivuun...
Täytyy saada auto johokin montulle, jotta voi ottaa vetarin pois ja oikoa tuon pulssikehän mutkan. Sitten esim. hitsaamalla hepata tuo kehä tuohon vetariin.
Vai olisko jollain jotain parempaa ehdotelmaa korjata tuo kehän kiinnitys ilman vetarin irroitusta ? Kehän "mutka" ei välttämättä haittaa, jos kohdistus on vaan OK.Viimeksi muokannut TDITipi; 27.8.2009, 09:43.
Comment
-
Nyt on käytetty vetaria irti ja oiottu tuo kierossa ollut hammaskehä tai olisiko se paremminkin "kolovanne".
Tuo pulssikehä muistuttaa siis tikapuita jotka on taivutettu vetarin ympärille. Näin ainakin etupään vetareissa.
Kehä oli niin väljä tuon vetarin päälle, että laitettiin pienet MIG-hepit kahteen eri kohtaan kehän ja vetarin liitosreunaan laakerin puoleiseen päähän.
Ylimääräiset hitsauskasat pyrittiin hiomaan pois, jotta kehän vieressä olisi mahd. vähän tavaraa.
Ja mikä oli lopputulos : Entistä hurjempi rynkyttäminen moottorijarrutuksessa sekä nyt myös pintakaasulla 1000 - 1300 rpm alueella 3 - 4 vaihteilla. Nopeus tuolloin n. 20 - 40 km/h.
Että sapettaa oikein pirusti tämä ABS-ongelma. Miten voi olla näin henkimaailman hommaa.
Vag-Com:lla kun ottaa yhteyden ABS-yksikköön ja seuraa pyörien nopeusanturien tietoja, ei niissä heittoja juuri esiinny.
ABS-yksikköön kytkeytyessä syttyy mittaristoon ESP:n valo, ja ESP ei taida tuolloin olla käytössä.
Tällöin myös moottorijarrutus sekä pintakaasu toimii kuin ajatus, joten kaikki syyt ovat tuossa pulssikehässä. Mukavaa että sitä on myös moottoripuolella =).
No, huomenna taas vetari irti ja kehittämään toisenlaista kiinnitystä pulssikehälle.
Ottaakohan tuo ABS anturi ylimääräistä signaalia, jos "tilkitsisi" tuota pulssikehää esim. kaljatölkistä otetulla peltipalalla ?
Comment
-
Pikaisella kyselyllä Jyväskylän Autotarvikkeelta eli merkkarilta tuli hyllyt tyhjänä vastaus. Eli vetari + ABS anturi on molemmat tilaustavaraa.
Ja vetarillakin oli hintaa 170EUR, että silleen.
Olis ollu kiva saada viikonloppuna kuntoon ( tai itse asiassa jo tänään kun olis mahdollisuus päästä montulle ).
Taidan vielä kerran repiä tuon vetarin irti ja hioa kehästä kaikki ylimääräinen pois, joka voi aiheuttaa jotain häiriötä.
Tässä kun tarkemmin tuota okkimin vastaustakin miettii , niin magneettikentän muutoksellahan tuo pelaa.
Eli kehän täytyy olla täsmälleen samalla etäisyydellä anturista joka kohdastaan, eikä mitään muitakaan magneettikenttään vaikuttavia tekijöitä saa esiintyä kehän vieressä.
Täytyy kehittää jotain todella ohutta tuon kehän alle, jotta sitä on yhtäpaljon jokaisessa kohdassa.
Näin sovitteesta tulee tiukka mutta kehän etäisyys vetarin keskiakselista on sama joka kohdassa.
Raportoidaan taas kuinka kävi. Kädet kyynärpäitä myöten ristissä =).
Comment
-
Jatketaanpas raporttia.
Otettiin vetari vielä irti, ja hiottiin hitsimöykyt pois. Samalla pulssikehästä "raarit" tasaikseksi.
Tilalle kierros muovierkkaria ja kehä painamalla erkkarin päälle. Kohtuu tiukka sovite siitä tuli.
Ja lopputulos : ABS / ESP rutisi sekä ajaessa että jarruttaessa.
Vauhdin hiljentyessä pysähdyksiin kevyessä jarrutuksessa jokaiselle renkaan kierrokselle tuli "ronks" ääni ABS / ESP yksiköstä.
Ei muuta kuin uusi vetari tilaukseen , niin toivottavasti tämäkin remppaaminen saadaan päätökseen.
Tällä hetkellä ABS anturin johto on irti, niin auto on edes jonkinlaisessa ajokunnossa. Onneksi kesällä pärjää kyllä ilmankin tuota ABS / ESP pakettia pari päivää =).
Comment
-
Nyt on uusi ulompi vetonivel paikallaan ja siihen loppui rutinat myös täällä.
Eli melkoisen kranttu on tuo ABS / ESP järjestelmä tuosta pulssikehän kunnosta.
Samalla kun tuli käytyä kaikki nurkat läpi noita pulssikehäongelmia metsästettäessä, tuli siivottua kaikki ABS-anturit.
Osassa oli melkoisesti metallitöhnää sekä ulkopuolella että anturin lukupäässä.
Täytyy sanoa että tämä oli hyvä viestiketju ainakin meikäläisen kannalta. Toivottavasti apua on myös muille.
Comment
-
Ei ne marmorilla edes tiedä pahemmin tämmösestä ongelmasta.
Ja tämmösen vian selvittäminen maksaa omaisuuden marmorilla,jos ei tiedä yhtään mistä hakea. 120€/h sähkötöissä.
Itekku kävin kysymässä tota vetoniveltä ja sanoin tosta ongelmasta niin jätkä katto mua huulipyöreänä.
Marmorilla osa + vaihto n.250€ A4 B5
Comment
-
Tämä sama vika ollut jo n. 3 vuotta eli abs lyö päälle kävelyvauhdista.
Vika ilmeni koko vetoakselin vaihdon yhteydessä.
Pienenä lisä lieveilmiönä on esim. jonossa/ruuhkassa ajettaessa missä pitää aina silloin tällöin painella hiukan jarrua niin ABS-valo syttyy ja tuo huutomerkki vilkkuu mittaristossa ja tämä kuittaantuu pois vasta käyttämällä virrat pois ja päälle.
Oishan tuosta viasta tosiaan kiva päästä eroon joten kysymys kuuluukin että saako nuo ABS-anturit irroitettua ehjänä ja laitettua takaisin vai pitääkö varautua ostamaan uudet?
Ja auto oli siis A4 B5 Quattro vm.-95
Comment
Comment