Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Pyyhkijät hyytyy A nelkussa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Tämä nyt ei enää liity aa-nelkkuun mutta kuitenkin: omassa C5/4B (vm 2000) A6:ssa on vaihtoehtona nyt joko vanhan vivuston herkistys tai uudemman tilalle vaihto. Mietin sitä, että kun vaihdoin jo aikanaan tuohon facelift-mallin (2002-) aero-pyyhinvarret, jää tuohon kuskin näkökentän vasempaan reunaan pari senttiä tuulilasia pyyhkimättä (a-pilarin vierestä). Oletan, että 2002- A6:ssa vasemman pyyhkijänvarren nivelpiste on oltava vähän likempänä auton sivua. Ja kas, onhan nuo vivustot eri osanumerolla faceliftiin ja sitä edeltäen. Onko kenelläkään kokemusta siitä, sopiiko faceliftin vivusto ei-faceliftattuun koriin kiinni vai ovatko kiinnikkeet eri paikoissa korissa? (joo, tiedän, tuo muovihärpäkekin on eri kohdasta tietysti reitetty...

    Comment


    • #32
      Alkuperäinen kirjoittaja amalin Näytä viesti
      Faceliftissä on tullit kumiläpyskät akselin ympärille. Pistin edelliseen autoon ne korjauksen yhteydessä.
      Tarkotat varmaan autona B5:sta mutta kävisköhän nuo kyseiset kumiläpyskät myös B6:een, et ei sattuis olee mitään osanroa tiedossa ?

      ...Vai onkohan B6:een omiakin läpysköjä olemassa?

      Comment


      • #33
        Isukin kasista fiksattiin myös tuo vinkkarivika. Oli todella niin jumissa että pöytään kiinni ja putkipihteillä pikkuhiljaa väännellä ja aseöljyä sekaan, pikkuhiljaa lähtikin liikkeelle. Sitten kokeiltiin semmosta kuin Finnsco grafiitti-irroittaja (tms..), sillä se rupes liikkuun todella maukkaasti kun aikansa nitkutti. Ei ole takerrellu ainakaan vielä.

        Comment


        • #34
          Olisko jollain tietoa Audi TT 02 mallin vivuston varaosanumeroa ?
          Taikka tietoa että meneekö sama vivusto moneen eri malliin ?
          Täytyis eteläsuomesta viikonloppuna hakea TT kuleksimasta ja siinä on kuulemma pyyhkijät jumissa, ja tällä aikataululla onkin sitten mahdoton saada aikaa korjaamolle.
          Säätiedoituskin lupailee sunnuntaille sopivasti sadetta ja matkaa olisi 450km

          Toinen vaihtoehto on se että jos joku Forumilainen tuon homman osaa niin nyt olis töitä tarjolla jos vian saa korjattua.... 100€ pläjähtää hanskaan välittömästi... auto on Espoossa

          Comment


            #35
            TT:ssä on ollut sama vivusto 1999...2006. Enpä tiedä saako tuota kokonaisena, koska koko vivustolle ei näytä varaosanumeroa olevan. Osia siihen kyllä näyttää löytyvän todella hyvin, että voihan sen kasata uusista osista tai vaihtaa vain kuluneet osat.

            Comment


            • #36
              Vivustojen alkavaa jumitusta profiilin autoissa. Kummastakaan en vielä ole ottanut vivustoa irti. Audia voitelen säännöllisesti synteettisellä spray vaseliinilla. Passattiin porasin paikallaan vänkärin akselirunkoon rasvanipan ja kuskinpuolen sai osittain purettua ja hyvin voideltua paikallaan. Ja laitoin akselinpäihin hand made silikoonikumi tiivisteet. Jos vivuston irroittaa niin rasvanipat on helppo laittaa.

              Golfista herkistetty yksi vivusto, olipahan paska homma eli aivan sikajumissa molemmat puolet (lopulta motorin akseli sutas tyhjää). Lämmittämällä ja nitkuttamalla väkisin akselit pois. Putsaus, "Vesivaseliinilla" kasasin ja vielä toimii. Toiseen golfiin laitettiin suosiolla uusi vivusto. Uudessa vivustossa on akselien päässä tiivis muovirengas joka pyörii akselin mukana, ohjaa vettä pois. alkuperäisen vivuston horot kumiläpykät piti heittää lepikkoon.

              Comment


                #37
                Tännekin iski tämä vika, ja kerkesin jo katella uutta moottoria pyyhkijälle, onneks kuitenkin piipahdin hakua käyttämässä, ja löytyi tämä. Oma yksilö on A6 C5 ja juurikin näin kesän jälkeen kuten useammalla muullakin, iski tämä pyyhkimien hyytyminen. Aseöljy ja käsin auttaminen auttoi hetkellisesti. Nyt vain pitäisi saada jostain aikaa että kerkeää putsaamaan nuo vivustot.

                Comment


                  #38
                  On muuten hiukan jumissa tuo kuskin puolen akselisto. Ei liiku kuin vasaran avustamana, ja silloinkin vain millejä. Ei mikään ihme että ei pyyhkimet oikein liikkunu. Voipi olla että joutuu huomiseen asti odottamaan että pääsee töihin irroittamaan tuota, ei taida kotona olevat työkalut riittää :/ Taidan vielä varmuudeksi soittaa aamulle marmorille ja varata moisen osan (jos nyt sattuu löytymään).

                  Muuten ei mikään kiire olisi, mutta kun pitäis viikonlopuksi lähteä maalle, ja ei viitsisi ilman pyyhkijöitä lähteä kun on sadettakin luvassa.

                  Comment


                    #39
                    jos sama mekanismi on A4:ssa, niin mulla on yksi kunnostettu ylimääräsenä.

                    Comment


                      #40
                      Kiitoksia tarjouksesta. Ei kuitenkaan ole tällä kertaa tarvetta. 5h ählyksen, kiroilun yms. jälkeen palikat on takaisin autossa ja kaikki toimii taas normaalisti. Eihän sitä vaan malttanut jättää huomiseen, kun oli palikat tuossa parvekkeella. Jos ei muu auta, niin apinan raivo viimeistään :)

                      Comment


                        #41
                        Huomasin omassakin autossa (b5) tänään vähän vastaavan ominaisuuden. Lasinpyyhkijöitä käytettäessä tulee samankaltainen efekti kuin pyyhkisi kuivaa lasia - onko kenelläkään jumissa oleva vivusto oireillut noin (vai ilmeneekö se vain lähes totaalisena pyyhkijöiden jumiutumisena, kuten edellä on kuvattu)?

                        Comment


                          #42
                          kyllä se tolleen alkaa ja siitä pahenee.

                          Comment


                            #43
                            Hyvä tietää. Täytyypä viikonloppuna ottaa tuo vivusto joutessaan irti ja putsailla.

                            Comment


                            • #44
                              Hidastuu ennenku tyssää. Monesti ei edes huomaa tuota hidastumista, mutta herkistelyn jälkeen tajuaa, että eihän nämä ole koskaan näin liukkaasti pyyhkiny.

                              edit: prkl kerkesivät ensin. :)

                              Comment


                                #45
                                Nyt pyyhkii paljon kevyemman oloisesti kuin aiemmin, eli vika tökkimiseen löytyi juurikin tuosta vivustosta. Kannatti kyllä putsailla ja rasvata se ennen kuin junttasi kokonaan kiinni. Sekään hetki ei ilmeisesti kamalan kaukana ollut...

                                Kaikkinensa homma sujui vähän liiankin helpon tuntuisesti, suurin työ tuossa taisi olla vivuston putsauksessa ja rasvauksessa.

                                Comment


                                  #46
                                  Yleensä se haastavin osuus on saada varret irti (jopa laseja on rikkoontunut), ja joissakin tuo vivuston pujottelu sieltä kolostaan pois.

                                  Comment


                                    #47
                                    Kutosessa sujui suht helposti tuo irti ottaminen.. suurin työ oli saada vivuston akseli irti, kuten ylempää voi lukasta.

                                    Comment


                                    • #48
                                      Mulla hajos se jumiutunut akseli irrottaessa vaikka olin kierittäny 2 mutteria kierteiden suojaksi.

                                      Comment


                                        #49
                                        Minulla alkoivat pyyhkijät pari päivää sitten hyytymään ja vein auton korjaamolle. Kerroin syyn olevan todennäköisesti jumittuneessa vivustossa, koska pyyhkijöiden moottori oli edellisen omistajan mukaan vaihdettu vuosi sitten.

                                        Lopputulos oli, että vaihtoon meni vivusto + moottori + 2,5h työtä. Voiko pyyhkijöiden moottori tosiaan hajota vuodessa ja meneekö osien vaihtoon 2.5h ammattimieheltä?

                                        Comment


                                          #50
                                          Moottorihan voi tietysti ottaa itseensä kun joutuu tekemään jumiutuvan vivuston kanssa töitä. Itselläkin oli vivusto niin jumissa, ettei käsin sitä liikuttanut, mutta moottori sai sen sentään liikkumaan.

                                          Tuo 2,5 on mielestäni kyllä ylimitoitettu, jos homman tietää miten tehdään ja varret lähtee helposti (=oikeilla välineillä).

                                          Comment


                                            #51
                                            Tuo 2,5 on mielestäni kyllä ylimitoitettu, jos homman tietää miten tehdään ja varret lähtee helposti (=oikeilla välineillä).
                                            Ja aika pahasti yli mitoitettu, kun tuli koko satsi uusiksi...

                                            Comment


                                            • #52
                                              ...mulla vaihettu reilut kaksi vuotta sitten toimiva, käytetty moottori, koska alkuperänen oli selekiästi paskana. Vivuston uusin ensin eli ostin uuden (se alkuperänen oli ihan romuna, suorhan sanottuna mureni käsiin kun akseleilta otti irti...), ja ei siis toiminut joten moottoria aloin etsimään käytettynä, koska merkkiliikkeestä oli mielestäni kohtuullisen hyvin hinnoteltu. Heän kannalta. Löyty täältä foorumilta (kiitos Rovaniemen suunthan), käytettynä mutta "ainaki toimivana kun irrotettiin" kuten sitä kaupattiin ;o)

                                              Tänä kesänä sitten Audi seiso käyttämättömänä pari kuukautta ja kas, taas kun ajoon otethin, niin vinkkarit hittaalla, kunnes tekivät totaalisen topin. Aittelin että nyt tuo pyyhkijöitten moottori laukes vihdoin ja viimein, mutta kun otin vivuston irti, niin sehän oli prkl ihan jumissa, hapettunu tai jottain. Ja siis tuo vivusto vaihettu uuteen pari vuotta sitten. Naputtelin auki, voitelin ja takasin paikoilhen...vinkkarit päälle ja sehän alako pelittämhän! Eli moottori ei ollu tuostakhan menny, vaikka on varmasti jo toisessa autossa ja iälthän kohtuullinen...ei tietysti tarkota, etteikö muutama viesti ylempänä olevalla olisi voinu ollakki moottori palanu tms ja sen takia piti vaihtaa.

                                              Positiivisesti ajatellen: nyt on varmasti uusi moottori ja vivusto aikasemman viestin kyselijällä, joten sen puolesta ei tartte vähhään aikhan huolehtia =o)

                                              edit: ja mennee minulla ainaki tuo reilu pari tuntia operaatiihon, mutta en olekhan ammattimies...

                                              Comment


                                                #53
                                                Alkuperäinen kirjoittaja Metsässä Näytä viesti
                                                Ja aika pahasti yli mitoitettu, kun tuli koko satsi uusiksi...
                                                Työmäärää tosiaan ihmettelinkin, koska paikat eivät voineet olla kovin jumissa kun moottori oli vuosi sitten vaihdettu. Vaihdetut osatkin oli hinnoista päätellen haettu marmorilta.

                                                Pääasia tietenkin että pyyhkijät nyt toimivat, mutta...

                                                Comment


                                                • #54
                                                  Ovat tarvikevalmistajatkin viimein keksineet tämän tyyppivian ja esim ebay.de:stä saa uusia b5 vivustoja ~30 eurolla.

                                                  Comment


                                                  • #55
                                                    Tarkennusta: Riittääkö että voitelee nuo "näkyvissä" olevat tapit joihin pyyhkijät kiinnittyvät?
                                                    Viimeksi muokannut AAQS; 22.12.2010, 10:58.

                                                    Comment


                                                      #56
                                                      Ei riitä. Vivusto käteen ota...

                                                      Comment


                                                      • #57
                                                        Ei kyll näillä pakkasilla... :(

                                                        130? vivusto laakkosella ja 120? työ.

                                                        Comment


                                                        • #58
                                                          Minulla auttoi ainakin ässässä että suihkuttelin jotain crc:tä tapeille. Hyvin ovat sen jälkeen toimineet. Ainoastaan konepellin kaasumäntä tuhoutui siinä korjausoperaatiossa, kun silikonia ruiskahti liukupinnalle. Eihän se enää konepeltiä jaksanu sen jälkeen ylhäällä pitää.

                                                          Comment


                                                          • #59
                                                            Minulla taas päinvastainen ongelma pyyhkijöitten kanssa eli ne ei jumi vaan eivät pysähdy :) Eli pyyhkijät eivät suostuneet sammumaan muuten kuin, sulakkeen irti ottamisella. Olisikkohan vika kytkimessä vai moottorissa vai missä? Vikakoodi viittaisi pyyhkijöiden moottoriin: 01753- Windshield Wiper Motor (V) Stage 1
                                                            31-10-Open or Short to Ground - Intermitten
                                                            Kyseessä siis Audi A4 avant 1.8 tq 2003

                                                            Comment


                                                            • #60
                                                              Mulla ei auttanut suihkuttelu mitään vaan vaihdatin koko vivuston. Hintaa projektille n. 250? Laakkosella. Kallista, mutta elämä on.

                                                              Aikoinaan ykköskoppaisessa Octaviassa ei pyyhkijät myöskään pysähtyneet aina, vaan jatkoivat menoa. Tosin sulaketta ei tarvinnut repiä irti, vaan pyyhkijät lopettivat sitten jossakin vaiheessa. Silloin piti vaihtaa pyyhkijänmoottori. Muistelen että sai silloin motonetistä päälle kolmenkympin. Marmorilla olisi ollut n. 90?. Moottorinvaihdolla oireet katosivat.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X