Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kesärenkaat 215/45/17 vs. 225/45/17

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Kesärenkaat 215/45/17 vs. 225/45/17

    Olen ostamassa autooni uudet vanteet ja kesärenkaat ja tarttisin vähän mielipiteitä ja apua. Autoni on siis A4 Avant -03 tehtaan sport-alustalla. Suurin osa ajoistani on motaria. Onko noilla leveyksillä 215 vs. 225 paljonkin eroa uraherkkyydessä ja ajettavuudessa? Kumpaa suosittelisitte? Haussa siis mahdollisimman leveän ja mukavan rengaskoon kompromissi, ilman että rengasmelu kauheesti lisääntyy nykyisestä 205/55R16 koosta. 18 tuuman renkaat on varmaan aika paljon meluisammat?

    Rekisteriotteessa ei ole noita kyseisiä rengaskokoja mainittu (levein on 205/55R16). Eikös vielä tuon 225/45/17 renkaan saa laillisesti laittaa auton alle ilman muutoskatsastusta?

  • #2
    18" on meluisammat totta.

    215 vs. 225 suurin ero on kantavuudessa. Tarkista autosi paino suhteessa renkaan merkintöihin.
    Itse vaidoin 18" 225/40 17" 225/45" ja ajettavuus parani huomattavasti. Toki vanteillakin on asiaan osuutta.
    205/55/16:n korvaava koko on 225/45/17 jota pidän parhaan kompromissina.

    Comment


      #3
      Mulla on rek.otteessa yhtenä vaihtoehtokokona merkitty 235/50/17", joten eiköhän tuo mainitsemasi koko ihan hyvin pelitä.
      autoissa/alustoissa kun ei kuitenkaan merkittäviä eroja taida olla..jos on mitään?!

      Comment


        #4
        tarjolla....

        Vanteet + renkaat... uuden veroiset ( puoli kesää ajettu ) koko 225/45/17" On mukavat renkaat ajella. Ei ole liian kovat, eikä vetele yhtään. On normaaliajoon kuitenkin tarpeeksi jämäkät! Katsele tuolta myydään palstalta.... et muistaakseni jotain 48?

        Comment


        • #5
          Kiitos vastauksista! Taitaa tuo 225 olla vielä ihan ok leveys sitten.

          Jani-SRI: etsin vähän toisen tyylisiä vanteita kuin sinulla on. Nämä mun toiset 16" vanteet on aika lailla samannäköiset kuin noi sun, joten haluan jotain muuta nyt sitten toisiksi vanteiksi. Kiitos kuitenkin!

          Comment


          • #6
            Miksi muuten rekisteriotteessa mainitaan vain 235/45/17", ei ollenkaan 225/45/17"? Kun kyselin rengasliikkeestä niin suosittelivat tuota 235/45/17" kokoa.

            Comment


            • #7
              Rengasliikkeen suosittelun voit jättää omaan arvoon. Kate heille 235 vs. 225 on suurempi ja
              jättää enemmän euroja kassaan. 235 tullee vetelemään enemmän jopa motarilla.
              235 /17 on vähemmän tarjolla ja ovat hieman hintavampia. Hyvää settiä ei juuri alle 800 ecun saa.
              Myös on tehtävä kulmien säädöt, joka tapauksessa, kaikkiin pyöriin, tai renkaat kuluvat silmissä.
              Aasinsiltana.... mulla myynnissä 225/45 R17 ja lähes uudet! ....Minulla oli A6:ssa 235/40 R17, oli suht hyvät ajaa, hieman liian uraherkkä. Renkaat olivat Federalit, ala-arvoiset, huonosti "valetut" ja
              kelvottomat. Pysykää kaukana "halppis" renkaista. Nää on kuitenkin makuasioita....

              Comment


              • #8
                Eikö kulmat pysy samana (jos ne vain alunperin ovat kohdallaan) 15", 16" tai 17" renkaissa jos halkaisia pysyy samana vai vaikuttaako leveys? Jos leveys vaikuttaa, mites sitten kun talvirenkaat ovat kapeammat?

                Comment


                • #9
                  Jeps, olet oikeassa offsetin suhteen, mutta on muitakin tekijöitä.
                  Kulmat kannattaa tarkistuttaa säännöllisesti, sillä kunnon tömäys johonkin
                  monttuun tms. saattaa muuttaa ajettavuutta hieman. Sen minkä menetät rahana mittauksessa
                  tulee takaisin hyvänä ajettavuutena ja renkaat kuluvat tasaisesti. En tarkoita sitä, että autoa
                  pitäisi käyttää penkissä yhtenään. Lähinnä silloin kun vanteet uusitaan kokonaan ja esim. renkaat
                  levenevät. Mittauksessa säädetään muutakin kuin ohjauskulmat..:)

                  Comment


                  • #10
                    Mikä on kohtuu hinta pk-seudulla kulmien säädättämiseen ja tekeekö kaikki paikat sen oikein?

                    Comment


                    • #11
                      Jaa...Helsinki lisää voi olla, mutta n.50 euroa / tunti on keskihinta ja tunnissa homma hoituu.
                      Vianorilla ainakin on hyvät vehkeet ja ohjelmat. Tästähän on muillakin varmaan hyviä kommentteja?
                      Hyvältäkin tuntuva auto voi muuttua vielä paremmaksi...ainakin minulla!

                      Comment


                        #12
                        Alkuperäiseen kysymykseen. Jos vain millään maltat niin ota tuo kapeampi vaihtoehto. Ero metelissä ja näppituntumassa on mielestäni hyvinkin huomattava.

                        Comment


                        • #13
                          215:ssa on vähemmän kumia vanteen päällä (korkeussuunnassa) kuin 225:ssa jos profiili eli suhdeluku on sama, 45. Tälläkin taitaa olla vaikutusta ajettavuuteen? Eli täältä saa piirrettyä kuvaa: http://www.miata.net/garage/tirecalc.html Eli sidewall on pienempi 215:ssa.

                          Comment


                            #14
                            Kyllä tuohon urissa vetelyyn vaikuttaa oman kokemuksen perusteella eniten renkaan merkki/malli.
                            esim. F1:n on hyvä ajaa, mutta vetelee urissa ihan eritavalla kuin nykyiset Falkkenit.
                            F1:ssä on paljon jyrkempi kulutuspinnan reuna, Fuldassa se on aika loiva.

                            Comment


                              #15
                              Kulmista sen verran että ne kannattaa kyllä mittauttaa ja säädättää säännöllisesti, itse olen tehnyt sen 2x vuodessa (keväällä ja syksyllä) sekä aina jos olen sattunut tömäyttämään johonkin monttuun.
                              Kulmilla on todella paljon merkitystä ajettavuuteen, joten ne kannattaa mittauttaa ja säädättää.
                              Sen sijaan jos alle laitetaan eri kokoiset renkaat,vaikkapa sitten 16" -> 17" niin ei ole tarpeen mittauttaa/säätää kulmia rengaskoon muuttumisen takia.

                              Comment

                              Working...
                              X