Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ohjaustehostimen pumpun laakerointi

Collapse
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

• Ohjaustehostimen pumpun laakerointi

Vielä vanhempien audien pumppu juttuja oon joskus lukenutkin mutta A4:n tehostimen pumpusta en äkkiseltään löytänyt juttua.

Eli voiko autoni ohjaustehostimen pumpun laakeroida uudestaan?

Alkoi eilen ääntelemään 1500rpm kohdilla ikävän kuuloisesti, säiliössä on kyllä öljyä.

Luin noista juttua että myös lohkojen välisten tiivisteiden vuoto tuo ääntä mutta mulla näyttäs pumppu olevan päällisin puolin kuiva.

Saattaa myös imeä ilmaa eikä vuotaa ulos joten ääni ehkä kavitaatiosta. Onko "jurnutus"?

Tyypillisesti siellä lohkojen välissä on vaan o-renkaat. Pumppu levälleen ja laakeriliikkeestä tms hakemaan o-renkaita mittojen mukaan tai sitten merkkitiskiltä jos korjaussarja saatavissa.

Comment

Juu sellainen samanlainen jurnutus kuuluu (tosin tänään ollut hieman hiljaisempi) kuin silloin ku öljynpinta säiliössä alle alamerkin.

Olet siis sitä mieltä että vika ei ole laakereissa? ns. väärää öljyä (norm. automaattivaihteisto/hydrauliöljyä) käytetty jo 3 vuotta, hieman vuotavan hammastangon takia (n.1L per vuosi tiputtaa)

EDIT: "jurnutus" tuntuu myös tärinänä ratissa

Comment

Tuo automaattiöljy aiheuttaa ton jurnutuksen varmasti. Mulla pumppu äänteli jonkun verran kun käytin sitä vuotavan vaihteen takia jonku aikaa. Kun oikeet öljyt laittoi niin pumppu hiljeni.

Jos on jo vuoden käyttäny niin ei varmasti tykkää pumppun tiivisteet hyvää.

Jälkiviisaus on se pahin synti, mutta jos 1l vuodessa tiputtaa niin miks ihmeessä ei ole käytetty oikeeta öljyä. Ei se niin kallista ole että se raha olis syynä.

Mulla meni 1l muutamassa päivässä.

Comment

Petri K: Siksi ihmeessä koska oikea öljy ei pysy sitäkään vähää sisällä! Tää teboilin öljy on sen verran paksumpaa että pysyy sisällä noinkin hyvin....niin siksi :)

Ja rahasta alan puhua ongelmana kun aletaan puhua uudesta ehjästä hammastangosta, näin mennään siis niin kauan ku öljyn kulutus pysyy tolla tasolla. eli jos pumppu nyt leviää niin korjautan sen, siksi kyselenki laakeroinnista ym.

Comment

Noh ohjausvaihde saksasta ei tuohon värkkiin varmasti maksa hirveitä summia kun A8:iin sai muutamalla satkulla. Eli tarkaalleen hintaa toimituksineen tuli 618e josta sai 150e takaisin kun vanhan lähetti sinne. (Saman hintanen oli tuolla yhdessä putiikissa A4:een.)

Eikä mikään mahdoton vaihtaa itse.

No voihan vian aina kiertää, mikset suoraan pistä sitä vaihdetta vaan kuntoon kun se on kuitenkin edessä. Ja taas tietysti punaset liemet sisään kunnes pumppu kilahtaa totaalisesti?

Comment

No hirveitä ja hirveitä, mulle toi on aika iso raha :) ja kun öljyn kulutus ei ole 3 vuoden aikana lisääntynyt/vähentynyt niin antaa ohjausvaihteen toistaiseksi olla. Vaihdetaan sitten kun hydrauliöljyn kulutus on suurempaa kuin bensan :D

Meni muutenki hieman offtopic kun kysymykseni koski alunperin tehostajan pumppua ja sen mahdollista korjaus ja sehän nyt sitten selviää sillä kun otan pumpun murikan pöydälle ja puran atomeiks...

Comment

Working...
              X