Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 B8: ESP/ABS-pumpun vaihto/päivitys

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 B8: ESP/ABS-pumpun vaihto/päivitys

    A4 B8:a on toimitettu tehtaalta asiakkaille kahdella erityyppisellä ESP/ABS-pumpulla, joista kumpikin ovat mallia Bosch ESP8.0. Toinen näistä pumpputyypeistä (PR-koodi: 1AT) soveltuu tavallisten ABS/ESP-toimintojen lisäksi myös renkaiden pyörimisnopeuteen perustuvaan rengaspainevalvontaan (TPMS) sekä automaattisen mäkilähtöavustimen (AHH) käyttöön. AHH toimii niin, että kun asetus on päällä, ABS-pumppu pitää piireissä painetta niin, että esim. liikennevaloissa ei tarvitse seistä jarrulla. Toisella pumpputyyppi (PR-koodi: 1AS) nämä lisätoiminnot eivät onnistu. Käytännössä jako 1AT vs. 1AS ei ole aivan näin selvä, sillä joillain harvoilla 1AS:lläkin nuo toiminnot onnistuvat, mutta pääosin näin. Asian voi tarkistaa oman autonsa PR-koodilistauksesta tai VCDS-skannauksesta saatavalla ABS-pumpun osanumerolla täältä.

    Oma B8:ni oli tietysti varustettu tuollaisella 1AS-karvalakkipumpulla (osanumero: 8K0 907 379 AL), joten TPMS- ja AHH-toimintoja ei saanut päälle koodaamalla, vaan yritetty koodaus johti "out of range" -virheilmoon. 3C-Passatissa tykästyin AHH-toimintoon, joten vajaa vuosi sitten päädyin ostamaan jenkeistä joltain rommarilta osanumeron perusteella 1AT-pumpun n. 45 eurolla (osanumero 8K0 907 379 CA). Keväällä tuli retrofitattua sähköinen takaluukku ja MMI 3G+, joten päätin jättää ABS-pumpun vaihdon tulevaisuuteen (etenkin, koska internetsin foorumeilla oli sekalaista tietoa siitä, onnistuuko ABS-pumppua edes vaihtaa käytetystä autosta toiseen).

    Nyt talven kynnyksellä osui kalenteriin sopivasti vapaa viikonloppu, joten tartuin tuumasta toimeen ja päätin kokeilla pumpun vaihtoa. Mekaanisestihan homma on varsin simppeli ja ainoa työkalu jota tarvitaan on 11 mm lenkkiavain:
    • Imin jarrunestesäiliön alipainepumpulla mahdollisimman tyhjäksi
    • Jarruletkut irti pumpusta (nestettä tihuuttaa jonkin verran, joten rättiä tarvitaan. Jarrupoljinta hieman painamalla voisi olla, että säiliöstä ei valuisi mitään)
    • Johtosarja irti pumpusta (punainen lukitussalpa ylös, harmaa "luisti" kääntyy ylös ja vetää johtosarjan samalla irti)
    • Pumppu nitkuttelemalla ylös (jarruletkut pitää kääntää sivuun tätä varten) kumikannakkeistaan
    • Uusi pumppu paikoilleen käänteisessä järjestyksessä. Kumikannakkeisiin kannattaa laittaa vaikka silikonirasvaa hieman, niin lumpsahtavat hyvin paikoilleen
    • Johtosarja kiinni
    • Jarruletkut kiinni
    • Ilmaus

    Ilmausta ei ehkä kannata hoitaa kaksi-kaveria -tyylillä, jossa toinen pumppaa jarrupoljinta ja toinen aukoo ilmausnippaa, koska tuossa voi mennä iäisyys - ilma pitää saada pumpulta saakka satuloihin ja ulos. Minulla oli käytössä Gunsonin ilmauslaite, jolla järjestelmän saa paineistettua säiliöltä saakka, jolloin riittää, että ottaa pyörät irti ja kertaalleen avaa kunkin nipan ja odottaa, että ilmat tulee pois. Tuo on yksin tallissa touhuavalle loistava sijoitus. Käsittääkseni VCDS:lläkin voi jotenkin pumppua aktivoida, mutta tein ilmauksen Gunsonilla ja jokaisen kulman käytyä läpi jarrupoljin muuttui kovaksi.

    Uusi (lue: käytetty) ABS-pumppuhan sitten pistää valot kojetaulussa syttymään ja piippauksen kuulumaan. Tulee ESP faulttia ja vaikka mitä virhekoodia. Oma pumppuni oli saman vuosimallin S4:stä, joten tiesin koodauksen olevan väärä, mutta toisaalta tiesin, että luovuttaja-auto oli nelivetoinen kuten myös omani. Tuolla on merkitystä, sillä 2WD-pumppu ei käsittääkseni sovi 4WD-autoon ja päin vastoin. Pumpun koodaus hoituu sillä, että pumppuun loggaudutaan ensiksi VCDS:llä alkuperäisen pumpun security-koodilla, jonka jälkeen pumppu voidaan koodata alkuperäisen pumpun koodilla. Koodauksen jälkeen ei saa ABS-modulia sulkea, vaan samalla sessiolla tulee vielä ratin asentotunnistin G85 kalibroida, jotta pumppu hyväksyy koodauksen.

    Heti pumpun vaihdon jälkeen engine-moduliin tuli pari virhekoodia ja ABS-pumpulle neljä. Seassa oli mm. incorrect VIN, incorrect coding ja jotain muitakin. Virheet poistuivat (tai siis sain ne nollattua) kun sain pumppuun oikean koodin sisään ja tosiaan tuon G85-kalibroinnin tehtyä. Ilman G85-kalibrointia pumppu ei käsittääkseni tallenna uutta koodausta. En usko, että ABS-pumppu varsinaisesti tallentaa auton VIN-numeroa, mutta tuo virheilmo johtuu siitä, että koodauksen ensimmäinen tavu sisältää tiedon auton moottorista ja voimalinjasta noin yleisestikin, eli 1.8T/FWD on eri koodaus kuin 3.0TDI/4WD. Oletan, että tuossa koodissa on mukana myös jarrujen koko, koska se tietysti vaikuttaa pumpun käyttäytymiseen. Maailmalla on porukoilla ollut ongelmia saada koodaus tallentumaan - minulla ei ollut ongelmia tuon suhteen lainkaan, kun loggauduin alkuperäisellä login codella, muutin koodauksen ja kalibroin ratin asentotunnistimen.

    Sain siis koodaukset sisään ja virhekoodit nollailtua ilman niiden palaamista. Koeajolla tuli tehtyä soralla parit jarrutukset ja mutkittelut, joilla sain ABS:n ja ESP:n aktivoitumaan ja homma tuntui toimivan. TPMS:n sain myöskin päälle ja huomenna varmaan vedän pumpulta tarvittavat johdot kabiiniin AHH:ta varten (3G+ -päivityksen yhteydessä asensin jo AHH-napin paneeliin). Ohjeet näitä varten alempaa linkeistä.

    TPMS päällä:


    Omat vinkkini:
    • Varmista etukäteen, että tilaat oikean mallin pumpun. Ideaalisti se olisi saman vuosimallin autosta, jossa on sama kone/voimalinja, mutta varmista ainakin, että pumppu on 1AT-mallinen
    • Tallenna muistiin vanhan ABS-pumppusi koodaukset
    • Tallenna muistiin VCDS:tä security access koodit

    Lisätietoa:
    Viimeksi muokannut villho; 29.10.2018, 10:22.

  • #2
    Auto Hill-Holdia varten johdot vedetty konetilasta kabiiniin, koodailut tehty ja homma toimii.

    Kettumaisimmat työvaiheet olivat johtojen liittäminen ABS-pumpun liittimeen (tai tarkemmin sanottuna maaliitosten irroittaminen, jotta liittimen sai tarpeeksi kauas pumpusta kahden lisäjohdon asentamiseksi) sekä johtojen vieminen kabiiniin. Vedin johdot etumatkustajan jalkatilaan siellä jo olevasta läpiviennistä, eikä gynekologin käsistä olisi ollut haittaa tuossa hommassa.

    Samalla tuli asennettua adaptiivisen vakkarin tutka ja johtosarja. ACC:n retrofittaus on seuraavaksi ohjelmassa. Viiksisarja ja upgreidattu CAN-Gateway odottaa vielä asentamista. Mittariston hoidan frankenstein-tyyliin: asennan ACC:n omanneesta Q5:n mittaristosta mittaritaulut, ledit ja muut komponentit itse nykyiseen mittaristoon.

    Huomasin eilisiltana myös, että parit jarruletkut tihuuttivat hieman pumpulta; löysäsin ja nitkuttelin pariin otteeseen ja taisin saada sovituksen tiukaksi.

    Viimeksi muokannut villho; 3.3.2019, 14:49. Perustelu: Kuva liittyy

    Comment


    • #3
      Moro.
      Miten tämä soveltuu Audi Allroadiin? Tarkoitus asentaa Aufi A5 abs yksikkö jossa 1AT ominaisuus. Allroadissa on erikytkennät ilmeisesti sen luistonestonapin takia? Pin 8 ja pin 16 a4 ja a5 ja allroad pin 8 ja pin 16/36.
      Eikös se mene niin että kun a5 pumpun laittaa noudatan tuota a5 ohjetta?
      Kytkennät muuten samat mutta abs moduuliin tulee pin30 allroadissa kytkentä jota ei a4/a5 ole.
      Attached Files
      Viimeksi muokannut Killeri; 13.4.2024, 17:31. Perustelu: Viestit yhdistetty.

      Comment

      Working...
      X