Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A6/A7 4G jarrut: palat & levyt vaihtoon.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • A6/A7 4G jarrut: palat & levyt vaihtoon.

    Onko kukaan vaihtanut 2011- A6:een omatoimisesti jarrupaloja ja -levyjä eteen?

    Hankin jo osat hyllyyn, mutta kun vaihdoin kesärenkaita huomasin erikoisen pultinpään siinä jarrusatulan yläosassa...

    Kysymys: tarviiko hankkia tälläinen erikoisavain että noita pääsee vaihtamaan?
    https://www.tooloutlet.fi/fi/Tuottee...ainen+9mm/7239

    Onko joku erityinen syy miksi VAG yrittää kampittaa omatoimisia?:)
    Viimeksi muokannut Killeri; 11.12.2018, 20:30. Perustelu: Aiheet yhdistetty.

  • #2
    Eipä ollut tarvista tommoiselle hylsylle etujarrujen kanssa, takasissa tarvii ohjelman männän sisään ajolle tai joskus 9v paristokin asian toimitti.

    Comment


    • #3
      Eli sitä (oudon näköistä, vähän kuin vanteen lukko)pulttia ei tarvitse paloja tai levyjä vaihtaessa avata?

      Comment


      • #4
        Ei tarvii. Jarrujen mallista riippuuu mikä siellä on, mutta ihan normaalilla kannalla avattavat pultit. Heittäisin veikkauksen, että sulla voisi olla 2kpl 13mm kannalla olevia pultteja.

        Comment


        • #5
          Se´oudon´ näköinen pultti pitää vain satulan kummatkin puolet kasassa, joten sitä ei tule avata.

          Comment


          • #6
            A7 tiq jarrylevyt

            Taka jarrulevyt ovat kohta vaihtokunnossa ja etsin uusia levyjä.

            Huoltokirjastani löytyi seuraavat merkinnät:
            1LJ, 2EA

            Löysin seuraavan listauksen (OEMEPC):
            http://www.oemepc.com/audi/parts_lst...art/711/lang/g

            4G0615301G 345X30MM
            -korvaava osa: 4G0615301AF
            Speedin hinta: 190€

            4H0615601H 330X22MM
            -korvaava osa: 4H0615601K
            Speedin hinta: 160€

            Eli, tuon mukaan auttoni sopisi nuo 345mm,30mm (1LJ) eteen ja 330mm, 22mm taakse.

            Näyttää hinta hajonta olevan aikamoinen, jos katsoo eri pajojen tarjouksia.

            Onko mitään suosituksia, minkä merkkiset levyt kannattaisi hankkia?
            Näyttää foorumilla olevan positiivisia kommentteja Brembon (aika hintava) ja Zimmermann levyistä.

            Entä ABE- tai Bosch -levyt, kestääkö ne?

            Comment


            • #7
              Tarkoitatko ABE:lla kenties ATEa? ATE:lle ääni multa jos on sieltä edukkaammasta päästä.

              Comment


                #8
                Ate:n levyille suositus. Esim. Sparetolta tullut niitä hankittua.

                Comment


                • #9
                  ELi millaset levyt pitää laittaa näillä spekseillä oleville paloille?
                  korkeus 72.9 mm
                  leveys 188 mm
                  paksuus 19.4 mm

                  vaihtoehtoina 320, 345 ja 356

                  Palojen mukana kulumisenilmaisimet
                  mitä muuta tarvii huomioida, koskaan en ole ennen tehnyt jarruremppaa, mutta ainakin youtuben videoiden perusteella ei mikään kovin kummonen homma taia olla. ilmaus kuitenkin pitänee tehdä?

                  Comment


                  • #10
                    Huoltokirjasta tai varapyöräkotelon tarrasta PR-koodit tähän niin katsotaan. Samat palat käy yleensä useampaankin eri satulaan ja jarrulevyyn.

                    Ilmausta ei kyllä tarvitse suorittaa jos vaihdat pelkästään levyt ja palat, mutta olisihan se suositeltavaa tehdä 3 vuoden välein (eli minimissään silloin kun normaaliin autoon tehdään jarruremonttia 4-6 vuoden välein.)

                    Comment


                    • #11
                      Alkuperäinen kirjoittaja Baggy Näytä viesti
                      Eipä ollut tarvista tommoiselle hylsylle etujarrujen kanssa, takasissa tarvii ohjelman männän sisään ajolle tai joskus 9v paristokin asian toimitti.
                      Itsellä on eteen juuri vaihdettu levyt+palat+liukutapit.

                      Miten toiminta takajarrujen vaihdon jälkeen, mikäli ei ole VCDS:ssää?
                      Miten "sopeuttaa" sähköisen jarrun moottori, mikäli ei ole ohjelmaa?

                      Comment


                      • #12
                        Mä oon ymmärtänyt, että käsijarrumoottorin pistokkeen navoille kun syöttää 9V paristolla jännitettä, niin moottorin saa ajettua ääriasentoon. Tätä en tiedä, mutta luulen sen toimivan automaattisesti kiristysvaiheessa. Eli rempan jälkeen ekan kerran käsijarrua käytettäessä se osaa itse hakeutua oikeaan kohtaan ja kiristyä oikealla momentilla.

                        Comment


                        • #13
                          A7 4G, meneekö S7 tai Q7 etujarrusatula suoraan alkuperäisen tilalle ? Siis olkavarteen, levyt sovitetaan erikseen.
                          Viimeksi muokannut evinrude; 29.12.2023, 11:57.

                          Comment


                          • #14
                            Onko kellään tietoa jaettavaksi?

                            Comment


                              #15
                              4G S6/S7 ja 4E S8 etujarrut sopii suoraan.

                              Comment


                              • #16
                                Hah, näemmä pystyy käyttämään näitä foorumin postauksia "logi-kirjana" jos ja kun pitää samaa (A6) Audia poikkeuksellisen pitkään (tulee siis loppusyksystä peräti 8 vuotta!)
                                --> Näyttäisi että vaihdoin edelliset levyt eteen vuonna 2018 eli tän matikan mukaan meni 6 vuotta ennen kuin ovat taas "ravistavat reippaasti" -tilassa.
                                --> Voihan niihin ensin vaihtaa nyt palat ja vähän herkistellä, mutta smoothia jarrutusta tuskin on luvassa ennen kuin laitan taas seuravata (halppis tarvike:) levyt tuonne...

                                Comment


                                • #17
                                  Olen aikaisemminkin törmännyt tähän omituisuuteen muutaman aikaisemman Audin kanssa. Saattaa olla toki ihan jonkinlainen asennusvirhekin palojen vaihdossa. Vaihdoin jarrupalat ja sen jälkeen jarrupoljin painuu lähes pohjaan ja on hyvin pehmoinen. Ennen palojen vaihtoa poljin oli aivan erilainen ja voimakkaassa jarrutuksessakaan ei kovin syvälle painunut. Ilmaa ei nähdäkseni voi tuossa tilanteessa päästä, näin kyllä eräässä korjaamossa sanottiin voivan tapahtua. Eivät saaneet ilmauksella toimimaan, ei tullut ilmaa ja korjauksena kuulemma olisi pääsylinterin vaihto. Kuinkas se pääsylinteri hajoaisi vain painamalla jarrumäntää 8 mm sisäänpäin. Aikaisemmassa Audissa palojen vaihdon jälkeen tilanne "korjaantui" muutaman viikon ajon jälkeen, ei kuitenkaan aivan entiselleen. Nyt parin kuukauden ajon jälkeen poljin on yhä kumimainen. Tutkin tilannetta tarkemmin ja havaitsin voimakkaan polkimen painalluksen jälkeen jarrumännän palautuvan huomattavan paljon takaisinpäin. Jarrupalan ja männän väliin jäi lähes 1.5 mm rako. Kaveri painoi polkimen pohjaan ja minä yritin pitää mäntää paikoillaan polkimen vapautuksen ajan. Tämä tehtiin molemmin puolin ja kappas, jarrupolkimen tunto palautui oikeanlaiseksi. Ei tarvitse painaa enää lähes pohjaan.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Tuo että mäntään tulee noin iso palautuminen johtui ainakin minulla siitä, että satululan liukupinnat oli menneet niin töhnään ja ruosteeseen ettei satula enää päässyt liikkumaan ja keskittynyt itsestään levyn suhteen. Liukupintojen hiominen hiekkapaperilla satulasta ja satulan pidikkeestä korjasi tilanteen ja jarrut muuttui täysin. Tottakai ne liukutapit kannattaa myös puhdistaa ja rasvata. Ei painu enää poljin kuin hieman ja jarrujen tarkkuus on ihan eri luokkaa. Myös jos levy on kulunut lähelle tai varsinkin yli vaihtorajan, mäntä tulee liian paljon ulos sylinteristä ja myös se vaikuttaa satulan keskittymiseen.

                                    Comment


                                      #19
                                      Niitä etujarrujen liukutappeja ei sitten kannata rasvata. Rasva kerää kaiken paskan ja jumissa hyvin nopeasti.

                                      Comment


                                        #20
                                        Tuosta olisin vähän eri mieltä, täysin kuiva tappi ei oikein kumiholkissa tahdo luistaa ja saattaa ruostua, jolloin liuku hoitaa tehtävänsä huonosti. Tarkoitukseen sopivan rasvan se vaatii, että palat kuluvat tasaisesti. Ennemminkin se rasva blokkaa likaa pääsemästä tapin ja holkin väliin, jossa siitä on haittaa. Edellytyksenä tottakai on, että pölysuojakumit ja kannet on kunnossa ja paikoillaan.

                                        Comment


                                          #21
                                          Ihan tehtaan ohjeet(ainakin BMW) ja jarruosien mukana tulevissa ohjeissa(esim ate) sanotaan että ei rasvaa tappeihin. Oletettavasti Audilla sama, kun satulat rakenteeltaan samat. Ei nyt ole vielä yksikään tappi ruostunut ku ruostumatonta terästä ovat ja toki ne satulassa olevat kumit pitää olla kunnossa, että tappi luistaa. Ovat itseasiassa teflonilla päällystetty sisältäpäin. Tässä ate:lta lainattua:

                                          Bushings: "Bushing" is becoming increasingly popular as the name for the guides used in modern fist-caliper disk brakes. It is actually a sleeve with damping properties made of EPDM and coated with Teflon on the inside. It works in conjunction with a stainless steel guide pin. This combination of materials produces a free-moving guide that is also extremely reliable.

                                          Joskus itsekkin rasva laitoin kyllä, ja joka kerta sai tappeja hioa mustasta kovettuneesta paskasta puhtaaksi kun jumitteli jo muutaman tonnin jälkeen. Nyt tuossa joku aika sitten otin satulan irti, niin tapit tuli nätisti sormi voimalla vetämällä pois 3v ja 90tkm jälkeen.

                                          Jos tapit ei tahdo satulassa luistaa ilman voitelua, niin tapit ja ohjainkumit vaihtoon.

                                          Comment


                                            #22
                                            Ok, seison korjattuna tältä osin. Taitaa kuitenkin melko uusi juttu olla tuo teflon-pinnoite, kun tähän mennessä ostamissani tappisarjoissa on aina tullut oma rasva mukana.

                                            Comment


                                              #23
                                              Varmaan vaihtelua löytyy iän ja merkin mukaan.

                                              Comment

                                              Working...
                                              X