Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Pyyhkijät hyytyy A nelkussa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Pyyhkijät hyytyy A nelkussa

    Profiilin auto kyseessä. Pyyhkijät jaksaa kiukulla nousta "yläasentoon", mutta alas tullessa hyytyvät puoleenväliin tuulilasia. Kun pyyhkijät nostaa irti lasista, niin ne tekevät koko matkan alusta loppuun, mutta erittäin hitaasti taas. Onko moottori tiensä päässä, vai onko vaan nivelet rasvauksen tarpeessa, vai mistä moinen vika?

  • #2
    Vivusto jumissa. Samaa ongelmaa golfeissa ja muissa vag laitteissa tässä 2000 luvun taitteessa on ollut jonkin verran.

    Comment


      #3
      Jeespoks, hokasin käyttää hakua vasta topicin lisäksen jälkeen, ja löysin aiheeseen liittyvää tekstiä. Joten se siitä ongelmasta, toivottavasti

      Comment


        #4
        Samaa mielta edellisen kanssa. Revi vivusto irti ja putsaa tapit ruosteesta. Itse laitoin silikonirasvaa, niin ei pitäis imeä kosteutta liukupintoihin. Siellä pyyhkijäntapin laakerin keskellä on sitten semmoinen rasvasyvennys, joka kannattaa putsata kovettuneesta ruosterasvaseoksesta ja tunkea uudet silikonirasvat sinne.

        Mulla on B5 A4, ja jos tossa 2002 mallissa on yhtään samanlainen mekanismi, niin koko vivusto lähtee näppärästi sieltä pois ja voi pöydällä sitten rassata. Nyt kun tiedän miten se tehdään, niin irrotus 10min, rassaus 30min, takaslaitto 10min. Helppo homma.

        Comment


        • #5
          Täällä oikein kuvien kanssa selitelty... http://www.audiworld.com/tech/misc44.shtml

          Comment


          • #6
            Tuon vivuston huoltaminen aika-ajoin kannattaa, ettei käy kuten allekirjoittaneelle. Kesän jälkeen pyyhkimet jaksoivat juuri ja juuri lasin puoleen väliin, ja kädellä auttaen ne sai liikkumaan riittävästi, että palasivat paikalleen. Käyttämättömyys ja ruoste olivat tehneet tehtävänsä, ja jumineet kuskin pyyhkimen akselin niin, että pyyhkimisyrityksistä johtuen vivuston juureen oli syntynyt murtuma. Vivuston irrottamisen jälkeen pyyhinakselia irrottaessa tuli oltua liian kärsimätön ja käänneltyä sitä liiallista voimaa käyttän, lopputuloksena sen alumiinikappaleen murtuminen. Kiroiltuamme tovin kaverin kanssa ja aikamme pähkittyämme (kiitokset!) tuohon vivustoon syntyi kotitekoinen pää, jonka avulla odotellaan kerhon seuraavaa osatoimitusta.

            Comment


              #7
              Rasvanippa

              Kysynpä ennen kuin puran omastani pyyhkijät, että saako sinne lisättyä jälkikäteen rasvanipat? Voisi silloin tällöin puristaa vaseliinia liukulaakeriin...
              edit1: Ei taida mahtua sellaiseen paikkaan, että mahtuisi vielä rasvaamaankin.


              edit2: Eihän siellä akselilla todellisuudessa ollut edes mitään "suojakuppia" ohjaamassa veden tuon laakerin ohi. Jossain Passatissa, A8:ssa yms yms on perhealbumin mukaan tuollainen suojus. A6 kuvassakin on osa numero 4, mutta marmoritiskillä eivät osaa myydä sellaista. Myisivät koko hilavitkuttimen, jonka mukana sellainen kuppi kuulemma tulee.

              Sopiiko näistä mikään tuohon mun Audiin:
              - 3B0 955 229 (Passat 2005, Golf)
              - 4E0 955 275 A (A8 2006)
              - 1J0 955 229 (A3 1997, TT 1999)
              - 1H0 955 229

              Comment


                #8
                Kyl varmaan, tohon kuvassa olevaan runkoon ku tekis keskelle reiän ja kierteet, niin se osuis just siihen rasvasyvennykseen. Eriasia on sit et mahtuuko sinne rasvaprässin kanssa sohimaan.

                Comment


                  #9
                  Tuttua...

                  Mulla teki tuon saman hyytymisen kesällä mutta kun auttelin pyyhkimiä käsin jonkun aikaa niin alkoivat taas toimimaan normaalisti ja ovat toimineet ok siitä lähtien...

                  Comment


                    #10
                    Korjattu

                    Otin tänään tuon pyyhinhimmelin irti ja purin sen atomeiksi. Kuskin puoleinen akseli oli aika ryytynyt, mutta toinen oli tosi herkkä. Se kuskin puoleinen aukesi vasaralla varovasti auttamalla. Syy tuon ryytymiseen oli puuttuva O-rengas eli siinä ei ollut yläpäässä mitään tiivisteen näköistäkään!!!

                    Otin romulaatikosta halkaisijaltaan 6mm olevan akselinpätkän ja halkaisin sen muutaman sentin matkalta toisesta päästä (rälläkällä 0,8mm laikalla). Tämän hiomapuikon ympärille kiersin hiomanauhan pätkän ja akkukonetta apuna käyttäen hoonasin reiän puhtaaksi. Pyyhkijän akselin laitoin ruuvipenkkiin ja revin hiomanauhasta noin 5mm leveän soiron. Kiersin soiron tuon akselin ympärille ja vetelin soiron päistä ja sain näin kiillotettua akselista lähes uuden veroisen. Sen keskiosassa oli aika pahat syöpymät, mutta ne eivät osuneet laakeripintojen kohdalle.

                    Kasauksessa käytin vivuston voitelemiseen potkuriakselirasvaa. Sen pitäisi pitää vesi loitolla ja sen pitäisi myös estää korroosiota. Potkuriakselirasvaa löytyi Biltemasta: 36-315. Veneliikkeetkin osaavat auttaa tuossa. Viimeisimmän vivuston kokosin CRC:n "Super Adhesive Grease" vesivaseliinia käyttäen.

                    Pyyhkijän varren ulosvetäjänä käytin Bilteman raidetangon pään ulosvedintä 19-1253. Siinä on vähän liian lyhyt pultti, mutta kun pyyhkimen akselille kiertää vaikka pitkän M8 mutterin, niin johan aukeaa. Varsi voi lähteä myös varovasti puolelta toiselle nitkuttelemalla.

                    Käyttämäni O-rengas oli kooltaan 10x14x2mm. Akselin läpimitta on 12mm ja pesän läpimitta on noin 15mm. Kokeilin myös 11x15x2 O-rengasta, mutta se ei oikein tykännyt asettua poteroon. Myöskään 2,5mm paksut O-renkaat eivät oikein mahtuneet tuonne poteroon.

                    Purkamisesta vielä sen verran, että se pyyhkimien alla oleva muovikaukalo irroitetaan nostamalla se takareunastaan irti tuulilasista. Se on siis painettu ylhäältäpäin tuulilasia vasten. Tuulilasin alapuolella on ura, johon muovikaukalon alapinnassa oleva "urospontti" uppoaa. Takaisin asennettaessa muovikaukalo pitää kohdistaa ensimmäiseksi keskimmäiseen alakiinnikkeeseen.

                    Pyyhkimien varsien asemointi onnistuu vaikkapa niin, että laitat teipit tuulilasiin ja merkitset niihin pyyhkimien paikat ennen purkamista. Herkistelyn jälkeen saattaa pyyhkijät palata aiempaa alemmaksi, koska kitka pienenee. Toinen vaihtoehto on mitata matka siitä muovikaukalon reunasta sulan päähän: Ohjearvo A6 vm 2001-> oikea ja vasen 24-32 mm.

                    Edit:
                    lisää aiheesta: http://www.audiworld.com/tech/ext80.shtml

                    Edit2: Nyt 8 vuotta myöhemmin pyyhkijät toimivat remontin jälkeen edelleen. Remotti tehtiin siis aikoinaan 5-vuotiaaseen autoon.

                    Edit3: Tarkennettu O-renkaiden kokoa ja muutenkin lisätty täsmennyksiä.
                    Viimeksi muokannut pta; 18.2.2022, 23:36. Perustelu: Tarkennuksia

                    Comment


                    • #11
                      Kuinka se pyyhkimien irroituksen jälkeen otettava suojamuovi otetaan pois jotta päästään itse vivustoon käsiksi? Eilen tyssäs hommat siihen, kun en keksinyt että mihin suuntaan sitä on vedettävä. Kaikki kolme klipsiä aukaisin mutta aika tiukassa tuo vielä tuntui olevan...

                      Comment


                        #12
                        Muovilärpäke lähtee...

                        Ainakin mun autossa se lärpäke lähti lasista ulospäin nostamalla: Kynnet vain lasin ja sen muovin väliin ja pikkuhiljaa kampeat sen auki. Ruuvimeisseliä en siihen väliin uskaltaisi työntää, mutta puukiilan kyllä.

                        Siellä on sellainen rakenne, että lasin alareunaan on työnnetty tämän mallinen lista: UC
                        Se muovikaukalo on painettu tuohon U:n hahloon ja lasi on C:n hahlossa tuosta oikealle.

                        Edit: Tänään tein vastaavan rempan vanhempaan eli 14-vuotiaaseen aa kutoseen. Kun kynteni olivat liian lyhyet otin apuun Matin ja Tepon: Ensin alareunasta vemputtamalla sain sen verran rakoa lasin ja lärpäkkeen väliin, että CD-levy mahtui rakoon. Sitten kiilasin vielä Paula Koivuniemenkin siihen Matin ja Tepon sekä lasin väliin ja näin lärpäke lähti helposti irti.
                        Viimeksi muokannut pta; 10.12.2014, 00:24. Perustelu: Lisätty CD-kiilakikka

                        Comment


                        • #13
                          Kiitos Pasi vastauksesta. Noin päin en sitä kokeillutkaan irroittaa. Nostin ja raottelin ainoastaan keulan puolelta.

                          Vesisadekelit uhkasivat enkä tosiaan omin neuvoin kaukaloa saanut pois niin jouduin turvautumaan ammattiapuun. Merkkiliikkessä huollon hinta olisi ollut n. 260 euroa (100e työtä, 160e uusi vivusto). Käytin kuitenkin ei-merkkiliikkeessä jossa herkisteltiin tuo vanha takaisin toimintaan. Aikaa tuhraantui kaksi tuntia ja hintaa tuli 120 euroa. Harmi kun olisin tuon "herkistelyn" voinut itsekin yrittää tehdä mikäli tuon kaukalon irroittaminen olisi onnistunut...

                          Comment


                          • #14
                            Minä en ottanut vivustoa pois lainkaan. Naputtelin siis akselit irti rungosta vivuston ollessa paikallaan ja sen jälkeen kun akseli tipahti rungosta, rasvasin paikat. Kuskin puoli oli tosi tiukassa (o-rengas oli osittain litissä => kosteus pääsi akselin ja rungon väliin) - mistähän syystä ongelmat näyttäisivät muillakin keskittyvän just kuskin puoleiseen akseliin!!?? Tehtaalla silmäpuoli vivustojen kasaaja? :)

                            Comment


                              #15
                              Nyt kun olen seurannut tätä, niin se vasen puoli on märemmässä paikassa eli talvella jatkuvasti märkänä. Vai luulenko vain?

                              Edit: Toisessakin perheen aa kutosessa vasen eli kuskin puoli jumitti. Oikeassa ei ollut mitään vikaa.
                              Viimeksi muokannut pta; 10.12.2014, 00:26. Perustelu: Statistiikkaa

                              Comment


                              • #16
                                Itellä tänään ilmeni sama vika, nyt vivusto irroitettu puhdistettu ja rasvattu huolella. ainoa mikä harmittaa niin meni se lasin alareunassa oleva muovi halki. onkohan se kallis osa tiskillä?

                                Comment


                                  #17
                                  Jos se on osanumero 8E1 819 403, niin hinta marmorilla pitäisi olla 37,60?

                                  Comment


                                    #18
                                    Onkohan tässä kymmenen vuotta vanhassa "valmistusvirheviassa" mitään takuu/ maahantuojan vastaan tulo avustuksia?

                                    Comment


                                      #19
                                      Ei taida olla. Tässä kohtaa on mielestäni se suurin vääryys/epäkohta kuluttajansuojaa polkien. Tuotteessa on virhe jos "se kestää lyhyemmän aikaa kuin perustellusti voi odottaa". Kuka odottaa että pyykijänvivusto tulee vaihtaa uuteen esim. kolme vuotta vanhassa autossa??

                                      Yksi mitä voi tehdä on soittaa sateella audin liikkumisturvaan ja vaatia sitä hotellihuonetta tai lentolippua! Autossa on vika ja sillä ei voi ajaa..

                                      Comment


                                      • #20
                                        meinasi hymy hyytyä kun huomasin omassa pelissä saman hyytymisen. onneksi vähäiselläkin foorumikokemuksellakin löytyi apua.

                                        kiitoksia näistä!

                                        Comment


                                        • #21
                                          Samaa ongelmaa on näkynyt omassa B6:sessa ja nyt se kulminoitui siihen, että ajoittain pyyhkijät jäävät alas tullessa keskelle lasia jumiin. Mielenkiintoiseksi homman tekee se, että täydellä pyyhkimisteholla jumitus iskee huomattavasti helpommin kuin pienemmällä teholla.. Olisko tässä siis mahdollisesti jo pyyhkijän moottori ottanut nokkiinsa? Pyyhkijät saa tämän jälkeen palaamaan takaisin katkaisemalla virrat ja pistämällä uudestaan päälle.

                                          Yritin tänään ottaa tuota vivostoa auki, mutta homma tyssäsi siihen etten saanut sitä muovikaukaloa irti. Onko siihen(kin) oikea ratkaisu ylimoitoitettu voimankäyttö vai saako sen jollain tapaa nätisti irti? Yritin tuota aikaisemmin mainittua "kynnet muovin väliin ja nitkutus" kikkaa, mutta ei se oikein tuntunut irtoava mihinkään. Tosin eipä siitä tuntunut kunnon otetta edes saavan..

                                          Comment


                                            #22
                                            Tuossa on toinenkin linkki, mistä löytyy tietoa, jos haku ei onnista:
                                            http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=34008

                                            Comment


                                            • #23
                                              Rupesi omassakin pyyhkijät hidastelemaan. Viime viikolla hajosi termostaatti ja sitä ennen by-pass. Se on hyvä ettei käy aika pitkäksi, kun aina löytyy uusia tyyppivikoja mitä korjata. Noh sattuuko joku tietämään 02 vm A4 sopivan pyyhinsetin varaosanumeroa? On muuten tuo tuulilasin alapuolella oleva muovi tiukassa. Tai sitten on väärä tekniikka. Olen yrittänyt kammeta sitä tuulilasin puolelta pois, mutta kiinni on ja pysyy..
                                              Viimeksi muokannut Penderi; 5.7.2009, 18:33.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Itse fiksasin vivuston (jo toiseen kertaan) nyt viikonloppuna. Se muovin irroitus on tosiaan yksi kolmesta hankalimmasta stepistä (miten saada pyyhkijät irti, miten se muovi ja lopuksi että miten taiteilet vivuston ulos ahtaasta kolosta).

                                                Itse irroitin sen muovin "raakasti" kahdella meisselillä. Tuulilasin alaosassa on se kumitiiviste niin sen ja muovin väliin vaan pieni meisseli ja kampesin pään ylös. Alulle kun tuon sai niin sormivoimilla se sitten lopuksi lähtee. Muovi lähtee sitten tosiaan aivan kuin Pasi tuolla aiemmin opasti eli tuulilasista kohtisuoraan ylöspäin.

                                                Raportoin tähän vielä samoin kuin muillakin on näyttänyt olevan eli että kuskin puolen akseli oli jumissa - vänkärin puoli toimi ihan hyvin.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Alkuperäinen kirjoittaja trajanie Näytä viesti
                                                  kuskin puolen akseli oli jumissa - vänkärin puoli toimi ihan hyvin.
                                                  Jep, sama juttu itellä et kuskinpuolen akseli aivan jumissa, mutta vänkärinpuoli pelas ihan suht koht hyvin...

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Aseöljyllä suihkiminen auttoi noin viikon, enää ei tehoa sitten edes se. Samalla vaivalla kun sen avaa ja putsaa, niin vaihtaa uuden satsin tilalle. Kutoseen tilasin Tepolta vivuston ja hinta oli noin puolet Laakkosen hinnasta, ihan vaan vinkkinä.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Korjasin jumituneen vivuston 2004 ja vielä hyvin pyyhkii. Oikea voitelu varmaan auttaa, eli silikonirasvaa, ei ime kosteutta ja kestää lämpötiloja.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Alkuperäinen kirjoittaja mjkr Näytä viesti
                                                        Aseöljyllä suihkiminen auttoi noin viikon, enää ei tehoa sitten edes se. Samalla vaivalla kun sen avaa ja putsaa, niin vaihtaa uuden satsin tilalle. Kutoseen tilasin Tepolta vivuston ja hinta oli noin puolet Laakkosen hinnasta, ihan vaan vinkkinä.
                                                        eihän se uus vivusto eroa siitä vanhasta (jos mekaanisesti vanha on ehjä) että uudessa on ne "vaseliinit" tallella akseleissa...
                                                        Ihan vaan vinkkinä että uuden vivuston hinnalla saa aika monta purkkia vaseliinia tai jotain muuta voiteluainetta esim. silikoonirasvaa :)

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Epäilemättä sen saa toimimaan myös kunnon putsauksella/rasvauksella, riskinä on se että jos sen nyt purkaa ja se onkin mekaanisesti rikki, niin sitten on kiire saada uusi vivusto tilalle ja joutuu maksamaan sen tuplahinnan marmorille. Eikä tuo ihan vinkkinä kohta ollut mitään v*ttuilua, vaan tarkoitin tuota hintapolitiikkaa...

                                                          Jostain ketjusta olin lukevinani, että jokin minimaalinen muutos suojaukseen noihin on tehty, tiedä sitten.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Faceliftissä on tullit kumiläpyskät akselin ympärille. Pistin edelliseen autoon ne korjauksen yhteydessä.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X