Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Nastarengaskokemuksia

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Nastarengaskokemuksia

    Eilen laitoin alle kahteen typ 44:ään samankuntoiset, vuoden vanhat nastarenkaat, Hakkapeliitta kakkoset ja Gislavedin Nord Frost kolmoset. Gislaved tuntuu olevan tukevampi ja ennen kaikkea hiljaisempi. Nokialaiset ovat melkoisen meluisat. Tekin mieli vaihtaa vaimon ajokista Gislavedit omassa käytössä olevaan peliin;-)

    Onko raadilla antaa muita kokemuksia nastarenkaista käytännön käyttäjän näkökulmasta?

  • #2
    Minulla ihan samanlaisia kokemuksia Nokia vs Gislaved, tosin vertailukappaleina oli 195/65R15 Hakkapeliitta1 ja 185/65R15 Nord Frost3. Nokian Hakkapeliitta 1 on hiton hyvän tuntuinen rengas esim. Golffiin, mutta Audissa ajotuntuma oli veltto ja epämääräinen.

    Sain kipinän ostaa nuo Gislavedit, kun veljen E36 Emw:hen oli rengasliikkeen toimesta suositeltu Gislavedin kumeja juuri siitä syystä, että ovat maantiellä napakammat kuin Nokialaiset.

    Comment


    • #3
      Osuit asian ytimeen! Ei nokian nastoja vaikka ilman sais ku ei viitsi ajaa stereot täysillä tai kuulosuojaimet korvilla(kai nyt ilman vois ottaa). Ja nastat on oman kokemuksen mukaan pysynyt esim, gislavedissä paremmin. Ajossa ja pidossa ei pitäis isoja eroja olla.

      Comment


      • #4
        Pirelli Winter Carving tuntuu vaativan Peltorit myös (195/65/15).

        Comment


          #5
          Goodyear UG500 195/65/15: Tuntuvat olevan melkoisen hiljaiset maantielläkin, mutta tämähän on subjektiivinen asia. Toisaalta nämä ovat ekat nastarenkaat tämän auton alla, joten ei ole sen puoleen vertailupohjaa. Hyvin tyytyväinen olen ollut melutasoon joka tapauksessa. (TM:n testissäkin UG500 ja Gislaved olivat hiljaisimmat renkaat)

          Comment


          • #6
            Minulla myös UG 500 195/65-15 ja ovat mielestäni hiljaiset, hiljaisemmat kuin kesärenkaat 225/45-17. Myös kaverin Almerassa on UG 400 185/xx/xx ja siinäkin ovat hiljaiset.

            Comment


            • #7
              Hakkiksen 4:t ovat muuten loistavat renkaat, mutta hieman rapisee lumettomalla tiellä.

              Comment


                #8
                Ostin Michelin Ivalot jokin aika sitten ja vielä en voi sanoa olevani täysin tyytyväinen. Renkaat ulvoo kuin oikohöylä maantieajossa. Sitten on semmoinen levottomuus tai oikeammin suuntavakavuuden puute. Rattia saa olla koko ajan korjaamassa. Viisaammat tiesivät kertoa että Michelin on aina ollut vähän heikompi tuon suuntavakavuuden kanssa. Renkaan leveys (205) saattaa tehdä myös omansa. Lumella en ole noita vielä päässyt koettamaan.

                Comment


                • #9
                  Nastarenkaista en kommentoi muuta, kuin että ajoin moisilla n.15v.sitten...toivottavasti viimeistä
                  kertaa :) Laitoin omaan peliin uudet kitkat. Nokian SRi 225/45/17 ja menee kuiskauksen lailla.
                  Kumi on entistä pehmeämpää ja luvataan valmistajan puolelta hyvä sivuttaispito.
                  Sivuttaispito on ollut ainainen kitkojen ongelma. Parina aamuna on vasta päässyt pitoa kokeilemaan, kun tiet ovat olleet aivan kuurassa. Hyvin tuolloin tuntui toimivan.
                  Rengas"melu" on vaimeampi kuin suvikumeilla, suosittelen.

                  Comment


                  • #10
                    Hakkis 2:sista hieman ristiriitaisia kokemuksia. Pito lumella ja jäällä huippuluokkaa (ainakin niin kauan kun nastat pysyvät kiinni), mutta paljaalla asvaltilla melko kamalat renkaat. Meteliä pitävät jonkin verran, mutta enemmän mua häiritsee liiallinen velttous. On kuin ilmapatjalla ajelisi. Väistöissä reagointi on epämääräistä ja perä elää ihan omaa elämäänsä.

                    Itselläni on ollut ongelmia myös nastojen pysyvyyden suhteen, toisilla taas pysyneet hyvin.

                    Comment


                    • #11
                      Olen kanssa suunnitelmissa vaihtaa kitkarenkaisiin vaihteeksi, ihan vakiokoisena.
                      Eikös tuo rengasvalmistajan valmistajan lupaama hyvä sivuttaispito mahda hieman kärsia jos rengas on leveydeltää 225. Tosin makuasioitahan nuo rengasvaihtoehdot ovat, kuten autotkin.
                      Nastat on pysyneet aikaisemmin hyvin, vaikka tapana on ajella kylkimyyryä. Pääasia ettei revittele paljaalla asfaltilla.

                      Comment


                      • #12
                        Markuksen kans just samaa mieltä. Kakkoset oli tosi kauhiat ajaa kuivalla asvaltilla. Venton alla kakkoset (samalla koolla) toimi ihan eri tavalla. Vaihdoin omani aikoinani Continental WinterViking ykkösiin eikä kyllä todellakaan oo tarvinnu katua.

                        Comment


                        • #13
                          Vajaa viikko Hakka-4:sia; hiljaiset, eivät ropise kovasti ja pirun pehmeän tuntuiset. Muuta en osaa vielä sanoa.

                          Comment


                          • #14
                            HKPL2:lla on kokemusta noin 10tkm. Äänekkäät paljaalla asfaltilla, mutta todella hyvä pito kaikissa talvikeleissä ja nastat pysyy kovassakin revityksessä. Enempi arvostan itse pitoa kuin hiljaisuutta, joten hakkikset saa olla niin kauan kuin kuluvat alle 4mm, jolloin lamellit on yleensä menettäneet hyvät ominaisuudet.

                            Kulutuskestävyyskin on hyvä (75tkm ja 4mm oli pintaa jäljellä).

                            Comment


                              #15
                              GoodYearin UG400:set alla nykyautossa ja viimetalvena eskossa, eipä ole ollu valittamista muutenku nastojen huonontuessa pito tuntuu häviävän suhteessa nopeammin verrattuna kulumiseen, hiljaset tosiaan ovat kunhan ei asfaltille eksy :)

                              Comment


                              • #16
                                Auton mukana (toukokuussa) tuli Uniroyal Ms plus Nordicit (185/65R15). Hiukka pehmeän oloiset, mutta yllättävän hiljanen maatienopeuksilla (saattaa vaan johtua siitä, että Nokian NRT2 pitää aika jyrinää ainakin karkealla asfaltilla).

                                Miten sitten muu käytös, eli pitääkö ja pysyykö nastat yms, sen näkee lähikuukausina... Jos tänne nyt kunnon talvea enää edes tulee :P

                                Comment


                                • #17
                                  Tänäaamuna lähdin töihin etuvetosedanilla aq:n sijasta (nord frost 3 alla) ja kyllä oli hiljaista menoa. Kesken matkaa oikein havahtui, että tässä on nastat alla, vaikka käytös on parempi ja meteli pienempi kuin kesärenkailla oli (kuluneet 205/60 Goodyearit)

                                  Varmaan yön hiljaisuudessa siirtyvät sedanin renkaat avanttiin;-)

                                  Comment


                                  • #18
                                    Itellä Hakkapeliitta 2:set 205/55 16 ja olen ollut kyllä tyytyväinen. 1 nasta lähteny ja olen pari kertaa käyny jääradallakin. Ropinaa kuuluu kuivalla asfaltilla, mutta muuten ovat kyllä jämymmät, kun esim nordfrostit, jotka oli alla aikaisemmin (nekin tosi hyvät). Tosin ovat 2:set hieman matalammatkin.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Minulla vaihtui talven tulle A6 Avantin alle edulliset Uniroyal MS plus nordicit (205/55/16), jotka pärjäsivät melko hyvin vuosi sitten TM:n testissä. Rengasmelu on alhainen, pito ainakin toistaiseksi hyvä mutta ajotuntuma jotenkin velton oloinen ja suuntavakavuus heikkeni jonkin verran. Minulla ei tosin ole kokemuksia muista nastarenkaista tämän auton alla, mutta muutos kovien W-nopeusluokan renkaiden jälkeen oli melko suuri. Paljonkohan ylipaineita noissa uskaltaisi pitää, nyt on 2,5 barin hujakoilla...

                                      Comment


                                      • #20
                                        alla pyörii Pirellit, enkä ole tarvinut peltoreita. vähän veltommaksi meni kuin kesärenkaina olevilla Contin PremiumContacteilla. ei palauta hirveen hyvin keskelle. paineet on luokkaa 2,8 koska ajelen melkeen aina matkaa ja auto tavaraa täynnä.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Nostetaas tällaistakin ketjua ylös kun alkaa vääjäämättä nuo talvikelit pian puskemaan päälle... tai no jos ei ihan kelit niin ainakin meikäläisen mielessä pyörii jo rengasvalinta kun tiedän että pitää talveksi ostaa uudet kiekot alle. Emäntä on sitä mieltä ettei hän uskalla ajaa talvella kitkoilla ja koska meikäläinen on nyrkin ja hellan välissä ;) niin onhan sitä nastarenkaista ainakin renkaiden kartoitus aloitettava. Jokohan on uusia nastarengasmalleja ilmestynyt hyllyille, toiko viime talvi jonkin uuden rengasmallin joka on yliveto sarjassaan? Joko tuulilasit, Tekniikanmaailmat yms. ovat tehneet jokasyksyiset talvirengastestinsä ja valinneet voittajaksi Nokian? Kommentteja nastarenkaista niin puolesta kuin vastaan tässä ketjussa.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Noksulta tuli hakkis5 markkinoille, joka varmastikin kruunataan testivoittajaksi seuraavassa talvirengasvertailussa. Viimeisimmässä teknarissa oli vasta kesäkumitesti, joten talvirengasvertailua saataneen vielä odottaa joku aika.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Viime viikolla kävin kysymässä hintoja, niin joka paikassa tiesivät vain viimevuoden mallien hinnat.
                                              Sanoivat että kuukauden päästä jos palaa asialle niin on hinnat uusillekkin malleille. Että ole tässä nyt sitten ajoissa liikkeellä.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Mä sain hinnan noille hakkis5:lle kun kävin pari viikkoa sitten kysymässä. 225/40/17 koossa kierros maksaa 840?. Satasen halvemmalla ois saanu Continentalia ja Misukkaa.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Viime vuoden mallit, Michelin x-ice Northit maksoi viime talven sesonkiaikaan koossa 205/50/16 630e. Ja oli todella kiven alla nuo renkaat viime talvena, johtui varmaan testimenestyksestä.
                                                  Olen tähän mennessä aina suosinut Nokialaisia, mutta kyllä nuo Misukat hakkasi Nokialaiset joka osa-alueella.
                                                  Eli Audissa on nuo Misukat ja Passatissa oli Hakkapeliitta neloset. Pakko ostaa uudet täksi talveksi Passattiin kun ei pidä yksinkertaisesti jostain syystä yhtään vaikka pintaa olisi, yksi talvi noilla on ajettu vasta.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Gislaved nordfrost 5

                                                    Kävin työmatkakulkineeseen ostamassa uudet gislaved:it kun olivat koossa 195/65/15 420? sarja oulussa rengas ja vannepörssissä. kyselin ensin nuita hakkapelitta 5:sia mutta haukkuivat huonommiksi koska ovat äänekkäämpiä eikä oo silica seosta ku ainoastaa 4mm verrasten gislavedin 10mm:iin. Ja nuo nokialaiset ois ollu yli 100?/sarja kalliimmat eli hinta/laatu suhde varmaan parempi vaikka nokialainen voittaiski TM:n testin. Jokatapauksessa kuitenkin olettas että kumpiki on kärkipäässä

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Heh, näkyy olevan renkaissakin melkoisia hintaeroja. Tällä viikolla Oulusta hakkis 5:set koossa 185/65/15 olivat 399€/sarja sisältäen vaihtotyöt. Ostopaikka oli K-Rengas Sammaltiellä.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Tuo nokialaisten pidon romahtaminen yhden talven ajon jälkeen on tuttu ilmiö jo kymppien ajoilta. Itse ajattelin kokeilla NF3:lla neljättä talvea, jos talvemmalla päivittäisi uusimman mallin Nord Frosteihin.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Just ostin ns."sian säkissä" eli Bridgestone Blizzak Nordic kitkat vanteineen kun halavalla sain haaparannasta. Ensimmäiset kitkat ikinä, eikä muutenkaan mitään tietoa tuosta renkaasta. Kerron myöhemmin kokemuksia.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Kleberiä suosin itse, oli tuossa mondeossa ostettaessa Kapnor 4:set ja on kyllä todella hyvät renkaat.
                                                            Yksi talvi (25tkm) takana eikä moitteen sijaa ole, hiljaisetkin ovat vaikka itseäni se ei kyllä ostohetkellä kiinnosta yhtään, siinä vaiheessa kun on tuulilasin ympärillä uusi karvaverhoilu ei äänettömyys paljoa auta ;)

                                                            Audissa onkin tällä hetkellä loppuunajetut Q:t, huhhuh mitkä lullat, Kleberit siihenkin tulossa...

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X