Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Matkamittari

Collapse
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

Matkamittari

Ajoneuvoni, joka on vuodelta -92, on lakannut mittaamasta matkaa. Ensin häiriö oli ajoittainen. peruuttamisen jälkeen piti aina painella trippimittarin nappulaa saadakseen mittarin toimimaan. Nyt ei auta enää minkään sortin tekohengitys.
    Onko kellään tietoa, mistä päästä vian etsintä kannattaa aloittaa.
    Mittari näyttää kovin mekaaniselta. mutta minulla on sellainen käsitys, että sitä kuitenkin ohjaa jonkinlainen sähköinen pulssi.

Mikäli nopeusmittari toimii oikein vika ei liene pulssien puutteessa vaan itse matkamittarissa.

Jos mittari on mekaaninen, vaikkakin sähköimpulsseihin perustuva, veikkaan jonkin rattaan löystymistä akselillaan. Tähän viittaa trippimittarin nappulan painamisen auttaminen. Joten ei liene muuta mahdollisuutta kuin ottaa mittari käteen ja purkaa niin että pääsee kiertelemään rattaita ja tarkistamaan mihin liike loppuu.

Itselläni oli aikanaan -79 mallisessa A100 5D autossa samainen vika kun ensimmäisen ja kolmannen (minun) omistajan välissä oli yllättäen pienentynyt taksipirssin kulkema matka noin 100 000 kilometrillä ja tässä yhteydessä oli hieman ratas kärsinyt, mutta tippa pikaliimaa auttoi. Tämän jälkeen mittari toimi hukkaamatta kilometrejä reilut 200 000 kilometriä (1994 mennessä) ja varmaan pidempäänkin koska näin auton liikenteessä vielä vuoden 2003 alkupuolellakin.

Comment

Minulla matka- ja trippimittarit toimivat katkonaisesti kunnes hyytyivät kokonaan, nopeusmittari toimi edelleen eli anturi ja piuhat mittarille asti olivat kunnossa (nopeusmittari ja matkamittari käyttävät samaa anturia).

Syyksi paljastui irronnut juotos matkamittaria pyörittävän askelmoottorin kiinnityksessä. Että tuohon juotokseen pääsee käsiksi pitää nopeus/matkamittari irrottaa muusta mittaristosta ja ottaa vielä siitä irti siinä näkyvä pieni piirilevy johon itse askelmoottori on tinattu kiinni.

Comment

Omassa autossa loppui myös tänään tuo matkamittarin toiminta. Ensin trippi pysähtyi 6,5km ja sitten aina kun painoi nollausnappia, niin toimi hetken. Painallusten jälkeen toimintamatka lyheni ja lyheni, kunnes loppui kokonaan. Kun tomautti nyrkillä kojelautaan, niin mittari toimi taas loppumatkan. Tarttis vissiin ottaa tuo mittari auki ja katsoa, oisko jokin ratas tms. löystynyt.
        Mitäs muuta nyt samalla kannattaa siellä suunnalla tehdä, muuta kuin vaihtaa kaikki polttimot ja laittaa kromirinkulat mittarien ympärille?

Comment

Matka + nopeusmittari

Onpa välillä tipahtanut pois molemmat. Sekä nopeus ettämatkamittari. Aiemmin on palannut omia aikojaan takaisin.

Nyt kuitenkin tuntuu sille että odottavan aika on pitkä toimintojen paluulle.
          Kuinka isosta hommasta on kysymys ?
          Mistäs asti niitä antureita pitää uusia ?
          Onko homma mahdollista tehdä omatoimisesti keskikämmenpeukaloiselta ?

Comment

osamatkamittarista

Minulla oli samaa vikaa........mutta kun nostin osamatkamittarin nappia ylös päin painamisen sijasta alkoi taas mittari pyöriä.

Comment

Syynä ovat mittaripohjan juotokset. Yleismittari ja auton mittaristo käteen, ja kolvi tulille. Ei yleensä ole paha homma tehtäväksi.

Comment

Working...
              X