Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Etupyörän laakerin vaihto

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Etupyörän laakerin vaihto

    Kysymys kuuluu, että kuinkas mahottoman sitkeesti istuu etupyörän laakerit S6:

    En oo nimittäin vielä alkanut hieroon niitä irti, mut ois hienoo vähäsen varautua siihen, että kuin kauan tuhraantuu pois repimisessä/paikalleen asennuksessa?

    Laakeri on ollu nyt muutaman päivän pakastimessa, mut aattelin kysäistä, että tarvviiko irrottaa
    koko jousitorni ja vaihtaa erinäisiä pultteja, kuten viisas korjaamo käsikirja neuvoo ?


    Aattelin nimittäin käyttää vanhaa kunnon hyväksi havaittua (maalais) konstia, jotta laakerit kylmähän ja lämpöä itse navalle,eiköhän se sinne saada,,katotaan, prkle !

    #2
    Laakerin vaihto tornia irroittamatta ei ole mahdotonta, mutta käytännössä hyvin hankalaa, koska usein tarvitsee hydrauliprässiä/hienosäätövasaraa lakrun irroittamiseksi. Varaudu siihen, että laakeri on lujassa.

    Uuden laakerin kyllä saa paikoilleen ihan kotikonstein vasaralla naputtelemalla sopivan vastinkappaleen kanssa, mutta prässi olisi kuitenkin parempi.

    Comment


    • #3
      Just tein ässään takapäähän laakerin vaihdon.
      Pois ei tullut kuin palasina purkamalla laakeri ja sahaamalla kahtia.
      Takaisin kyllä menee naputtamalla, mutta kannattaa olla ehdottoman puhdas.

      Comment


      • #4
        Olettaen että ässäsi on vanhempaa vuosikertaa eli sama korimalli kuin meikäläisen pirssi niin vaihto otti muutaman tunnin kaikkineen turinoineen. Itse laakeri kyllä istuu kuin isi äitin selässä, joten jos ilman erikoisempia kaluja eli pelkällä lekalla vaihtaa niin tallin muhkein mahdollinen käden ulottuville.

        Tolppa irti korista, napa lähti tolpasta/laakerista kätevästi kun käytti sopivaa räikkähylsyä välikappaleena iskiessä. Napaan jäi laakerin ulompi sisäkooli kiinni mutta se lähti kun laikalla ajoi halki. Tolppaan jäänyt ulkokooli irtosi kun sähköhitsillä pyöräytti kierroksen nööliä siihen ja antoi kuuskilosta lekaa. Iskuvälineeksi sattui tallin lattialta metallitagon pätkä jossa sopiva patti mikä istui laakerikoolin hitsirainuun, tanko <kuvassa>.

        Uusi pakastettu laakeri meni edellisessä kuvassa olleella kierretanko-puristimella kivutta tolppaan paikoilleen, loppumillit naputellen, vanhaa laakerikehää avuksi käytteän. Napa uuteen laakeriin meni kevyesti vasaroimalla. Kannattaa olla tarkkana kummin päin laakerin rusikoi tolppaan, sisäkehät laakerissa on eri halkaisijoilla.

        Uutena pulttina laitoin ainoastaan napapultin.

        Toisaalta, pajat tokko montaa kymppiä ottaa laakerin vaihdosta kun menee tolppa kainalossa kyseleen.

        Comment


        • #5
          Itse olen niitä jotka tekevät aina kaiken omin toimin, pyöränlaakerin vaihdossa se on kyllä joskus tuottanut hikikarpaloita ohimolle. Uusi menee nätisti paikoilleen mutta sen vanhan irroitus ei mielestäni onnistu tolppaa irrottamatta. Kuten tuolla mainittiin kannattaa miettiä sitä vaihtoehtoa että käväisee tolppa kainalossa korjaamolla jossa on prässi. Olen vaihtanut audihistoriani aikana omista autoista varmaan parikymmentä pyöränlaakeria. Viime aikoina olen älynnyt käydä talleissa tai korjaamoilla joissa olen saanut itse käyttää prässiä, homma hoituu hetkessä kunhan löytyy sopivan kokoiset holkit.

          Comment


            #6
            Toisaalta, pajat tokko montaa kymppiä ottaa laakerin vaihdosta kun menee tolppa kainalossa kyseleen.
            Erään ongelmatapauksen kanssa jouduin nostamaan kädet pystyyn ja marssin Stockalle tolppa kainalossa. Veloittivat muistaakseni ~15e laakerin irroitustyöstä. Siitä on kyllä jo vuosia aikaa.

            Pari vinkkiä tohon laakerin irroitushommaan.

            Laakeripesää kannattaa lämmittää ja sitten laittaa öljyä laakerin ja pesän väliin. Tämä kannattaa toistaa muutamaan kertaan, jotta öljyä varmasti sinne menee. Laakeri lähtee muutenkin pois helpommin, kun irroittaa sen heti lämmittämisen jälkeen, jolloin laakeripesä on vielä laajentunut. Laakeri kun laajenee lämmittäessä vähemmän mitä laakeripesä. Jos lämmittämiseen turvautuu, niin sitten kantsii iskari melkein ottaa pois tolpasta, jotta ei sitä pilaa lämmitysoperaatiossa.

            Vanhan laakerin ulkokehä kannattaa pistää talteen. Siitä saa hyvän vastinkappaleen uuden laakerin asennusta varten, kunhan ensin vaan rälläköi sen ulkokehästä pikkuisen pois, jottei se vaan jumitu sinne laakeripesään uutta laakeria paikoilleen painettaessa.

            Comment


            • #7
              Etupyörän laakerivaihto.

              No joo, kiitti vaan vinkeistä. Eiköhän se siitä lähde, ku laitetaan lähteen.Ei muuta ku kori kaljaa, ja tallin suuntaan ripeätä marssia.

              Comment


                #8
                Löyhästi aiheeseen liittyvä, sillä myös laakerin vaihto käynnissä ja kysymys on, että mitä väliin.
                Millä olette liukastaneet alumiinin ja teräksen välejä? Kannattaako olka-akselin ja laakerin väliin mitään laittaakaan, kerta näyttää olevan 270tkm ajetut alkuperäiset laakerit? Tilalle on menossa Motonetin "alkuperäislaatuiset". Odotus on että kestäisi saman.
                Entä tulivarsien pultteihin? Mutterit kyllä lähtivät, mutta pultit eivät meinanneet lähteä millään pyörimään ja oli temppu saada olka-akselista irti. Kannattaako pultti päälystää jollain tahnalla jollain jotta ensi kerralla jonkin muun remontin yhteydessä olisi helpompaa?

                Edit: lisättäköön maininta, että v.2010 4x4 Superbin tukivarren pultit ovat täyskierteellä, joten pinta-alaa teräksen ja alumiinin välillä piisaa ja koko matkalla oli jenka täynnä valkoista oksidia. Vanhemmissa audeissa muistelen että on käytetty osakierteellä olevia pultteja joiden kanssa ei ollut läheskään yhtä tukalaa.
                Jollain videolla näin käytettävän kuparitahnaa, mutta onko sinne väliin syytä lisätä vielä yhtä metallia reagoimaan? Lisäksi abs-anturi oli pesässä niin jumissa, että se piti sisäpuolelta naputella ulos. Ei olisi kiva purkaa laakeria anturin vaihdot takia, joten ennaltaehkäisevänä toimenpiteenä voisi hieman tuota koloa lääkitä.
                Liitteenä kuva hapettuneesta navasta.
                Viimeksi muokannut Kone; 23.6.2023, 10:05.

                Comment


                • #9
                  Tätä olen itse laittanut joskus:
                  http://www.motonet.fi/fi/tuote/60011...rrurasva-100-g

                  Comment


                    #10
                    Tämä kestää jarrurasvaa paremmin, tuota tai kuparitahnaa olen käyttänyt: https://www.motonet.fi/fi/tuote/6001...en-tahna-100-g

                    Comment


                      #11
                      Jes. Kiitos vinkistä. Bilteman tahna löytyy hyllystä, ja lienee pitkälti samaa ainetta. https://www.biltema.fi/autonhoito/vo...0-g-2000037637

                      Comment

                      Working...
                      X