Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kääntökulma ongelma S2

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Kääntökulma ongelma S2

    Vaihdoin raidetangot ässään.

    Toinen raidetanko oli hieman lyhyempi kuin alkuperäinen. Varaosakoodin mukaan osa on kuitenkin oikea.
    Kävin säädättää pyörän kulmat ja tämän jälkeen huomasin että kääntökulma vasemmalle on pienempi kuin oikealle.

    Eli raidentankojen mitat on päin mäntyä.

    Onnistuuko tässä jos säädän raidetankoja sopivasti toiseen suuntaa, vai joutuuko käymään taas kulmien säädössä?

    #2
    Mahtaako kääntymissektori olla tarkistettuna? Mulla oli joskus ensimmääses kasikympis sitä vikaa että joku oli säätäny kulmat "toispuoliseks". Eli auto käänty huomattavasti enemmän vasemmalle ku oikeelle. Ihan vasemmas laidas tuli myös hirviä paukutes ku ulompi vetonivel hinkkas itteensä. Asia korjaantu kääntösektorin säätämisellä. Sen jälkeen paukutes lakkas.

    Comment


      #3
      Äkkikseltään sanoisin, että rattia on käännetty booreillaan ratin keskittämiseksi, Eli auraus on luultavasti kunnossa, mutta ratti ollut vinossa säädön jälkeen.

      Comment


        #4
        Onnistuuko tässä jos säädän raidetankoja sopivasti toiseen suuntaa, vai joutuuko käymään taas kulmien säädössä?
        Onnistuu jos säätövara vaan riittää raidetankojen päissä. Kulmia ei tarvitse säädättää uudelleen, jos säädät molempia raidetangonpäitä tasan saman verran. Ratti tosin siinä menee vinksalleen, jos oli suorassa kulmien säädön jälkeen.

        Paljonko oli pituusero uuden ja vanhan raidetangon välillä?

        Comment


          #5
          Kävin kysäsee euromasterilta mikä teki pyöränkulmien säädöt ja he eivät mittaa normalisti kääntökulmaa. Jos olisin maininnut auto viedessä että kääntökulma saattaa olla väärin niin olisivat säätäneet, mutta en sitten ollut huomannut koko asiaa.

          Raidetanko oli noin 4 cm lyhyempi, kuitenkin että säätö riitti saamaan sen samanmittaiseksi.

          Talven tullessa täytyy itse säätää kääntökulmaa ja käydä keväällä säädättää kulmat oikeaksi

          Comment


            #6
            Jatketaampa taas.

            Eli vetelee urissa ihan riittävästi, vanteet 8x17 bbs Et35, kumit 235/40-17 Kleberit edessä.

            Pyöränkulmat on suunnilleen kohdallaan, paitsi tuo raidetangon aiheuttama kääntökulma.

            Kuinkas kulmat kannattaisi säätää että vetely vähentyisi? Enemmän aurausta?

            Entäs camber?

            Yritin kokeilla toisia kumeja eteen, mutta nexen samalla vanteella oli sen verran pulleampi että otti kiinni raidetangon päähän. Mutta vain kuskin puolella. On alkanut mietityttää onko raidetanko tai pää sittenkin väärä?

            Comment


              #7
              Mitä enemmän on aurausta, sitä herkemmin toinen etupyörä pyrkii olemaan suorassa ja toinen sortaa. Aiheuttaa lähinnä omituisen keskialueen ja rajua kulumista.
              Audin sedät ovat vissiin luottaneet aika kovasti siihen ettei alustapalikat anna periksi, koska normaalisti edestä(kin) raapivissa on vähän haritusta, joka sitten vedolla muuttuu neutraaliksi tai aurauksen puolelle.
              Raidetankojen sisäpään pusla on yksi, joka vanhemmiten aiheuttaa löysää. Pyörät voivat kääntyillä vaikka ratti pysyy paikallaan. Kiero raidetanko aiheuttaa myös hassuuksia. Menee helposti kieroksi, jos koittaa kampeamalla auttaa ulkopään irroitusta. BTDT.

              Comment


                #8
                Tähänkin asiaan voisi taas panostaa

                Löytyykö mistään mittoja raidetangoille, eli kuinka pitkä pitää olla sekä paljon sitä on taitettu?

                Comment


                  #9
                  Oma ei vispaa ja kääntyy molempiin suuntiin. Kahtotaan mitä oma näyttää, ilmoottelen.

                  Comment


                    #10
                    Minulla pitäisi olla vielä tallessa vanhat (S2A:n) raidetangot. Voin ottaa niistä mitat, jahka käyn varastolla seuraavan kerran. Jokunen päivä saattaa mennä.

                    Comment


                      #11
                      Tässä mittoja. Mitattaessa raidetangon päissä oli ne kiristysholkit, jotka lisäävät mittoja jonkun verran, ehkä n.5mm.

                      Toinen tanko oli täysin suora. Sen pituus reiän (ohjausvaihteen kiinnitysreikä) keskeltä kiristysholkin ulkoreunaan oli n. 473mm ja tangon kokonaismitta holkin kanssa oli n. 492mm

                      Toinen tanko taasen oli hieman mutkalla. Koitan piirtää siitä ascii-kuvan selvennykseksi:

                      Koodi:
                            
                           ______________
                      o---/
                      Edit: ascii kuva meni tietysti pieleen. Foorumisofta siirtää ton pitkän viivan rivin alkuun vaikka sen tulisi alkaa vasta kenoviivan yläreunan kohdalta.

                      Kuvassa o-kirjain merkkaa raidetangon ohjausvaihteen kiinnitysreikää. Eli raidetanko kääntyy kiinnitysriästä n. 10cm päässä sivulle ja taitoskohdasta n. 10cm jälkeen se oikenee jälleen saman suuntaiseksi mitä tangon alkuosa oli. Loppupätkä tangosta n. 30cm oli pikkuisen kaarella (kuvassa pitkä suora osuus), kaarevuutta n. 2mm tangon keskilinjasta mitattuna. Tangon mitat on myöskin em. kiristysholkin kanssa. Reiästä holkin ulkoreunaan n. 436mm ja tangon kokonaispituus holkin kanssa n. 450mm.

                      Toivottavasti tästä sait jotain tolkkua. Olisi pitänyt ottaa kuva, mutta ei sattunut olemaan kameraa mukana.
                      Viimeksi muokannut Jyppe; 4.10.2008, 15:30. Perustelu: pari tagia, editoi jos et tuolleen tarkoittanut

                      Comment

                      Working...
                      X