Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 B5-96 valomuistin kytkeminen

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A4 B5-96 valomuistin kytkeminen

    onko kukaan kytkenyt A4 1.8TQA B5 -96 autoon valomuistia?? Yritin googlettaa ja searsia käyttää mutta eipä löydy kun passatin deaktivointi. Tarviiko releen vai jotain muuta vai onko viisaamoi unohtaa koko juttu... Eipä sitä muuten tarttis mutta kun tuos emännän a4sessa se on ja tuos omassa ei niin tahtoo jäädä noi valot laittamatta päälle... Etukäteen kiitokset vastauksista!

    #2
    Itellä on tuossa -95:ssa jonkinlainen valomuistin tekele. Noilta osinhan ei pitäs eroja olla eri moottoreilla varustetuissa...
    Kojelaudan alamuovin takaa löytyy yksi rele, jonka ohjausvirta tulee virtalukolta. Siellä on valmiina rivi numeroituja "pultteja" josta saa kätevästi virran reikäliittimellä. Releeltä tulevat virtajohdot on ilmeisesti kytketty vain rosvoilla valojohtoihin ratin luona. Rele on tavallinen yksillä kärjillä varustettu, joten eri paikkoihin menevät johdot on samassa nipussa ja esim. ajovalojen ja parkkien johdot on aina yhteydessä toisiinsa.
    Kytkennät vois olla vähän paremminkin suunniteltu...

    Joitain havaitsemiani ongelmia/puutteita tuossa nykyisessä yksinkertasemmassa kytkennässä:
    - mittarivalojen säätö ei toimi
    - mittarivalojen polttimot kärähtää helpommin (onneks vaihto on helppoa)
    - valoja ei saa pudotettua parkeille auton käydessä
    - lähivalot palaa myös pitkien ollessa päällä
    - kesällä kun on ajettu pitkään pelkän valomuistin varassa jossain vaiheessa takavalot (ja ilmeisesti myös etuparkit) putoaa pois valomuistin piiristä

    Kauko- ja takasumuvalot vaatii valojen kytkemisen kytkimestä kuten alkuperäsessäkin, mutta valopesurit toimii aina.

    Lähinnä tuon mystisen takavalo-ongelman takia otin ohjausvirran maadotuksen irti. Onko kellään ideoita mistä tuollanen "muisti-ilmiö" vois johtua?
    Jossain vaiheessa vois katella mihin ne johdot oikein menee. Jos ois valojen osalta täydelllinen kytkentäkaavio, niin vois myös katella mihin kaikkialle virta pääsee kiertämään noita jälkeen päin lisättyjä johtoja pitkin.

    Comment


      #3
      Muistin väärin sen releen tyypin. Kyllä siinä on kaks lähtöä.

      Kattelin vähän miten ne johdot on kytketty. Helpoiten valojohdot löytyy kun ottaa ohjausakselin yläpuolisen kuoren pois. Sinne valoviiksien juureen tuossakin oli liitännät tehty. Ja tietenkin rosvoliittimillä, joka on vihon viimenen keksintö. Pitäs kieltää lailla tuollaset laiskanmiehen liitännät. Oikeissa kytkennöissähän sellaisia ei koskaan käytetä.

      No niin itse asiaan... 1. releeltä lähtevä johto oli kytketty täyskeltaseen piuhaan (lähivalot) ja 2. harmaaseen (kilven valot). Tästä johto 2 oli vedetty edelleen lähimmälle keskikonsolin kytkimelle (kuskin penkinlämmitin) harm./sin. joka siis on kojelaudan ja mittariston valaistus.
      Lisäksi oli johtoja niputettu yhteen seuraavasti: harm. -> vihr./must. ->vihr./pun. (vas. ja oik. parkit).

      Kytkentöjä tutkiessa tuli mieleen joitain parannuksia. Helpoimmin toteutettava ois mittarivalon säätö eli harm./sin liitetty siirto himmentimen etupuolelle. Johdon väri?
      Minkäs suuruinen on releen käämin vastus? Toimisko jos katkasis harmaan tai vihreän johdon, pistäs diodin väliin ja hoitas releen maadotuksen ko. valon kautta? Maajohto ennen diodia ja kärjiltä tuleva valoautomatiikan johto sen jälkeen. Ideana että valokytkimen ollessa vähintään 1-asennossa valoautomatiikka ei olisi toiminnassa jolloin lyhyet on mahdollista sammuttaa auton käydessä eikä ne palaisi pitkien rinnalla.

      Takavalo-ongelma johtuu siis ilmeisesti tuon harmaan ja vihr./mustan välisen rosvon huonosta kontaktista. Mutta miks se toimii melko pitkään ok, kunnes ei enää jaksakaan ennekuin käyttää riittävästi valoja kytkimestä?

      Comment


      • #4
        kytkemisestä

        Rosvot on tosiaan johdonkatkomisvälineitä.
        Tuossa tehtaan jäljiltä olevassa kytkennässä ei mittarivalot ja lampunpesuri toimi ns. päiväsennossa. Mittariston valot syttyvät vasta kun laita parkit päälle ja samoin tekee takasumarikin ja pesurit. Täytyy ottaa joku ehtoo ja mittailla minne tulee milloinkin virta ja minne se menee tuosta tehdasasennuksesta. Kun ei viittis alkaa tekemään mitään viritelmiä ettei huomaa et on koko systeemi sekasin....

        Comment


          #5
          Eikös tuo kuvailemasi systeemi ole juurikin todella fiksu? Jos siis on valomuisti, joka polttaa vain ajovaloja ja takavaloja eli täyttää lain kirjaimen ajovalojen ainaiskäytöstä. Sitten vasta kun tulee pimeä, kytketään valot sisälle. Näin säästetään polttimoita ja vähän sähköäkin.

          Comment


            #6
            Ymmärsin asian niin, että toisessa autossa on tehtaan jäljiltä ja toiseenkin pitäs saada toimiva systeemi. Ja mittaukset tehtäs tehdastekosesta.

            Tarviikos kilvenvalojakaan polttaa päivällä? Tuota em. pakkosyötön poiskytkentää vois yksinkertastaa pistämällä pelkän releen maadotuksen siihen harmaaseen johtoon...

            Mittarivaloista on hyötyä aurinkolaseja käyttäessä. Onko tuo toinen auto kuinka uus, kun siinä ne ei pala? Ainakin Volkkareissa ne paloi aiemmin, mutta nyt viimesimmissä uudistuksissa ne on poistettu.

            Yks minkä tuossa parkkien yhteen vetämisessä menettää, on toispuolinen pysäköintivalo mutta sille ei kovin kauheasti käyttöä ole. Molempien puolien parkit siis palaa, jos vilkku unohtuu päälle. Jos sen toiminnon kuitenkin haluaa säilyttää, pitää lähtö releeltä olla eri kärjiltä.

            Mistäs kohdasta pesurin ohjaus ottaa tiedon valojen päälläolosta? Onnistuuko sen ohittaminen päiväasennossa muuten kuin laittamalla diodi estämmään takaisin virtaus?

            Comment


            • #7
              Autot on vm96 molemmat. Ilmeisesti siellä valokatkaisijalla on yks johto jonne menee virta kun laitetaan avaimesta virta päälle. Tämä johto saa sähkönsä melko varmasti releeltä jota virta-avain ohjaa.Valokatkaisijan "läpi"menee siis virta vain parkeille ja ajovaloille. Valokatkaisin kunlaitetaan parkki/ajovaloasentoon niin sieltä menee ohjaus jollekin releelle joka ohjaa taasen sumareita/pesureita/mittarivaloja tai itse katkaisin ohjaa niitä suoraan. Tämä kaikki on vain mun omaa päättelyä ei mitään faktaa! Ja ne rekisterikilvenvalot palaa aina kun takavalotkin...savun hälvettyä tarkistamme kytkennät....:)

              Comment

              Working...
              X