Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kevyet/painavat vanteet, huomaako eron ajossa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Kevyet/painavat vanteet, huomaako eron ajossa

    Saattaa mennä aika lailla henkimaailman hommiksi, mutta kysyn kuitenkin, josko jollain olisi kokemusta. Voiko siis ihan perstuntumalta huomata eron ajossa jos vaihtaa vanteet noin puolet kevyempiin kuin edelliset ovat olleet?

    Vaihdoin nimittäin itse tänään Audin alkuperäiset 18 tuumaiset RS6-tyyppiset vanteet OZ Ultraleggeroihin. Molemmissa koko sama 8x18", päälle tuli ihan samat kumitkin kuin oli aikaisemmin. Ensimmäisen sadan kilometrin ajon jälkeen edelleen tuntuu että ajotuntuma on erilainen, rullaa jotenkin helpommin. Saattaa olla että kuvittelen täysin omiani, jos näin on, ampukaa surutta alas. Pakko kuitenkin nyt ensivaikutelman perusteella kysyä ennen kuin tuntumaan tottuu ja sen erilaisuuden unohtaa.

    Voiko siis jousittamattoman massan vähenemisellä olla vaikutusta jonka tavallinen tallaaja voisi huomata ihan normaalissa ajossa?

    Huom, tälle kysymykselle sitten tarvittaessa SAA NAURAA... ;)

    #2
    Ei naureta. Kyllä voi huomata!

    Comment


    • #3
      Parhaiten eron huomaa jossain pikkumoottorisessa suht koht raskaassa autossa. Kaverini vaihtoi 316:seen Bemariinsa 18" melko raskaat vanteet ja yllätys oli suuri. Voisi jopa luonnehtia että "lähti hädin tuskin liikenteeseen". Kiihtyvyys kärsii radikaalisti jos voimaa on vähän..

      Comment


        #4
        Ilman muuta huomaa, kun jousituksen näkemä massa pienenee sen tekemä työ on helpottuu ja rengas seuraa tietä paremmin.

        Comment


        • #5
          Ero suorituskyvyssä, kulutuksessa ja iskunvaimennuksen toiminnassa on todella huomattava.

          Exä-Passatissa tuli mukana Audin orkkikset 15-tuumaiset taotut rumat aluvanteet, painoa pyörällä uuden 205/60R15 PremiumContactin kanssa oli ~14,5 kg.
          Vaihdoin alle 16" Alessiot 205/55R16 Bridgestone Potenza RE-040-kumeilla. Hämmästykseni oli valtava, kun auto tuntui äkkiä monta sataa kiloa raskaammalta. Kiihtyvyys oli huono, ja viiden tankkauksen perusteella ennen-jälkeen kulutus kasvoi lähes 1,5 l sadalla.
          Kiihtyvyysmittaukset kertoivat, että 0-100-aika huononi yli sekunnilla. Kaiken tämän lisäksi alusta tuntui reagoivan "myöhässä" epätasaisuuksiin, eli kuopan yli ajaessa rengas ei ehtinyt painua kuopan pohjalle, vaan oli vasta menossa alas kun kupan takareuna pamautti vastapalloon niin että tuntui.
          Punnitsin halpispyörät otettuani ne pois alta, massaa oli ~23 kg per nurkka.

          Audissa on talvivanteina tuollaiset Passatista tutut kevyet taotut rumat orkkikset, niihin verrattuna kesällä alla ovat 16" OZ Hydrat BF Goodriching g-force Profilereilla eivät tunnu merkittävästi raskaammilta. Kesä-talvi kiihtyvyysero sataseen on pari kymmenystä talven eduksi, varmaan kevyempien pyörien ja automaattilootan lähtöä helpottavan pienen alkuluiston ansiosta.
          Näitä kesäpyöriä ei ole vielä tullut irroitettua punnitusta varten, mutta veikkaisin pyörämassan olevan 18-19 kg luokkaa. Syksyllä selviää.

          Comment


          • #6
            Asiaa voi havainnoida nostamalla vetävä pyörä ilmaan autossa jossa ei ole tasauspyörästön lukkoja. Kun kiihdyttää isolla vaihteella vaatii jo pelkkä raskaan renkaan vauhtiin saaminen yllättävän paljon voimaa. Luulenpa että moni tuunaaja yllättyy kun vakiokoneen menohalut lakkaavat siinä vaiheessa kun alle laitetaan isoa pyörää.

            Joskus elämän keväänä sain hankittua kilpuriini Helge Snabbin kisapelistä ATS vanteita jotka painoivat 4,7kg. Tuohon kun laittoi slicksin päälle joka on yleensä huomattavasti katurengasta kevyempi, niin eron huomasi jo alustan käytöksessäkin. Tunsi selvästi että pieni koppi raapaisi entistäkin pirteämmin viivalta.

            Comment


              #7
              Joo huomattu on. Talvivanteina alkuperäiset 15" speedlinet ja kesäksi hankin TSW Cataloynat 18". Ero on valtava, ei jaksa lähteä paikaltaan kiihtymaan millään noilla TSW:n läskeillä.

              Comment


                #8
                Olisiko mahdollista myös kuskin huomata ero alustan toimimisessa etenkin epätasaisella alustalla kuten mukulakivikadulla ja tien poikittaissaumojen sekä ratikkakiskojen ylityksessä? Epäilen että on. Voisiko vaikuttaa jopa "rengasmeluun"?

                Comment


                  #9
                  Vanteiden painoja voi vertailla vaikkapa TÄÄLLÄ, onko ne nyt sitten oikeita mutta suuruusluokat ainakin selviävät ja voi verrata vaikkapa saman vannemallin painoa eri kokoisena.

                  Comment

                  Working...
                  X